Kirjoittaja Aihe: Aku Ankan taskukirja  (Luettu 507503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1710 : 07.08.2020 klo 19:31:27 »
Vilkaisin erikoispaksua Täyttä kultaa -juhlataskaria. Mielestäni siinä on puoleenväliin saakka mukiinmenevän näköistä vanhempaa luettavaa, mutta toisella puoliskolla taiteen taso romahtaa lukuun ottamatta ihan viimeistä juttua, Castyn tekemää. Varmaan julkaisu kuvaa osuvasti taskukirjojen sisällön ”kehitystä” sen historian aikana, mutta hyllyyn jäi, koska puolet sivuista on silmilleni lukukelvotonta.

Jerrmanin Toni puolusti nykytaskarien piirtäjiä jossakin, mutta en nyt löytänyt sitä viestiä.

No me nyt kyllä ollaan Sampsan kanssa totaalisesti eri linjoilla tässä Tasakariasiassa - jopa huvittavan hauskasti!

Itse hankin tuon Täyttä kultaa -taskarin ja olin aivan äimänkäkenä tuosta alkupään tuotannosta - kuinka näin ala-arvoisesti "piirrettyä" kuraa on ikinä kehdattu missään edes julkaista!???

Näköjään noissa 1990-luvun Taskareissa alkoi jälki sitten pikkuhiljaa paranemaan.

Itse olen kerännyt kokoelmiini lähinnä pokkareita numerosta 370 eteenpäin - alkuun vähän sen mukaan, mitkä vaikutti parhaille numeroille, ja myöhemmin kaikki sitä mukaa kun ilmestyvät.

Mutta tämän enempää en ehdi, viitsi tai jaksa tätä mielipide-eroa jauhaa, kun on koko ajan ihan hiton kiire oikeidenkin kirjoitustöiden kanssa. Kukin taaplaa tyylillään ja tykkää mistä tykkää – joten turhaahan sitä on siis samaa asiaa loputtomiin pohtia.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Keuhko

  • Jäsen
  • Viestejä: 266
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1711 : 07.08.2020 klo 21:13:31 »
Vaikka nykypiirtäjissäkin on sitä tason vaihtelua, niin ehdottomasti plussan puolella ollaan sikäli että Taskareissa ei enää juuri törmää Luciano Capitanion ja Giorgio Bordinin tasoisiin piirtelijöihin. Vaikka kyllähän jopa tuota Bordinia yritettiin jossain tekijäesittelyissä tuoda esille jonain unohdettuna mestarismiehenä, ei tosin tainnut mennä kenellekään läpi.

JR

  • Jäsen
  • Viestejä: 163
  • -
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1712 : 10.08.2020 klo 09:40:30 »
Jos joku pohjoisen/idän taskarikeräilijä haluaa näitä Etelä-Suomen kansiversioita, niin voi pistää mulle yksäriä. Mielelläni voisin ottaa Toripoliisi-/Olavanlinna-kansiversioita ja lähettää vaihdossa Tuomiokirkko-/Näsinneulaversiot.

Ja muuten, onko jollain tietoa, mitä kansiversiota Kouvolassa myydään? Onko tarpeeksi idässä, että saa jo Olavinlinnaa?

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1713 : 10.08.2020 klo 12:38:52 »
Kuka ne vesiväreillä maalatun oloiset (mutta digi?) kannet on muuten tehnyt? Olavinlinnat sun muut?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JR

  • Jäsen
  • Viestejä: 163
  • -
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1714 : 10.08.2020 klo 13:21:09 »
En ole varma, mutta oletin, että Paolo Motturaa ovat nämäkin. Mies kertoilee naamakirjassaan (https://fi-fi.facebook.com/pg/paolomottura10/photos/?tab=album&album_id=1422012994637481&ref=page_internal): "Illustrations made for Finnish Disney. “Inspired by the cinema illustrations drawn for The Ninth Art, Finnish Disney proposed me to make a series of covers with the same painting techniques, mainly watercolor. The result is very different from the digital style of the Italian newspapers: the first illustrations were liked and a collaboration was born that continues to this day. The cover subjects refer to the main story included in the issue, which I receive as a preview: I usually send three or four proposals from which the one to develop is chosen."

