Kirjoittaja Aihe: Aku Ankan taskukirja  (Luettu 507493 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Koninkaulus

  • Jäsen
  • Viestejä: 306
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #555 : 05.10.2010 klo 16:44:21 »
Nuoremmat kanssapalstalaiset ovatkin jo ehtineet uudesta Taskarista turista; kai minunkin on "perinnettä" jatkettava. Vanhempi syttyy hitaammin...no ei, mutta hyvähän se on antaa tarinoiden muhia päässä muutama päivä ennen kuin niistä mitään syväluotaavaa ryhtyy runoilemaan.

Kyllä tästä Taskaristakin runollisen viehkeää ainesta löytyy, eli onhan minun tultava korjaamaan käsityksiä siitä, ettei tämä jotenkin olisi ostamisen arvoinen opus. Yleensä olen käsitellyt tarinoita järjestyksessä, mutta nyt on lähdettävä terävä pää edellä, ja tuo terävä pää kuuluu Paolo Motturalle. Jazzpianisti Stefano Bollani on osallistunut kaimansa Petruccellin käsikirjoitukseen (Tietäjätenorin salaisuus), ja Bollani onkin saanut ankkavastineensa tarinaan mukaan. Käsikirjoitus on kokonaisuudessaan erittäin hyvä ja tarinan tunnelma välitön, rento ja kaunis. Suuri osa tästä kunniasta on annettava tietenkin myös Motturalle, joka on jo aikaa sitten todistanut olevansa hyvän fiiliksen välittäjänä täysin lyömätön. Miehen vahvuuksia olen minäkin käsitellyt jo moneen otteeseen, joten kannattaa antaa itse sarjakuvan kertoa. Sanotaan sen verran, että tarinan viimeinen ruutu tiivistää aika hyvin, mistä Motturan taiteessa on kyse. Yksi hyvin kuvaava sana on rauhoittava. Kerrassaan fantastista jälkeä. Vuoden parhaita ankkatarinoita, ja ehdottomasti riittävä syy jättää muutama euro kioskille, jos siis ylipäänsä hyvää Disney-sarjakuvaa on tapana ostella.

Eikä tämä kirja muiltakaan osin mitään murhetta aiheuta. Vitalianon Roope-sedän miljoonissa lähestytään valitettavasti päätöstä, erinomaista ankkasarjakuvaa uusinkin osa tuttuun tapaan. ATP-tarina (Sarda&Figus-Gorlero) on yksinkertainen, perinteistä kaavaa noudattava ja oikein viihdyttävä. Pätevien tekijöiden Riccardo Pescen ja Vitale Mangiatordin Taikaviitta-tarina toimii alussa erittäin hyvin, sitten seuraa käsittämätöntä hörhöilyä kaiken maailman heposäteineen ja lopulta lukijalle jää nk. "Mitä hittoa?" -fiilis. Tarina on kuitenkin ammattimaisesti tehty ja siinä on hyviä koukkuja niin juonen kuin teemankin osalta, eli kokonaisuus kääntyy positiivisen puolelle. Italotarinoista vaisuinta osastoa edustavat idealtaan omaperäinen, mutta ontuva Milla-juttu sekä Etsivä Kaasin kuiva "kohellus", jossa tuolit vaihtuvat, kun aidolle käy ohraisesti (kukaan tuskin tästä spoilerista sydämistyy), mutta jota lukiessa tuntuu siltä, että myös oikea Kaasi on piilotettu jonnekin ja häntä esittää joku satunnainen kankea mörkö.

Positiivinen yllätys oli Mark ja Laura Shaw'n sekä Bancellsin Niagaran uumenissa. Eihän se mikään mestariteos tietenkään ole ja sortuu loppupuolella tavanomaiseen koohotukseen, mutta juoni on rakennettu erittäin hyvin ja alku on riittävän kiinnostava, jotta tarina pitää lipsumisesta huolimatta otteessaan loppuun saakka. Miljöössä on jotain oudon kiehtovaa, eikä tämä Bancellsinkaan uran heikoimpia hetkiä ole. Kirjan avaava hiushassuttelu on tämänkertaisesta tanskalaiskolmikosta heikoin, kettuileva heimopäällikkö hiukan tosin piristää. Paul Halas on sen sijaan kirjoittanut paulhalasmaisen hatustavedetyn "tulevaisuudenkuvan", jossa tahaton komiikka yhdistyy oikeasti toimiviin juonenkäänteisiin. Kyseinen Mikki-tarina on jonkin sortin outo lintu, samaan aikaan tekisi mieli välillä itkeä ja nauraa. Eräiden ihmisten kohtalo on kyllä aika karu. Tarinassa on selviä heikkouksia vaikka muille jakaa, mutta jostain syystä kertaluontoisena pläjäyksenä homma toimii.

Jotta olennaisin asia myös päättäisi tarinatuokioni ja jäisi näin niiden raukkojen mieliin, jotka ovat viestin kokonaan lukeneet, läväytän vielä pari avainsanaa tiskiin:
Mottura. Paolo.
Topolino & Orazio Cavezza

Kääk13

  • Jäsen
  • Viestejä: 951
  • Tripla Kääk!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #556 : 14.10.2010 klo 04:10:52 »
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2829-2&search=%20Paolo%20Mottura,%20Giorgio%20Salati%20Taikaviitta

Oheisen näköistä herkkua olisi tulossa ensi kuun taskukirjaan mikäli on www.lustiges-taschenbuch.de sivustoa uskominen.
Muista tarinoista vastaavat ainakin Tito Faraci, Giorgio Cavazzano, Alessandro Perina ja Flemming Andressen.

Myös Roope Ankan miljoonat sarja saa taskarissa päätöksensä.
Kääk13-kirjoittaa!

OP

  • Vieras
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #557 : 14.10.2010 klo 04:25:34 »
Tämän perusteella tulossa on huipputaskari!
Ties vaikka vuoden paras, tuosta tiedon määrästä kuolaan jo sen perään. Mottura vielä piirtämässä Taikaviittaa, huisia. Kunpa ei taskariin niitä surkeita tekeleitä laitettaisi mitä välillä (usein) tuppaa näkymään...

En malta odottaa!

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #558 : 16.10.2010 klo 13:28:00 »
Selailin lähi-Alepassa tämän ensi kuussa ilmestyvän "Kaikki peliin" -taskarin Ruotsipainosta ja täytyy sanoa että näyttää todella hyvältä.

Motturan taide Taikaviitta-tarinassa huipentuu hienoimpaan lopetusruutuun vähään aikaan (ainahan ne tuppaa hienoja olemaan).

Muukin sisältö näytti herkulliselta; Faracin ja Cavazzanon Mikkitarina lupaa jo nimien puolesta hyvää ja olen aina tykännyt enemmän Cavazzanon tavasta piirtää hiiriä kuin ankkoja. Andersenin letkeät ankat ovat aina olleet mieleeni ja Mazzarello piirtää Vitalianon huikean Roope-Sedän miljoonat saagan päättärin.

Muutkin tarinat näyttivät nopealla selailulla normitasoa paremmilta, mukana oli mm. D'ippoliton Kaasia.

Kaikki tämä siis vain nopealla selailulla, koitin välttää tarkempaa tuijottamista jotta itse tarinoista ei tule pahoja spoilereita :)

Update: Taskarin sisältö löytyy indeksoituna täältä:

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/PO3+179
« Viimeksi muokattu: 16.10.2010 klo 13:39:19 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 817
  • Hornan kekäleet!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #559 : 16.10.2010 klo 14:16:46 »
Mihin ovat klassikot unohtuneet? Jo toinen peräkkäin, jossa sellaista ei ole. Ainoastaan Cavazzanon Mikki houkuttaa. Pöh!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Henendo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #560 : 16.10.2010 klo 22:28:38 »
Update: Taskarin sisältö löytyy indeksoituna täältä:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/PO3+179
Hyvältä näyttää. Erittäin hyvältä, kun muistelee tämän kuun emämunausta.

Cavazzanon piirrostyylistä puheenollen, en pidä hänen nykyisestä tyylistään. Herra oli huipputerässä 80- ja 90-luvuilla, sen jälkeen jokin on mennyt överiksi. Ja tiedänkin mikä; Cavazzanon tarinat olivat 70-luvulla "kumipallotyylisiä". En pidä siitä tyylistä lainkaan. Nyt tämä tyylisuuntaus on ainakin minun silmissäni alkanut vähitellen palata maestron papereille. Varsinkin ankkatarinat ovat venyneet, Mikki kelpaa vielä mainiosti. Tällä hetkellä Giorgio osaa piirtää kunnollisesti vain Kaasin seikkailuja.

OP

  • Vieras
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #561 : 19.10.2010 klo 18:06:44 »
Uusin teemataskari oli kaupoissa.
En ostanut kun tympii nuo jouluteemat, mutta huomenna lähdetään lyhyelle matkalle näin syyslomalla niin varmaan tarttuu matkalukemistoon ellei muuta.
Perinteisia joulutarinoita näkyili, mutta myös uusi Ultrasankarien tarina - jouluinen, of course.

Pistän palautetta reissun jälkeen.

Henendo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #562 : 19.10.2010 klo 18:13:18 »
Uusin teemataskari oli kaupoissa.
Nyt kyllä suututtaa! Kävin päivällä kioskilla kolikkokasani kera etsimässä uutta Teemaria. En löytänyt, myyjät pyörittelivät päätään ja totesin, ettei se olekaan vielä ilmestynyt. No, itken itseni uneen ja raahaudun huomenna takaisin. Samaa jouluista tusinatavaraahan tähänkin on varmasti ängetty, mutta hullu kun olen, se on pakko ostaa.

