Kirjoittaja Aihe: KVAAK Kirja  (Luettu 55926 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #195 : 04.06.2020 klo 16:48:45 »
Pitäisikö ensin selvittää kuka sen poisti. Ehkä Pässi teki sen itse.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 291
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #196 : 04.06.2020 klo 17:16:33 »
Ei poistanut itse.

Timo

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #197 : 04.06.2020 klo 18:54:23 »
Joukkorahoitus Will Eisnerin Dropsie Avenue -sarjakuvaromaanin julkaisemiseksi suomeksi on edennyt hienosti. Tällä hetkellä 90 mesenaattia on päättänyt tukea laatusarjakuvaa!

Joitakin vähän rehvakkaampia rahoitusvaihtoehtoja on vielä jäljellä, mm. Mari Ahokoivun, Marko Raassinan, Pentti Otsamon ja Janne Torisevan originaalit. Tilaisuus on ainutlaatuinen. Tarttukaa tilaisuuteen.


papja

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #198 : 05.06.2020 klo 12:54:42 »
Kirjastoihin tätä menisi runsaasti, jos niissä tiedettäisiin paremmin asiasta ja olisi jokin kätevä tapa tilata tämä laskulle. Itse tilaisin meille kaksi.


VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #199 : 05.06.2020 klo 18:43:47 »
Kyllähän tämä kertoo laatusarjakuvan käännöstilanteesta Suomessa. Mesenaatteja on 90, eli kirjoja on käytännössä ostettu ehkä jopa 120 kappaletta. Ehkä vähän enemmän. En usko, että niitä 500 euron = 10 kirjan kerta-ostajia on montaa kappaletta.

Jos ns. kaupallinen kustantaja olisi julkaissut tämän omin voimin, olisi tullut pahasti näpeille. On onni, että tämänkaltainen joukkorahoituspalvelu on olemassa, plus tietenkin että on edes tämän verran porukkaa joka pystyy sijoittamaan.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 758
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #200 : 05.06.2020 klo 20:19:36 »
Kyllähän tämä kertoo laatusarjakuvan käännöstilanteesta Suomessa. Mesenaatteja on 90, eli kirjoja on käytännössä ostettu ehkä jopa 120 kappaletta. Ehkä vähän enemmän. En usko, että niitä 500 euron = 10 kirjan kerta-ostajia on montaa kappaletta.

Jos ns. kaupallinen kustantaja olisi julkaissut tämän omin voimin, olisi tullut pahasti näpeille. On onni, että tämänkaltainen joukkorahoituspalvelu on olemassa, plus tietenkin että on edes tämän verran porukkaa joka pystyy sijoittamaan.

Ehkä sitä olisi mennyt paremmin kaupaksi, jos sitä olisi esim. kirjakauppojen hyllyllä tai kustantajan omassa putiikissa. Mainostusta alan lehdissä ja silleen. Mutta nyt vältyttiin tappiolta ja kaikki sai haluamansa.
Kirjastot voisi hyvinkin ostaa tuota...varmasti sielläkin on kiinnostusta. En tiedä voiko ne osallistua tommoseen mesenaatti-juttuun...varmaan joku byrokraattinen hommeli estää sen. Voisihan tuon kirjastoille myydä toisella tapaa ja joku olla välikätenä siinä auttamassa. Olishan se hyvä, että kirjastonkin asiakkaat voisi lukea tätä. Samalla edistettäisiin sitä sarjakuvan asemaa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

JR

  • Jäsen
  • Viestejä: 163
  • -
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #201 : 05.06.2020 klo 21:24:10 »
Eipä noita 500 euron paketteja ole melko varmasti mennyt yhtään tai korkeintaan yksi. Noiden extrataidetta sisältäneiden myytyjen erikoishintaisten yhteishinta on 8 * 89 + 2 *200 + 7 * 250 = 2862. Jää 3 734 euroa 76 muun tukijan osuudeksi. 139 euron sinijänöpaketteja meni sen ekan päivän aikana niin monta (seurasin mielenkiinnosta mesenaattisivua melko aktiivisesti koko työpäivän ajan ja tuli noteerattua melko monta noita 139 euron nousuja yhden tukijan lisäyksellä), että arvelisin niitä menneen noin/vähintään 10 kpl. Tällöin 66 tukijalle jää 2 344 eli keskihinta 35.

