Kirjoittaja Aihe: KVAAK Kirja  (Luettu 55942 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #390 : 10.08.2021 klo 18:09:38 »
Tottahan toki asiallisia kysymyksiä saa esittää, ja niihin vastataan asiallisesti!  ;)

Tämä on tottakai vaihtoehto, mutta koska laatu on meille ensisijaisen tärkeä, niin Petterin edellistä vastausta kompaten siitä emme tingi, edes kotimaisuuden tähden. Etelä-Helsingin (lue: Tallinnan) kirjapaino on vahvoilla tässä suhteessa, koska kokemukset ovat hyviä.
Petteri ei liene painattanut mitään Suomessa? Ilmeisestä syystä. Otavallahan on uusi digipaino Keuruulla tai jossain. Eikös se Hannu Leimun Kadonneet ollu painettu just siellä (kirjoja pääsee tihrustamaan vaikka Suomalaisessa kirjakaupassa). Luulis että pystyvät tekemään laatua, vaikka ainakin siinä kappaleessa Leimua, jonka luin oli muutamalla sivulla vähän raitaa. Mut ainakin mulle tää kotimaisuus olis selkeää lisäarvoa (ja hinta on varmaan jonkun 30-50% kalliimpi kuin Virossa, joten ei siellä moni kustantaja ymmärrettävästi pysty painamaan).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #391 : 10.08.2021 klo 21:03:21 »
Petteri ei liene painattanut mitään Suomessa? Ilmeisestä syystä. Otavallahan on uusi digipaino Keuruulla tai jossain. Eikös se Hannu Leimun Kadonneet ollu painettu just siellä (kirjoja pääsee tihrustamaan vaikka Suomalaisessa kirjakaupassa). Luulis että pystyvät tekemään laatua, vaikka ainakin siinä kappaleessa Leimua, jonka luin oli muutamalla sivulla vähän raitaa. Mut ainakin mulle tää kotimaisuus olis selkeää lisäarvoa (ja hinta on varmaan jonkun 30-50% kalliimpi kuin Virossa, joten ei siellä moni kustantaja ymmärrettävästi pysty painamaan).

Olen kyllä 15 vuoden aikana ehtinyt painattamaan kirjoja myös Suomessa... Alussa painatin kaiken Suomessa, se vain kävi järjettömäksi puuhaksi, eikä tärkein syy edes ollut raha. Vaan palvelu, ja laatu. Jos lahden toiselta puolelta saa kirjojen painatuksen paremmalla laadulla, paremmalla palvelulla ja reilusti edullisemmin, niin homma on kyllä selvä. Jotkut kustantajat, esim. Apollo, olivat minua sitkeämpiä ja jatkoivat suomalaisten painojen kanssa taistelua vuosia pitempään, kunnes hekin siirtyivät ulkomaille. Painotyön osaamisen katoaminen Suomesta viimeisten vuosikymmenten aikana on todella sääli. Mutta se on itseaiheutettua.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #392 : 10.08.2021 klo 21:47:21 »
Olen kyllä 15 vuoden aikana ehtinyt painattamaan kirjoja myös Suomessa...  Painotyön osaamisen katoaminen Suomesta viimeisten vuosikymmenten aikana on todella sääli. Mutta se on itseaiheutettua.
Niin se aika rientää. En tajunnutkaan että olet ollut jo noin monta vuotta geimeissä. Ja joo, totta lienee tuo suomalaisten itseaiheutettu alhokin. Kai siitä hintojen karkaamisesta voi syyttää kankeaa palkkapolitiikkaa, ay-liikettä, väärin ajoitettuja tai tekemättä jääneitä investointeja tms. mutta palvelun ja laadun puutteista ei.  :(

Lainaus toisesta ketjusta:
Emme selvitä kenenkään henkilöllisyyttä, mutta tulee nyt väistämättä mieleen, että mahtaako olla joku Kvaakin vihikoirista ennakoinut mitä siellä on tulossa.

Seuraavana sitten vihjaan, mitä on tulossa.
No, kai sen jo kaikki on arvanneet. En minäkään muuten olisi ostanut.  :)

Mihin muuten tarvitaan ostotapahtuman yhteydessä syntymäaikaa? Se oli lomakkeen pakollisissa kentissä. Varmaan kaikissa GDPR-asioissakin on nykyään aika tietäminen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #393 : 10.08.2021 klo 21:55:16 »
Mihin muuten tarvitaan ostotapahtuman yhteydessä syntymäaikaa?

Tämä on ihan sen joukkorahoitusalustan, eli Mesenaatin tarpeita.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 759
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #394 : 10.08.2021 klo 22:03:35 »
Tämä on ihan sen joukkorahoitusalustan, eli Mesenaatin tarpeita.
Joo minuakin näin salaliittoteoreetikkona pikkasen ärsytti tuo liian tarkan nippelitiedon kysyntä. En ymmärrä mihin tuommoisia tietoja Mesenaatti-sivu tarvitsee vai myykö se meidän tiedot jollekin mainostajalle.

