Kirjoittaja Aihe: Ticci jaksaa  (Luettu 49495 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Re: Ticci jaksaa
« Vastaus #105 : 12.11.2010 klo 11:47:17 »
Tilasin juuri eilen Akateemisen kirjakaupan kautta uuden Giovanni Ticcistä kertovan kirjan, joka on ilmestynyt hiljattain Italiassa. Toivottavasti kirjassa on enemmän kuvia kuin tekstii.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2010 klo 11:51:39 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

  • Vieras
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #106 : 12.11.2010 klo 11:53:43 »
Mun kannatti käydä eilen kahvilatapaamisessa.

Siellä sain Orjanilta vinkin kyseisestä Ticci-kirjasta. Kiitoksia vaan.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2010 klo 16:54:35 kirjoittanut Tertsi »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #107 : 12.11.2010 klo 12:04:00 »


Ja minä taas saan kiittää Jannea (tex fanaatikko ja suurkuluttaja) siitä, että sain tietää kyseisestä kirjasta. Eikä ollut kovin kalliskaan. Toivottavasti kirjassa on paljon kivoja kuvia.

Mosabacka

  • Jäsen
  • Viestejä: 709
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #108 : 12.11.2010 klo 19:18:10 »
Akateemisen kauttako tuon (Ticcistä kertovan kirjan) saa tilattua. Siis marssitte kauppaan ja sanoitte, että tilatkaapa tuollainen, kits?

Jos se on niin helppoa, niin taidanpa minäkin kipaista tilaamaan omani.
kehittyvä willeristi

tertsi

  • Vieras
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #109 : 12.11.2010 klo 19:24:37 »
Mä kirjauduin kustantajan sivuille ja tilasin sieltä.

Coniglio Editore

edit:
... sitähän ei vielä tiedä, mitä aarteita on Kvaakin joulukalenterin luukkujen takana...
« Viimeksi muokattu: 13.11.2010 klo 16:54:58 kirjoittanut Tertsi »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #110 : 12.11.2010 klo 20:07:40 »
Kaikista kaikkein kirjahan Ticcistä on tämä:


Odotan kyllä tuota uutukaistakin innolla.
"Tex-tieteen yli-morisco"

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #111 : 13.11.2010 klo 13:50:06 »

Asian eteen tein kovasti töitä että opuksen pystyin tilaamaan. Ja kova työpalkittiin.  Ongelmana vaan on se, kun Italiasta tilaa, se on aika vaikeata. Monilta puuttuu siinneppäin kontaktit.  Minä en olisi pystynyt tilaamaan kirjaa itse, jollei sattumoisin kirjasta olisi ollut olemassa ISBN tunnusta. Kirjakaupan edustaja sattumoisin löysi sellaisen. Muten olisi  minun pitänyt turvautua muiden apuun jotka tilaavat ulkomailta.

Minun piti laittaa kvaakkiin ilmoitus siitä, että olisiko täällä halukkaita tekemään yhteistilausta kanssani. Koska olen kerran aikaisemmin kysynyt samaa erään toisen kirjan kohdalla ja innostus oli hyvin kuivaa ja nuivaa täällä. Joten päätin, etten kysele enään mitään keneltäkään. Mutta tein yhteistilauksen kuitenkin erään kvaakkilaisen kanssa. Ei muuta kuin odotellaan kirjaa.
Opuksessa on mm. värikuvia ,uistaakseni jopa 16 sivua. Kirja esiteltiin eräässä sarjakuva tapahtumassa ulkomailla tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2010 klo 13:51:54 kirjoittanut Orjan May »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #112 : 12.02.2011 klo 20:51:32 »
Nyt on tuo kirja luettu. Oli oikein hyvä opus, mutta ei siinä mitään ihmellistä uutta ollut. Itseäni kiinnosti eniten Ticcin ja Alberto Giolittin yhteistyö. Ticcin rooli on ollut vähän isompi, kuin esim. tuossa toisessa Ticci-kirjassa (kuva ylempänä) kerrottiin. Esim. laajat kuvat Ticci teki yleensä yksin ja Giolitti lähinnä tussasi kuvan etualalla olevat kasvot. Isoin rooli Ticcillä oli Turokeissa. Giolitti perusti työnsä tiukasti dokumentteihin mutta dinosauruksista ei kukaan ole ottanut valokuvia. Lopulta Giolitti tuskastui ja antoi Ticcille vapaat kädet. Giolitti ainoastaan tussasi Turokin ja Andarin kasvot, jotta sarjassa olisi näkyvissä hänen tunnistettava tyylinsä. Ticci pyrki parhaansa mukaan jäljittelemään Giolittin tyyliä.

Todettakoon nyt kuitenkin, että ehkä kirjassa vähän ylikorostetaan Ticcin osuutta. Sinä aikana, kun Ticci ja Giolitti tekivät yhteistyötä, Giolitti teki ihan yksin monta Turokin jaksoa. Giolitti piirsi Turokia yli 20 vuotta ja Ticci oli mukana vain muutaman vuoden. 1970-luvulla Giolittin avustajan roolin peri Angelo Todaro. Veikkaisinpa, että rooli on hänellä ollut samanlainen kuin Ticcillä.