Tukijamäärä nyt nousee varmasti vielä, mielenkiintoista nähdä kuinka suureksi. Kickstarterilla on hyvät keskiarvokäppyrät (https://www.kickstarter.com/blog/trends-in-pricing-and-duration), jotka osoittavat, että prosentuaalisesti suurin osuus tuesta tulee ekojen päivien aikana, sitten lanataan tasaista pohjatasoa ja vähän ennen loppua tulee vielä piikki.

Olettaisin, että projektin vetäjät ovat suunnitelleet tai viimeistään tässä vaiheessa ovat alkaneet suunnitella sen verran suuremman painoksen ottamista, että voidaan myös kirjastoille tarjota myöhemmin. Toki tämähän riippuu täysin tarkemmasta kulurakenteesta, tässä mennään varmasti langanohuilla marginaaleilla ennen kuin joku tietty luku paukkuu rikki. Mutta turha spekuloida, luotan puuhamiesten ammattitaitoon.


Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #202 : 05.06.2020 klo 21:59:43 »
Kickstarterissa tulee lopussa piikki osittain siksi että kampanjasta kiinnostuneet ja sitä katsoessa muistutusviesti-vaihtoehdon klikanneet alustalle rekisteröityneet saavat kaksi vuorokautta ennen projektin loppumista muistutuksen sen loppumisesta. He siis tulevat ihan lopussa vielä tsekkaamaan projektin.

Niin ja Kickstarterissahan usein myös tarjotaan vaihtoehto jälleenmyyjille. Silloin voi jokin firma ostaa isomman erän julkaisuja kerralla. Kirjastot tosiaan kannattaa ottaa tämän Eisnerin painoksessa huomioon, koska valtakunnallisesti ne voivat ostaa sitä kymmeniä kappaleita.

Jos joku haluaisi muuttaa vastikettaan Mesenaatissa, ymmärtääkseni se ei ole siellä suoraan mahdollista, mutta varmasti se onnistuu yhteilemällä Mika I:hin. Dropsie Avenuen  mesenaattien määrä tällä hetkellä on tuskin yhdeksääkymmentä oikeasti. Veikkaan, että jotkut ovat tehneet Dropsie Avenuesta myös toisen tilauksen, jolloin mesenaattilaskuri on noussut. Kickstarterissa pledgeäkin voi hioa kampanjan aikana ja jopa kampanjan jälkeen.

Originaalien ostamisen innostus on saattanut laantua siksi kun hankkeen toteutuminen on jo varmistunut. Pelkkää sarjakuva-albumia tulevat todennäköisesti vielä useat kymmenet ostamaan. Juuri tällä hetkellä rahoittajia on laskurin mukaan 93.

(MUOKS: Korjattu typo ja lisätty selvennystä.)
« Viimeksi muokattu: 05.06.2020 klo 22:31:14 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #203 : 06.06.2020 klo 14:46:41 »
Kyllähän tämä kertoo laatusarjakuvan käännöstilanteesta Suomessa. Mesenaatteja on 90, eli kirjoja on käytännössä ostettu ehkä jopa 120 kappaletta. Ehkä vähän enemmän. En usko, että niitä 500 euron = 10 kirjan kerta-ostajia on montaa kappaletta.

Jos ns. kaupallinen kustantaja olisi julkaissut tämän omin voimin, olisi tullut pahasti näpeille. On onni, että tämänkaltainen joukkorahoituspalvelu on olemassa, plus tietenkin että on edes tämän verran porukkaa joka pystyy sijoittamaan.


No kyllähän noita tulee varmasti menemään huomattavasti enemmänkin kaupaksi. Mesenaatin kautta tosiaan päästään yli sataan ostajaan, mikä mahdollistaa itse julkaisun.

Tuon päälle tulee sitten muu myynti, eli ostajat, jotka eivät käytä Mesenaattia tai ole edes huomanneet koko kampanjaa. Kun tuohon heittää päälle vielä kirjastot, sarjiskaupat, nettimyynnin, festarikaupustelut ja muut, niin eiköhän tuossa puhuta vähintään 500 kappaleen myynnistä.

Olisihan se aika lyhytnäköistä tehdä näin merkittävää julkaisua vain harvoille ja valituille mesenaateille.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #204 : 07.06.2020 klo 16:58:07 »
No kyllähän noita tulee varmasti menemään huomattavasti enemmänkin kaupaksi. Mesenaatin kautta tosiaan päästään yli sataan ostajaan, mikä mahdollistaa itse julkaisun.
--

Ja nyt tosiaankin meni 100 mesenaatin raja rikki!

