Kirjoittaja Aihe: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen  (Luettu 51401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #15 : 20.03.2017 klo 16:36:48 »
ReMarkable koittaa yhdistää e-paperisen lukulaitteen ja piirtotabletin. Edelleenkin tämä on vain m/v. Ja hintaa kuitenkin on suolaisesti. Hmm...

Timo

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #16 : 19.10.2017 klo 09:29:59 »
Wacomin Cintiq on alkanu  kiinnostaa aikalailla, hinta vaan on aika suolainen.

Yksi asia vaan on askarruttanut enkä siihen ole löytänyt YouTubestakaan vastausta. Joskus olen kokeillut ihan perustabletilla (ei siis piirtopöydällä vaan kosketusnäytöllisellä tablet-tietokoneella) piirtämistä mutta eihän siitä mitään tullut ku ruutuun osuva käsi liikutteli kuvaa tai sekoitti "kosketuksen" (eli mm. rupes pinch&zoomaa yms.) niin mietinonko Cintiqissä tätä ongelmaa. Veikkaisin ettei sitä voi käyttää muuta kuin styluksella joten tota ongelmaa ei olisi mutta se on vaan veikkaus.

Joissain videoissa porukka on sanonu käyttävänsä jotain käsinettä "to avoid smudges" - mutta tarkoittaako se tahroja näyttöön vai piirustusalueelle. En kyllä mielelläni mitään piirustushanskaa rupeisi käyttämään.

Noita Todd McFarlanen videoita ku kattelee sillä on ihan paljas käsi ja se piirtää Cintiqillä. Mietin vaan ettei siinä tarvis kättä pitää sillee ilmassa ettei muu kun Stylus koske ruutuun, sillä se on mukavampaa jos käsi saa levätä vasten pöytää. Ja jos kättä joutuu kokoajan pitämän ilmassa, väsyy se nopeammin ja viivoista tulee "täriseviä"....

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #17 : 19.10.2017 klo 11:19:39 »
Joskus olen kokeillut ihan perustabletilla (ei siis piirtopöydällä vaan kosketusnäytöllisellä tablet-tietokoneella) piirtämistä mutta eihän siitä mitään tullut ku ruutuun osuva käsi liikutteli kuvaa tai sekoitti "kosketuksen" (eli mm. rupes pinch&zoomaa yms.) niin mietinonko Cintiqissä tätä ongelmaa. Veikkaisin ettei sitä voi käyttää muuta kuin styluksella joten tota ongelmaa ei olisi mutta se on vaan veikkaus.
Ainakin joissain tablettien piirto-ohjelmissa on asetus, että se ei huomioi käden kosketusta kynällä piirtäessä. Ja toimii ihan hyvin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lokkiparvi

  • Jäsen
  • Viestejä: 64
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #18 : 19.10.2017 klo 11:43:14 »
Luultavasti Cintiq maleissa jossa on kosketusnäyttö on jonkinlainen "palm rejection", tai pahimmassa tapauksessa se on niin että itse piirrustusohjelmassa pitää olla se. Muistaakseni tähän mennessä suurimmassa osassa Cintiq maleissa ei kuitenkaan ole kosketusnäyttöä. Niiden kotisivuilla saa hyvin infoa niitten malleista.

Itse en ole ainakaan ikinä tarvinnut mitään smudge-hanskaa, joskus vaan pyyhkinyt näyttöä.

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #19 : 19.10.2017 klo 13:25:18 »
Muistaakseni tähän mennessä suurimmassa osassa Cintiq maleissa ei kuitenkaan ole kosketusnäyttöä. Niiden kotisivuilla saa hyvin infoa niitten malleista.

Jees, juusri tätä tarkoitin. Eli jos ei ole "perinteinen" kosketusnäyttö ja ottaa huomioon vain Styluksen kosketuksen, niin sen käden koskeminen ruutuun ei haittaisi.