Ja inducks näköjään jo vahvistaakin, että PM:hän se:
https://inducks.org/issue.php?c=fi%2FAATK491

Kääk13

  • Jäsen
  • Viestejä: 951
  • Tripla Kääk!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1715 : 10.08.2020 klo 21:40:02 »
Kuka ne vesiväreillä maalatun oloiset (mutta digi?) kannet on muuten tehnyt? Olavinlinnat sun muut?
Jep! Pitkän linjan italialainen ankka-artisti ja täälläkin paljon ylistetty Paolo Mottura on tosiaan uusien kansien takana.

Aki Hyyppä sanoi viime joulukuisessa Facebook-livessä, että taskarien uudet kannet ovat kuin ovatkin vesivärimaalauksia ja originaalit oli tarkoitus tuoda osaksi Taskari 50 vuotta Suomessa-näyttelyä, jota ei nyt sitten valitettavasti päästy järjestämään.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2020 klo 21:42:55 kirjoittanut Kääk13 »
Kääk13-kirjoittaa!

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1716 : 10.08.2020 klo 22:01:46 »
Jep! Pitkän linjan italialainen ankka-artisti ja täälläkin paljon ylistetty Paolo Mottura on tosiaan uusien kansien takana.javascript:void(0);
--

Motturin Facebookissa kannattaa käydä, paljon kuvia, myös Suomi-kansia.

https://www.facebook.com/paolomottura10/


Kääk13

  • Jäsen
  • Viestejä: 951
  • Tripla Kääk!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1717 : 11.08.2020 klo 16:22:27 »
Itse asiassa taskarin luettuani minua kiinnostaisi sanoa pari sanaa siinä julkaistusta Taikaviitta tarinasta Paratiisitien majatalo.

Mainitsin noin vuosi sitten täällä, että Topolinossa-lehdessä on julkaistu joitain Marco Gervasion tekemiä Taikiksia, mitkä on kirjoitettu Guido Martinalle uskolliseen ajattomaan tyyliin. Tässä taskarissa on nyt yksi näistä tarinoista. Mielestäni tämä Taikis on jopa taskarin paras tarina. Gervasio viljelee todella hienosti Martinan sarjoille tuttuja elementtejä ja tuo minulle ainakin mieleen sellaiset klassikot kuin Kolmen tornin linnake ja Naamiosankarin karmea kosto.

Saksalaisen lustiges-taschenbuch.de sivuston mukaan ensi kuun taskarissa olisi muuten tulossa toinenkin Gervasion Martina-tyyliin kirjoittamista Taikiksista ja tällä kertaa piirroksista vastaa oma suosikkini Giorgio Cavazzano.

Cavazzano on piirtänyt myös uusimmasta taskarista löytyvän Tito Faracin kirjoittaman mainion Hessu-hupailun Kuinka äkäpussi kesätetään.
Kääk13-kirjoittaa!

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1718 : 14.08.2020 klo 19:25:31 »
No sanotaan nyt sitten sen verran, että hitusen ihmettelen, että miksi juuri tästä Taskarista on tehty noita erikoisversioita – on kuitenkin sisällöltään heikompi kuin moni muu viime aikojen numero.

Hyvää piirrosjälkeä löytyy vain kahdesta tarinasta, jotka ovat kuvittaneet Marco Gervasio (40 sivua) ja Giorgio Cavazzano (24 s.). Eli tarinat Paratiisitien majatalo ja Kuinka äkäpussi kesätetään.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Kääk13

  • Jäsen
  • Viestejä: 951
  • Tripla Kääk!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1719 : 18.12.2020 klo 03:12:56 »
Eiköhän tuo tarkoita sitä, että hinta nousee entisestään.

Norjassa ja Ruotsissahan taskarin irtonumero maksaa jotain 9-10€ luokkaa. Jos taskari tulisi Suomessa tilattavaksi niin hinta saattaisi nousta samoihin lukemiin jolloin tulisi edullisemmaksi tosiaan tilata vuosikerta tuolla 6,83 euron kappalehinnalla.
Kääk13-kirjoittaa!

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1720 : 23.01.2021 klo 01:55:30 »
miten ihmeessä myydyin taskari voi olla se jonka kaikki tarinat oli jo aiemmin julkaistu jossain muussa julkaisussa? Kuka innostuu uusinnoista ja miksi? Pari kertaa tuota selannut enkä mitenkään saanut tunnetta että olisi pitänyt ostaa.

Joulutaskari on löytänyt tiensä varmaan joululahjaksi joka nostanut lukemia. Itse sain myös tuon joululahjaksi. Muuten näyttää taskarien myyntilukemat olevan noin 20000 ja uusimpia ei vain ole vielä listaukseen mennessä myyty yhtä paljon kuin vanhempia ja siksi niissä lukemat pienempiä.