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #205 : 07.06.2020 klo 20:21:21 »
Toni on varmasti oikeassa siinä, että ostajia löytyy huomattavasti lisää. Itse olen mielessäni siirtänyt teoksen mahdollista painosmäärää (josta minulla ei ole mitään tietoa) koko ajan ylöspäin iloisesti yllättyneenä. 200 kpl:n painos menee heittämällä kaupaksi. ”Vähintään 500 kappaleen myynti” kuitenkin kestäisi todennäköisesti kauan. Siinä tulee pulmaksi albumien lähettäminen, varaston ja kirjanpidon ylläpitäminen ja veroilmoitusten teko vuosikausiksi – ja ilmaiseksiko? Tekisikö sen yksityishenkilö vai yritys?

Olisi suotavaa, että kirjakaupat ja kirjastot pystyisivät ostamaan albumia nyt rahoitusvaiheessa. Ainakin ketjussa luki aiemmin, että myöhempi myynti Kirjavälityksen ja kirjakauppojen kautta jätetään suunnitelmista pois tarkoituksella, koska se ei ole joukkorahoituksen idea ja koska siitä tulisi korkeita kuluja. Miqz on kirjoittanut, että lähinnä painos tehdään vain rahoittaneille ja että hän hoitaa varastoimisen ja lähettämisen. Täällä Miqz sanoo, että varastotilaa tarvitaan vain vajaaksi viikoksi (!).

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 393
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #206 : 08.06.2020 klo 10:52:05 »
En ihan hahmottanut tätä "joukkorahoituksen ideaa" tässä. On runsaasti tuotteita joiden kysyntä on ensin todettu olemassaolevaksi Kickstarterissa, sen jälkeen niitä on ruvettu myymään tavan verkkokaupassa.

Nuo juoksevat kulut varaston ylläpidosta ja muusta tietysti tulevat, mutta sekin tietysti riippuu siitäkin oliko tätä julkaisukanavaa tarkoitus jatkaa muilla teoksilla vai onko kyseessä selvä projekti, joka loppuu kun teos on saatu ulos ja mesenaateille. Menisiköhän tunnetuille alan vähittäiskauppiaille noita kymmeniä tai satoja kappaleita saman tien, heillähän on joka tapauksessa infra olemassa?

Helppo huudella toki, kun itselläni on sisässä tasan yhden niteen hinta, mutta ikävä jos realiteetit pakottavat siihen, ettei tällaistakaan teosta saada tyypilliseen kunnankirjastoon. Itselläni on lämpiämiä muistoja herkässä (eli lukio-)iässä luetuista suomennetuista laatusarjakuvista, ilman niitä olisin varmaankin kasvanut suorastaan kieroon, eikä minulla todellakaan ollut siihen aikaan mitään mahdollisuuksia niitä rahalla hankkia. Nykyään kun olen tällainen ylivelkaantunut perusduunari voin sentään sen verran viskoa lompakkoani sinne missä suuni on, että voin poimia sekä Kupliista että Sarjakuvafestivaaleilta muutaman ihan täysihintaisen uutuusnimikkeen.

Ja tietysti ikävää, että tällainen teos tavallaan muuttuu välittömästi kuten tietokonepuolella sanotaan, vapourwareksi. Tuote on muuten oikein hyvä, mutta käytännössä sitä ei saa mistään.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #207 : 08.06.2020 klo 13:42:14 »
Tuote on muuten oikein hyvä, mutta käytännössä sitä ei saa mistään.
Sen on saatavilla NYT. Sama pätee mihin tahansa keräilyyn. Toinen vaihtoehto olisi, ettei sitä ole koskaan ollutkaan saatavilla.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #208 : 08.06.2020 klo 13:51:21 »
Toni on varmasti oikeassa siinä, että ostajia löytyy huomattavasti lisää. Itse olen mielessäni siirtänyt teoksen mahdollista painosmäärää (josta minulla ei ole mitään tietoa) koko ajan ylöspäin iloisesti yllättyneenä. 200 kpl:n painos menee heittämällä kaupaksi. ”Vähintään 500 kappaleen myynti” kuitenkin kestäisi todennäköisesti kauan. Siinä tulee pulmaksi albumien lähettäminen, varaston ja kirjanpidon ylläpitäminen ja veroilmoitusten teko vuosikausiksi – ja ilmaiseksiko? Tekisikö sen yksityishenkilö vai yritys?

