Kirjoittaja Aihe: hdc lukee  (Luettu 151308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #555 : 31.07.2018 klo 21:30:45 »
Ei kannessa (tai takanakaan) mutta sisäsivuilla tämä kyllä määritellään intégraleksi. Eli kai tässä sitten on kaikki julkaistu :)

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #556 : 07.08.2018 klo 16:35:26 »
Kyle Baker - You Are Here
Kyle Baker - Cowboy Wally Show
Kyle Baker - King David

Baker on ollut tekijöitä josta olen ollut tietoinen pitkään ja jolta on nähnyt jotain pieniä näytteitä, mutta johon ei ole törmännyt sopivasti että olisi lukenut kunnollisemmin.
Nyt kuitenkin kolme vanhempaa albumiaan. King David on varmaan visuaalisesti näyttävin mutta muuten kertomuksena heikoin (tai ennemminkin ansiot ovat enemmän lähdemateriaalissa kuin sen käsittelyssä), Cowboy Wally taas on visuaalisesti riisutumpi mutta saa yllättävän paljon aikaan mustavalkoisilla puhuvilla päillä ja juttuna tämä oli ihan hillittömän hauska, ja You Are Here on mainio kompromissi, kivannäköinen ja hauska trilleri/romanttinen komedia.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #557 : 07.08.2018 klo 16:45:20 »
Vivès, Ruppert & Mulot - La grande odalisque

Siinä missä aiemmin lukemani Vivès'n kirjat ovat olleet aika viipyileviä, tässä on enemmän toimintaa kun kolmen varkaan ryhmä suunnittelee keikkaa Louvreen...vaikka mukana on toki myös tarinalle mukavasti substanssia antavaa ihmisdraamaa (ja provoileva kansi, jota ei varsinaisesti tapahdu kirjassa mutta mainitaan kyllä yhden henkilön unena...)
Jossain vaiheessa pitäisi varmaan tutustua siihen pseudo-shoneniin Last Maniin, josta olen kuullut jo kehuja.

Bastien Vivès - La bande dessinee

Näitä pokkarikokoisia mahdollisesti blogissa ilmestyneitä kirjoja on useampi eri teemoilla, tämä lukemani käsittelee sitä itseään eli sarjakuvaa. Kuvitus on luonnosmaisempaa ja jutut aika levottomia mutta aika usein myös viihdyttäviä.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #558 : 10.08.2018 klo 16:27:29 »
Trondheim & Oiry - Maggy Garrisson 1

Symppisrosoinen rikostarina, sellaisella käyttösarjistasolla mutta sellaisena kyllä erinomaisen vetävä.
Ja en olisi kiinnittänyt huomiota taustojen staattisuuteen jos täällä ei olisi siitä ollut puhetta, ja nytkin tuntui että se sopi ihan hyvin tarinan luonteeseen...

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #559 : 13.08.2018 klo 15:28:26 »
Chapuzet, Corbeyran & Brahy - Cognac 1: Demonien osuus

Sopivaan määrään konjakki-infodumppausta on yhdistetty ihan kiinnostavasti alkava jännärijuoni, tämä näyttää myös asettuvan "mainio käyttösarjakuva"-osastolle.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #560 : 22.09.2019 klo 15:49:31 »
Ketju on ollut tauolla reilun vuoden ajan kun elämä on ollut kovin aktiivista ja pääosin tapahtunut muualla kuin tietokoneen ääressä (samasta syystä Kvaakissa olen muutenkin ollut hiljaisempi, ajoittain ketjuja kurkistellut ja kommentoinut).
Mutta jos tänne taas kirjoittelisi joitain, ainakin kiinnostavampia teoksia joita on viimeksi lukenut, ja ehkä jopa laittaisi listan nimikkeistä joita olen lukenut vuoden aikana, olen niitä kuitenkin kirjannut talteen…

Max de Radigues - Antti Brysselissä

Tästä oli ohimenevä maininta tuolla "Suomi sarjakuvissa"-ketjussa, eli nimestään huolimatta ranskankielinen albumi, jossa suomalainen nuorimies Antti Korhonen viettää neljä kuukautta vieraassa maassa, töiden ja ihmissuhteiden merkeissä.
Suomalaisuus ei sinänsä ole tärkeässä osassa, pääpointtina on pitkä mutta väliaikainen oleskelu toisessa maassa.
Realistisen oloinen, symppis vaikkei nyt tajunta räjähdäkään...