Vielä pari vuotta sitten sai helposti 1-2€/kpl ostettua kaikki uusimmat taskarit kirppareilta mutta nykyään ne ovat kirppareilta hävinneet täysin. Osaltaan kertoo siitä että ostajia vähemmän ja niitä ostajia jotka lukemisen jälkeen laittavat myyntiin on tippunut matkalla pois. Pitääkö oikeasti 20 vuoden tauon jälkeen alkaa ostamaan taskareita kaupasta


Keuhko

  • Jäsen
  • Viestejä: 266
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1721 : 23.01.2021 klo 02:18:33 »
miten ihmeessä myydyin taskari voi olla se jonka kaikki tarinat oli jo aiemmin julkaistu jossain muussa julkaisussa? Kuka innostuu uusinnoista ja miksi? Pari kertaa tuota selannut enkä mitenkään saanut tunnetta että olisi pitänyt ostaa.

Jos tätä koittaa miettiä vähemmän vihkiytyneen Disney-harrastajan näkökulmasta, niin ehkä monille tuossa on ollut vaan tavallista paksumpi pokkari ankkahuttua. Tuskin kovin merkittävä osa kansasta on lukenut noita tarinoita ennestään, saati harmistuisi vaikka joku viimeksi lapsena luettu tarina sattuisikin tämän myötä palaamaan mieleen.

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1722 : 23.01.2021 klo 03:10:55 »
Totta, 487 tosiaan oli tuossa välissä vain 15100 kpl myynnillä. Aika jännä miksi tuo myi noin paljon vähemmän muihin verrattuna. Ei tuota oikein selitä tarinat eikä ajankohtakaan.

Suhteellisen edulliseen hintaan luettavaa joka kaikilla kaikki taskarit omistavilla jo on ja ainakin itse keräilymielessä luopunut jo kaikista noista taskareista joissa on vain pelkkiä uusintoja ja lopettanut pelkkiä uusintoja sisältävien ostamisen edes kirpparilta. Useammat divaritkaan ei tahdo noita numeroita ottaa vastaan edes vaihdossa. Todellinen 50-vuotisjuhlajulkaisu olisi ollut julkaista taskari jossa on 50 vuoden aikajaksolta aiemmin suomessa julkaisemattomia tarinoita. Toki vain minun mielipide ja hyvä että noin moni on ollut tyytyväinen uusintoihin ja varmasti saadaan niitä sitten jatkossakin teemanumeroissa kun on ollut noin suosittu.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1723 : 23.01.2021 klo 07:39:48 »
Noista top-listan taskareista ostin perheeseen neljä kappaletta, kuten joulutaskarin. Poika puolestaan osti tuon myydyimmän omilla rahoillaan.

Ei ostopäätöksissä uusintojen määrä vaikuttanut lainkaan. Lapsille kaikki tarinat ovat uusia ja vaikka itse olen sarjakuvaharrastaja, on taskarien aktiivilukemisen ajoista ehkä viisitoista vuotta. Toisin sanoen mahdolliset uusinnat on virkistäviä ikkunoita omaan lapsuuteen. Kuin jotkin eurooppalaisen sarjakuvan integraalit, joita on täällä julkaistu.

Jos jollain konstilla saisi tietää keräilijöiden osuuden taskarien myynnistä, niin tuskin se kahden tonnin yli menisi. Hyvä jos toiselle tuhannelle.

Kääk13

  • Jäsen
  • Viestejä: 951
  • Tripla Kääk!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1724 : 23.01.2021 klo 18:25:14 »
Minun mielestäni oli aika helppo nähdä jo kaukaa, että tuo "Täyttä kultaa"-juhlataskari tulee myymään eniten.

Ihmetyksekseni kuulen yhä yllättävän usein, että ihmiset ostavat akkareita vain kannen ja kirjan ulkoasun perusteella, tutustumatta sen kummemmin sisältöön.

Kiiltävät kuvat, koko ja edullinen hinta ratkaisevat ostopäätöstä tehdessä. Tarinat tuntuvat siinä hetkessä toissijaisilta, mutta sitten kun niitä luetaan, niin kuitenkin valitetaan, että "Eivät olleet hyviä".

Olen jopa kuullut jälkikäteen kirjan ostaneilta valitusta siitä kun juhlataskari sisälsi värittömiä sivuja.  :D
Kääk13-kirjoittaa!