Olen taas yrittänyt kaivaa noita sarjakuvatapahtumia vuosien varrelta. Heräsi kysymys, että kun kaikissa lähteissä kerrotaan tuosta Amos Anderssonin kansainvälisestä sarjakuvanäyttelystä (1971) ja siitä sitten päädyttiin siihen, että Suomen sarjakuvaseura perustettiin. Mutta mitä on tapahtunut ennen tuota vuotta 1971. Eikö Suomessa ole ollut mitään sarjakuvanäyttelyä tai tapahtumaa ennen sitä. Olaanko me vain osteltu sarjakuvia itekseen, ehkä lainailtu niitä naapurin tai sukulaisten kanssa, mutta ei sitten mitään muuta. Eikä ennen vuotta 1971 ole tapahtunut yhtään mitään sarjakuvan saralla Suomessa. Hieman ihmettelen!
Itse olen syntynyt 1972, joten ei omakohtaisesti ole tietoja noista varhaisista ajoista.
Olen myös yrittänyt noita Suomen eri sarjakuvatapahtumia etsiä ja aika paljonkin olen löytänyt. Sarjainfo on ollut hyvä apu. Ihan kiva, kun sarjainfon numeroita on skannattu, mutta miksi vain alkupäästä on skannattu kaikki sivut ja sitten myöhemmistä vain osa sieltä täältä. Siellä on varmasti mennyt ohi monta mainosta tulevista sarjakuvatapahtumista. Olisi hyvä, jos joku skannaisi nuo lehdet kokonaisuudessaan, eikä vain osaa sieltä täältä. Noita kun ei oikein enää löydy mistään. Huuto netissä vain murto osa. Niitähän on kai tällä hetkellä joku 191 kpl tullut, joten noiden ostaminen käy jo kukkaron päälle.
Kuulemma sarjakuvaseuralla olisi nuo, mut saako niitä skannailla itelleen. Kansalliskirjastossakin löytyy mutta alkupää on erikoislukusalin tavaraa, joten sitä ei voi skannata. Kameralla ei tule hyvää jälkeä, kun siitä tulee semmoine aaltoileva. Kansalliskirjasto kyllä digitalisoi kovaa vauhtia lehtiä, mutta kun viimeksi kävin siellä , niin ei sarjainfoa ollut ainakaan skannattu. Noh ehkä joskus nuo jotenkin skaannaan itselleni kokonaisuudessaan.