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #561 : 22.09.2019 klo 15:55:00 »
Junji Ito - Le journal des chats de Junji Ito

Konseptitasolla nerokas sarjis, armoitettu kauhumangaka Junji Ito (Uzumaki, Gyo, Tomie…) tekee söpöä kissasarjakuvaa. Joka on lajityypille ehdottoman uskollinen ja samalla tunnistettavasti Itoa.
Noin muuten tekijälleen varmastikin välityö mutta tutustumisen arvoinen.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #562 : 22.09.2019 klo 16:06:14 »
Moto Hagio - Le Coeur de Thomas

Klassikkomanga 70-luvun puolivälistä, shonen-ai-genren ja tyttöjen mangan yleensä merkkiteos. Ja ansaitsee kyllä tulla luetuksi, vaikuttavan kuumeinen ihmissuhdesoppa tämä on...
Realismi ei menoa haittaa pätkääkään ja silti henkilöissä on elävyyttä ja ulottuvuutta (ja kun jokin aika sitten luin CS Lewisin Surprised by Joy -kirjan jonka kuvaus sisäoppilaitoselämästä osoittaa että ei tämä ihan epärealistinen teos ole) ja Hagion kuvitus kelpaa yhä lajityypin esikuvaksi.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #563 : 23.09.2019 klo 21:17:30 »
Paco Roca - Les rues de sable

Suomeksi ilmestyneiden Ryppyjen lisäksi olen lukenut Rocalta Talon ja Piirtäjien talven, jotka molemmat olivat varsin realistisia teoksia (ensimmäisessä sisarukset miettivät mitä tehdä vanhemmilta perityllä talolla ja prosessoivat muistoja ja keskinäisiä suhteita, jälkimmäinen kuvaa todellisia tapahtumia, joukkoa sarjakuvapiirtäjiä jotka 60-luvulla yrittävät perustaa oman lehden omilla oikeuksilla ja toimituslinjalla...arvatkaa onnistuuko) joten tämä oli aika yllättävä, alkaa taas hyvin realistisesti mutta sitten eksytään merkilliseen paikkaan joka on tyylillisesti jonkinlainen yhdistelmä Frediä (Filemonia ja muita) ja Schuiten-Peetersin kaupunkivisioita...

Henkkoht olen pitänyt noista kaikista, soisi näitä suomeksikin nähdä.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #564 : 23.09.2019 klo 21:24:15 »
Peyo - Histoires de Schtroumpfs

Eli albumisarjan kahdeksas, yhden sivun juttujen kooste.
Joitain olin lukenut aiemmin (Nonarissa taisi tulla jotain ja jossain muuallakin, olisiko ollut Koululaisessa?) mutta aika montaa en, ja osan julkaisemattomuutta selittänee kovin frankofoniset kulttuuriviittaukset (ja joitain vadelmista keitetty pontikka).

Kovin ei ole tiukka kaanoni näissä, jutussa saattaa olla maininta rahasta vaikka se keksittiin strumffikylässä vasta muutamaa albumia myöhemmin...

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #565 : 27.09.2019 klo 10:19:49 »
Cosey - Une maison de Frank L Wright

...ja muita rakkaustarinoita. Olen aiemmin kaksi Coseyn albumia lukenut (joista toinen se Glenat-Mikki) ja tämä on muiden tapaan aika viipyilevä, suuret tapahtumat ovat enemmän ruutujen välissä ja ulkopuolella mutta: ihmiset kohtaa, ja se on mahtavaa.

