Kirjoittaja Aihe: Painotalosuositukset omakustanteille?  (Luettu 10127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nina_Mutik

  • Jäsen
  • Viestejä: 59
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
Painotalosuositukset omakustanteille?
« : 30.01.2018 klo 15:49:30 »
Etsin paraikaa seuraavalle omakustanteelleni sopivaa painotaloa. Luottopainoni Tallinnassa on tähän projektiin liian tyyris ja olen nyt lähettänyt tarjouspyyntöjä Latviaan, Liettuaan ja Puolaan.

Onko kellään ideoita, että mistä muualta kannattaisi kysellä?

Kun saan muutaman parhaan oloisen painon valittua, teetätän niissä pienen koetyön ennen paksun kirjan tilaamista varmistaakseni yhteistyön sujuvuuden ja työn laadun. Voin raportoida tänne testaamani painot ja hinnat kunhan pääsen siihen asti.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #1 : 30.01.2018 klo 16:54:29 »
Ilmaisesti et ole tekemässä omakustannelehteä vaan kunnon albumia, offsettina?

Tsekkaa ainakin Printon ja Dardedze Holografija.

Nina_Mutik

  • Jäsen
  • Viestejä: 59
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #2 : 31.01.2018 klo 16:29:14 »
Ilmaisesti et ole tekemässä omakustannelehteä vaan kunnon albumia, offsettina?

Tsekkaa ainakin Printon ja Dardedze Holografija.

Kiitos vinkeistä!

Teos on 180 sivuinen kovakantinen lankasidottu kirja. Esineenä ehkä Ville Rannan Kyllä eikä ei on lähellä sitä, mitä haen.

Offsettiä en koe välttämättömäksi. Uusimmat digitaaliset painokoneet saattaa olla laadultaan jopa parempia. Uusilla RGB tulostimilla päästään laajempaan väriavaruuteen kuin CMYK:lla, joka Offsetissä on yhä vakio ja varmaan tuleekin pysymään sellaisena. Saahan Offsettiin tietysti Pantone-väreillä vaikka mitä, mutta mitään protokollia värien sekoittamiseen väriavaruuden lisäämiseksi ei ole, joten se ei tämän tyylisessä työssä lohduta.

On erittäin hankala selvittää millaiset ja minkä laatuiset painokoneet painolla on. Siksipä ajattelin tilata jonkin näytetyön, joka on mielellään vähän vaikea toteuttaa, niin pääsee testaamaan sekä asiakaspalvelun että työn laadun. Ihanteeseen tuskin pääsen budjetillani, mutta toivon riittävän hyvää kompromissia.

Jos kiinnostaa, niin projektista voi lukea täältä:
https://ninamutik.myportfolio.com/mustarinta-environmental-art-comic

Sini L

  • Jäsen
  • Viestejä: 48
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #3 : 31.01.2018 klo 19:37:40 »
Hei,

Mielenkiinnolla kyselen, että minkä hintaluokan painoa etsit eli mitä olit aatellut kirjan kappalehinnaksi? Sillä ihmisillä on niin eri käsitys edullisesta painosta  :) itse oon viime syksynä kilpailuttanut pääasiassa suomalaisia painoja oman projektin teemoilta. Ja hinta haitari on aika laaja..mutta mielelläni kuulen minkä hintaisia painoja löytyy ulkomailta..

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #4 : 31.01.2018 klo 20:32:38 »
Mahdollisimman halvallako sitä pitää ostaa tuotteita ja palveluja ja vielä mainostaa sitä? Entä suomalaisten työpaikkojen tukeminen?

Nina_Mutik

  • Jäsen
  • Viestejä: 59
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #5 : 31.01.2018 klo 20:36:02 »
Hei,

Mielenkiinnolla kyselen, että minkä hintaluokan painoa etsit eli mitä olit aatellut kirjan kappalehinnaksi? Sillä ihmisillä on niin eri käsitys edullisesta painosta  :) itse oon viime syksynä kilpailuttanut pääasiassa suomalaisia painoja oman projektin teemoilta. Ja hinta haitari on aika laaja..mutta mielelläni kuulen minkä hintaisia painoja löytyy ulkomailta..

Tavoite olisi saada kirjan painon kappalehinta alle 25 euron, että saisin kirjan myytyä alle 40 eurolla. Jos painos olisi 500 tai yli, tämä olisi helppoa, mutta tiedän etten saa sellaista määrää myytyä, ellei jotain ihmeitä tapahdu.

