Kirjoittaja Aihe: Zoom Teufel esittää  (Luettu 36544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #120 : 11.01.2020 klo 15:42:35 »
Saxin atomium-tyyli on nautinnollista katseltavaa!

Ei tuo siltikään vedä vertoja Chalandille, Clercille, Swartelle tai Torresille.

Timo

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #121 : 11.01.2020 klo 15:49:36 »
Ei tuo siltikään vedä vertoja Chalandille, Clercille, Swartelle tai Torresille.

Timo

Totta. Louis Alloing ei ole samalla viivalla näiden mestareiden kanssa.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #122 : 11.01.2020 klo 15:54:43 »
Totta. Louis Alloing ei ole samalla viivalla näiden mestareiden kanssa.

Vaan kukapa olisi. Vaan olis kyllä kiva saada enemmän tuota parasta ligne clairia ja atoomiumia. Parhaimmat Chalandit on kyllä jo englanniksi tulleet, joten se voi olla ihan turhaa. Ja mitä kaikkea sitä maailmalla olisikaan. Tosin useimmiten taitaa olla korea piirros, tylsä tarina.

Timo

J.T.Chance

  • Jäsen
  • Viestejä: 270
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #123 : 11.01.2020 klo 20:29:12 »
Sivistymättömyyttäni piti oikein googlata, keitä nuo mestarit ovat.
Kuvia katsottuani tuli jotenkin tunne, että juuri noi tyypit kuvittivat Suomen ala-asteen oppikirjat 70-luvulla. Mestarillista kuvitusta kyllä, mutta vanhanaikaisina eivät ehkä puhuttele potentiaalisia uusia lukioita. En ennättänyt vielä lukutaitoiseksi Ruutujen ja nonstoppien ilmestyessä, joten nostalgiayhteyskään ei viritä innostumaan.

Vaikka (aiheesta) harmittelemme, että uutta ja monipuolista sarjakuvaa julkaistaan vähän, olemme kuitenkin julkaistavien sarjakuvien heterogeenisyydessä ainakin Yhdysvaltoja edellä. Viime kesänä kävin useammassakin sarjakuvakaupassa (esim. Sf ja Denver) tutkailemassa tarjontaa, joka osoittautui kovin yksipuoliseksi. Hyllytolkulla pelkkiä supersankarilehtiä, jotka eivät nykysillään avaudu muille kuin aihepiiriin vihkiytyneille (olen yrittänyt, mutta taitamattomuuttani epäonnistunut). Tietysti marvelia ja D.C.: tä diggaaville asia ei liene ongelma. Mutta kirjaimellisesti ei mitään muuta, poislukien suurta suosiota alueella näemmä nauttinut Saga.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #124 : 11.01.2020 klo 23:05:18 »
Tuo näyttää melkeinpä ympöristösuunnittelun ja asuntoilmoitusten havainnekuvitukselta.

No, tuossa on kyseessä myös messut eli maailmannäyttely.

Minusta Robert Sax ja Cognac ovat taiteeltaan erinomaisia sarjoja, mutta käsikirjoitukseltaan ehkä eivät niin vahvoja. Ovat varmasti keskinkertaisia parempia eurosarjoja!

Julkaisutoiveista: Buddy Longway ja Alix Senator kiinnostavat. Lisäksi olen kovasti toivonut Arnon tekemälle Tynkälapselle ja Käsipuolelle prinssille jatkoa. Myös Sillagea ostaisin lisää, jos sen päätarina menee jatkossa eteenpäin. Ja Siegfriedin tekijän Alex Alicen muu tuotanto kiinnostaisi myös.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #125 : 12.01.2020 klo 11:14:45 »
Mutta kuten tuli todettua jossain toisessa ketjussa divarimyyjältä kuultu lausahdus: uutta tuntematonta sarjakuvaa julkaiseva kustantaja on hullu.