Kim Dong Hwa - Histoires de Kisaeng 1

Korealaisen Kim Dong Hwan tuotannosta diggailin kovasti englanniksi tullutta The Color of Earth -sarjaa, ja kun ranskaksi on tullut paljon lisää...lyhyttarinoiden Mal-Aimée oli varsin hyvä, mutta Les nourritures de l'âme ahistavan siirappinen. Nyt sitten eka osa sarjaa, joka taas kerran sijoittuu taas kerran menneisyyteen Korean maaseudulle, kaksi nuorta tyttöä tuodaan koulutettavaksi kisaengiksi (geishojen paikallinen vastine). Kai tätä pitää jatkaa, vaikka tässäkin maistuu jonkin verran siirappi...

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #566 : 10.10.2019 klo 15:26:06 »
Gazzotti & Tome - Soda 8: Tuez en paix

Sodaa olen lukenut muutaman osan satunnaisessa järjestyksessä, ja onhan se varsin hupi sarja (vaikka peruskoukku onkin aika absurdi varsinkin kun sitä jankataan joka albumissa)

Timothee Osterman - Football District

Fluide Glacialeja selaillessa Osterman on ollut niitä tekijöitä jotka ovat enemmän kiinnostaneet, piirrostyyli on rujoa mutta jutuistaan olen tykännyt. Ja tässä albumillinen huomioita amatöörijalkapalloilusta, groteskimpi/omaelämäkerrallisempi versio FC Palloseurasta...

Lewis Trondheim - Ordinateur mon ami
Sans Lapinot -albumeja, lyhyitä juttuja tietokoneista ja peleistä...ei mitenkään sarjan parempaa osastoa, se jatko-osa Cyberculturekin oli parempi.

Marc Wasterlain - Jeannette Pointu 11: Le monstre
Toisaalla jo mainitsin että olen kanssa Wasterlainin Pointuja lukenut. Kivaa käyttösarjakuvaa vaikkei nyt mieltäkääntäväksi kokemukseksi tulekaan, Pointu seikkailee ympäri maailmaa (ja sen ulkopuolella) ja ote on realistisempi kuin Pikolla tms ja usein mukana on idealistista valistamista todellisista uutisista (salametsästystä Afrikassa, Jugoslavian sota jne) mutta samalla fokus on vähän hakusessa...
Tämä albumi oli kuitenkin hyvä, aatteellinen mustavalkoisuusmittari vetää taas ylärajoilla mutta meno on kiitettävän synkkää (jossain määrin auki jää
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
sankarittaremme...

Taiyou Matsumoto - Ping Pong 1
Ekan osan perusteella tää on yhdeltä kantilta niin perinteinen shonen-urheilusarja ettei mitään, ja toiselta kantilta tekijänä on Matsumoto (mm. Tekkonkinkreet, Sunny) joten kerronnassa ja hahmoissa on jo aistittavassa epätavallista syvyyttä, katsotaan miten sarja etenee.

Fred - Philemon 3: Le piano sauvage
Olin tämän kai joskus ikuisuus sitten lukenut suomeksi, en ole ihan varma. Jatkoa en ainakaan ole.

Tom Gauld - Baking With Kafka
Gauldista on ollut puhetta ketjussa aiemmin, jakaa mielipiteitä mutta omaan huumoritajuuni nämä infografiikan suuntaan osoittavat absurdit pikkujutut kyllä osuvat.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #567 : 15.10.2019 klo 23:09:20 »
Jean Dytar - Florida

Dytarin tuotanto ei ole valtaisa, kymmenessä vuodessa on tullut kolme historiallista sarjakuvaromaania ja olen ne kaikki lukenut ja suosittelen muillekin: Le sourire des marionnettes kertoo hassassiineista, La vision de Bacchus renessanssimaalareista ja tämä Florida kolonisaatiosta 1500-luvulla.

