Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvapoliisit  (Luettu 86795 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #180 : 05.11.2019 klo 22:10:36 »
Olisitko kiinnostunut editoimaan meidän seuraavan ohjelman. Me annetaan sulle kameroiden kuvat, skannattavat albumit ja ääniraidat. Sä tehtailet sitten valmiin paketin. Se sopis mulle ja tekis tästä Sarjakuvateeveeharrastuksesta mukavamman. Pitää tietty kysyä Retsiltäkin.
Ei mullakaan ole aikaa...on omat video-projektit!
Hei noi teidän videot on ihan hyviä...pistin vaan kuinka niistä saa täydellisiä.
Ja pääasia on se sisältö ja aihe oli nyt ihan järettömän hyvä...Blueberryä onkin odotettu. Älä ota mun juttuja niin tosissasi.

Sit kun teillä on taas aikaa niin...mites olis Punaparta-teema! Siihen kääntäjä ja Egmontilta joku mukaan kanssa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #181 : 05.11.2019 klo 22:20:21 »
Tää editointi on ihan oikea pullonkaula tässä meidän workflowssa.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #182 : 05.11.2019 klo 22:40:16 »
Tää editointi on ihan oikea pullonkaula tässä meidän workflowssa.
Onhan sulla kunnolliset ohjelmat, jolla voisi helpottaa editointia.
Itse käytän Pinnacle Studiota 12, Vegas Pro 15, Adobe Premiere Pro, Adobe After Effects ja GoProon oma editointi-ohjelma.

Mä olen ihan uuno youtubessa, mutta mietin voiko tehdä livenä noita...menisi livenä youtubeen ja samalla tallentaisi, jotta sen voisi katsoa sit myöhemminkin, jos ei livenä halua katsoa. Mut silloin pitäisi kyllä kuvata vain yhdellä kameralla.
Suorana virheet ja ääh, ööhit, tuota on mukana, mutta sen saa anteeksi, kun se tulee suorana. Sitä voisi ainakin kokeilla.

Voisi helpottaa hommia huomattavasti!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #183 : 06.11.2019 klo 12:54:02 »
Ja sitten Tertsin ja Retsin olisin näyttänyt kokonaisena eli kuvakulmaa vähän laajemmaksi vai oliko tarkoituskin tehdä se läheltä. Ehkä leveämpi kuvasuhde olisi toiminut paremmin.
Kuvasuhdehan on se mikä se on, vähän tyhmäähän se olisi sinne laittaa mustia reunoja ylös ja alas. Laajemmassa kuvakulmassa taas ylös ja alas olisi jäänyt vielä enemmän tyhjää ja päät vielä pienemmiksi, jolloin ilmeet erottuvat heikommin.
Ne kameralla kikkailut siinä lennossa...jos on monta kameraa, niin laittaisin ne mieluimmin jalustalle  ja kuvannut lähikuvina koko ajan yhtä henkilöä ja sitten myöhemmin leikannut ne videoon.
Siellä oli jalustakamera kuvaamassa sivulta Jukkaa, mutta Tertsin pää tuli liikaa Jukan eteen kun keskustelu alkoi, eikä leikkaaja halunnut siksi käyttää sitä kuvaa. Tätä ongelmaa ei tietenkään olisi, jos olisi vain kuvaamiseen keskittyvä kuvaaja siellä kameran toisella puolella katsomassa että kuvattava pysyy kuvassa ja rajaus muutenkin toimii. Studion koon, akustiikan ja äänen lisäksi iso ongelma on (niissä tiloissa mitä meillä on käytettävissä) valaistus. Mitä laajemmalla on porukkaa, sitä hankalampaa on saada tasainen ja hyvä valaistus joka paikkaan.

