Kirjoittaja Aihe: Zoom Teufel esittää  (Luettu 36517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #90 : 08.01.2020 klo 22:15:29 »
Nyt maksellaan jonkin aikaa vanhoja laskuja. Ehkä sitten taas jotain. Todennäköisesti yksittäisiä albumeita tai sitten jotain vanhaa.

Robert Saxista, Cognacista ja Saalistajien klubista tuli sen verran takkiin, että tuskin enää kokeilen vastaavia uusia sarjoja. Tämäntyyppistä käännössarjakuvaa ostava väki haluaa tuttuja juttuja.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #91 : 08.01.2020 klo 23:18:53 »
Robert Saxista, Cognacista ja Saalistajien klubista tuli sen verran takkiin,
[...] Tämäntyyppistä käännössarjakuvaa ostava väki haluaa tuttuja juttuja.

No höh. Toisin sanoen... mitä? Non Stop ja Ruutu -sarjoja? Mutta Otava omistaa ne, eikä muita oikein ole.

Timo

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #92 : 09.01.2020 klo 01:22:36 »
Tuu joskus kattoon mitä mulla on tuolla hyllyssä. Uskoisin että on paljon muutakin kuin tuttua juttua. 😂

Mutta kun "Tämäntyyppistä käännössarjakuvaa ostava väki haluaa VAIN tuttuja juttuja".

Timo

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #93 : 09.01.2020 klo 06:20:33 »
Minusta taas oikea.
Paitsi kustantaja myös sarjakuvakauppias.
Ostovoimassa on toki niitä jotka ovat kaikkiruokaisia, mutta kun katsoo aiempia esimerkkejä kuten vaikkapa Apolloa on analyysi kuluttajakäytöksestä ainakin melko lähellä totuutta.

Tuttuus on arvo. Suurin osa hankkii tuotteen kuin tuotteen koska tietää tai on kuullut siitä jollakin tasolla.
Suuri ostava yleisö ei käytä sarjakuvaan edes 20€/km, vaan on erikoistuote. Pari kertaa vuodessa.
Tämä ei ole kvaakin ydinjoukko, joilla luku on huomattavasti suurempi.
(Kyllä, kirjastot rajattu ulos luvusta)

Totta kai kyseessä on karkea yleistys. Tähän on poikkeuksia mutta pääosin väite pitää paikkansa. Ankkaa lukevat eivät hanki merkittävästi eurosarjakuvaa tai supersankareita, mangaa lukevat eivät myöskään. Kaikista ryhmistä löytyy poikkeuksia.

Jos sarjakuvakenttämme olisi erilainen tilanne olisi eri.
Jos.

Itse olen tyytyväinen että kokeilu ja julkaisut tuli alun perin ylipäätään. Uuden sarjakuvan lanseeraaminen on haaste jonka realistinen tuotto-odote on vasta vuosien päässä.
Pienille toimijoille ja vallitsevalle kapitalistiselle mallille mahdoton sellainen.

Alejen ja halvimpien tarjousten odottaminen ei auta.
Thorgal oli lehtipiste ja kirjakauppa levityksessä eikä sitä pidetty kannattavana.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #94 : 09.01.2020 klo 10:50:20 »
Olivatko Sax ja Cognac mielestäsi huippusarjakuvia edes jollakin mittarilla?

Edit
Lainasin kaikki Saxit ja Cognacit kirjastosta. Omasta mielestäni ne olivat niin keskinkertaisia ettei tullut mieleenikään ostaa niitä hyllyyn pölyyntymään. Kyse ei siis ollut siitä olivatko ne tuttuja vai ei, vaan siitä että ne olivat liian huonoja.


Ääh. En halua suututtaa ketään, mutta...

On uskomattoman vaikeaa tietää, mikä myy. Nyt Petteri (niinkuin muutkin kustantajat) on uskaltanut julkaista jotakin ja takkiin tuli. En mitenkään voi ajatella että kukaan kustantaisi tarkoituksella jotain mihin ei itse usko.

Mielestäni Petterille (ja muillekin kustantajille) pitäisi antaa kiitosta uskalluksesta yrittää. Kaikilla on mielipide siitä mitä pitäisi saada suomeksi, mutta kuinka moni pistää uskaltaa pistää riskirahaa sarjakuvan kustantamiseen?

Tuli mieleen (Bakumania lukiessa), että maailmalla näemmä tehdään markkinakyselyitä ihan vakavissaan ohjaamaan kustannuspäätöksiä. Kenelläkään ei ole varaa tehdä kyselyä ns. virallisella tavalla, mutta kustantajat voisivat hyödyntää ehkä Kvaakkia siihen. Toki voi olla että olemme joka liian pieni ja liian ikääntynyt känkkäränkkälauma tähän, mutta ainakaan Kvaak-kysely ei maksa kuin tekemisen vaivan.

Olen itse pohtinut pienkustannusta monta kertaa, mutta kun ei ole ollut kapitaalia riskeerattavaksi, homma on joka kerran kaatunut siihen. Mutta jos jonain päivänä tilanne muuttuisi, kaikenlaisen potentiaalin (tai sen puuttumisen) kartoittaminen olisi luultavasti tehtävissä. Toki hyvä markkinointi voi luoda kysyntää miltei tyhjästä, mutta sellaiseen näillä painosmäärillä ei ole enää kellään varaa.

Tiedotus on muuten yksi asia, jota suurta yleisöä ajatellen voisi ehkä kuitenkin parantaa. Minulta menee huomaamatta ohi koko ajan julkaisuja, vaikka minä *yritän* seurata mitä tulossa on. Se tarkoittanee, että vähemmän aktiivisilta menee aika monta julkaisua ohi. Et voi kiinnostua julkaisusta jos et tiedä siitä...  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #95 : 09.01.2020 klo 11:07:35 »
Olivatko Sax ja Cognac mielestäsi huippusarjakuvia edes jollakin mittarilla?

Edit
Lainasin kaikki Saxit ja Cognacit kirjastosta. Omasta mielestäni ne olivat niin keskinkertaisia ettei tullut mieleenikään ostaa niitä hyllyyn pölyyntymään. Kyse ei siis ollut siitä olivatko ne tuttuja vai ei, vaan siitä että ne olivat liian huonoja.

Mitä olen muutaman vuoden hieman sivusilmällä seuraillut ranskankielisiä julkaisuja, niin on sieltä kyllä aika vaikea löytää mitään laadukasta (käsikirjoituksiltaan tasokasta ja huolella piirrettyä), mutta silti nostalgisen oloista (koska nostalgia oletettavasti ainoastaan uppoaa) uutta sarjakuvaa. Pastissit ovat pastisseja, eikä uusia franquineja uderzoja, giraudeja ja hergéjä kasva joka oksalla. Bulkkia on niin paljon ja markkinat ankarat. Tykkäsin periaatteessa Siegfriedistä, mutta hieman outoja, kiireestä tai toimittamisen puutteesta johtuvia nikotuksia siinäkin oli ja lopulta homma näytti kääntyvän turhan höyryiseksi myös tarinan osalta.

Ei ole BD-aluellaakaan enää oikein pätkislehtiä, jotka tekisivät sarjoja tunnetuksi ja lukijakunta on sielläkin pirstaloitunut. Pakko myöntää, että itsekin olen alkanut suosia yhä enemmän omaan makuun ja kiinnostuksen kohteisiin sopivia juttuja "yleissarjisten" kustannuksella.
(Muutenkin varmaan lienen hieman poikkeus sillä piirrosjälki ja puhtaat kustantajan tuotannolliset valinnat kuten paperi, painojälki ja tekstaus vaikuttavat ostopäätöksiini enemmän kuin ne vaikuttavat sillä muutaman sadan kappaleen normikuluttajajoukolla joka nykyään vielä BD:n parissa viihtyy.)
Vaikka digiaika on tuonut parannuksia ja laskenut kustannuksia on se luonut tuotantoon myös sudenkuoppia. Tietokoneella on niin helppo turmellakin se sarjis, oli kyse sitten tekstauksesta, puhekuplista tai taittoasetuksista. Kun on nähnyt parempaa, on itselleni vaikea näissä teknisissä jutuissa hyväksyä mitään takapakkia.

Sitä vain olen jäänyt ihmettelemään, että eikö esimerkiksi Mustanaamion kakkossarjoina tutuksi tulleille Lauffrayn merirosvosarjikselle (Long John Silver) sekä Jerome k. Jerome Bloche löytyisi yleisöä? Tai Gibratin jutuille, hän on kuitenkin jollain tavalla tuttu jo täällä (Pinokkio)? Siitähän en mitään tiedä että saisiko noihin oikeuksia tai mitä ne maksaisivat.

Pitäisi varmaan aloittaa taas markkinan rakentaminen ihan alusta, eli perustaa joku lehti "rakkaudesta sarjakuvaan", kertomaan hyvistä sarjiksista ja sitä kautta luoda kiinnostusta. Toisaalta alkuperäiskielisten nettitilaaminen on muuttanut kotimaisenkin kustannusskenen koko lailla lopullisesti.

Ja nuorisolle elokuvien, kirjojen ja vähän pelienkin kautta tuttujen vampyyri- yms fantasiatrendien hyödyntäminen sarjakuvissa ei tunnu toimivan sekään. (paitsi ilmaisissa nettisarjakuvissa) Itteäni Saalistajien klubin ja Raatelijoiden tyyliset sarjikset ei vois aiheensa puolesta vähempää kiinnostaa.

Arvostan kyllä suunnattomasti sitä että Jysäyksen, Apollon, Zoom Teufelin ja Sinisen jäniksen kaltaiset nyrkkipajat ovat ainakin yrittäneet taistella tutkainta vastaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #96 : 10.01.2020 klo 11:06:46 »

Kvaak-kysely ei maksa kuin tekemisen vaivan.
Kyselyt ei vain aina realisoidu ostopäätöksinä nekään.  :)

Olen itse pohtinut pienkustannusta monta kertaa, mutta kun ei ole ollut kapitaalia riskeerattavaksi, homma on joka kerran kaatunut siihen.

Tiedotus on muuten yksi asia, jota suurta yleisöä ajatellen voisi ehkä kuitenkin parantaa.
Sanoisin, että rahaa isompi investointi lienee aika ja muu vaiva. Sitä tarvitaan siihen että saa ne sarjikset myytyä. Toki Turun Sarjakuvakauppa levittää jo nyt aika hyvin, mutta sittenkin. Sarjiksen hoitaminen painoon ja painolaskun maksaminen on vain murto-osa kaikesta työstä ja kustannuksista (aika+raha) joita kustantamiseen liittyy. Myös tiedotus vaatii aikaa ja kenties myös rahaakin. Ilmeisesti siihen on syynsä mikseivät kustantajat käytä rahaa markkinointiin, eli osta mainostilaa. Sitä investointia saattaa olla mahdoton saada kuitattua myynnillä koska ostajakunta jää pieneksi riippumatta siitä miten paljon mainostat. 
Vaikea sanoa paljonko tilanne poikkeaa esimerkiksi 60-70 lukujen vaihteen tilanteesta? Silloin esimerkiksi Asterixin lanseeraaminen tuotti lähinnä tappiota, mutta potentiaalinen ostajajoukko oli kuitenkin olemassa (toisin kuin nyt).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #97 : 10.01.2020 klo 11:21:10 »
Kyselyt ei vain aina realisoidu ostopäätöksinä nekään.  :)

Totta, mutta saattaa antaa suuntaa, mikä "väkijoukkoja" (lol, Suomessa...) liikuttaa/kiinnostaa.

Sanoisin, että rahaa isompi investointi lienee aika ja muu vaiva. Sitä tarvitaan siihen että saa ne sarjikset myytyä. Toki Turun Sarjakuvakauppa levittää jo nyt aika hyvin, mutta sittenkin. Sarjiksen hoitaminen painoon ja painolaskun maksaminen on vain murto-osa kaikesta työstä ja kustannuksista (aika+raha) joita kustantamiseen liittyy. Myös tiedotus vaatii aikaa ja kenties myös rahaakin. Ilmeisesti siihen on syynsä mikseivät kustantajat käytä rahaa markkinointiin, eli osta mainostilaa. Sitä investointia saattaa olla mahdoton saada kuitattua myynnillä koska ostajakunta jää pieneksi riippumatta siitä miten paljon mainostat. 

Tämä on kaikki totta, itse lasken että aika ja vaiva on sama asia kuin raha. Eli jos olisi kapitaalia, kaiken voi tehdä tai teettää.

Vaikea sanoa paljonko tilanne poikkeaa esimerkiksi 60-70 lukujen vaihteen tilanteesta? Silloin esimerkiksi Asterixin lanseeraaminen tuotti lähinnä tappiota, mutta potentiaalinen ostajajoukko oli kuitenkin olemassa (toisin kuin nyt).

Luultavimmin potentiaalisen ostajan voi luoda nytkin, mutta ostajan mielenkiinnon herättäminen ja ostajan rahatilanne ovat varmasti isompi haaste nykyään. Tilanne voi kuitenkin muuttua.

Mielenkiintoinen pointti, jos miettii mikä muokkaa ajattelua: painotuote on varmasti luonnonvaroja tuhoava valmistusvaiheessa, mutta sen jälkeen hiilijalanjälki on olematon. Itselleni tämä on outo keskustelunaihe, mutta muutama nuori bussissa pitivät tätä tärkeänä. Mistäpä sitä tietää, jos kettutyttö yhtäkkiä innostuu Franquinista. (Juu, tämä oli vitsi.)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #98 : 10.01.2020 klo 11:34:38 »
Mites Markku sun taannoinen iso sarjishankinta? Sattuiko haaviin mitään kivaa?
Ihan kiva jos viitsisit kuvailla johonkin ketjuun tuntemuksiasi.

Juu. Pistän jotain kommentteja tulemaan kun ehdin. Mutta ei tänne, paitsi siinä tapauksessa että Zoom Teufel alkaa julkaista Marlysaa ja muuta pikkutuhmaa... (Tähän kuva Petteristä repimässä hiuksia päästään)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #99 : 10.01.2020 klo 11:58:33 »
Tappioiden minimoimiseksi julkaisujen pitäisi olla jotain tyyliin Ahmed Ahne, Ritari Ardent, Punanahka (muistaakseni vain kaksi julkaisematonta, integraali saattaisi toimia), Valhalla (tätä ei varmaan saa taloudellisesti järkevillä ehdoilla), Yakari yms. Voi löytyä jotain myynnillisesti hiukan parempaakin, jos jaksaa miettiä 5 minuuttia kauemmin.

Tai sitten jatkaa "hetki" sitten lopetettuja sarjoja tyyliin Alix, Cocco Bill, Comanche, Sillage, Thorgal yms.

Tärkeintä näiden kustantamisessa olisi jotta omaisi syvät taskut ja paljon ylimääräistä pääomaa. Niin olisi varaa harrastaa ilman tuloksentekopaineita. Varmaan tarvitaan melko monta "ihan ok" myyntituotetta paikkaamaan taloudellisesti yksi myynnillisesti epäonnistunut pummi.  

LISÄYS:
Mm. Enki Bilal, Hugo Pratt, (Milo Manara), Moebius ovat nimiä joilta taitaa kyllä löytyä suomeksi kääntämätöntä sarjakuvaa. Näiden tekijöiden sarjakuvien uskoisin myyvän Suomen markkinoilla pienenkin kustantantajan näkövinkkelistä ihan riittävästi. Mutta, pienet (eikä isotkaan) eivät taida saada sellaista kustannussopimusta / yhteispainatusta näille tekijöille joissa olisi taloudellisesti järkevät ehdot.


« Viimeksi muokattu: 10.01.2020 klo 12:20:19 kirjoittanut EetuT »
E.T

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #100 : 10.01.2020 klo 12:15:22 »
Vastaat minusta tässä itse itsellesi ensin kysyt:
Olivatko Sax ja Cognac mielestäsi huippusarjakuvia edes jollakin mittarilla?

Edit
Lainasin kaikki Saxit ja Cognacit kirjastosta. Omasta mielestäni ne olivat niin keskinkertaisia ettei tullut mieleenikään ostaa niitä hyllyyn pölyyntymään. Kyse ei siis ollut siitä olivatko ne tuttuja vai ei, vaan siitä että ne olivat liian huonoja.

Sitten vastaat
"Silloin esimerkiksi Asterixin lanseeraaminen tuotti lähinnä tappiota,"

Ja Tinttikin lähti Suomessa lentoon vasta toisella yrittämällä. Vaikka se olikin varsinkin omana aikanaan parasta mahdollista sarjakuvaa.

Laatu on liian subjektiivinen kriteeri, eikä mikään myynnin tae.
Moni laadukas sarja on saanut kirveestä ennen kuin on "koko kansan tuttu"

Nyt keskusteleva ryhmä on harrastanut sarjakuvaa vuosikymmeniä ja oletan että tämän harrasteen vähintään vuosibudjetti on kolminumeroinen ennen desimaalipilkkua. Jollei kuukausi tai viikko budjetti.

Lukumääräisesti emme kata ansioituneiden kustantajien kuluja silti yksin.
Niin kauan kun myynnillisesti jotakuinkin kannattavia sarjakuvia Suomessa ovat Aku ankka, Tex Willer ja kamala luonto voidaan minusta unohtaa laatu myynnin määrittävänä tekijänä heti kättelyssä.
Mutta tuttuja ja turvallisia ne ovat, puuduttavuuteen asti.

Hienoa että joku jaksaa potkia tutkainta vastaan.
Jos ei kukaan julkaise Valkoista Tiikeriä ja Robert Saxia ei saada kyllä niitä tulevia sarjakuvan lukijoitakaan.
Vaikka helppoja minun kuluttajana se on sanoa.
Kustantavan tahon tilannetta omien laskujensa ja asumis- ja elinkulujen kanssa ei helpota että on monen mielestä tärkeää kulttuuritekoa tekevä hyvä tyyppi.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #101 : 10.01.2020 klo 12:23:01 »
Meikälle kelpaisi tuo Punanahka...lukenut joitakin niitä albumeja ja olen tykännyt.
Kuinkahan paljon niitä on piirretty ja paljon Suomessa on julkaistu.

Alix, Commanche, Sillage (tämän olisin toivonut jatkuvan Suomessa), Thorgal (WSOY voisi pikku hiljaa ilmoitella mitä tekevät tämän suhteen)...Näitä toivoisin edelleen jonkun julkaisevan Suomessa.

Valhallaan en ole tutustunut...täytyisi varmaan joskus tsekata se. Ahmed Ahnesta ne ennen Suomessa julkaisemattomat olisi kanssa kivat.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #102 : 10.01.2020 klo 13:03:56 »
Meikälle kelpaisi tuo Punanahka...lukenut joitakin niitä albumeja ja olen tykännyt.
Kuinkahan paljon niitä on piirretty ja paljon Suomessa on julkaistu.
Punanahkoja on kuusi suomennettu ja yhdeksän niitä on julkaistu. Lukisin mielelläni itsekin kolme viimeistä mutta näiden suosio näyttää kyllä romahtaneen. Aiemmin harvinainen sarja löytyy nykyään helposti ja hinnat romahtaneet.

Itse kaipaisin pikku piko ja sammy albumeja lisää

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #103 : 10.01.2020 klo 13:29:00 »
Jos saisin valita ns. vanhoista jonkun, eikä tarvitsisi huomioida taloudellisia riskejä, niin Eric Castel integraalit olisi kutkuttava ajatus.

Jalkapallosarjakuvalla voisi saada houkuteltua muutaman uuden nuoren lukijan sarjakuvan pariin. Lisäksi tähän aiheeseen saattaisi innostua muutama uusi lukija vanhemmastakin polvesta.
E.T

wilpå

  • Jäsen
  • Viestejä: 185
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #104 : 10.01.2020 klo 13:33:51 »
Kun nyt toivomuslamppua hieroo, niin Ritari Ardent, Johannes ja Pirkale, Kogaratsu (siis tämä jota tuli yksi kappale joskus 90-luvulla) Ja Michel Vaillant. Lieneekö kaikista jo integraalitkin?

Näihin ne roposet menisi. Helposti.