0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Mutta esmes: Corto Malteset tuppaavat jäämään mulla kesken, koska kuvat ovat niin pelkistettyjä = tylsiä.
Minä periaatteessa pidän Prattin taiteesta ja tarinoistakin tuntuu löytyvän tasoja, mutta jokin kerronnan rytmissä tökkii minua. Tarina ei lähde imemään mukaansa ja kuvia joutuu kyntämään eteenpäin pelkistämisestä huolimatta.
Onko yksityiskohtaisemman, realistisemman tyylin liittäminen pitkään tarinaan vaikeaa siksi, että länsimaissa kuvaa katsotaan eri tavalla kuin tekstiä luetaan. Onko meillä taakkanamme koko länsimainen maalaustaiteen historia, joka velvoittaa katsojan tutkiskelemaan pitkään taidokkaaksi kokemaansa kuvaa.
Katsotaanko kuvia länsimaissa sitten pitempään kuin muualla?
<snip>äärimmäinen puheen määrä tai kuvat pysäyttävät lukemisen ja sarjakuvan taika katoaa. Se on äärimmäisen tympeää. Jäljellä on vain muistot järisyttävistä lukukokemuksista.<snip>
Sarjakuvan luku käsittää oikeastaan molemmat tapahtumat. Yksittäisen kuvan koodauksen ja montaasin.
Kuinka monta paneelia on ihannepituus kohtaukselle toimintasarjakuvassa? --Ei kai tällaista numeroa tarvitse tosissaan ottaa, mutta jos käsikirjoittaa x sivua pitkää tarinaa ja tietää ennestään että käytetyllä tyylillä sivulle mahtuu y kuvaa, tällä tavalla voisi karkeasti arvioida montako kohtausta pitää olla...
Mun tapa on kirjoittaa käsis johonkin tiettyyn rytmiin, esim. että jokainen kohtaus on joko aukeaman, kaksi tai kolme (eli 2, 4 tai 6 sivua). Ruutumäärä määrittyy sen mukaan, eli lyhyessä kohtauksessa saattaa olla 6 ruutua ja pitemmässä 10, mutta sivumäärä on molemmissa sama.
Aluksi kirjoitan tarinan ylös ranskalaisin viivoin (jokainen viiva vastaa suunnilleen yhtä kohtausta), sitten mietin, että kuinka pitkä tarinasta voisi tulla ja sen jälkeen jaan sivumäärän kohtausten kesken. Siitä on sitten hyvä jatkaa nopsiin kuvakäsiksen tynkiin ja sarjan piirtämiseen.
Luulen ymmärtäväni tästä, että saman tarinan sisällä on aina (sivumääräisesti) saman mittaisia kohtauksia(?). Mikäs siinä, voin muuttaa ajattelun sivuiksi. Mutta jos tarinan juoni ja tematiikka ei ole kovin mutkikas ja formaatti on nyt ensin vaikka A5, jolle meikäläisen tekniikalla mahtuu 2-3 kuvaa (4 jos pieniä paneeleja), monenko sivun kohtauksia käyttäisit?