Toisin kuin kustantajien edustajat väittää, VOI ihan hyvää ja kaupallisestikin menestyvää sarjakuvaa kustantaa itse, tai kustannusnimikkeen tai jos välttämättä haluaa oman firman kanssa, silloin saa ne ISBN-numerot ilmaiseksi Kansalliskirjastolta, muutamassa päivässä JA kun jaksaa vielä teoksen ilmoittaa Kirjavälitykseen ja BOOKY.finlle, saa nettikauppatialuksia, maksamatta ITSE mitään mainoksia.
Myös kirjojenpainattaminen baltiassa on ½ tai enepi halvempaa, eikä se IKNÄ ole niin kallista kuin mihin kustannusyhtiöt vetoavat, eli päättele itse otatko 10 vai 90 % tuotoista itsellesi. Minulle se oli SUURI oivallus, kun maailam avutui ja oli helppoa saada tarjouksia Euroopasta tai antaa lupa julkaista Japanissa (2014) albumejani.
Ekaa nanikirjaani likelle tehdessä 1996-98, he eivät tehneet MITÄÄN kuten oli sovittu, mullahan oli ehtona että Nania myydään MYÖS Eurooppaan, erotiikka-albumi vain Suomen nihkeille sarjismarkkinoille oli turhankin rohkea...a. Mut virheistä oppii, pitäkää KAIKKI oikeudet itsellänne, ja vaatikaa vaikka 40-50% myyntihinnasta, ei voitoista itsellenne. Kirjavälitys "vaatii" 43 % välitysalennusta, ja saman voi sopia Bookyn kanssa, helposti. Silti näin jää itselle eneemmän käteen kuin yhdenkään ison kustannustalon kanssa, ellet satu osumaan kultasuoneen ja ole nettihitti, tai päivittäissarjantekijä, jonka voi myydä kahteen kertaan: ensin sanomalehtiin ja sit kokooma-albumeina.... ihan tulee Pahkasika mieleen ja " voitonmaksimoisvitsit", jotka ovat liiankin todellista arkipäivää. 20 vuotta meni mullakin tajuta asioiden todellinen laita, tosin maailam muuttui kanssa siinä mukana!
PS: kandee muistaa että ilman TAITEILIJOIDEN työtä julkaisijalla ei ole mitään, mistä maksaa palkkaa toimistojensa tyhjäntoimittajille/ sarjakuvavastaaville!
Liitekuvana, seuraava kustannusnimikkeeni: PeneLopez, Blue De carcel Espanñola-kirjan yksi ½ sivun luonnos.