Kirjoittaja Aihe: Aku Ankan taskukirja  (Luettu 507815 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Keuhko

  • Jäsen
  • Viestejä: 266
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #900 : 27.08.2011 klo 10:19:20 »
Muutamia päteviä Mikki-tarinoita näin esimerkiksi:

Muistinpoistaja (170)

Inhala (173)

Lain eri puolilla (234)

Paluu alkulähteille (238)


Täältä saattaisi löytyä lisää vinkkejä.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2011 klo 10:27:49 kirjoittanut Tole »

Kahkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 758
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #901 : 29.08.2011 klo 00:37:23 »
Voi, niitä on paljon. Etsimättä tulevat mieleen

121 Tietä Taikaviitalle: Pysähtyneen ajan maa
129 Joron jäljillä: Pohjola-trilogia
130 Tarua vai totta?: Tottako vai haaveunta?
136 Ikuinen kakkonen: Katala varjovaras
137 Masalian tiikeri: Masalian tiikeri
138 Salaperäiset kyntteliköt: Kaarle Suuren aarre
143 Avaruuden armoilla: Matka maailmankaikkeuteen

akuankka1313

  • Huomenta.
  • Jäsen
  • Viestejä: 75
  • Pöytä osaa puhua
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #902 : 30.08.2011 klo 09:40:23 »
Rune Meiklen, Caterina Mognaton, Andreas Pihlin ja Tito Faracin tarinat nyt ensiksi, myös Henning Kuren tarina taskarissa 225 kannattaa lukea.

Monia muitakin tulee mieleen, mutta en jaksa luetella. 1990-luvun lopulta vuosituhannenvaihteeseen kuitenkin löytyy aika monta helmeä.
Huomenta.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #903 : 30.08.2011 klo 21:31:39 »
Marraskuun taskariin on luvassa hyvännäköinen kattaus tekijöiden puolesta:

http://www.lustiges-taschenbuch.de/news/news.html#news-1691

Martina & Scarpaa, Faraci & Cavazzanoa, Faccinia, De Vitaa ja Mazzarelloa. Kansikuvapoikana kansansuosikki Tuplanolla. Näyttää odottamisen arvoiselta.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Koninkaulus

  • Jäsen
  • Viestejä: 306
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #904 : 01.09.2011 klo 01:34:42 »
Kaksi vuotta ja neljä* kuukautta kulunut edellisestä Suomessa ilmestyneestä Francesco Guerrinin tarinasta
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

*julkaisun ilmestyessä


Lomaunohdus (M.&L. Shaw-Cavazzano) — Kun ei, niin ei. Ei vain toimi oikein mikään tässä tarinassa piirroksia lukuunottamatta. Tylsääääää...ja vastenmielistä.
Taksi sumuisessa yössä (Panaro-De Vita) — Simppeli, mutta toimiva ja mukavasti rullaava juoni, hieno tunnelma ja ensiluokkaiset piirrokset. Kirjan paras tarina aivan suvereenisti.
Uniloukku (P.&C. McGreal-Freccero) — Idea ei ole järin omaperäinen, mutta hetken jo mietin, että josko tästä sittenkin jotain...vaan ei. Tarinan konna kun astui kuvaan, niin johan oli taas nk. naamapalmun paikka. Tuosta eteenpäin loppu sitten seilailtiinkin kovin helposti ja yllätyksettömästi läpi. Ei näin.
Taidokas taidevaras (Radice-Turconi) — Niin vain tästäkin hahmosta sitten onnistuttiin tekemään mitäänsanomaton ja tylsä, kun tarpeeksi kauan jauhettiin samaa ideaa. Tuplanolla-saagan ei olisi missään nimessä saanut antaa laajentua pois alkuperäisten kirjoittajien Boscon ja Vitalianon käsistä. Nyt pelkään, ettei näille puolivillaisille agenttijutuille saada stoppia pitkiin aikoihin. Saksalaiset (?) sitten vielä päättivät hämmentää pakkaa ja jättää tarinoita välistä, saa nähdä, mitä Suomessa lopulta noiden suhteen käy, vai tulevatko Saksankin Taschenbucheissa myöhemmässä vaiheessa.
Väärän velhon päivä (Pandini-Gatto) — Väärän käsikirjoittajan päivä. Korri päähenkilönä kuulostaa sinänsä ihan...no, vähintäänkin kokeilemisen arvoiselta idealta, mutta Antonella Pandini ei toki tavalliseen tapaansa saa mitään hyvää aikaan. Kuolettavan tylsä, mielipuolisen huono, sanoinkuvaamattoman hirveä ja mitä kaikkea. ;D Hyi.
Karkuri kotona (Bosco-Perina) — Eipä ole Heluna-tarinoita juuri Taskareissa nähty. Mainio farssi, paikoin suorastaan huikeaa huumoria. Perinan piirrokset sopivat tällaisiin tarinoihin loistavasti. Kirjan toiseksi paras tarina.
Unelmia, unelmia (Vitaliano-Dalla Santa) — Pokkarin ehdottomasti toimivin ankkatarina. Mainiosti rakennettu juoni.
Makea mysteeri (Panaro-Del Conte) — Kuten muutkin ovat panneet merkille, mistä lähtien Mummon maatila on sijainnut lähiössä? Ja katu aivan vieressä? Carlo Panaro on välillä aivan erinomainen kirjoittaja, mutta nyt on pakko kysyä: MITÄ HITTOA? Hämmentävä, suorastaan perverssi näkemys eräästä ankkatarinoiden idyllisimmistä paikoista. Eikä tarinassa muutenkaan puhtia ole.
Setä Euroopasta (Muzzolini-Amendola) — Heikko on tämäkin. Vain pari etäisesti huvittavaa kohtaa, kokonaisuutena typerä ja järkyttävän huonosti piirretty tarina.