Piti taas avautua...  :) Mutta tuskin noita ongelmia tulevaisuudessa enää paljon tuleekaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 828
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #184 : 09.11.2019 klo 19:27:06 »
Minäkin aloin katsoa Blueberry-videoita. Setämiehet keskustelemassa intohimoisesti ja asiantuntevasti! Yleensä en välitä faktavideoista, koska niiden läpikäymiseen menee hirvittävästi aikaa ja niistä on äärimmäisen vaikea löytää jotakin tiettyä tietoa jota etsii verrattuna tekstiin, mutta näitä osia katsoo kiinnostavan jutustelun tähden mielellään. Jatkakaa samaan malliin. Tsekkaan Tintti-osatkin myöhemmin.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #185 : 11.11.2019 klo 12:18:34 »
Johtotähtenä ainakaan minulla ei näissä videoissamme ole varsinaisesti tiedon jakaminen, vaan viihdeohjelma sarjakuvien ystäville. Jos siinä mukavan aiheen ympärillä jutustellessa tulee jakaneeksi jollekin uutta tietoa, niin mikäs siinä.

Jos näitä videoita pitäisi kehittää johonkin suuntaan, niin knoppitiedon sijaan toivoisin keskusteluun enemmän omia mielipiteitä, näkemyksiä ja kokemuksia. Aika hyvä esikuva on mielestäni radio-ohjelma, Kirja vs. leffa. Löytyy Areenasta.

Ja jos vielä pidemmälle mennään, niin grafiikka ja leikkaus voisivat olla ammattimaisempaa. Mutta sitten tähän tarvittaisiinkin jo lähes ihan oikean tv-ohjelman verran tekijöitä tai paljon enemmän aikaa. Kengännauhabudjetilla toimitaan toistaiseksi.

Edit.
Olemme tehneet Franquinin Mustista sivuista, Hergén Tintistä ja Charlierin-Giraudin Blueberrystä omat kokonaisuutensa. Mikähän voisi olla seuraavaksi vuorossa?

Edit
Toki sarjakuva-aiheista voisi tehdä podcastejakin, mutta minusta se olisi jotenkin köyhää, kun ei näe kuvia, joista puhutaan. Podcastit vaatisivat ehkä 5% siitä työmäärästä, mitä videon tekeminen vaatii.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2019 klo 12:37:14 kirjoittanut STD »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #186 : 11.11.2019 klo 14:10:40 »
Edit.
Olemme tehneet Franquinin Mustista sivuista, Hergén Tintistä ja Charlierin-Giraudin Blueberrystä omat kokonaisuutensa. Mikähän voisi olla seuraavaksi vuorossa?
Siellä on kai 62 videota, joten mitäpä niitä tässä luettelemaan.
Edit
Toki sarjakuva-aiheista voisi tehdä podcastejakin, mutta minusta se olisi jotenkin köyhää, kun ei näe kuvia, joista puhutaan. Podcastit vaatisivat ehkä 5% siitä työmäärästä, mitä videon tekeminen vaatii.
Sanoisin että piodcastit voisi olla tulevaisuuden suunta. Tilaajamäärän huima kasvu (tämän Blueberryn myötä) tosin yllätti, joten ehkä sitä jaksaa vielä jonkun videon tehdä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #187 : 11.11.2019 klo 14:56:11 »
Edit.
Olemme tehneet Franquinin Mustista sivuista, Hergén Tintistä ja Charlierin-Giraudin Blueberrystä omat kokonaisuutensa. Mikähän voisi olla seuraavaksi vuorossa?
Punaparta
Alix
Asterix
Thorgal
Divarikierros (käytte tunnetuimmissa sarjis-divareissa ja haastattelette omistajia)
Käynti kustantamoissa (kuinka sarjakuvia kustannetaan)
Käynti kirjapainossa (kuinka sarjakuvia tehdään)
Kari Leppäsen haastattelu (niin jos Kari saa mielenhäiriön ja suostuu haastatteluun)
JP Ahosen haastattelu
Kari Korhonen haastattelu
Ville Tietäväisen haastattelu

Äääähhh! Loputon lista, mut tossa vinkkejä!