Ennemminkin nykyaikana pitäisi vähentää tuota kyselyjen määrää, kun kuitenkin ne jonkin hakkerin johdosta karkaa rikollisten käsiin. Siksi syntymäaika kannattaa laittaa aina vähän pieleen.

Muuten tämä mesenaatti-systeemi on ihan hyvä. En tiedä kuinka helppoa tuo rahoituksen tekeminen on ja kuinka paljon paperisotaa yhden kirjan kustantamiseen kaiken kaikkiaan menee. Itse kuluttajalle kuitenkin hyvinkin helppo lähestyä ja maksaa sarjakuva tuolta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #395 : 10.08.2021 klo 22:08:11 »
Itse kuluttajalle kuitenkin hyvinkin helppo lähestyä ja maksaa sarjakuva tuolta.

Se on hienoa, sillä myös sarjakuvan kuluttajien tulee myös oppia ostamaan opuksensa tätä kautta, että niitä voi julkaista.

Siten tulevat jatkossa kaikki keräilijöiden himoitsemat herkut, ennustan.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #396 : 10.08.2021 klo 22:12:20 »
Haitanneeko, että laitoin tapani mukaan syntymäajaksi 1.1.1900 ( ei oikea ).

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #397 : 10.08.2021 klo 22:12:57 »
Onko Mesenaatille vaihtoehtoa Suomessa? Maailmaltahan löytyy vaikka mitä.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 759
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #398 : 10.08.2021 klo 22:18:04 »
Haitanneeko, että laitoin tapani mukaan syntymäajaksi 1.1.1900 ( ei oikea ).
Onneksi olkoon! Olet Suomen vanhin ihminen! Käytätkö jo rullaattoria ja kuulokonetta...pätkiikö muisti jo!

Mulla on vain tuo syntymävuosi oikein...muu on keksittyä!

Muutama vuosi käytin Star Warsin ensi-iltaa eli 25.5.1977 hyödyksi, mutta Skype heitti mulle aina synttäritoivotuksia ja olin omasta mielestäni liian nuori.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #399 : 10.08.2021 klo 22:37:48 »
Mihin muuten tarvitaan ostotapahtuman yhteydessä syntymäaikaa? Se oli lomakkeen pakollisissa kentissä. Varmaan kaikissa GDPR-asioissakin on nykyään aika tietäminen.

Jaa-a, sitä kannattaa kysyä mesenaatilta tai etsiä heidän käyttöehdoista/ohjeista. KVAAK kirja ei kysynyt muuta kuin puhelinnumeron toimitusta varten ja T-paidan koon, jos sellaisen vastikkeen otti.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #400 : 10.08.2021 klo 22:44:41 »
Onko Mesenaatille vaihtoehtoa Suomessa? Maailmaltahan löytyy vaikka mitä.
Useimmissa maissa on varmaan joku oma "lokaali" joukkorahoituspalvelu. Jenkkien systeemit sitten rönsyilee kansainvälisiksi. Mesenaatissa on toki se hyvä puoli että ei tarvitse Pay-Palia tms. eksoottisempaa rahaa olla kukkaroimassa. Aika kalliina kuitenkin Mesenaattia pidän, niinkuin jo ammoin valitin.

Jaa-a, sitä kannattaa kysyä mesenaatilta tai etsiä heidän käyttöehdoista/ohjeista. KVAAK kirja ei kysynyt muuta kuin puhelinnumeron toimitusta varten ja T-paidan koon, jos sellaisen vastikkeen otti.
Eli syntymäaika ei välity teille? (minäkin yleensä olen sen netissä valehdellut). Ehkä se on sitten joku että ne tsekkaa täysi-ikäisyyden? Juridisestihan siinä solmitaan kuitenkin suht monimutkainen sopimus, rahanpalautusautomaatteineen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #401 : 10.08.2021 klo 22:53:17 »
Syntymäaika ei välity teille? (minäkin yleensä olen sen netissä valehdellut). Ehkä se on sitten joku että ne tsekkaa täysi-ikäisyyden? Juridisestihan siinä solmitaan kuitenkin suht monimutkainen sopimus, rahanpalautusautomaatteineen.

Ei välity ei. Oletan sen liittyvän nimenomaan tuohon tai maksuvälityspalvelun vaatimuksiin.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #402 : 11.08.2021 klo 01:57:05 »
Joo minuakin näin salaliittoteoreetikkona pikkasen ärsytti tuo liian tarkan nippelitiedon kysyntä. En ymmärrä mihin tuommoisia tietoja Mesenaatti-sivu tarvitsee vai myykö se meidän tiedot jollekin mainostajalle.