Lokkiparvi

  • Jäsen
  • Viestejä: 64
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #20 : 19.10.2017 klo 13:54:06 »
Jep, ruutuun voi nojata ilman ongelmia.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #21 : 05.02.2018 klo 14:35:39 »
Hommasin sitten joulun alla tuon IPad Pron ja nyt kun jonkun aikaa on tuota käyttänyt niin miltei kaikki piirrostoiminta on pikkuhiljaa siirtynyt tabletille. Ohjelmana useimmiten Clip Studio Paint . Pädissä ei ole kunnollista  kansiosysteemiä joten joutuu vielä välillä käymään Wacomilla. Käyttö on monin verroin mukavampaa ja sujuvampaa kuin Cintiqillä. Kynä tottelee hyvin, piirrostuntuma mainio. Ainoa mikä harmittaa on ettei aiemmin tullut hommattua.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #22 : 06.02.2018 klo 10:00:34 »
Ohjelmana useimmiten Clip Studio Paint . Pädissä ei ole kunnollista  kansiosysteemiä joten joutuu vielä välillä käymään Wacomilla.
Mielenkiintoista kuulla. Mutta pakko kysyä, mitä tarkoitat kansiosysteemillä? Ja miten Wacom siihen auttaa? En nyt tähän hätään muista Pron liitännöistäkään. Ulkoisen kiintolevyn ja näppiksen käyttömahdollisuus olisi ainakin minulle tarpeellinen optio, mut näistähän löytää kyllä infoa muualtakin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #23 : 06.02.2018 klo 15:49:48 »
Mielenkiintoista kuulla. Mutta pakko kysyä, mitä tarkoitat kansiosysteemillä? Ja miten Wacom siihen auttaa? En nyt tähän hätään muista Pron liitännöistäkään. Ulkoisen kiintolevyn ja näppiksen käyttömahdollisuus olisi ainakin minulle tarpeellinen optio, mut näistähän löytää kyllä infoa muualtakin.
Sori, epäselvästi ilmaistu. Tarkoitin tiedostorakennetta jota ei padissä ole, ei välttämätön mutta kun on niin tottunut varastoimaan kuvat omiin paikkoihinsa. Nyt tallennan kuvat iCloudiin ja siirryn välillä Wacomille joka on tietokoneessa kiinni.
iPad tallentaa kuvat omaan kuvakirjastoon josta toki ovat koko ajan käytössä. Enemmän varmaan tottumiskysymys. Itsellä ei ole tarvetta näppäimistölle, padin oma virtuaalinäppäimistö on yhtä suuri kuin tietokoneessakin ja 256 G tallennustila riittää aika pitkälle. Kunhan opettelee työnkulun uudelleen niin uskon että homma hoituu tällä pian kokonaan .
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #24 : 07.02.2018 klo 18:41:07 »
Ite en ole ollenkaan mennyt vielä pilveen.  :) Paitsi Googlen Driveen, mutta kyllä siellä on mahdollisuus tehdä kansioita. Helppokäyttöisyys, kaikki filut samassa paikassa, alkaa kusta siinä vaiheessa kun kuvia on kymmenia, satoja tai tuhansia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #25 : 17.10.2018 klo 10:35:56 »
Vielä tuosta iPad Prosta. Unohdin viimeksi vastata/ että itse asiassa tuossa on kansiorakenne joka toimii ok. iCloud toimii vaikka kuvia on kymmeniä tuhansia ja kuten ounastelinkin niin piirtäminen on siirtynyt miltei kokonaan pädille, mutta kun vaihteeksi tarttuu kynään tai siveltimeen  niin sekin tuntuu entistä nautittavammalta.
Suosittelen edelleen.

 
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Saurau

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Ta-daah!
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #26 : 04.12.2018 klo 15:18:09 »

Olen piirtänyt kaiken piirtämäni vuodesta 2010 lähtien iPadillä. Nyt käytössä uusin iPad Pro (syksyllä 2018 julkistettu malli) ja Apple Pencil. Ipad oli minulle portti piirtämisonnelaan: musteella ja terällä piirtäessä ja Wacomilla värittäessä ongelmana oli maltin puutteen vuoksi läikikäs skanneri ja puuttuva silmä-käsi-koordinaatio. IPadillä ei sitä ongelmaa ollut.