Olisi suotavaa, että kirjakaupat ja kirjastot pystyisivät ostamaan albumia nyt rahoitusvaiheessa. Ainakin ketjussa luki aiemmin, että myöhempi myynti Kirjavälityksen ja kirjakauppojen kautta jätetään suunnitelmista pois tarkoituksella, koska se ei ole joukkorahoituksen idea ja koska siitä tulisi korkeita kuluja. Miqz on kirjoittanut, että lähinnä painos tehdään vain rahoittaneille ja että hän hoitaa varastoimisen ja lähettämisen. Täällä Miqz sanoo, että varastotilaa tarvitaan vain vajaaksi viikoksi (!).

Tarkoitin varastoinnilla mesenaateille toimitettavia kirjoja, jotka teen yksityishenkilönä pro bono. Huoli pois, huomioimme kirjastot suunnitelmissa painosmäärän suhteen. Hoidamme kuitenkin ensin kirjat mesenaateille, jonka jälkeen katsomme mitä jää mihinkin.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #209 : 08.06.2020 klo 14:04:09 »
Toni on varmasti oikeassa siinä, että ostajia löytyy huomattavasti lisää. Itse olen mielessäni siirtänyt teoksen mahdollista painosmäärää (josta minulla ei ole mitään tietoa) koko ajan ylöspäin iloisesti yllättyneenä. 200 kpl:n painos menee heittämällä kaupaksi. ”Vähintään 500 kappaleen myynti” kuitenkin kestäisi todennäköisesti kauan. Siinä tulee pulmaksi albumien lähettäminen, varaston ja kirjanpidon ylläpitäminen ja veroilmoitusten teko vuosikausiksi – ja ilmaiseksiko? Tekisikö sen yksityishenkilö vai yritys?

Olisi suotavaa, että kirjakaupat ja kirjastot pystyisivät ostamaan albumia nyt rahoitusvaiheessa. Ainakin ketjussa luki aiemmin, että myöhempi myynti Kirjavälityksen ja kirjakauppojen kautta jätetään suunnitelmista pois tarkoituksella, koska se ei ole joukkorahoituksen idea ja koska siitä tulisi korkeita kuluja. Miqz on kirjoittanut, että lähinnä painos tehdään vain rahoittaneille ja että hän hoitaa varastoimisen ja lähettämisen. Täällä Miqz sanoo, että varastotilaa tarvitaan vain vajaaksi viikoksi (!).

Kyllähän tuo nyt varmasti tulee laajempaankin myyntiin. Sehän on koko mesenoinnin idea, että jotkut tukevat hyvää hanketta, jotta se pystytään toteuttamaan. Ei se, että julkaisua tehtäisiin vain harvoille ja valituille. Sehän olisi vain typerää elitismiä.

Mesenoinnin tärkein tausta-ajatus on tehdä hyvää kaikille, tuoda laajojen sarjakuvaharrastajapiirien ja lukijoiden ulottuville laatusarjakuvaa, jota muuten ei suomeksi välttämättä nähtäisi. Näin edistetään koko sarjakuvakulttuurin kehitystä Suomessa.

Eikä tämä onnistu, jos albumi ei myöhemmin tule laajempaan levitykseen.

En kai nyt muuten olisi itsekään pistänyt tuohon rahaa, sillä enhän itse periaatteessa edes tarvitse koko albumia, koska minulla on se jo englanniksi. Niinpä juuri kirjastosaatavuus ja muu levitys ovat itselleni tämän kampanjan tärkein anti.

Olisihan se nyt aika kummaa, jos vaikkapa Iron Sky -elokuva olisi näytetty vain sitä etukäteen rahoittaneille tai koronakriisiltä mesenoimalla pelastettuun ravintolaan pääsisivät jatkoissa vain mesenointiin osallistuneet!

Ja onhan proggiksessa virallinen kustantamokin mukana, joille nuo käytännön käänteet ovat entuudestaan aivan tuttuja ja sujuvat ihan vanhalla rutiinilla.

Tämä on siis niin tekijöiltä kuin mesenaateiltakin epäitsekästä työtä koko Suomen sarjakuvakulttuurin tukemiseen. Tai näin ainakin minä asian koen.

PS. Ja näköjään projektista huomattavasti enemmän tietävä Miqz olikin jo ehtinyt vastaamaan ja rauhoittelemaan huolestuneita tahoja.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2020 klo 14:05:47 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!