Tai oikeasti tässä(kin) sekoitetaan paljon monenlaista teemaa, keskushenkilönä Jacques le Moyne de Morgues, joka osallistui epäonniseen kolonisaatioyritykseen Floridassa ja on nyt Englannissa, mutta kolonisaatiotarinan sivussa mukana on traumaattisten kokemusten käsittelyä ja sen vaikutusta elämään ja perhesuhteisiin, monien henkilöiden monenlaisia ambitioita, maailmanpolitiikan käänteitä kun Englanti alkaa kääntää huomiota kohti Pohjois-Amerikkaa ja sitä varten tarvitaan propagandaa, keinolla millä hyvänsä...joku tylsempi olisi tehnyt sarjan vain siitä mitä tapahtui Floridassa ja sekin olisi ollut jo hyvä sarjakuvaromaani, tämä nyt vielä parempi.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: hdc lukee
« Vastaus #568 : 18.10.2019 klo 18:52:19 »
Alan Moore & Jim Baikie - Skizz
Mooren 2000AD-kaudelta, tästä voisi löytää yhtäläisyyksiä Halo Jonesiin eikä tietenkään kestä vertailua, mutta on tää silti ihan luettava: versioidaan ET (ihan nimeltä mainiten) mutta mooremaisesti 80-luvun Birminghamissa.
Olen mä sen jatko-osankin joskus ikuisuus sitten lukenut, sitä ei nyt ollut tässä.

Dodier - Jerome K Jerome Bloche 4: Passé recomposé
Luin joku aika sitten ekan Blochen, ja se oli, ihan kauniisti sanottuna, huono, mutta täällä toisessa ketjussa rohkaistiin kokeilemaan myöhempiä. Ja tämä nelososa oli jo varsin mallikas dekkari, vähän toi mieleen Boileau-Narcejacin...uskallan siis jatkaa sarjan parissa.

Achde & Jul - Lucky Luke: Un cow-boy à Paris
Hmm. Tämä on saanut tietysti ihan hyvin huomiota Ranskassa ja olihan siinä pari ihan huvittavaa irtovitsiä (Lucky Luken belgialaisuudesta) mutta eihän tässä siis mitään kunnollista tarinaa ollut.

Delaf & Dubuc - Nombrils 6: Un été trop mortel
Tästäkin sarjasta on ollut juttua toisaalla. Olen ekat albumit aiemmin lukenut englanniksi (nimellä Bellybuttons) ja joitain tätä myöhempiä juttuja Spirou-lehdestä (albumeja on tullut jo kahdeksan tai yhdeksän)...alun ryhmädynamiikka on laitettu uusiksi ja irtovitsien sijaan on kehitetty jatkuvaa juonta ja saippuaoopperaa (siinä määrin että sarjalle on tullut spin-off jossa tehdään taas yhden sivun gageja sillä alkuosien dynamiikalla), mutta kyllähän mä tästä yhä pidän.
Ensivilkaisulla tämä on epäilemättä yhä sarja josta Ei Saa Pitää mutta ennakkoluulojen sivuuttaminen on ollut hyvä juttu, oikeasti tämä on nyky-Spiroun parhaimmistoa.

Kim Dong Hwa - Histoires de Kisaeng 2&3
Sarjan jatko ja loppu, menneen Korean geisha-vastineista. Pysyi ihan mainiona vaikkei tekijänsä parhaimmistoa olekaan.
Tosin pohdin että mitäs tässä nyt siis lopulta tapahtuukaan ja kuinka tällainen tarina olisi muuten ihan mahdoton tehdä länsimaissa, edes historiallisessa kontekstissa (tarina seuraa siis kahden kisaeng-oppilaan kehitystä, nämä ovat lopussa ehkä 12-13-vuotiaita...)

ekku

  • Kitchen Bitch - Lähihoitaja ent Butcher
  • Jäsen
  • Viestejä: 484
Vs: hdc lukee
« Vastaus #569 : 19.10.2019 klo 18:55:55 »
Planete BD arvioi uusimman Bloche-albumin. Tarina ja kuvitus, kummatkin sai täydet pisteet. Tuota ei usein tapahdu.

No niin jokos aletaan odottamaan milloin joku kustantajista alkaa paikkaamaan ulos integraaleja?

Ekku