Vinkki: iPadille voi piirtää myös ohuen paperin läpi. Eli jos tykkää luonnostella paperille, voi sitten laittaa paperin iPadin päälle ja siitä päältä sitten tykitellä menemään.

Toinen vinkki: iPadin Pron ruutu on varsin liukas, mikä voi aiheuttaa ongelmia viivan piirtymiselle ja tarkkuudelle. Kun ruudun päälle laittaa mattamuovisen suojan, saa lisää kitkaa. Näitä myyvät esim. Illumishield tai saksalainen PaperLike.

Kolmas vinkki: valitse hyväkiva piirrossovellus, josta saat omat työsi vektori-pdf:inä ulos. Itse käytän Adobe Draw'ta, monet käyttävät Procreatea. Adobeltahan on tulossa iPadille myös koko Photoshop. Adoben uusi piirrossovellus Project Gemini tullee v. 2019 julki ja on Adoben vastaveto Procreatelle kaikkine dynaamisine brusheineen. Itse olen Geminiä jo päässyt testailemaan ja ihan lupaava se kyllä on. Omien kokemusten mukaan lihasmuisti kehittyy sovelluksen osalta täyteen huippuunsa n. puolen vuoden kuluessa. Silloin osaa piirtää vaikka puolisokkona, kun kädet muistavat työkalut ja valikot.

Suosittelen siis.

Saurau

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Ta-daah!
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #27 : 04.12.2018 klo 15:19:30 »
Niin

ja mitä tuohon aiempaan tiedostorakenneasiaan tulee, niin itse käytän Dropboxia iPadin kanssa. Muutaman roposen maksaa, mutta tera tilaa rauhoittaa. Siellä on nätissä järjestyksessä kansioissaan kaikki työt sekä jpg:nä että pdf-tiedostoina.


JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #28 : 17.02.2020 klo 14:47:39 »
Ostin silloin pari vuotta sitten ton Wacom Cintiq 13HD -piirtonäytön ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen. Best ostos ever !!

Tosin olen ruvennut kaipailemaan vähän enemmän tilaa, kun käytän Photoshoppia ja näytöllä pitää näkyä Layer -ikkunaa yms. Silloin jää itse työskentelytilaa vähemmän (tietysti väliaikaisesti ne voisi poistaa näytöltä oliko se nyt Tabilla tjsp. mutta tahtotila on siis että kaikki näkyisi näytöllä yhtä aikaa).

Joten katseet on siirtynyt tohon Wacomin Cintiq 22 piirtonäyttöön
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/79378/mqqvc/Wacom-Cintiq-22-piirtonaytto/lisatiedot?list=OZCYkRi2Bm5hTbD25d5PECSU9OZWqoaZWY9OU

Mutta nyt silmiini osui Huionin Kamvas Pro -piirtonäyttö
https://www.e-ville.com/fi/3045255-piirtopoyta-ja-piirtonaytto/34998-huion-kamvas-pro-20-2019-piirtonaytto.html

Toi Huion ois aikas samankokonen mutta puolet halvempi. Pääasiallisesti siis piirtämiseen tarviin, mutta satunnaisesti myös kuva-editointiin (Photoshop/Illustrator).

Jotenkin aina noista tulee mieleen "Kiinalainen halpa kopio" mutta jos tuo on ainoo argumentti niin se on vähän.... tyyliin "prejudice is ignorance".

Onko täällä kokemuksia Huionin piirtonäytöistä -  kumpi noista kannattaisi ostaa?

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #29 : 20.05.2020 klo 18:10:41 »
Hankin Wacom Cintiq Onen ja vlogitin aika perusteellisesti käyttökokemuksista. Näitähän saa nyt 400€ pintaan!
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson