0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
-- Kukaan ei ole vastuussa sisällöstä tai sen laadusta niin kauan kuin pysytään itse pääaihealueessa eli sarjakuvissa. Huomio jakautuu sarjakuville niiden kiinnostuksen mukaan eikä sen mukaan miten objektiivisesti mitattuna ne sen ansaitsisivat.
Taidat olla asian ytimessä. Mikä kiinnostaa, siitä keskustellaan. (Tosin tästä poikkeuksena on manga, jota ilmeisesti ostetaan paljon, mutta sen lukijat juttelevat jossain ihan muualla kuin Kvaakissa - mitä nyt satunnaisesti.)
Luulen että asia on jossain määrin psykologisempi, koska ainakin Koipeliinin äänestyskäyttäytymisen perusteella kiinnostus on näennäistä laaja-alaisempaa. Keskustelun lukko voi olla juuri siinä, miten Jiksi oman Tex Willer-kommentointinsa perusteli. Eikä "monologikammo" koske vain eurosarjakuvaa. Alternative on monen suomalaisen suosimaa mutta kuka siitä jaksaa täällä näinä päivinä keskustella?
Summa summarum: apatia ruokkii apatiaa.
Keskustelussa mainittiin jo että jos suomenkielistä käännöstä ei ole, voi mahdollisesti turvautua englanninkieliseen versioon, koska "englantia osaavat nykyään kaikki". Tämä ehkä voi näkyä suomennosten myynnissä haitallisesti, mutta tuli kuitenkin mieleen myös päinvastainen efekti: saattaisiko ranskankielisen sarjakuvan kehnohko tila Suomessa johtua koulutuspolitiikasta jonka vuoksi ranskaa yksinkertaisesti osataan helkutin vähän?Kun ei tiedä mitä BD:tä on tarjolla, ei ole kysyntääkään. Oma ranskani on niin heikkoa että vähäisten rahavarojen törsääminen alkukielisiin tuntuu vähän riskipeliltä kun sujuva lukeminen ei luonnistu.
Itse joskus kaipailin sarjakuvaan syväluotaavaa keskustelua, moniäänisemmin ja halkilajityyppien ja lähdemaiden sekä taidemuotojen.Sarjakuva kun ei ole sen enempää tyhjiössä kuin elokuva, musiikki, kirjallisuus ja kuvataiteet laajemmin.
En tiedä, toimisiko todella, mutta olen pariin otteeseen itse haikaillut eri Kvaakin osiin ketjua, jonne voi kirjoittaa lukemastaan sarjakuvasta. Siis silloin jos sille ei ole omaa ketjua ja sellaisen perustaminen tuntuu turhalta, eli on ajatus, ettei omaan viestiin kukaan vastaa.
Tai luin jokin aika sitten pari ekaa Leon Aldebaran-albumia josta on euroscifi-ketjussa ollut paljon juttua, ja vaikka ensisilmäyksellä sarja näyttikin evvk-materiaalilta niin suositukset saivat kokeilemaan ja kyllähän se näyttää vetävän...mutta tiukan jatkuvajuoninen sarja on sen verran kesken että siitä voisi vielä paljoa sanoa.
Mutta pitäisikö siis perustaa vaikkapa Minkä sarjakuvan ostin viimeksi -ketju?
Kvaakilla ei myöskään ole mitään yleistä viimeksi ostettujen sarjakuvien ketjua, missä voisi lyhyesti esitellä viimeisimpiä vielä lukemattomia ostoksia tai vaan spämmätä alpparien nimiä. Näistä voi saada hyviä vinkkejä vähälläkin infolla, jos vain tuntee omaavansa samanlaisen sarjismaun. "Tietoa pian julkaistavista sarjakuvista" tjsp ketju kyllä oli, mutta se taisi kuolla.