Tällä hetkellä aion painattaa 100kpl suomeksi ja 100kpl englanniksi, mutta voi olla, että suunnitelmat vielä muuttuu matkalla.

Epäilen, että Suomessa pääsisi Latvian tai Liettuan hintoihin mitenkään, mutta voisithan ehkä vinkata mulle edullisimmat suomalaiset painolöytösi, niin kysyn sieltäkin. :)

Nina_Mutik

  • Jäsen
  • Viestejä: 59
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #6 : 31.01.2018 klo 20:49:58 »
Mahdollisimman halvallako sitä pitää ostaa tuotteita ja palveluja ja vielä mainostaa sitä? Entä suomalaisten työpaikkojen tukeminen?

Tuen kyllä suomalaisia yrittäjiä projekteissani aina kun pystyn. Tässä nyt työn alla olevassa projektissa en ikävä kyllä pysty, vaan on tuettava jonkin edullisemman maan yrittäjiä. Kyse ei ole vain halvalla pääsemisestä vaan käytettävissä olevista resursseista ja mahdollisuuksista. Tulen kyllä kysymään tarjousta muutamasta suomalaisestakin painosta, mutta jos hintataso on sama kuin pari vuotta sitten, kirjan kuluttajahinnaksi tulisi Suomessa painettuna yli 60 euroa ja sillä en ikävä kyllä saa sitä myytyä.

Aika usein taiteen kanssa joutuu tekemään sellaisia kompromisseja, että joko tekee jollain ei ihanteellisella tavalla tai jättää kokonaan tekemättä. Rahaa ja mahdollisuuksia kun niin harvoille sataa sisään ovista ja ikkunoista.

Ja tuenhan mä tälläkin teoksella yhden suomalaisen pienyrittäjän ja taiteilijan työpaikkaa. :)

Kartsa

  • Jäsen
  • Viestejä: 73
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #7 : 31.01.2018 klo 21:54:08 »

Itse muutaman omakustanteen painattaneena voin sanoa, että eihän toi painatus ikinä mitään halpaa lystiä ole. Kustantajan hankkimista kannattaa harkita vakavasti aina suuremmissa projekteissa, mutta kyllä mun mielestä on aina arvostettavaa, kun joku lähtee sellaista toteuttamaan oman rahoituksen turvin.

Tällä hetkellä aion painattaa 100kpl suomeksi ja 100kpl englanniksi

Uskoisin, että tämä ratkaisu ei ainakaan tee urakasta sen halvempaa. Jos olet päättänyt ottaa 200 kappaleen painoksen, niin suosittelen melkeinpä pysyttäytymään yhdessä kielessä ja välttämään painoksen jakamista. Sillä pitäisi ainakin lähteä vähän hinnasta.

Mutta ettei nyt menisi ihan ohi alkuperäisestä kyssäristä, niin itse voin ainakin suositella Turussa toimivaa Painosalamaa. Tuskin on halvin, mutta eipä ainakaan tarvitse sen enempää stressata jälkeä, kun voi käydä paikanpäällä tarkistamassa kaiken tarvittaessa. Ovat myös tarpeen tullen pirun nopeita aikataulun suhteen. Itselleni juurikin tuo laatutakuu ja asioinnin helppous ovat sen lisähinnan väärti. Teoksen tultua painosta kerkeää kyllä stressaamaan sitten ihan tarpeeksi, että miten saa ne kaikki kaupaksi, niin mieluiten hoidan painatuksen mahdollisimman stressivapaasti ja murehdin tärkeämpiä asioita, kuten vaikkapa jakelukanavia ja vastaavia.


ps. Tinkaaminen saattaa olla katoavaa kansanperinnettä, mutta kyllä sillä jonkin verran saa kiskottua hintaa parempaan suuntaan.




Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #8 : 31.01.2018 klo 22:53:32 »
Parhaat digipainot pääsevät jo käytännössä samaan kuin offsetit, ei niissä enää musta kiillä samalla tavalla kuin aiemmin. Mutta missä painotaloissa on niin hyvät laitteet, sitä en tiedä.

Kovakantisuus nostaa pienissä painoksissa hintaa aika tavalla.

