Kirjoittaja Aihe: Digihistoriaa aikajanalla  (Luettu 1724 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Digihistoriaa aikajanalla
« : 27.03.2019 klo 15:25:17 »
Otsikko viittaa Sarjainfoon laatimaani artikkeliin. Sitä on nyt jo kommentoitu Facessa, mutta koska Face, jatkan täällä.

Ideana oli siis listata joitain "ensimmäisiä". 2000-luvulle tultaessa tosin meni vaikeeks ja varmaan puutteita ja virheitä löytyy, mutta onpahan jotain mistä aloittaa tutkimukset jos vaikka joku jonneista haluaa perehtyä asioihin.
Kesti muuten aika kauan ennen kuin tietokoneilla alkoi onnistua sarjakuvien tekeminen tai piirtäminen ylipäätään. Suurimpia esteitä oli koneitten grafiikan karkeus sekä se että kuvia ei saanut kunnolla (järkevän hintaisilla laitteilla) ulos koneesta.

Olen yrittänyt jäljittää varhaisia tietokoneella piirrettyjä sarjakuvia, semmoisia, jotka on julkaistu jossain lehdessä. Eka on vuodelta 1983. Kiinnostaisi, jos joku tietää esimerkkejä 1980-luvulta. Toki kiinnostaa myös pöytälaatikkoon jääneet!

Yllättävää tuota tehdessä oli muuten se että viime vuosituhannen ja jopa 2000-luvun alun nettisarjikset alkaa olla kiven alla. Monikaan ei enää muista, ja esim. Miehen kanssa -sarjaa Saunalahden-Jippiin portaaliin tehnyt Janne Matilainen löytyi puoliks sattumalta (kiitos Curtvile), kovan hakemisen jälkeen. Saukkosotilaat on edelleen mysteeri. Lisäksi suomalaisen web-animaation pioneeri Mattipekka Ratia ehti jo vaihtaa hiippakuntaa, ennen kuin hänen työnsä saatiin talteen tai dokumentoitua.

Sitäkin mietin, että miten oleellista näitä on enää muistella, mutta kun "nuoriso" tekee nykyään lopputöitään ja tutkimuksiaan, niin niissä on (ilmeisestä syystä) tullut vastaan lähinnä (ankarasti puutteelliseen) jenkkimatskuun pohjaavia historiakäsityksiä. Jotain rotia siis.  :)

Henri:  Yhtenä arvioitavana Huitulan opinnäytetyössä oli muistaakseni mun lopputyöni ja eka “kaupallinen pelini” Jääkäri-Korkeajännitys, interaktiivinen sarjakuva, joka sisältyi Mediayhtiö Sansibarin vuonna 1996 julkaistuun Virtuaalijääkärit-rompputrilogiaan.

Jouko Nuora: Tuolta puuttuis ekalla vilkasulla (lehti on yöpöydällä avaamatta viel) ekat piirtäjän www-sivut mun www.nuora.com oli pystys 1998/99 talvella, Jari Rasilla saattoi olla just hikisesti mua enne...? Vai oliko jollain muilla?

Sun sivut ei varmaankaan ollu ihan ekat. Riippuu tietenkin määrittelystä. Mä tein oman ekan sivun -95 ja varmaan oli jotain jo ennen sitä. Sarjakuvaseuran sivullehan niitä listattiin. Waybackmachinesta vois yrittää kaivella. Piirtäjän omaa kotisivua yleisempää, tai ainakin yhtä yleistä oli kuitenkin tehdä sivu sarjakuvan ympärille. Esim. Rontti (comics) oli jo varhaisessa vaiheessa, samoin Hagelbergin Mekanoville ja muitakin, joita ei nyt tässä tule mieleen.
Kappas olen dokumentoinut ekan oman sivuni, se oli lokakuussa -95.  Siinä oli jopa animaatiota, eli tuo yläreunan "liikennemerkki" animoitiin pyörimään serverin kautta ajettavalla skriptillä (Perl-kielellä). 😅 Mut eka domaini, siinä saattaisit ollakin voittaja (mutta mitä MERKITYSTÄ sillä domaiinilla on?), en tiiä. Toivottavasti muutkin avautuu.