Mainittakoon vielä, että itse olen tässä ketjussa puhunut vain tietynlaisesta eurosarjakuvasta ja sen julkaisemisesta. Suomeksi on kyllä tullut viime vuosina uutta käännössarjakuvaa, joka on löytänyt yleisönsä ja jonka julkaiseminen ei ole hullua. Esimerkiksi Liv Strömquistilta on julkaistu jo neljä albumia, ja niistä ensimmäinen on päässyt toiseen painokseen. Myyvät tasaisesti. Mutta ostajakunta onkin aika erilainen kuin eurosarjoilla. Strömquistia ei osteta nostalgiasyistä.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #126 : 12.01.2020 klo 11:21:02 »
Mainittakoon vielä, että itse olen tässä ketjussa puhunut vain tietynlaisesta eurosarjakuvasta ja sen julkaisemisesta. Suomeksi on kyllä tullut viime vuosina uutta käännössarjakuvaa, joka on löytänyt yleisönsä ja jonka julkaiseminen ei ole hullua. Esimerkiksi Liv Strömquistilta on julkaistu jo neljä albumia, ja niistä ensimmäinen on päässyt toiseen painokseen. Myyvät tasaisesti. Mutta ostajakunta onkin aika erilainen kuin eurosarjoilla. Strömquistia ei osteta nostalgiasyistä.

Tärkeä täsmennyt, onhan näitä muitakin markkinasegmenttejä kuin nämä nonarijohdannaiset. Myös Täysi Käsi on poiminut hyviä yksittäisiä käännössarjakuvia markkinoille, samaten Like ja RW Kustannus jopa pitempiä sarjoja Sagan ja Sandmanin malliin.

himik

  • Jäsen
  • Viestejä: 49
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #127 : 14.01.2020 klo 16:29:05 »
Minä ostaisin mielelläni julkaisematta jääneet Haikaralaivue albumit.

Hamilkar

  • Jäsen
  • Viestejä: 485
  • "ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhta"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #128 : 15.01.2020 klo 12:04:45 »
Minä ostaisin mielelläni julkaisematta jääneet Haikaralaivue albumit.
Naulan kantaan, kesken jääneissä sarjoissa pitäisi olla fokus (jos mahdollista).
Kesken jääneitä, jotka mielestäni ansaitsee tulla jatketuksi:
Sillage (ei tarvitse perusteluja), Comanche (itse ainakin ostaisin, vaikka Petteri epäilee laatua), Alppitähti (jäi vain yksi osa julkaisematta) ja Haikaralaivue kuten yllä sanottiin.

Näissä varmaan ne oikeudet ja mahdollisuudet yhteispainatuksiin sanelee paljon, vaikka en mikään alan asiantuntija olekaan.

Edit: Cognacia ja Robert Saxia itse ainakin luin ihan mielelläni.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2020 klo 12:20:23 kirjoittanut Hamilkar »

PeteP

  • Jäsen
  • Viestejä: 61
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #129 : 15.01.2020 klo 20:55:18 »
Robert Saxista, Cognacista ja Saalistajien klubista tuli sen verran takkiin, että tuskin enää kokeilen vastaavia uusia sarjoja. Tämäntyyppistä käännössarjakuvaa ostava väki haluaa tuttuja juttuja.

Pakko kysyä, että kuinka paljon kovat kannet tuovat lisää hintaa? Ymmärrän kyllä, että kovakantinen on siisti, säilyttää ryhtinsä ilman apuja vuosia, tuo arvokkaan(?) fiiliksen jne. mutta kun se taatusti näkyy hinnassa.

Täällä on jatkuva valitus siitä, että sarjakuvaa julkaistaan suomessa vähän. Minulla ainakin "tahtoo tuon" lista senkun venyy ja venyy, kun kaikkeen ei raha riitä. Pitää priosoida, ja siinä joku uutuus jää väkisinkin tsekkaamatta.

