Kirjoittaja Aihe: Valokuvat piirtäjän apuna  (Luettu 1865 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Musecat

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
Valokuvat piirtäjän apuna
« : 03.05.2019 klo 08:54:52 »
Jotkut piirtäjät ovat niin taitavia, että pystyvät niin sanotusti piirtämään omasta päästä. Useimmat kuitenkin tarvitsevat jotain tukea. Näitä ovat valokuvat, mainokset toisten piirrokset. Itse olen blogissani Sarjakuvamatkaajan opas tutkinut paikan päällä piirrosten takaa löytyviä maisemia. Eivät he tätä kiellä vaan ottavat itse kuvia taustojaan varten.  https://comictraveler.blogspot.com

Nyt kuitenkin törmäsin tapaukseen

https://tamilcomics-soundarss.blogspot.com/2013/10/107-for-your-eyes-only-blueberry.html?m=1&fbclid=IwAR3zpX9qCEUHvK_bSjDekudRmPZ7wvIbv2MT2fsC0YPRo2fVo1ghHENYdes

Jean Giraud

Osa on ihan ymmärrettävää. Tietysti tarunhohtoisia lännensankareita kuvataan harvojen otettujen valokuvien pohjalta. Mutta myöskin mainoksia ja muiden  sarjakuvien kansia.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2019 klo 08:22:11 kirjoittanut Musecat »

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Valokuvat piirtäjän apuna
« Vastaus #1 : 03.05.2019 klo 09:10:24 »
Giraud/Moebius käytti paljon valokuvia mallina. Blueberryn alkutaipaleella hän pyrki piirtämään joka sivulle, mihin tuli hevosia, ainakin yhden valokuvaa mallina käyttäen. Moni Blueberry-albumien maalatuista kansista on tehty valokuvien pohjalta. Legendaarisin lienee albumin Chihuahua pearl kansi.

Olen kuullut, että Kenraali Kultatukan lopussa oleva iso ja komea Sioux-intiaanin pää olisi Buffalo Bill -sarjakuvasta napattu, mutta en ole sitä vielä löytänyt.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Valokuvat piirtäjän apuna
« Vastaus #2 : 03.05.2019 klo 10:38:01 »
Jotkut piirtäjät ovat niin taitavia, että pystyvät niin sanotusti piirtämään omasta päästä. Useimmat kuitenkin tarvitsevat jotain tukea. Näitä ovat valokuvat, mainokset toisten piirrokset. Itse olen blogissani Sarjakuvaajan opas tutkinut paikan päällä piirrosten takaa löytyviä maisemia. Eivät he tätä kiellä vaan ottavat itse kuvia taustojaan varten.
Kyllä kaikki sarjakuvapiirtäjät piirtävät "omasta päästä". Se on oikeastaan edellytys sille että voi toimia alalla. Tuota tukea, mistä kirjoitat, kutsutaan ammattikielessä referenssikuviksi. Jos asia kiinnostaa enemmänkin, Kvaakista löytyy aika monta ketjua ja postausta aiheesta. Ne löytyvät "referenssi" -haulla kun menee tuonne sarjakuvan tekemisen osioon.

Riippuu sitten tyylistä, ja kuvien aiheista miten paljon referenssimatskua tarvitsee. Tai siitä miten todenmukaiseksi haluaa kuvat tehdä. Yksinkertaisimmillaan voi tsekkailla esimerkiksi valokuvista valoja ja varjoja tai sitä miten jokin juttu (esim. taustan ja hahmojen suhde, varjostustekniikka, väritys..) on ns. ratkaistu. Varmaankin yleisintä on hakea osviittaa juurikin sommitteluun ja hahmojen asentoihin sekä teknisiin yksityiskohtiin. Harva kuitenkaan pyrkii jäljittelemään valokuvaa tai toisen piirrosta muuten kuin harjoitusmielessä. Kautta aikain maalarit ovat käyttäneet malleja, sitten kun mallista sai valokuvan, siirryttiin luonnollisesti kuvaamaan juttuja muistiin.

Mutta kuten alussa sanoin, omasta päästä, eli muistinvaraisesti voi piirtää paljon. Varsinkin tuttuja hahmoja ja asioita. Ja ylipäätään hahmot sekä kuolleet kappaleet pitää pystyä kuvittelemaan eri kuvakulmista. Lisäksi referenssien käyttö nopeuttaa huomattavasti prosessia, joka on luonnostaan hidas, mutta jolle on kuitenkin yleensä luotu aikataulullisesti kovat paineet.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Valokuvat piirtäjän apuna
« Vastaus #3 : 10.05.2019 klo 02:50:40 »
Eikö tämän pitäisi olla jossain sarjakuvan tekemisen osastossa?
No, samapa tuo. Google Street View on sarjakuvantekijöille kyllä kätevä (Stephané Oiry).
Ja juu: uusi Maggy Garrison on tulossa.

Timo

kalkkuna

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: Valokuvat piirtäjän apuna
« Vastaus #4 : 18.08.2020 klo 16:02:08 »
"Hän ei o-oo oikea kauboi...!"

Tää on nyt heti sanottu ja voidaan jatkaa.

Minä en piirrä, mutta koitan tehdä sarjakuvaa. Kysessä on nippu valmiita Photoshop Smart Object pohjia. Valokuvat tiputetaan ruutuihin ja Ps ajaa kuvan filtterin läpi muuttaen grafiikaksi. Comic Book Creator Bundle kysessä. Pthyi sanoo kaikki...

Mutta

Mun tarketti on kertoa asioita. Olen kirjoitellu foorumeille vuosia kuvien kera kuinka jokin kaasutin tai muu tekninen juttu on. Näitä on siis koko netti täynnä. Yllättäen näin DesignRocket mainoksen ja tajusin että samaa vois yrittää tehdä sarjakuvana. Aivan ku uus ovi olis auennu ja irrationaalinen aivopuoli aktivoitui. Ns inspis iski.

Voin kertoa kuivasti, mutta halutessani myös "taiteellisesti". Jippo on että tuon maahan moottoripyörän varaosia joita harrastajat ostaa. Kyseessä on "markkinointi materiaali" jossa fiktiivinen hahmo rakentaa omaa moottoripyöräänsä ja juttelee samalla siitä mitä on tekemässä. Youtubessa näitä on miljoona. Mutta sarjiksena ei.

Hupi yhdistyy hyötyyn. Vaikka oikeaa taidetta ei pääse syntymään  ;)