Jouko Nuora: Ai "mitä välii"? no miks sä listaat sitten ellei niillä oo mitään välii? (Frendini perusti web.zone firman tekemään kotisivuja firmoille,1998 joka teki mulle sivut, niinku demona, ei ne mua kiinnostanu silloin..... hah. Nyt siellon käyny yli 14 000 tykkääjää ihan viime vuosina...., mut olisin halunnut laskurin jo silloin 1998, mut se ei ollut silloisella tekniikalla helppoa/mahdollista/ halpaa, joten ,"mitä välii" no sen verran että siellon käyty jotai 1 000 000 kertaa ennekuin tuli ees laskuria tai tykkäysnappia... kuten Naurunappulassa Joukossa tyhmyys tiivistyy-sivuja oli käyty katsomassa 40 000 kertaa, ennekuin huomasin Pahkasiasta suoraan skannatuuja sivuja laittomasti käytetyn. Paretskoi mun vinkistä, hoiti sit suhteillaan myös esm. Hesarista laittomasti jaetut veke, mut se on tietty jo ihan eri juttu!! ;)

Tarkoitan että sisällön näkökulmasta sillä ei ole väliä ovatko kotisivut oman domainin takana vaiko ei. Nähtiinhän niitäkin domaineja, eli osoitteita, missä ei ollut pitkään aikaan mitään. Meidän alalta esimerkkinä vaikka sarjakuva.com Tuo aikajana on siis vain (siihen käytetyn ajan ja vaivan puitteissa) jonkinlainen esitys toisaalta ns. virstanpylväistä ja toisaalta aivan yleisestä kehityksesta. Domainien hankkiminen ei käsitykseni mukaan vienyt nettisarjakuvaa suuntaan eikä toiseen, vaikka sillä tietenkin jonkinlaista statusarvoa takavuosina oli.

Nuo aukeamat myös osoituksena siitä, että viime vuosituhannellakin kyllä tehtiin, mutta nyt tekniikka ja maailma muutenkin on jo aivan toinen. Mulla olis tosiaan ollu kirjan verran matskua, jonka nyt puristin 6 sivuun, eli näin sitä vaan oikeusmurhia tehtaillaan. :)

« Viimeksi muokattu: 12.03.2021 klo 13:05:21 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Digihistoriaa aikajanalla
« Vastaus #1 : 28.03.2019 klo 15:44:13 »
Haastattelin ankka-kässäristiä ja sarjakuvapiirtäjä Evert Geradtsia vuonna 2004 Ankkalinnan Pamaukseen. Ennen ammattimaista sarjakuvistin uraansa mies työskenteli tietokoneiden parissa 1970-80-luvun vaihteessa.

Lainaus
AP: Milloin aloit tekemään kokeiluja
tietokonegrafiikan kanssa?


EG: Työskentelin 1970-luvulla
jättimäisten koneiden kanssa, sekä
systeemianalysoijana että ohjelmoijana.
Niihin aikoihin oli ainoastaan
tekstiprinttereitä. Piirrokset tehtiin
piirtureilla joissa kynä piirsi viivoja
paperille. Kun viiva oli paperille tulostettu,
sitä ei enää voinut poistaa.
Se käytti täysin toisenlaista logiikkaa
mitä nykypäivän Adobe Illustrator
-logiikka on. Siinähän työskentely
tapahtuu hieman kuin animaatiokalvoilla,
kun hahmo automaattisesti
peittää taustan. Joten kirjoitin
omat ohjelmat joilla ratkaisin ”peittävien
viivojen” ongelman. Myöhemmin
sitten asiat muuttuivat, kun
markkinoille tuli sellaisia pieniä koneita
kuin Commodore 64. Sitten
tulivat Macit ja PC:t, sekä piirto-ohjelmat
ja laser- ja mustesuihkukirjoittimet
joiden myötä minun oli muutettava
radikaalisti työskentely- ja
ajattelutapojani.

Työskentelin alalla kymmenisen
vuotta. Hetimiten
kokeilin tietokonepiirrosten
tekemistä, tottakai. Nykyään
se kuulostaa oudolta, mutta
tuolloin ei ollut mitään graafisia ohjelmia,
kuten Freehand tai Adobe
Illustrator. Jouduin itse koodaamaan
kaikki piirrosohjelmani ja kokeilin
jopa karkeaa 3D-grafiikkaa. Sen tekeminen
oli hyvin monimutkaista.

Tuon tarkemmin en silloin kysellyt. Mutta jos saan vielä yhteyden voisin kysäistä löytyisikö jopa kuvanäytteitä jostain.

Timo

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Digihistoriaa aikajanalla
« Vastaus #2 : 28.03.2019 klo 16:30:50 »
John Byrne teki jotain osia piirroksistaan 80-luvun lopulla koneella. Masamune Shirow teki joitakin taustoja (ilmeisesti Bryce:llä). Että osia työstä on ainakin yritetty tehdä aika varhaisessa vaiheessa.

Varhaisin "sarjakuva" tietokoneella minkä itse näin oli eräässä muinaisessa CAD firmassa 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa. Siinä oli isolla plotterilla tulostettu kaksi kuvaa. Ensimmäisessä tikku-ukko syöttää plotterille komentojonon. Toisessa kuvassa plotteri "näyttää" keskisormea.

Olisi aika kiintoisaa jos joku listaisi kehitysaskelia ihan tähän päivään asti. Kun Mangakin on yllättävän paljon tietokoneella tehtyä (esim Negima! Negi Magi).

Sitten on koko joukko erityistapauksia, kuten se yksi kauan sitten Heavy Metalissa ollut italialainen kokonaan 3D-renderöity juttu.

Missä Sarjainfossa tuo juttu on/oli? Pitää tutustua.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Digihistoriaa aikajanalla
« Vastaus #3 : 28.03.2019 klo 19:55:29 »
John Byrne teki jotain osia piirroksistaan 80-luvun lopulla koneella. Masamune Shirow teki joitakin taustoja (ilmeisesti Bryce:llä). Että osia työstä on ainakin yritetty tehdä aika varhaisessa vaiheessa.
On joo. -80 ja 90-lukujen vaihteessa se homma tuli periaatteessa mahdolliseksi. Tietysti diginä korpulle vielä hieman aiemmin. Tuolta Shirowlta on esimerkki metallipinnan tekemisestä hahmon asuun (1998) mun Mangan värit kirjassakin. Buichi Terasawa on eka japanilainen mitä löysin. Hän teki tiimeineen hommia Maceilla ja julkaisi kesällä -93 aika hienon Takeru -alpparin.

Varhaisin "sarjakuva" tietokoneella minkä itse näin oli eräässä muinaisessa CAD firmassa 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa. Siinä oli isolla plotterilla tulostettu kaksi kuvaa. Ensimmäisessä tikku-ukko syöttää plotterille komentojonon. Toisessa kuvassa plotteri "näyttää" keskisormea.
Kasarilla se oli tota. Kaverin isä oli matematiikan lehtorina Tampereen tekussa ja se teki aika, eiku tosi hienoja 3D kuvia kuusnepalla jo joskus -83 tai -84. Mut se olikin perspektiivipiirtämisen ammattilainen. (Pelimuseon näyttelystä löytyy infoa siitäkin kesäkuun 9. päivään asti) Omaa Commodoren plotteriaan sekään ei ilmeisesti saanut oikein toimimaan vaan tulosteli niitä matemaattisia mallejaan koulun piirturilla. (sarjakuvan kanssa tuolla ei tietenkään ole mitään tekemistä) Vähän samoja hommia siis kuin tuo Timon mainitsema Evert Geradts. Joka muuten on selkeesti ekoja, jos vain on jotain sarjiksen tynkää aikoinaan saanut tehtyä. Mutta tuskin niitäkään on julkaistu, olis kai se maininnut?

Olisi aika kiintoisaa jos joku listaisi kehitysaskelia ihan tähän päivään asti. Kun Mangakin on yllättävän paljon tietokoneella tehtyä (esim Negima! Negi Magi).
Tuossa 1/2019:ssa listasin. Mutta mukaan mahtui vain ns. ekoja.  
Sitten on koko joukko erityistapauksia, kuten se yksi kauan sitten Heavy Metalissa ollut italialainen kokonaan 3D-renderöity juttu.
Tuommoisesta en ole kuullutkaan. Tilan puutteen vuoksi jäi jotain tän tyyppisiä myös Sarjainfossa mainitsematta.

Missä Sarjainfossa tuo juttu on/oli? Pitää tutustua.
Siinä mikä just tuli 1/2019. Infoissa oli 90-luvulla jo Pauli Ruonalan pari juttua Shatter ja Vertex lehdistä. Vai olikohan jälkimmäisestä, häneltä sen kuitenkin lainasin. Ja pari vuotta sitten (2,3 ja 4/17)oli myös hieman keskustelua aiheesta. Valitettavasti kuitenkin taitossa oli sössitty (3/17) kuvateksti, kun piti lukea näyte Marvelin kotisivulta -95 luki Viikon verkkosarja (eli kotimainen). Tässä uudessa Infossa sitten oli jätetty yksi mielestäni tärkeä kuva kokonaan pois. :-(
« Viimeksi muokattu: 28.03.2019 klo 19:57:59 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson