Äänestys

Mikä ehdokkaista on Teidän mielestänne vuoden paras käännössarjakuva?

Riad Sattouf: Tulevaisuuden arabi 2 (suom. Saara Pääkkönen, WSOY)
12 (12.4%)
Vaughan & Staples: Saga 4 (suom. Antti Koivumäki, Like)
0 (0%)
Emmanuel Moynot: Ranskalainen sarja – Myrsky kesäkuussa (suom. Marja Luoma, Jalava)
1 (1%)
The Original Writer - Davis: Ihmeellinen Miracleman (suom. Jouko Ruokosenmäki, Like)
9 (9.3%)
Matthieu Bonhomme: Mies joka ampui Lucky Luken (suom. Annukka Kolehmainen, Egmont)
9 (9.3%)
Nærum & Volle: Vinossa (suom. Sirpa Alkunen, Like)
3 (3.1%)
Trondheim & Keramidas: Mikin hulluimmat seikkailut (suom. Saara Pääkkönen, Sanoma Media)
4 (4.1%)
Derib: Buddy Longway 1 (suom. Saara Pääkkönen, Apollo kustannus)
23 (23.7%)
Ennis - Dillon: Preacher 1 – 4 (suom. Petri Silas ja Antti Koivumäki, RW Kustannus)
27 (27.8%)
Pellejero - Canales: Corto Maltese – Keskiyön auringon alla (suom. Heikki Kaukoranta, Jalava)
6 (6.2%)
Guy Delisle: Huonon isän opas (suom. Saara Pääkkönen, WSOY)
1 (1%)
Boucq - Jodorowsky: Bouncer – Käärmeen oikeus (suom. Heikki Kaukoranta, Jalava)
2 (2.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 88

Äänestys päättynyt: 08.01.2017 klo 23:43:09

Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2016 paras käännössarjakuva: äänestä Herra Koipeliini -voittajaa!  (Luettu 16679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Kun joulu alkaa, alkaa myös HERRA KOIPELIINI -kisa.

Kvaak-sarjakuvayhteisö valitsee jo kahdeksatta (!) kertaa vuoden parhaan kirjakauppalevityksessä olleen käännössarjakuvan jäsenäänestyksellä.

Äänestysaikaa on loppiaiseen.

Kvaakin toimitus on suorittanut esikarsinnan. Jokainen toimituksen jäsen sai halutessaan ehdottaa kolmea suosikkiaan.

Herra Koipeliini -palkinnon tarkoitus on tuoda hyvää mieltä sarjakuvan ystäville, myönteistä julkisuutta käännössarjakuvan kustantamiselle ja sarjakuvan laadukkaalle suomentamiselle!

Perustelut tähän ketjuun omasta suosikista eivät ole pakollisia mutta kylläkin suotavia. Ymmärrettävästi kaikki vuoden aikana julkaistu laatusarjakuva ei ole päässyt listalle, koska karsintaa on jouduttu tekemään.

Erityisesti äänestäjiä pyritään kiinnittämään arvoista huomiotaan paitsi taiteen ja tarinan tasokkuuteen niin myös suomennoksen laatuun. Suomentajan nimi on ilmoitettu ehdokkaan jälkeen suluissa, ennen kustantajaa.

Voittaneen teoksen kustantajalle/suomentajalle on luvassa Herra Koipeliini -tunnustuspalkinto.

Oikein hyvää joulua ja sarjakuvalle suosiollista uutta vuotta kaikille kvaakilaisille!

« Viimeksi muokattu: 23.12.2016 klo 19:20:55 kirjoittanut Lurker »

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
No eipä paljoa tullut ehdokkaita...vain 12 kpl. Viime vuonna oli 22 kpl. Onko sisällöntuottajista lähtenyt puolet pois vai mistä johtuu.

Noista ehdokkaista ainoastaan on lukematta tuo Mikin hulluimmat seikkailut.
No jos joulupukki toisi sen.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2016 klo 19:33:07 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Erinomainen lista tämä on, tusina tosi kovia ehdokkaita. Ei se määrä vaan se laatu!

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Valinta oli tälle kertaa helppo, sillä kun saadaan Deribin hienoa Buddy Longwayta suomeksi yli 40 vuoden tauon jälkeen komean integraalin muodossa, niin Apollon ansiokkaat kulttuuriteot on vihdoin aika palkita.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Nyt on taas kinkkistä kun olen näistä lukenut vain Delislen ja joskus aikoinaan Preacherin ekan osan, enkä nyt kummallekaan niin viitsisi palkintoa antaa...

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Ääniä näyttää jo hissukseen kertyneen, ja jaahas, alkaako kolmen kärki jo erottua: Buddy Longway, Preacher ja Tulevaisuuden arabi... ei huonoja, ei ollenkaan.

Oma ääni meni Tulevaisuuden arabille. Voiko ajankohtaisempaa sarjakuvaa ollakaan, jos haluaa ymmärtää siirtolaisuutta, Syyriaa, uskonnollisia jännitteitä ja lähi-itämaista elämänmenoa ja -makua.


Mambrinon kypäri

  • lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
  • Viestejä: 584
Lyhyempi lista esikarsinnan jälkeen on itse asiassa parempi: vähemmän tilaisuuksia että paljon yksittäisiä ääniä menee "hukkaan" kandidaateille jotka saavat vain pari ääntä, vaan annettu ääni suuremmalla todennäköisyydellä vaikuttaa tulokseen.

Mutu-tuntumalla optimaalinen kandidaattimäärä luokkaa 6-10.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2016 klo 13:51:05 kirjoittanut Mambrinon kypäri »

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Minä vatvoin valintaani pitkään Miraclemanin ja Preacherin välillä.

Molemmat kun ovat uskomattoman tärkeitä mestariteoksia, jotka ovat vaikuttaneet monin tavoin koko englanninkielisen sarjakuvailmaisun historiaan – ja ovat tänä päivänä lähes yhtä vaikuttavia kuin ensi kertaa ilmestyessään.

Lopulta pääni sisäisen huutoäänestyksen voitti selvin lukemin mahtava Miraakkelimies – osin kiitos Jouko Ruokosenmäen maanmainion suomennoksen.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
On kyllä ollut hieno sarjakuvavuosi. Olen saanut tutustua Preacher-sarjakuvaan ja Buddy Longwayhin, joka oli ainakin minulle ihan uusi tuttavuus. Sitten oli paljon hyviä uusintoja, josta edelleenkin pidän koko vuoden merkittävämpänä tuota Blueberry integraalia. Olen ihan haltioissani, kun olen lukenut sitä näissä uusissa kuorissa.

No oma valintani on sitten lopulta Buddy Longway. Olen aina pitänyt länkkäri-sarjakuvista ja tämä sarjakuva on aivan timanttia. Hienoa, kun se viimein on päässyt myös tänne Suomeen. Piirrostyyli on silmiä hivelevä ja kyllä aivan mieletöntä stooria kannesta kanteen. Nyt kun tulisi seuraava kirja äkkiä.
Tämänkin sarjakuvan olisi voinut painattaa kovakantisina...olisi miellyttänyt meikäläisen silmään vielä enemmän.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Sarjakuvavuosi oli tosiaan hyvä. Kannattaa muistaa, että Blueberryn lisäksi mm. Tintit, Gottfredsonin Mikki ja Manningin Tarzan jätettiin äänestyksen ulkopuolelle, koska ne sisälsivät niin paljon uusintoja.

Vaikea oli valita, mutta päädyinpä minäkin liputtamaan Buddy Longwayn puolesta. Koskettavaa seikkailua, jossa on hiottu suomennos.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Aika vähän ääniä...  ??? Voisi tämä äänestys mielestäni näkyä keskustelupuolella jollain tavalla. Jotkut siitä varmasti porajaisivat, mutta toisaalta nyt valtaosa potentiaalisista äänestäjistä ei edes tiedä äänestyksen olevan käynnissä. Harmi sinänsä, sillä mennyt vuosi oli mahtava sarjakuvavuosi, joten nyt jos koska olisi kannattanut äänestää.
"Tex-tieteen yli-morisco"

E. Miranda

  • Jäsen
  • Viestejä: 47
Katselin Wikipedian Koipeliinisivua ja huomasin, että äänestyksien aiemmat voittajasarjakuvat ovat olleet sivumäärältään suuria. Sellaista minä nyt itsekin äänestin.
Äänestäjien vähäinen määrä on yllättävää, sillä löysin Kvaakin tilastoista tiedon, että tänne liittyy jatkuvasti uusia jäseniä, jopa kymmenkunta per kuukausi. Jäsenet eivät taida olla kovin aktiivisia. Jos ajattelen itseäni, niin enimmäkseen minäkin olen käynyt täällä lukemassa sarjakuva-arvosteluja.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Ja minäkin olen jättänyt äänestämättä, kun tosiaan ehdokkaita en ole lukenut juuri lainkaan.

Katsoin muuten taas seikkaa joka on herättänyt keskustelua jonain aiempana vuonnakin, naistekijöitä ei tässä joukossa pahemmin näy, on siellä sentään Fiona Staples (ja ehkä Ranskalaisen sarjan Nemirovsky, jos halutaan laskea mukaan).

Samoin yhtään esiinnostamisen arvoista mangaa ei näköjään tullut...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Minä taas en ollut mukana edes ehdokasasetteluäänestyksessä, vaikka toimittaja olenkin, koska kun olen lukenut niin vähän noita uutuuksia. Ja tässä äänestyksessä en tosiaan ole tuo ainoa Mikin äänestäjä.  ::)

Timo

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Yhdeksän olen ehtinyt lukemaan. Valinta ei ollut vaikea: Preacher 1-4.