Kirjoittaja Aihe: KVAAK Kirja  (Luettu 56010 kertaa)

Lurker ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #465 : 23.02.2022 klo 16:12:37 »
Minulta meni Eternautin joukkorahoitus ohitse, joten kysyn, onko siitä tulossa myös suoramyyntiin kauppoihin kappaleita ja, jos on niin millä hinnalla? Entäs Eternaut 1969, tuleeko sekin myyntiin ja millä hinnalla?

Molemmat tulevat myös normaalimyyntiin. Eternautin ovh on 39,95 e ja 1969:n 19,95 e.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 085
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #466 : 16.03.2022 klo 03:00:05 »
Olettehan kaikki huomanneet käydä ihailemassa myös Eternautti 1969:n ensimmäistä näytesivua KVAAK Kirjan Facebook-sivulta? Timanttisia teoksia tulossa!

Varikset muuten raakkuvat jälleen puun oksilla, että Tampere Kupliissa on jotain jännää tiedossa. Olisiko vain kevät tulossa, mutta minulta kuitenkin tilattiin sinne erotiikkaa. Hieman alkoi reaktioista päätellen epäilyttää, että kyseltiinkö sittenkin eksotiikkaa. Lavalle on nyt kuitenkin tiedossa rivi valtavia fallos-symboleja, jos pokka vain kestää.

Timo

  • Mikä lie
  • Jäsen
  • Viestejä: 166
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #467 : 16.03.2022 klo 08:53:35 »
Yhä lisääntyvässä määrin tuntuu kansa hylkäävän FB:n (allekirjoittanut mukaanlukien). Olisi toki mukavaa nähdä kyseinen näytesivu, mutta jossain muualla :)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #468 : 16.03.2022 klo 10:43:37 »
Yhä lisääntyvässä määrin tuntuu kansa hylkäävän FB:n (allekirjoittanut mukaanlukien). Olisi toki mukavaa nähdä kyseinen näytesivu, mutta jossain muualla :)

Tarjolla nyt myös Twitterissä, ole hyvä. Taivaallisen upeaa taidetta, myös ladonta ja tekstityyppi on niin lähellä alkuperäistä kuin vain mahdollista.

Sarjakuvakin voi olla taidetta.  :angel:

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #469 : 16.03.2022 klo 11:29:20 »
Tarjolla nyt myös Twitterissä, ole hyvä. Taivaallisen upeaa taidetta, myös ladonta ja tekstityyppi on niin lähellä alkuperäistä kuin vain mahdollista.

Sarjakuvakin voi olla taidetta.  :angel:
Tohon twitter sivulle, voisi laittaa myös vertalun vuoksi se alkuperäinen sivu, niin pääsee näkemään, että kuinka tämä Kvaak kirjan sivu eroaa alkuperäisestä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #470 : 16.03.2022 klo 12:06:46 »
Tohon twitter sivulle, voisi laittaa myös vertalun vuoksi se alkuperäinen sivu, niin pääsee näkemään, että kuinka tämä Kvaak kirjan sivu eroaa alkuperäisestä.

Klikkaa sitä Facebook-linkkiä, FB-tunnusta ei tarvita.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #471 : 16.03.2022 klo 15:09:10 »
Tarjolla nyt myös Twitterissä, ole hyvä. Taivaallisen upeaa taidetta, myös ladonta ja tekstityyppi on niin lähellä alkuperäistä kuin vain mahdollista.

Sarjakuvakin voi olla taidetta.  :angel:

Kappas, Timo lisäsi ketjuun alkuperäisen espanjankielisen sivun. Vau! Käykääs tykkäämässä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #472 : 16.03.2022 klo 15:09:53 »
Tämmöinen. Tosin on vähän köpö nettiskannaus tasoltaan.

Timo

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #473 : 16.03.2022 klo 15:18:14 »
Tämmöinen. Tosin on vähän köpö nettiskannaus tasoltaan.

Timo

Twitterissä on jo tykätty, siis J-kirjaimesta.  :D

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #474 : 16.03.2022 klo 17:24:55 »
Tämmöinen. Tosin on vähän köpö nettiskannaus tasoltaan.

Timo
Kiitos Timo!
Yritin laittaa tuon alkuperäisen ja tämän suomennetun vierekkäin näyttöruudulle ja haivaitsin seuraavaa.
Tuossa yhdessä kuvassa, jossa äijä istuu ja näytetään hänen huonettaan, niin Kvaak kirjan ruudussa näkyy hieman enemmän eli tuo nk. puhekupla on pienempi, jolloin piirrosta tulee hivenene enemmän näkyviin. Onko tuo lähdemateriaali kenties eri kuin alkuperäinen vai voiko noita puhekuplia tai mikä tuo nyt on selitekupla, kerrontakupla...voiko niitä muotoilla itse vai onko ne kaikille samat. Mietin vain, että miksi tuossa alkuperäiseessä yhdessä ruudussa näkyy enemmän ns. piirrosta.

En muista minkä kokoinen tämä kirja oli, mutta kyllä mun piti kvaak kirjan versiossa ottaa rillit pois. No se ei ole kamalaa...en juurikaan näe mitään enää edes kaksiteholaseilla lukiessani...pitää lukea ilman. Fontti näyttää hieman ehkä piemmältä tuossa Kvaak kirjan versiossa, jos vertaa sitä alkuperäiseen. Ihan ei voi vertailla näitä kahta keskenään, kun tuo alkuperäinen ei ole niin terävä kuva. Itse fontti on kyllä ihan luettavaa, eikä ainakaan mua ärsytä yhtään. Kyllä tästä ihan pätevä sarjakuvakirja taitaa tulla.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 085
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #475 : 16.03.2022 klo 22:18:45 »
Kumpikin Eternautti on todellista silmäkarkkia sisäsivuiltaan, ja miksei olisi, onhan asialla Timo Ronkainen eli todellinen sarjakuvan suurmestari!