Ennemminkin nykyaikana pitäisi vähentää tuota kyselyjen määrää, kun kuitenkin ne jonkin hakkerin johdosta karkaa rikollisten käsiin. Siksi syntymäaika kannattaa laittaa aina vähän pieleen.

Tuo syntymäaikapojo kytkeytynee suoraan voimassa olevaan rahaliikennelainsäädäntöön, joten lienee tässä yhteydessä ihan pakko kysyä jo lakienkin takia - liittynee taas näihin rahanpesun vaikeuttamislakeihin, joiden perusteella pankitkin kyselevät nykyisin asiakkailtaan mitä ihmeellisimpiä yksityisiä tietoja.

Eli tuo on siis osa sitä prosessia, että poliisit voivat tarvittaessa varmistaa, että rahat kuhunkin projektiin tulevat aidosti suomalaisilta ihmisiltä, eivätkä miltään rahojaan peseviltä huumekauppiailta.

Se, että tuleeko tuosta jotain sanktiota väärin ilmoitetuista tiedoista ilmoittajalle tai proggikselle, jos asia käy ilmi, onkin sitten ihan toinen juttu, josta en tiedä höykäisenpölähtämää. Toki valehtelu saattaa tässä yhteydessä olla jonkin sortin rikos, mutta tiedä sitten, kuka moista ehtisi vahtia.

Mesenaatti lienee myös ainoa suomalainen foorumi, jota kautta joukkorahoitusta on laillista tässä maassa kerätä. Toisin kuin maailmalla, jossa kulttuurintekijät ovat Suomen ankarien rahankeräyslakien takia huomattavasti paremmassa kilpailuasetelmassa.

Ja ainakin Mesenaatin käyttöehdot lupaavat, ettei mitään tietoja välitetä projektien ulkopuolisille toimijoille.

Kyllä nämä kaikki perustiedot löytyvät helposti Mesenaatin sivuilta jos ja kun asia kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2021 klo 14:43:22 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #403 : 11.08.2021 klo 06:01:04 »
Koska itse olen KVAAK Kirjan suhteen lähinnä tukijäsen, sellainen kiertävä satelliitti, voin sanoa tämän suoraan:

Kahden menestyneen joukkorahoituksen perusteella aktiivijäsenet tietävät enemmän käännössarjakuvien julkaisemisesta joukkorahoituksella kuin kukaan toinen tässä maassa.

Eternautin kampanja näytti hurjalta, mutta menestys ei ollut sattuma sen enempää kuin vahinko. He tekivät paljon intuition pohjalta oikein. Onneksi tai intuitioksi sanotaan usein sitä, että kun sekä kokemusta että näkemystä niin asiat loksahtelevat ulkoa katsottuna kohdalleen kuin itsestään.

Jopa odottamattoman, kaikki rajat ylittävän suurmenestyksen varalta oli varasuunnitelma, ei nyt sentään painovalmiina, mutta pientä viimeistelyä vailla odottamassa.

Positiivisuus luo positiivisuutta, menestys luo menestystä. Siinä pyörässä on kiva olla mukana, ihan joskus vain kannustamassa. Kun seuraava KVAAK Kirja -projekti tulee, aion olla eturivissä kannustamassa.

Ensimmäisen julkaisun ei ehkä kannata olla liian kunnianhimoinen monisatasivuinen jööti...

Kääntäessäni 350-sivuista painajaista jossain puolivälin tienoilla osui tämä viesti silmiini. Hymyilin. Se oli teräksenkylmää hymyä, joka ei ulottunut silmiin saakka.

Tämän saman KVAAK Kirja -tradition hengessä ehdotin jälleen eksponentiaalisesti vaikeampaa käännettävää ja eksponentiaalisesti kasvavaa sivumäärää potentiaaliseksi kolmanneksi kirjaksi.

Tiedän, että lopulta nämä kuuhullut valitsevat kaikista vaihtoehdoista kuitenkin taas sen kaikkein kahjoimman.

Olen kostoni saanut.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2021 klo 06:04:43 kirjoittanut Jarkko Sikiö »

Kujis

  • Varastomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 756
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #404 : 11.08.2021 klo 09:47:51 »
Onneksi olkoon! Olet Suomen vanhin ihminen! Käytätkö jo rullaattoria ja kuulokonetta...pätkiikö muisti jo!

Mulla on vain tuo syntymävuosi oikein...muu on keksittyä!

Muutama vuosi käytin Star Warsin ensi-iltaa eli 25.5.1977 hyödyksi, mutta Skype heitti mulle aina synttäritoivotuksia ja olin omasta mielestäni liian nuori.

Tuo syntymäajan kysely nyt ei itseä rassaa. Enhän minäkään ihan uniikkia syntymäpäivää omista. Enemmän olisin huolissani henkilötunnuksen loppuosan kysymyksestä