Tämähän onkin sopiva ketju keskustella Bechdelin testistä sarjakuvien suhteen.
Eli tuokaa esiin sarjakuva, mitä vanhempi, sitä parempi, jossa:
1. On useampi kuin yksi naispuolinen hahmo
2. Ne keskustelevat keskenään
3. Muustakin kuin miehistä
Kiinnostava aihe! Näin äkkiseltään minulla tulee mieleen palkittu, osin suomalaisvoiminkin tehty Giant days. Sarjakuvan keskiössä on kolme naispuolista opiskelijaa ja näiden elämä -johon mahtuu paljon muutakin kuin miehiä. Samalla tavoin elämän koko kirjo näkyy vasta julkaistussa Viimeisessä illassa.
Vanhempi, suomalainen sarjakuva Muumipeikko läpäisisi myös varmaan testin. Se ei kuitenkaan ole välttämättä selvää. Muumilaaksossa asuu naisia. Muumimamma, Niiskuneiti, Mymmeli, Vilijonkka, Miska, Louska sekä Jenni-täti, nyt ainakin. Heillä on omia piirejään. Esimerkiksi Vilijonkalle Muumitalon asukit ovat naapureita, Louska (epäaito) ystävä ja lisäksi kotona touhuilee Mabel-niminen kotiapulainen. Luonteelleen tyypillisesti Vilijonkka puhuu muiden naisten kanssa esimerkiksi kodinhoidosta tai naisyhdistystoiminnasta. Hahmo on kuitenkin yksiulotteinen ja, kuten Muumimammakin, esitetty juuri näiden "oletettavasti naisellisten" luonteenpiirteiden kautta. Samalla tavoin Niiskuneidin ja Mymmelin elämä tuntuu pyörivän miesten ympärillä. He keskustelevat keskenään muustakin, mutta monen projektin ja harrastuksen primus motorina pyörii siihen hurahtanut ihastus. Onko näennäisesti tästä harrastuksesta keskusteleminen siis keskustelua miehistä?
Lapsille suunnatuista sarjakuvista Aku Ankka on samanlainen kysymysmerkki. Tuoteperheen kansikuvatyttöhän on överifemiininen, ehkä hieman persoonaton Iines. On kuitenkin sarjakuvia, joissa hän tai joku muu keskustelee muiden naisten kanssa, mutta tämä ei ole säännönmukaista. Vaihtelevuus selittyy sarjan pitkällä iällä ja sekalaisella tekijäkaartilla, jossa jokaisella on omat painotuksensa. Äkkiseltään en siis näe esim. Don Rosan tuotannon läpäisevän testiä. Tietenkin tässä kannattaa muistaa, että vaikkapa Roope Ankan elämä ja teot keskittyykin juuri yhteen henkilöön, joten siskot, Kultu Kimallus yms. jäävät pakostakin etäisiksi. Iines ei kuitenkaan seikkaile kuin yhden(?) tarinan pääosassa ja tässäkin juoni keskittyy Akun ja Hannun välttelyyn. (Oma lukunsa on muuten minua lapsena hämmentäneet 70-luvun taskarit, joiden joukkokohtauksista saattavat puuttua naiset kokonaan. Miksihän näin oli?) Toisaalta, iso osa vaikka Iineksen keskusteluista muiden naisten kanssa koskee miesten ohella vaikka uusia hattuja tai tosimaailmassa jo vanhentunutta naisyhdistyskonseptia. Ovatko stereotyyppiset aiheet yhtään miehiä parempi valinta käsikirjoittajalta? Aku Ankka tuntuu kuitenkin mukautuvan ajan menoon. Kun 2000-luvun puolivälissä Iines seikkaili merkkipäiväsarjassaan tämä sekoitettiin tunnettuun valokuvamalliin. Kymmenen vuotta myöhemmin luvassa olikin agenttiseikkailu naispuolisen kertakäyttöhahmon kanssa.
Muumeihin ja Aku Ankkaan verrattuna omassa ketjussaan jo keskutellut Tenavat tuntuvat hahmoina moniulotteisemmilta. Lippeä ja Kieloa lukuun ottamatta kukaan ei ole sukupuolensa koko kuva yhtä voimakkaasti kuin naiset Muumilaaksossa tai Ankkalinnassa. Mutta siitä lisää omassa ketjussaan.