[MHO] Jos kokeilee julkaista jotain uutta, niin pahvikansilla, että hinta jää  mahdollisimman alas. Kynnys hankkia alenee, ja tarttuu helpommin mukaan. Jos se myy, ja alkaa jupina, että lerppukannet, niin sitten voi harkita jotain painosta kovilla kansilla. Tämä siis tietämättä yhtään mitä se vaatii painoteknisesti, mutta onhan noista esimerkkejä, että saman sarjiksen voi valita kovilla tai lerpuilla kansilla.

ps. Sax, Klubi ja Konjakki kaikki osat hyllyssä.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2020 klo 22:35:52 kirjoittanut PeteP »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #130 : 15.01.2020 klo 23:36:34 »
Asterixistahan on samasta kirjasta sekä pehmeä- että kovakantiset versiot. Hinnat näemmä yleensä pehmis: 9,90 ja kovis: 16,00 (uudemmat näemmä peräti 17,00).

Timo

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #131 : 16.01.2020 klo 00:36:37 »
Kovakantisista tehdään pienempi painos, se nostaa hintaa.

Muuten ei nykyään pehmeiden ja kovakantisten tuotantohinnan välillä ole hirveän suurta eroa.

Mutta heikolta näyttää Sandmanin ja Preacherin viimeisten osien suhteen. Aiemmat osat tehtiin italialaitoksen painoksen "häntinä". Kuinka moni maksaisi 60 euroa ja mieluiten ennakkoon vain Suomea varten tehdystä laitoksesta? Tai enemmän... Yhteispainatus on ainoa mahdollisuus. Italialaisista en viitsi sanoa mitään...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #132 : 16.01.2020 klo 11:02:40 »
Pakko kysyä, että kuinka paljon kovat kannet tuovat lisää hintaa?
Täysin sivussa ketjun aiheesta, mutta olkoon.
Vaikea tai oikeastaan mahdoton tuota on sanoa, koska kirjan paksuuden ja kestävyyden lisäksi kansivalinta vaikuttaa myös mielikuviin ja jakeluun. Kovakantinen ostetaan lahjaksi siinä missä pehmeäkantista ei osteta (ostava yleisö siis vaihtuu). Kirjakaupat ja kirjastot saattavat myös pitä näitä aivan eri tuotteina (vaikka sisältö on sama). Eli pelkät kovat kannet saattavat auttaa pääsemään sisään noihin. Kirjakauppahan on itse asiassa vain tyytyväinen jos saa myytäväkseen kalliimman tuotteen (parempi kate/käyetty hyllytila), ei siellä mietitä että lerppukantinen painos saattaisi myydä muutaman kappaleen lisää kyseistä tuotetta.

Kovat kannet vievät turhaan kallista tilaa säilytyksessä, asiakkaalla ja kustantajan varastossa, mutta harva tätäkään miettii. (Kvaakissa on muuten kovat vai pehmeät äänestyskin, jossa voit vertailla omia mielipiteitäsi muiden ajatuksiin aiheesta.)

Vain kustantaja tietää, tai voi arvioida, kannattiko se kovakantisuus sitten jonkin yksittäisen teoksen kohdalla.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #133 : 16.01.2020 klo 13:58:25 »
Jos minä olisin kustantaja, jolla olisi varaa pieneen riskinottoon, niin kokeilisin julkaista ihan ensimmäisten joukossa Conradin Bob Marone ja Les Innommables (tms) -sarjat. Conrad on jo tehnyt nimeä Suomessa ja sitten on Valkoisen Tiikerin vetoapukin vielä olemassa. Lisäksi niissä kuvitus on mielestäni sopivalla tavalla nostalgista. Ja se vähä, mitä olen niitä itselleni haalinut, niin pirun laadukasta sarjakuvaa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #134 : 16.01.2020 klo 14:07:54 »
Kuten Reima tuossa pohtiikin, kannen materiaalin valinta on monitahoinen juttu. Siinä ei voi ajatella pelkästään himokeräilijöiden hyllytilaa. Zoom Teufelin julkaisut ovat kaikki yhteispainatuksia, ja kansiratkaisut tehty Tanskan päässä. Helppohan niistä on nähdä, että Cognaciin on haettu lisäarvoa kovilla kansilla, Pikku Pikoon ei.

Ideaalia olisi, jos samasta kirjasta tulisi kaksi versiota, mutta Suomen markkinoilla se onnistuu lähinnä Asterixin kanssa.