Kirjoittaja Aihe: KVAAK Kirja  (Luettu 54224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #255 : 24.06.2020 klo 12:45:58 »
Kuten Petteri totesi, ajat ovat muuttuneet. Suomen sarjakuvamarkkinat ovat niin pienet, ettei niiden tuotto jollekin DC:lle merkitse yhtään mitään.

Tarvitaan vain kieli- ja ennen muuta neuvottelutaitoa. Vaikka joku Sandman on peruslukijalle "pyhää", niin yhtä ja samaa makkaraa se on oikeuksien omistajalle. Disney-materiaali, Tintti ja Asterix ovat tietysti oma lukunsa, koska ne on jo "paalutettu" tietyille julkaisijoille Suomessa. Kannattaa pistää merkille mitä tapahtui Ruotsissa ja Tanskassa Egmontin diasporan jälkeen. Kuka siellä nyt julkaisee sarjakuvat, siis.   

Onhan Tähtivaeltajassakin julkaistu vaikka mitä vuosien varrella. Ei varmaan ihan kaikkea mitä olisi haluttu, mutta kuitenkin, todella kunnioitettava määrä maailman huipputekijöiden tekstejä ja sarjakuviakin.

Kuka tahansa pystyy perustamaan kustantamon. Kannattaa perehtyä esimerkiksi siihen miten Like kustannus on saanut alkunsa.   
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #256 : 25.06.2020 klo 11:03:46 »
--
Kuka tahansa pystyy perustamaan kustantamon. Kannattaa perehtyä esimerkiksi siihen miten Like kustannus on saanut alkunsa.   

Aika moni on perustanutkin... ja veikkaan että Vanhan kuppilassa on perustettu useampikin yhtiö.

Montakohan pienkustantamoa Suomessa on? Monta.

Ovat erikoistuneet teosofiaan, runoihin, autojen korjaamiseen ja vaikka mihin, kyllä sarjakuvaa sinne joukkoon mahtuu vielä lisääkin.

Kustantamisen helppoutta vaikeuttaa jakelun ja markkinoinnin vaikeus.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #257 : 25.06.2020 klo 11:10:38 »
Kustantamisen helppoutta vaikeuttaa jakelun ja markkinoinnin vaikeus.

Niinpä. Ja rahan puute tietenkin. Onneksi nykyään on sentään netti ja some.
Mutta muuten se vanha vitsi toki pätee tähänkin, eli jos aikoo tehdä pienen omaisuuden sarjakuvia kustantamalla, kannattaa ensin hankkia suuri omaisuus.

Missä ovat sarjakuviin hurahtaneet It-miljonäärimme kun tarttis? Joku parisataa tuhatta ei olisi sijoituksena niille mitään, mutta sillä saisi julaistua jo vaikka mitä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #258 : 26.06.2020 klo 14:58:36 »
Missä ovat sarjakuviin hurahtaneet It-miljonäärimme kun tarttis? Joku parisataa tuhatta ei olisi sijoituksena niille mitään, mutta sillä saisi julaistua jo vaikka mitä.
Tätä minäkin oon miettinyt. On IT-, peli- ja lottomiljonäärejä, eikö ne halua julkaista edes yhtä komeaa kirjaa. Tai ehkä ne haluaisivatkin, mutta eivät tiedä miten. Pitäs vaan mennä bisnesenkelitapaamiseen pitchaamaan: "Et ikinä tule saamaan rahoja takaisin, MUTTA..."

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #259 : 26.06.2020 klo 21:28:51 »
Tätä minäkin oon miettinyt. On IT-, peli- ja lottomiljonäärejä, eikö ne halua julkaista edes yhtä komeaa kirjaa. Tai ehkä ne haluaisivatkin, mutta eivät tiedä miten. Pitäs vaan mennä bisnesenkelitapaamiseen pitchaamaan: "Et ikinä tule saamaan rahoja takaisin, MUTTA..."

Edesmennyt miljardööri Niklas Herlin perusti Teos-kustantamon! Sarjakuvaa eivät tosin ole taitaneet ollenkaan kustantaa...

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #260 : 27.06.2020 klo 10:54:55 »
Edesmennyt miljardööri Niklas Herlin perusti Teos-kustantamon! Sarjakuvaa eivät tosin ole taitaneet ollenkaan kustantaa...
Mä tosiaan tarkoitin SARJAKUVAkirjoja. Kyllähän kaikkia sukukronikoita julkaistaan print-on-demandina paljonkin.

Dropsie Avenuen VIIMEINEN VIIKKO pyörähti käyntiin Mesenaatissa! Tarjolla on vielä monenlaista hauskaa itse kirjan lisäksi!  Mesenoimalla varmistaa että saa kirjan ja sen mukana ekstrat!
https://mesenaatti.me/1658/sarjakuvaklassikko-suomeksi-dropsie-avenue-katu-bronxissa-will-eisner/

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #261 : 27.06.2020 klo 14:50:00 »
Edesmennyt miljardööri Niklas Herlin perusti Teos-kustantamon! Sarjakuvaa eivät tosin ole taitaneet ollenkaan kustantaa...