Eipä ollut suoraan sanottuna kovin ihmeellinen Taskukirja, vaikka tälläkin toki hetkensä oli. Eivät ole odotukset seuraavienkaan suhteen katossa — Castyn voimalla saatetaan mennä marraskuuhun, jolloin näyttäisi olevan jo vähän enemmänkin lupaavia tarinoita tulossa. Triplan kahdesta kolmanneksesta ei taida olla mitään tietoa tihkunut edelleenkään. Taasko on kaivettu Suomessa julkaisemattomia tarinoita muiden maiden Taskareista, vai sisältääkö jättiläinen ihan omin kätösin poimittuja (helmiä tahi koiranläjiä)? Jos ei Guerriniä tule, revin pelihousuni. Jos ei tuossa Triplassa ole, niin eipä tule vielä ainakaan moneen kuukauteen, aivan uskomatonta touhua!
Topolino & Orazio Cavezza

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #905 : 02.09.2011 klo 19:20:43 »
Triplan kahdesta kolmanneksesta ei taida olla mitään tietoa tihkunut edelleenkään. Taasko on kaivettu Suomessa julkaisemattomia tarinoita muiden maiden Taskareista, vai sisältääkö jättiläinen ihan omin kätösin poimittuja (helmiä tahi koiranläjiä)? Jos ei Guerriniä tule, revin pelihousuni. Jos ei tuossa Triplassa ole, niin eipä tule vielä ainakaan moneen kuukauteen, aivan uskomatonta touhua!

Olisi todella mukavaa tietää hieman enemmän ja aiemmin tulevista julkaisuista ja niiden sisällöstä. Taskaritoimitus voisi tiedottamisessaan hieman skarpata ja siirtyä suoraan 2010-luvulle, nykyinen tiedottamiskäytäntö on kuin suoraan Brezhnevin ajoilta edesmenneestä Neuvostoliitosta (toki nykylukijoiden enemmistö ei tiedä/muista ajoista mitään).

Mielestäni saksan malli on ihan ok, tiedottaminen on ihan mukavaa kun julkaistaan sisällysluettelo ja kansi jo pari kuukautta ennen julkaisua. Saa vähän käsitystä mitä on tulossa. Toki suomessa taskarit pääosin koostuvat siis näistä saksan taskareista, joten Saksan tiedottamista seuraamalla pysyy kutakuinkin kärryillä. Toki aukkoja tulee tuplien ja triplojen ja erikoisjulkaisujen sisällöistä.

