Luulen, että olet myös ehkä hieman väärissä ennakko-odotuksissa mennyt katsomaan. Deadpoolin toiminta tai huumori ei ole nimittäin koskaan ollut rentoa. Semmoinen häpeämätön yliampuvuus on aina ollut hahmon idea.
Voit olla oikeassa. Odotin hauskaa toimintapätkää, mutta tarjolla oli vain perinteisen puisevaa supersankarointia. Jostain syystä olin saanut mielikuvan, että tämä leffa olisi samanlainen piristysruiske supersankareille kuin Mad Max: Fury road oli toimintaleffoille, mutta valitettavasti jouduin pettymään. En ole keksinyt miksi, mutta huumori ei vain uponnut minulle. Ehkä jos sali olisi ollut täynnän naurunremakkaa, niin minäkin olisin lämmennyt mutta tällä kertaa leffa ei vain temmannut mukaansa. Huumorintajuni (jos sitä nyt on) ei vain kohdannut leffan huumorin kanssa.
Deadpool on sarjakuvissaan ja leffassaan hauska mutta juuri samasta syystä kuin mikään on ikinä hauska: koska siinä on se vakava ja traaginenkin puoli.
Koska siitä välittää yhtään.
Asia jota sarjakuvien, kirjojen ja elokuvien kohdalla ylipäätään tapahtuu suhteellisen harvoin. Sovituksistaan nyt puhumattakaan.
Minulle ongelmaksi muodostui se, ettei leffa vaikuttanut hauskalta eikä se traaginenkaan puoli vakuuttanut. Ei siis syntynyt minkäänlaista tunnesidetta yhteenkään hahmoon, joten heidän kohtalonsa ei sen suuremmin liikuttanut.
Samaa mieltä, että tuo yhtälö on vaikea saada toimimaan ja sen vuoksi todella hyviä tarinoita onkin niin harvassa.
Osansa lienee leffamaailman Rocky-kertomuksessakin: kun oman studion selkäänpuukotuksen jälkeen hahmo nousee sellaisena kuin sen pitikin olla ylös tuhkista fanipoika ja -tyttöarmeijansa ovat tyytyväisiä.
Myötähäpeän sijasta on myötäriemu.
Sitäkin käy suht harvoin.
Tämä on tietysti oleellinen osa ilmiötä ja hieno lisä markkinointiin: perinteinen vaikeuksien kautta voittoon/ryysyistä rikkauksiin -tarina. Henkilökohtaisesti en anna sille sen enempää painoarvoa, sillä vain lopputuloksella on väliä. Ehkä tuollainen tausta vaikuttaa leffan laatuun mutta Deadpoolin tapauksessa siitä ei ollut viitteitä.
Jatkossa yritän välttää positiivisia ennakko-odotuksia, niin sitten leffassa on pienempi todennäköisyys pettymyksille.