Mahdollisimman halvallako sitä pitää ostaa tuotteita ja palveluja ja vielä mainostaa sitä? Entä suomalaisten työpaikkojen tukeminen?

Olisitko valmis maksamaan sarjakuva-albumeista tuplahinnan, jos ne olisi painettu Suomessa? Vai ostatko ylipäätään enää sarjakuvia painettuna?

Ulkomailla painattamiseen siirtymistä helpotti itselläni melkoisesti paitsi hinta myös se, että sieltä saa parempaa palvelua ja parempaa jälkeä. Valitettavasti.

Sini L

  • Jäsen
  • Viestejä: 48
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #9 : 01.02.2018 klo 10:30:43 »
Mikäs se sun luottopaino on Tallinnassa? :)

Asun pääkaupunkiseudulla niin olen kilpailuttanut painoja täältä. Tuo 200kpl paino kyllä on varmasti haastava, mä oon kilpailuttanut 500-1500kpl tilauksia enempi, joten ei musta hirveästi taida olla apua. Tuli nyt ainakin ekana mieleen, että Granolla on kohtuu hinnat, ja toimipisteitä eri puolella Suomea. Monilla oppilaitoksilla on myös kaupallista painotoimintaa. Itse oon tykännyt käyttää mm. julistepainatuksissa Metropolian digipainoa, sijaitsee Espoossa. Heillä painetaan vähempi kirjoja, joten eivät pysty kirjojen painoissa kilpailee erittäin halvoilla hinnoilla, mutta jos tarvii esim. julisteita, testisivuja, DVD:t, Blu-rayt painot ovat priimaa ja todella edullisia. Voin suositella lämpimästi.

Mäkin pidän hyvästä asiakaspalvelusta ja kotimaassa on enempi stressi vapaampaa, kun sua tukee kuluttajasuojalait jne, jos menee homma reisille painon mokailun takia. Mutta ymmärrän täysin, että harkitset kirjan teknisten vaatimusten takia painoa ulkomailla. Mutta tarviiko sitä tehdä ns. koepainoa erikseen? Saathan sä sen ekan painovedoksen kirjasta käsiisi, jolloin voit tehdä vikat tekniset muutokset ennen kuin koko tilaus menee painoon. Joo onhan se mahdollista, että senkin jälkeen paino menee päin seiniä, mutta silloinhan paino on velvoitettu korjaamaan virheensä ja painaa tilauksen uudestaan ilmaiseksi. Näin ainakin Suomessa. Ja voihan sitä etukäteen selvittää painon edelliset kirja painatukset nähdäkseen preferenssejä ja kysellä heiltä ennen kuin päättää käyttääkö heidän palveluitaan.

Myönnän tekeväni sitäkin, että jos kirja on hyvin tehty niin katon aina missä se on painettu. Eli jos sulla on preferenssejä kuten toi Ville Rannan kirja niin kannattaa kattoo missä se on tehty.

Tsemppiä projektiin, toivottavasti löytyy hyvä paino.  :)

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #10 : 01.02.2018 klo 10:36:47 »
Minusta näiden pienipainoksisten omakustanteiden kohdalla ei kannata hermostua siitä, että "työt karkaavat ulkomaille".

Jos ei olisi mahdollisuutta painattaa muualla kuin Suomessa eli halvemmalla, niin moni näistä teoksista jäisi kokonaan painamatta. Eli ei siinäkään tapauksessa kukaan työllistyisi missään päin Suomea.

Nina_Mutik

  • Jäsen
  • Viestejä: 59
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
Vs: Painotalosuositukset omakustanteille?
« Vastaus #11 : 01.02.2018 klo 19:46:45 »
Mikäs se sun luottopaino on Tallinnassa? :)

Oon käyttänyt usein Ingriä, http://ingri.ee. Ingrillä on ainakin mulle ollut tosi hyvä palvelu ja virheitä ei ole painotöissä ollut koskaan, paitsi minun puolestani, mutta silloinkin paino on ottanut yhteyttä ja kysynyt, että kuuluukos tän nyt olla näin? :) Olen tykännyt. Luottoasiakaspalvelijani Roman Turovski on laskenut mulle tarjouksia varmaan 20 projektiin ja hämärään ideaan, ja kärsivällisesti keskustellut painotekniikasta ja vaihtoehdoista. Näistä projekteista ehkä 6 on toteutunut painotöiksi asti.