Nikopol

  • Jäsen
  • Viestejä: 253
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #563 : 19.10.2010 klo 19:18:44 »
Nyt kyllä suututtaa! Kävin päivällä kioskilla kolikkokasani kera etsimässä uutta Teemaria. En löytänyt, myyjät pyörittelivät päätään ja totesin, ettei se olekaan vielä ilmestynyt. No, itken itseni uneen ja raahaudun huomenna takaisin. Samaa jouluista tusinatavaraahan tähänkin on varmasti ängetty, mutta hullu kun olen, se on pakko ostaa.

Tänäänhän tuo tosiaan ilmestyi ja on vieläpä Lehtipisteillä tehokampanjassa uuden Iines-pokkarin kanssa, joten ei välttämättä löydy siltä perinteiseltä paikaltaan.

Henendo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #564 : 21.10.2010 klo 16:34:37 »
Nyt olen saanut ostettua ja luettua Taskarin teemanumeron 24 "Joulun taikaa". Kuten aavistelinkin, kirja oli täynnä tavanomaista jouluista tusinatavaraa. Eräs asia otti sen verran päähän, että päätin tehdä sen pohjalta lyhyehkön narinakommentin;

Tarinoita lukiessani panin merkille, että suuressa osassa tarinoista Joulupukki esitettiin joko hölmönä, (erittäin) vihamielisenä tai helposti harhaanjohdettavana (eli toisinsanoen hölmönä). Vanhoissa joulutarinoissa hän on vielä viisas, kiltti ja kunnioitettava oiva ukki. Tätä "uuden aallon Joulupukkia" ei voi (kai) edes lapsikaan kunnioittaa! Mitä on tapahtunut Joulupukille? Miksi hänen maineensa yritetään pilata? Miksi hänestä tehdään mainitsemiani tuntomerkkejä kantava henkilö? Yritetäänkö Joulupukkia saada pois kuvioista? Ryhdistäytykää, käsikirjoittajat, ja tehkää Joulupukista jälleen se mystinen, viisas ja kunnioitettava hahmo, jollainen hän oli aiemminkin, ja jollainen hänen kuuluu ja ansaitsee olla jatkossakin!

Barks92

  • Jäsen
  • Viestejä: 636
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #565 : 21.10.2010 klo 19:06:26 »
Alku-aikoina se joulun lähellä ilmestyvä teema-taskari oli vielä kunnon Teema-taskari,myöhemmin on aina ollut joulu teema mikä on sinänsä haskausta muuten niin hyvässä sarjassa.
voisivat muuttaa tämän niin että olisi eri julkaisu,niin sataisiin kolme kunnon teema-taskaria vuodessa.
Perego ist da legend.

Roomalainen kynttilä

  • Vieras
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #566 : 21.10.2010 klo 19:15:48 »
Ja ensi keväänä ilmestyy kuulemma kolmas kauhuteema, Munaajan veljenpoika tai-jotain-sinnepäin. Ideat vähissä?

OP

  • Vieras
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #567 : 21.10.2010 klo 20:26:02 »
Ehkäpä vähän...
Munaaja tuli ensin, sitten Munaajan paluu ja nyt vielä sen veljenpoikakin. Kauhuteemat ovat hyviä, mutta vähän risoo.
Minusta on aivan typerää julkaista myös jokaikinen lokakuu jouluuinen teemanumero - ei siinä että teema olisi huono, mutta vähempikin riittäisi.

Uusimmasta teemasta:
Tarinat hyviä, mutta joulupukista olen samaa mieltä kuin Henendo - siitä tehdään monesti nykyisin tylsä ja ilkeähkö hahmo.
Pidin teemasta, ostin sen kyllä lähinnä Ultrasankareiden takia, mutta se olikin kirjan huonoin sarja. Petyin siis siihen, mutta muista tarinoista pidin kovasti.
Mukava teemataskari siis kuitenkin!

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #568 : 21.10.2010 klo 22:49:54 »
Vai että Munaajan veljenpoika tulossa... Toivottavasti siinä on nyt sitten mukana sitä X-Mickeytä, jota on aina silloin tällöin vähän nostettu esiin (viimeksi Kuutamolla -taskarin toimituksen jutussa...). En olisi ollenkaan vastaan vaikka koko teemataskari pyhitettäisiin sille Ultrasankarien tyyliin, mutta se taitaa olla toiveajattelua nykylinjauksilla. Akua on varmaan oltava mukana.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #569 : 22.10.2010 klo 09:55:15 »
Minusta on aivan typerää julkaista myös jokaikinen lokakuu jouluuinen teemanumero

Tuosta en tiedä kun en noita osta, mutta minusta kuulostaa typerälle julkaista se jouluaiheinen numero lokakuussa. Vaikka ainakin isoimmat kaupat aloittavatkin sen kaupallisen joulun tuonnin jo näihin aikoihin, saisi sentään ankkalinnalaiset odottaa hieman.

Johtuuko tämä jostain palveluviikkosysteemeistä? Eli julkaistaan jouluinen paketti jo näihin aikoihin etteivät kiiku kaupan hyllyllä kovin paljon joulun jälkeen?