Ai mutta tää olis hyvä:
Teette leikkimielisen reportaasin aiheesta "Mitä ihmettä tapahtui Glenatin sarjakuvalle "AKU ANKKA ONNELLISIMMAT SEIKKAILUT : ONNEN ETSIJÄT". Siinä käytte Sanomilla haastattelemassa pomoja, käytte paikan päälle missä kirjat menivät "vahingossa" makkeliin, sitten käytte haastattelemassa jotain, joka sai tuon kirjan tilattua adlibrikseltä ja omat arviot kirjasta...lopuksi vähän salaliittoteorioita ja muuta hauskaa. Olenpas tänään vitsikkäällä päällä!
« Viimeksi muokattu: 11.11.2019 klo 14:58:48 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #188 : 11.11.2019 klo 15:04:04 »
Kiitos ehdotuksista, Mika.
Kaikki on hyviä, paitsi JP Ahosen haastattelu. Hänestä olemme tehneet jo kaksi videojuttua.
Toki jos aihetta ilmenee, niin kolmaskaan juttu ei ole poissuljettu, mutta mutta...

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #189 : 11.11.2019 klo 16:01:51 »
Kiitos ehdotuksista, Mika.
Kaikki on hyviä, paitsi JP Ahosen haastattelu. Hänestä olemme tehneet jo kaksi videojuttua.
Toki jos aihetta ilmenee, niin kolmaskaan juttu ei ole poissuljettu, mutta mutta...
Ai niin olikin ja multahan tuli siihen kanssa materiaalia...taas aivot ja muisti jäässä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

wilpå

  • Jäsen
  • Viestejä: 185
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #190 : 11.11.2019 klo 17:18:21 »
Ääni Alixille täältäkin.
Punaparta muuten, mutta matskua ei ole VIELÄ tarpeeksi suomennettuna.

ekku

  • Kitchen Bitch - Lähihoitaja ent Butcher
  • Jäsen
  • Viestejä: 484
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #191 : 11.11.2019 klo 18:21:51 »
No mites olis lähestyminen hieman toisesta näkökulmasta. Eli keskustelua/esittelyä sellaisista Ranskalais/Belgialaishelmistä, joita ei ole suomessa julkaistu tai on esiintyneet esim Mustanaamion kakkossarjoina mutta itsenäiosiksi albumeiksi eivät juurikaan ole päässeet.

Itse tykästyin kovastikin Bruce J Hawkerista, Largo Winchistä ja Jeremiah muunmuassa. Tätä aihepiiriä ajattelin lähinnä siksi, kun olen ymmärtänyt ainakin Tertsin tutustuneen myös ei-suomenkielisiin sarjoihin. Itse kun olen umpisavo-suomi-englanti.

Ekku
« Viimeksi muokattu: 11.11.2019 klo 19:14:15 kirjoittanut ekku »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #192 : 11.11.2019 klo 18:43:53 »
No mites olis lähestyminen hieman toisesta näkökulmasta. Eli keskustelua/esittelyä sellaisista Ranskalais/Belgialaishelmistä, joita ei ole suomessa julkaistu tai on esiintyneet esim Mustanaamion kakkossarjoina mutta itsenäiosiksi albumeiksi eivät juurikaan ole päässeet.
Aiempien kokemusten perusteella tälle voisi ennustaa max. 20 katselukertaa.  :P
Hyvää keskustalua mutta Sarjakuvapoliisien omaan ketjuun sopisi ehkä paremmin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

ekku

  • Kitchen Bitch - Lähihoitaja ent Butcher
  • Jäsen
  • Viestejä: 484
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #193 : 11.11.2019 klo 19:19:52 »
Juurikin näin kuten Retsi Blueberryketjussa viestiini kommentoi. Eli olen nauttinut kovasti Sarjakuvapoliisien lähetyksistä, minua ei niinkään kiinnosta tekninen toteutus vaan itse asia. Johtuneeko siitä, että olen jo yli 5kymppinen laiska ja kyyninen ikuinen sarjislapsi.

Mutta se mitä ehdottelin oli lähetys suomessa vähemmälle huomiolle jääneistä esim Belgialais/Ranskalaissarjoista. Jeremiah, Bruce J Hawker, Largo Winch esim. Tietty sellaisista sarjoista , joihin itse olen mieltynyt.

Ekku

Morgan Kane

  • Jäsen
  • Viestejä: 179
Vs: Sarjakuvapoliisit
« Vastaus #194 : 11.11.2019 klo 19:33:40 »
Ehdotan Lännentietä (storia del west)!