Niille, jotka eivät pidä Ticcin nykytyylistä, on kirjassa ilosanoma. Sergio Bonelli on sanonut Ticcille, että hänen nykyiset piirustuksensa ovat kuin vanhoina aikoina. Pääsemme tämän väittämän pian itse arvioimaan seuraavan Texin ilmestyessä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tertsi

  • Vieras
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #113 : 12.02.2011 klo 22:07:29 »
Sergio Bonelli on sanonut Ticcille, että hänen nykyiset piirustuksensa ovat kuin vanhoina aikoina. Pääsemme tämän väittämän pian itse arvioimaan seuraavan Texin ilmestyessä.
Siis suomalaisen normi-Texin?? N. kuukauden päästä?   

Mainiota! Taas on elämässä jotain mitä odottaa.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #114 : 12.02.2011 klo 22:16:53 »
Ikävä kyllä Giovanni Ticcillä ei ole paluuta uransa alkuvaiheiden loisteliaaseen tasoon.  Viimeiset 10 vuotta hänen piirroksistaan on puuttunut sellainen tietynlainen taiteellisuus ja yksityiskohtaisuus. Ruohikot ja pusikot näyttävät tehdyn siten, että hieman kynää pyöritellään paperin päällä. Ja Tex hahmojen kasvoista puuttuu tieteynlaista ilmeikkyyttä tai jotain.  Tämä selittyy varmasti luullakseni osaksi sillä, että onhan hänellä jo ikääkin senverran, että saattaa käsi jo hieman vapista näöstä puhumattakaan. Onhan sitä tietenkin silmälasit olemassa. Vai olisiko syynä se, että hänellä saattaa olla aika kova kiire piirtää jolloin ei ehdi syventyä tarkkoihin yksityiskohtiin tarpeeksi. Tai sitten yksinkertaisesti hänen tyylinsä on muuttunut hieman rennompaan suuntaan, kun vertaa noihin alkuaikojen mahtaviin tuotoksiin. Tussaajatkin ovat vaikuttaneet lopputulokseen.
 Siitä huolimatta minulle Ticcin osuus Tex Willer kuvittajien repertuaalissa on äärettömän tärkeä. En jaksa kuin ihailla teoksia Luvattu maa, Coloradon kultaa ja Traaginen risti, Keltinen Koira jne.

Minullakin on tuo uusi Giovanni Ticcistä julkaistu kirja. Olen samaa mieltä Jannen kanssa kirjasta. Olen  surffaillessani netissä törmännyt moniin tuossa kirjassa oleviin kuviin. Kiinnostavaa minulle olivat Alberto Giolittin Ja Giovanni Ticcin yhteiset valokuvaus poseeraus sessiot. Heillä oli kuvissa kaikki cowboy tamineet aseineen päällä. Sitten joku otti heistä valokuvia ja näitä valokuvia he molemmat sitten käytttivät lännenaiheisissa  sarjakuvissaan malli eli referenssi kuvina. Hienoja kuvia.
Ainoa miinus minulle oli tuon kirjan liian pieni koko. Kirja oli sopivan hintainen kuitenkin.

« Viimeksi muokattu: 13.02.2011 klo 09:26:29 kirjoittanut Orjan May »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #115 : 13.02.2011 klo 01:05:46 »
Sitten joku otti heistä valokuvia

Giolittin vaimo.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #116 : 13.02.2011 klo 22:01:52 »
Kannattaa muuten katsoa elokuva Miten vaimo murhataan. Siinä Jack lemmon esittää sarjakuvapiirtäjää ja metodinsa hän on ominut Giolittilta. Pöljä tarina, mutta on siinä hauskoja juttujakin.
"Tex-tieteen yli-morisco"

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #117 : 17.02.2011 klo 15:59:48 »
Asian eteen tein kovasti töitä että opuksen pystyin tilaamaan. Ja kova työpalkittiin.  Ongelmana vaan on se, kun Italiasta tilaa, se on aika vaikeata. Monilta puuttuu siinneppäin kontaktit.

Italiassa laitettiin pystyyn Amazon.it, joten "saapasmaan" tuotteiden hankkiminen on nyt helpottunut huomattavasti. :)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #118 : 17.02.2011 klo 19:00:20 »
Italiassa laitettiin pystyyn Amazon.it, joten "saapasmaan" tuotteiden hankkiminen on nyt helpottunut huomattavasti. :)

No niinpäs onkin.

Sieltä löytyy jotain Edition prestige -Texejäkin, ranskaksi! Ilmeisesti kuitenkin Maxi Tex -formaatissa, mutta painoasu sitten priimaa tai jotain. Tuttu kansikuva...
Tex Maxi, Tome 9 : La piste des embuscades : Edition prestige
« Viimeksi muokattu: 17.02.2011 klo 19:23:28 kirjoittanut Lurker »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Ticci jaksaa
« Vastaus #119 : 17.02.2011 klo 20:33:52 »
Mielenkiintoinen logo tuossa patonki-Texissä.
"Tex-tieteen yli-morisco"