On siinä hirmuinen työ jo pelkästään latomisessa. Karkeasti ottaen alkuperäinen Eternautti on nimittäin yhdeksän ruutua per sivu, joten vaikkapa varovaisesti arvioiden 6 puhekuplaa per sivu tekee jo 350-sivuisessa teoksessa yli 2 000 puhekuplaa. Sitten on pieniä tekstipätkiä ruutujen yllä ja alla ja tekstilaatikot, olisiko niitäkin lähes 1 000 kappaleen luokkaa. Sitten on vielä lisäksi kaikki muu. Kun on näkymätöntä työtä, niin on vielä sellaistakin työtä ettei nimi pääse esiin vaikka vähintään työmäärän perusteella sen ansaitsisi.

Kunnioitukseni sarjakuvan ammattilaisia ja kustantajia kohtaan on mukana ollessa kasvanut, ei muuta voi sanoa. Sitä olen kyllä tosissani miettinyt, miten Suomen kokoisella kielialueella on kenelläkään varaa julkaista sarjakuvia ellei ole palavaa sarjakuvahulluutta mukana. Kun näkee miten paljon vaaditaan ennen kuin kirjat päätyvät ideasta lukijoiden käsiin, niin nöyräksi vetää.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2022 klo 22:23:23 kirjoittanut Jarkko Sikiö »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #476 : 16.03.2022 klo 23:33:27 »
Onko tuo lähdemateriaali kenties eri kuin alkuperäinen vai voiko noita puhekuplia tai mikä tuo nyt on selitekupla, kerrontakupla...voiko niitä muotoilla itse vai onko ne kaikille samat. Mietin vain, että miksi tuossa alkuperäiseessä yhdessä ruudussa näkyy enemmän ns. piirrosta.

Fantalta saatu matsku oli tosiaan erilainen kuin tuo espanjooli-versio. En tiedä miksi. Fantan digimatskussa ei ollut tekstejä kuplissa laisinkaan, ihan tyhjiä. Ja englanninkielinen kirja, jonka kirjastosta lainasin, käyttää tylsää geneeristä "supersankari-fonttia". Eikä mulla ollut siis mitään kelvollista alkuperäismallia - muuta kuin nämä hämärät nettikuvat. Otin malliksi saatavillani olleen Breccian toisen sarjakuvan, jonka suht hyvälaatuisia skannauksia mulla oli ja josta olin katsonut, että näyttää kyllin samanlaiselta.

Timo

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #477 : 17.03.2022 klo 00:59:52 »
Fantalta saatu matsku oli tosiaan erilainen kuin tuo espanjooli-versio. En tiedä miksi. Fantan digimatskussa ei ollut tekstejä kuplissa laisinkaan, ihan tyhjiä. Ja englanninkielinen kirja, jonka kirjastosta lainasin, käyttää tylsää geneeristä "supersankari-fonttia". Eikä mulla ollut siis mitään kelvollista alkuperäismallia - muuta kuin nämä hämärät nettikuvat. Otin malliksi saatavillani olleen Breccian toisen sarjakuvan, jonka suht hyvälaatuisia skannauksia mulla oli ja josta olin katsonut, että näyttää kyllin samanlaiselta.

Timo
Tuokin esimerkki kuva on hyvä...kvaakin kirjassa näkee enemmän itse piirrosta.
Eikö kannataisi saada käsiin myös se ihan alkuperäinen espanjalainen 1. painoksen kirja. Aaaaahhh. se on varman kallis. Mutta siitä näkisi täysin alkuperäisen fontti-tyylin ja kuinka on mahduttaneet puhekuplat ruutuihin. Tää nyt menee kyllä pilkun viilaukseksi. Hyvä siitä tulee...ja voimia Timo tekstaukseen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 085
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #478 : 17.03.2022 klo 01:12:19 »
.
Eikö kannataisi saada käsiin myös se ihan alkuperäinen espanjalainen 1. painoksen kirja.

Ei sellaista ole koskaan julkaistu, alkuperäinen painettiin argentiinalaisen aikakauslehden sivuille.

Kirjojen lisämateriaaleissa on tarkemmat yksityskohdat, ja kirjoittamissani Kvaak-artikkeleissa riittävästi siihen, kunnes kirjat saapuvat.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 085
Vs: KVAAK Kirja
« Vastaus #479 : 17.03.2022 klo 01:39:01 »
Fantalta saatu matsku oli tosiaan erilainen kuin tuo espanjooli-versio. En tiedä miksi.

Fantan materiaali on sitä, mitä sen pitää ollakin eli se on ollut 70-luvulta noin.

Siitä on vain silloin 70-luvulla puuttunut tekstejä ja se ladottiin väärin mm. Espanjassa 1979. Ladontavirheen näkee heti toiselta sivulta.

Argentiinalaiset yritti julkaista sen paremmin 80-luvulla, eli siinä on kaikki tekstit, mutta sitten ne latoi sen vielä pahemmin väärin, jälleen näkee sen toiselta sivulta.

Suomi-laitoksessa on tietysti kaikki tekstit ja se on ladottu oikein.

Otin malliksi saatavillani olleen Breccian toisen sarjakuvan, jonka suht hyvälaatuisia skannauksia mulla oli ja josta olin katsonut, että näyttää kyllin samanlaiselta.

Hyvä silmä sulla on, tuo on mielestäni saman kaverin myöhempää jälkeä eli Juan Zahlut. Tunnistaa tuosta ylös potkaisevasta r-kirjaimen jalasta.