Tietääkö joku (taskaritoimitus, haloo? Kertokaa meille!), onko Saksan taskari  "Master", josta myös muut euromaiden taskarit muokataan? Eli tehdäänkö toimitustyö ja taskareihin tulevien tarinoiden valinta Saksassa? Tämähän sanelee tietenkin osaltaan sen, mitä muualla voidaan julkaista, koska taskareissa pitää aina olla ennen julkaisematonta kamaa. Eli käytännössä Roope-Setien sisältö pitää kasata  Saksan ja muiden maiden muista julkaisuista kuten LTB spezialeista? Ymmärrän hyvin, miksi kotoisessa Ropsussamme on viime aikoina julkaistu lähinnä vanhempaa kamaa, koska uudempien vielä taskareissa julkaisemattomien kohdalla on aina riski, että se pamahtaa saksan LTB:hen lähitulevaisuudessa. Uskon että näin on asian laita mm. Kähkösen toisessa ketjussa listaamien Castyn tarinoiden osalta. Samoiten on ikävää, että suomessa taskareissa on vähän Mikkiä, kun tietää että Mikit julkaistaan Saksassa ja Ruotsissa omissa julkaisuissaan.

Mutta pointtini oli siis että olisi kivaa että jos salaisuuden verhoa raotettaisiin; mitkä ovat ne liikkumavaran rajat, joiden puitteissa kotimainen toimitustyö tehdään? Ehkäpä tuo triplan sisällön arvailu olisi helpompaa ja voisi yönsä nukkua paremmin (tai huonommin) kun tietäisi pelisäännöt tarinoiden mukaan ottamiselle. Samoiten toivoisin että tulevista julkaisuista saksan malliin annettaisiin hieman enemmän tietoa kuin vihjailevat lauseet "ehkä vielä jonain päivänä näemme X-Mickeytä" tai "ensi keväänä luvassa Munaajan veljenpoika". Tai se klassinen, mainos Akkarin takasivulla kun opus on jo kaupoissa.

2 senttiäni :)

Miqz
« Viimeksi muokattu: 02.09.2011 klo 19:24:38 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #906 : 04.09.2011 klo 17:19:42 »
Kahkonen laitteli jokin aika sitten viestiä Inducksin mukaisesta taskarien paremmuusjärjestyksestä. Itse katselin Carl Barksin ja Don Rosan dominoimaa sadan parhaan tarinan listaa ja etsin joukosta suomentamattomia tarinoita. Kaikki kolme löytynyttä tarinaa olivat italialaista tuotantoa. L'inferno di Topolinoa en edes ihmettele, vaikka harmittelenkin. Mutta kaksi muuta sietäisi kyllä julkaista jossakin julkaisussa.

Nämä kaksi tarinaa ovat Il dottor Paperus vuodelta 1958 sekä sadan parhaan listan tuorein tarina, kehutun Castyn Topolino e il mondo che verrà vuodelta 2008. Muistaakseni tämä Castyn tarina on ennenkin nostettu Kvaakissa esille, ja mikseipä sitä toivottaisi. Jos tarinalla on ikää vasta noin vähän ja on päässyt, vaikkakin sijalle 99, sadan parhaaksi rankatun tarinan joukkoon, pitäisi suomenkielisen julkaisun olla selvä.

Siitähän voidaan toki olla montaa mieltä, edustaako tuo lista kokonaisuudessaan kuinka hyvin tarinoiden valiojoukkoa, mutta luulisi näiden kolmen olevan suomenkieliseen julkaisuun kelpaavia siinä missä muidenkin listalla olevien, kenties tuota Dante-mukaelmaa lukuunottamatta. Ja sekin on, joskin hieman kapeammalle yleisölle ehkä.

Kahkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 758
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #907 : 05.09.2011 klo 14:56:45 »
Pitkät tarinat sen tekevät. Nuokin ovat yli 70-sivuisia. Inducksin laajalla haulla saa nopeasti selville yli 60-sivuiset Suomessa ennen julkaisemattomat tarinat. Osa noista on erikoissarjoja (Taikaviitta 2000, Mikki ja mestarivelhot), osa eksoottisimmista maista ja osa varmasti huonojakin, mutta noin muuten noista pitkistä niitä itse valittuja kannattaisi poimia. Jos se valinta siis tapahtuu täällä Suomessa edes joihinkin kirjoihin.

Pisin taitaa olla 347-sivuinen Alla ricerca della pietra zodiacale, joka on kuitenkin useamman tarinan sarja.

