Kirjoittaja Aihe: Rip Kirby  (Luettu 98169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #390 : 25.11.2023 klo 13:04:14 »
Jalavan uusi albumi on hyvä lähtökohta. Siinä on loistavaa taidetta ja lukija pääsee tutustumaan sarjalle tyypilliseen hitaaseen kerrontaan. Vielä parempi on tuo Jalavan ensimmäinen albumi.

Ripin aivan ensimmäiset seikkailut vuonna 1946 eivät ole sarjalle tyypillisiä. Niissä on enemmän vauhtia ja toimintaa kuin myöhemmissä. Tarinat eivät ole kovin hiottuja ja ne myös päättyvät äkillisesti töksähtäen. Hyviä nekin ovat, ja etenkin taide on silloin huipussaan. Tärkeät hahmot Mangler (gangsteripomo) ja Pagan Lee (aluksi Manglerin ”molly”) tekevät ensiesiintymisensä tuolloin.

Rip Kirbyjä saa varmaan helpoimmin käsiin Agentti X9 -lehdistä, mutta niiden tarinat olivat muokattuja eivätkä ehjiä strippejä.

Argonnessen

  • Jäsen
  • Viestejä: 87
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #391 : 26.11.2023 klo 18:48:44 »
Kiitos paljon vinkeistä! Mietinkin tuota miten se sarjakuva on vuosien saatossa muuttunut. Jalavan albumit voisivat olla hyvä paikka aloittaa.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #392 : 01.12.2023 klo 15:31:28 »
Tästä seuraakin kysymykseni: mistä mun kannattaisi aloittaa? Tämä uusi "Rip Kirby 1954-1956" olisi varmaan hyvä?

Suosittelen, että pitäydyt erossa ainakin HS:n Kirby-koosteista. Ne ovat sarjakuvan irvikuva.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Argonnessen

  • Jäsen
  • Viestejä: 87
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #393 : 01.12.2023 klo 21:09:17 »
Ai, kui? Painoteknisesti huonoja, vai onko seikkailut kökkösiä?

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #394 : 01.12.2023 klo 21:53:02 »
Minä en myöskään ymmärrä. Mikä hsn stripeissä vikana, Janne?
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #395 : 01.12.2023 klo 22:29:20 »
^^ Jälki on täysin ala-arvoista, ohuimmat viivat ovat kadonneet ja paksummat ovat menneet täysin tukkoon.
Asiasta keskusteltiin tuoreeltaan:

Ja tässäpä ruutunäytettä. Voi kauhistus. Laitan lisää myöhemmin.

Timo

Argonnessen

  • Jäsen
  • Viestejä: 87
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #396 : 02.12.2023 klo 13:42:03 »
Ahaa... no kappas. Joo näköjään siitä oli silloin heti keskustelua. Onkos noi kaikki kolme samaa tasoa ja kauttaaltaan?

Muoks: Eurocomicsin sivulla näköjään sanotaan nimenomaan kolmosen kohdalla että painojälki hyvin huono. Oliko ne 1 ja 2 parempia?
« Viimeksi muokattu: 02.12.2023 klo 13:44:06 kirjoittanut Argonnessen »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #397 : 02.12.2023 klo 14:36:18 »
^^ Luulen, että kukaan täällä asiasta keskustellut ei hankkinut kolmosta.
Joten voi vain kuvitella minkälaista SEN jälki sitten on ollut...

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #398 : 02.12.2023 klo 15:38:27 »
No on minulla ja monilla muillakin myös kolmoskirja.

Strippien laatu on heikko myös HS Kirjojen kahdessa ensimmäisessä kirjassa, mutta kaikkein huonoin kolmannessa. Paino ei pystynyt painamaan parempaa, koska Bulls tarjosi Sanomalle niin surkean aineiston. Näitä kirjoja ei olisi kannattanut julkaista.

Myös suomennos noissa Bullsin stripeissä oli heikko, mutta sitä teoksen toimittaja paranteli itse. Olin hänen kanssaan sähköpostiyhteydessä ja kuulin taustoista.

Tarjouduin lainaamaan 90-luvun Hesareista leikkaamiani strippejä kolmanteen kirjaan ja postitinkin ne Helsinkiin, mutta niitä ei voitu käyttää. Tarkkaa syytä ei sanottu, mutta se kai liittyi tekijänoikeuksiiin. Ainakaan suomennosta ja tekstausta ei olisi voitu käyttää sellaisenaan. Toki olisi ollut myös työlästä skannata stripit ja muokata stripeistä mm. paperin toiselta puolelta näkyvät sotkut pois.

On kummallista, miten sarjojen välittäjä Bulls kadotti digitalisaation tulon myötä parempilaatuisen Kirby-aineistonsa ja pystyi tarjoamaan vain sekundaa. :o

Jalavan kirjoissa strippien laatu on aivan eri tasoa. Tosin minulla on Hesarin strippejä, joissa on parempi laatu kuin Jalavan uusimmassa kirjassa.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Rip Kirby
« Vastaus #399 : 15.12.2023 klo 09:33:37 »
Totuus oli, että HS:n toimitusta ei edes kiinnostanut tehdä kunnollisia julkaisuja. Minäkin olin siihen toimittajaan pari kertaa yhteydessä, ja lopulta hän tuskastuneena kysymyksiini myönsi, että ei ole tarkoitustakaan tai aiettakaan panostaa laatuun. Nuo kirjathan myivät kuin häkä, joten ei tarvinnut. Kirjamessuiltakin niitä kannettiin selkä väärä koteihin ja pukin kontteihin. Varmasti monella ne ovat vieläkin hyllyssä avaamattomina. Toivottavasti pysyvätkin avaamattomina. Kyseessä oli massiivinen karhunpalvelus Rip Kirbyn sarjakuvien ystäville, koska sen jälkeen ketään ei kiinnosta eikä ole taloudellisesti järkevää julkaista kyseisiä tarinoita kunnon painojäljellä.
"Tex-tieteen yli-morisco"