Jokusen kyllä.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #262 : 27.06.2020 klo 16:10:37 »
Jokusen kyllä.

No niin, löytyihän niitä, ja vielä sangen tasokkaita tapauksia. Kiitos.

Czaba

  • Jäsen
  • Viestejä: 471
  • No mutta..
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #263 : 27.06.2020 klo 18:14:50 »
R.Crumbin Genesis tuli myös Teokselta vuonna 2010.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #264 : 29.06.2020 klo 05:53:21 »
Kuinkahan monta "täh, joko kampanja loppui, mä en ehtiny ostaa!" -viestiä me vielä saadaan. Nyt enää muutama päivä jäljellä.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 742
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #265 : 29.06.2020 klo 10:10:59 »
Kuinkahan monta "täh, joko kampanja loppui, mä en ehtiny ostaa!" -viestiä me vielä saadaan. Nyt enää muutama päivä jäljellä.
Mä en ainakaan ole yksi noista tyypeistä. Ajattelin ensin, että en anna tietojani Mesenaatille ja en halua saada tätä kirjaa postin kautta, mutta sitten ajattelin Kvaak kustannuksen väkeä.
Muutenkin varmaan heillä kädet täynnä hommia tämän kirjan saattamisessa painosta tilaajille...en halua, että minusta on liikaa vaivaa, joten tilasin ihan normaalisti kirjan tuolta Mesenaatista.

Nyt vaan toivotaan, että kirja tulee postista ehjänä perille!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #266 : 29.06.2020 klo 11:08:36 »
Mä en ainakaan ole yksi noista tyypeistä.
Mahtavaa! Kiitos!

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #267 : 29.06.2020 klo 14:04:22 »
Jokos on painosmäärä päätetty. Eli kuinka paljon jää kirjakauppoihin myytäväksi?

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #268 : 29.06.2020 klo 15:21:08 »
Jokos on painosmäärä päätetty. Eli kuinka paljon jää kirjakauppoihin myytäväksi?

Ei tietääkseni ole. Eiköhän se päätetä vasta kampanjan jälkeen, kun tiedetään tarkasti miten paljon kirjoja menee mesenaateille.

En nyt muista onko tästä joku jo täällä maininnut, mutta sopimusteknisistä syistä kaikki ekstramateriaalit tullaan laittamaan erilliseen niteeseen ja sitä ei tulla painamaan kuin mesenaateille. Eli, ken haluaa nähdä ja lukea ekstoja, niin nyt alkaa olla viimeiset hetket mesenoinnille :)

Jossain vaiheessa täällä oli keskustelua siitä, että ketkä tästä hyötyy taloudellisesti, niin siltä listalta oli unohtunut oikeuksien omistajat. Ja eikä tarvitse olla huolissaan hankkeeseen osallistuvien sarjakuvantekijöiden kohtelusta. He ovat kaikki mukana vapaasta tahdosta ja he saavat työstään muutakin korvausta kuin lämmintä kättä.

Vuolaat kiitokset minunkin puolestani kaikille hanketta tukeneille! Olin vähän skeptinen rahoituksen onnistumisen suhteen, mutta tällaisissa asioissa olen mielelläni väärässä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #269 : 29.06.2020 klo 15:24:39 »
Mutta jos näin ei ole, niin sittenhän ilmeiset julkaisuvalinnat ovat Sandmanin ja Preacherin saattaminen loppuun. Niihin taitavat olla jo käännöksetkin valmiina. Ja jatkaisi teemaa, jossa täydennetään kesken jääneitä sarjoja Eisnerin tapaan.

Cool!!!

Hienoa kuulla Vesalta ja Petteriltä, että kyllä näihinkin voisi oikeudet saada!

Olisi kyllä ensiarvoisen tärkeä, että nämä klassikkosarjat saataisiin vihdoin suomeksi kokonaisuudessaan!

Mikäli proggis saadaan hoidettua tämän vuoden aikana ja taustalle saadaan vähintään sama joukko, joka hoisi Eisner-mesenoinnin näin näyttävästi, lupaan jo tällä puheella itse mesenoida molempia projekteja Eisneriakin enemmän.

PS. Itselleni en noita sinällään kaipaa, kun löytyvät hyllystä englanniksikin (Sandmanit kolmessa eri muodossa), mutta olisihan tuo nyt erittäin merkittävä kulttuuriteko, että näin kovat klassikot olisivat suomeksi kaikkien ulottuvilla.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2020 klo 15:37:18 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!