Eihän pituus ole itsetarkoitus mutta kyllä minusta pitkissä tarinoissa on kehitelty mielenkiintoisempia ja monipuolisempia juonia kuin 20–30 sivun läpijuoksuissa. Oma suosikkini Kaarle Suuren aarre on 108-sivuinen.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #908 : 06.09.2011 klo 17:38:07 »
Kolmoiselämää löytyy lehtipisteistä. Jo aiemmin indeksoidun saksan syyskuun taskarin lisäksi järkäleestä löytyy ihan kohtuullisen näköinen kattaus vanhempia julkaisemattomia tarinoita mm. Chierchiniltä, Andersenilta, Gattolta, Scalalta, Astertitilta, Martinalta, DeVitalta ja Cavazzanolta. Silmiinpistävää on Mikki-tarinoiden vähyys, ainoastaan 3 kpl 26:sta! Castyn ja Astertitin lisäksi vanhempaa Cambonia on nyt tarjolla. Luciano Gatton Ankka-tarina tuo kuvituksen puolesta mieleen kultaisen 70-luvun taskarit.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Keuhko

  • Jäsen
  • Viestejä: 266
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #909 : 06.09.2011 klo 18:13:09 »
Gattoa ja Scalaa, pöh.

Silmiinpistävää on Mikki-tarinoiden vähyys, ainoastaan 3 kpl 26:sta!

Viime vuoden triplassahan oli vain yksi Mikki-otsikoitu tarina, sekin vain joku hiivatin monivalintapelleily. Siihen nähden ollaan kuitenkin edistytty.  :-\

Henendo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #910 : 06.09.2011 klo 18:34:18 »
Kolmoiselämää löytyy lehtipisteistä.
Minun on pakko kommentoida kirjaa selailun perusteella heti. Lukemaan ehdin vasta viikonloppuna.

En sano tarinoista vielä mitään. Paitsi sen, että selailun perusteella lupaavalta näyttää.

Kirjan aloittaa neljän Taikaviitta-tarinan putki. Miksi näin? Miksei tarinoita ripoteltu ympäri kirjaa?

Löysin hyväkuntoisen kappaleen vasta neljännestä kaupasta, jossa kävin. En ole mielestäni kovin kauhea nipottaja kirjojen kunnon suhteen, mutta ne kirjat, joita kyseisissä kaupoissa tarkastelin, olivat aivan hirveässä kunnossa. Neljännestäkin kaupasta onnistuin vain vaivoin löytämään ostokelpoisen kappaleen. Missä vika? (Mainittakoon sekaannusten välttämiseksi, että olen muuttanut kuukausi sitten.)

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #911 : 06.09.2011 klo 18:56:35 »
Kirjan aloittaa neljän Taikaviitta-tarinan putki. Miksi näin? Miksei tarinoita ripoteltu ympäri kirjaa?

Käsittääkseni koska kyseessä on itsenäisistä tarinoista koostuva jatkuva saaga pidempien tuplanollien tyyliin.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Henendo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #912 : 06.09.2011 klo 19:03:48 »
Käsittääkseni koska kyseessä on itsenäisistä tarinoista koostuva jatkuva saaga pidempien tuplanollien tyyliin.
Näinhän asia onkin. Selasin kirjaa hutiloiden. Pahoitteluni.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #913 : 07.09.2011 klo 23:02:30 »
Pari ekaa tarinaa (taikista) luettu. Sen ja selailun perustella sanoisin, että lupaavalta vaikuttaa. Mukavaa, että vanhempaa (omaan silmään vaikuttaa enempi 80-luvun puolivälin meiningiltä) Gattoakin on pitkästä aikaa julkaistu. Näyttää siltä, että harvinaisen vähän tulee tarinoita harpottua yli.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #914 : 08.09.2011 klo 06:56:10 »
Mukavaa, että vanhempaa (omaan silmään vaikuttaa enempi 80-luvun puolivälin meiningiltä) Gattoakin on pitkästä aikaa julkaistu.

Joo, eiköhän Gattoa enemmän julkaistu juuri 80-luvulla, josta valtaosa omista taskari-muistoistakin on. Pieni ajatusvirhe tuli asiassa. Taikis-tarinat alusta luettu, ihan ok leppoisaa ja kaunista hömppää ja höntsäilyä, mutta odotin enemmän tältä vyötiäis-saagalta juonellisesti. Seuraavaksi lukuvuorossa nykymestari Castyn herkkupala.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"