Kirjoittaja Aihe: Buddy Longway  (Luettu 82832 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #165 : 26.02.2018 klo 18:45:37 »
Erittäin harmillinen asia tämä peruuntuminen, kun ymmärtääkseni painatuskin oli jo suunniteltu etukäteen hyvissä ajoin. Ja ensimmäisen kirjan hinta oli kukkarolle ystävällinen.

Jospa joku voisi toimia Samin sijaisena? Ja auttajan nimi kirjaan tietenkin myös. Itse auttaisin talkoolaisena mielelläni, jos vain asuisimme samalla paikkakunnalla.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #166 : 26.02.2018 klo 19:19:16 »
Ootko ihan tosissasi? Mainostaminen noin pienelle erälle sarjakuvaa maksaisi varmaan enemmän kuin sen painaminen...


No en tiedä paljonko mainokset esim. Aku ankan takakannessa tai Tex willerin sisäkannessa maksavat. Tuskin nyt niin paljoa etteikö Apollolla olisi varaa ollut sinne laittaa mainosta. Esim. Tex willerin lukijakunnasta olisi luullut löytyvän potentiaalisia ostajia.

Ja olen tosissani. Väitän että näkyvyys on ollut se ongelma, tuskin tavalliset texin lukijat edes tietävät buddyn olemassaolosta. Kvaak-yhteisö on niin marginaalinen hc harrastajaporukka, että sille ei kannata yksin kustantaa mitään sarjakuvaa.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2018 klo 19:23:08 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #167 : 26.02.2018 klo 19:36:57 »
--  Kvaak-yhteisö on niin marginaalinen hc harrastajaporukka, että sille ei kannata yksin kustantaa mitään sarjakuvaa.

Jos painos on jotain muutama sata kappaletta, niin Kvaak, Helsingin Sarjakuvafestivaalit ja Tampere Kuplii ovat varmaankin ne parhaat myyntipaikat.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #168 : 26.02.2018 klo 19:44:35 »
Jos painos on jotain muutama sata kappaletta, niin Kvaak, Helsingin Sarjakuvafestivaalit ja Tampere Kuplii ovat varmaankin ne parhaat myyntipaikat.

Oletko tosissasi? Käsittääkseni varmaan suurin piirtein vain noissa paikoissa teosta on pidettykin esillä / markkinoitu. Silti:

Ensimmäinen osa on edelleen selvästi miinuksella.

En tiedä Buddyn painosmääristä, mutta oletetaan 500. 30 hinnalla 15000€. Texin sisäkannessa mainos, 500€? Ei tarvitse olla ekonomi kun laskee että raha olisi varmasti tullut takaisin. Texin painosmäärä? 5000? 5% lukijoista kun ostaa niin puolet Buddyn painoksesta olisi myyty.

Mutta ei, maksaa liikaa.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #169 : 26.02.2018 klo 19:51:43 »
Itse väittäisin ettei niitä jo kvaakissa olevia Tex Willerin lukijoita jotka jo tietävät Buddy Longwaysta lukuunotaamatta mainostaminen Texissä ei olisi hedelmällistä saavutettavaan hyötyyn nähden.

Fokus on eri.

Siinä olen samaa mieltä että näkyvyys ja mainostus auttaisivat kasvattamalla sen hc-piirin ulkopuolelle ja tavallaan kasvattamalla hc-piiriä.
Laatuhan ei ole koskaan taannut suosiota tai myyntiä. Markkina on niin pieni.

Ja nythän on jo tehty ehdotuksiakin asiantilan korjaamiseksi.
Buddyn tarina ei siis ole ohi, en usko että odotus venähtää yhtä pitkäksi.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #170 : 26.02.2018 klo 19:52:38 »
Sitten on kanssa se, ettei tota Longway-sarjakuvaa oikein löytynyt kuin isommista kirjakaupoista. Kyllä noi isot marketitkin voisi ottaa muutakin sarjakuvaa hyllyynsä kuin Fingerporia, Kamalaa luontoa tai Aku Ankkaa.

Olisi myös kiva, kun näistä euro-sarjakuvista tulisi edes se englanninkielinen versio. Yleensähän se on vain tota ranskaa. Kyllä sitä supersankari-sarjakuvaa löytyy englanniksi ihan kyllästymiseen asti, mutta euro-sarjis on jotenkin englanninkielisissä maissa unohdettu.

Kyllä on hienoja noi ranskankielisten vanhojen sarjakuvien integraalit. Suomeenkin viime vuosina tullut monia, mutta ne on aina olleet tommoisia pintaraapaisuja. Pitäisi julkaista ne kokonaan. Siinäkin on ongelma, ettei asiakas uskalla ostaa jotain integraalia, kun tietää, ettei siitä julkaista koko tuotantoa kuitenkaan. Kumma kyllä näitä sanomalehtien strippi-sarjakuvakokoomia ja kirjoja tulee uusia ja uusia. Monessa löytyy samoja sarjakuvia aina vaan uudestaan. Tuohon kyllä löytyy rahaa.

Mainontaan voisi kyllä panostaa ihan samalla lailla kuin romaaneihinkin ja tehdä sarjakuvista muoti-ilmiön. Olisi paljon parempi, jos ihmiset lukisi busseissa ja junissa mieluiten sarjakuvia (oikeita sarjakuva kirjoja...ei digitaalisia)  kuin näpyttelisi Facebook päivityksiään.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #171 : 26.02.2018 klo 19:58:40 »
-- Kyllä noi isot marketitkin voisi ottaa muutakin sarjakuvaa hyllyynsä kuin Fingerporia, Kamalaa luontoa tai Aku Ankkaa.
--

Ai, pienkustantajien pieniä painoksia kuten B. Longwayta?

Elämme kuplassa, omissa oudoissa sarjakuvafantasioissamme...

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #172 : 26.02.2018 klo 20:01:24 »
Mitenkähän kauppa käy festivaaleilla? Sata myytyä kappaletta (ennestään tuntematonta tai vain Kvaakissa mainostettua) mitä tahansa sarjakuvaa taitaa olla aika kova saavutus.

Tampereen ja Helsingin festarien jälkeen 500 painoksesta olisi siis vielä yli puolet myymättä.

Apollon väki ei ole tainnut puffata esim. haastattelun muodossa tuotteitaan festivaalilavaohjelmissa?

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #173 : 26.02.2018 klo 20:08:40 »
Mitenkähän kauppa käy festivaaleilla? Sata myytyä kappaletta (ennestään tuntematonta tai vain Kvaakissa mainostettua) mitä tahansa sarjakuvaa taitaa olla aika kova saavutus.

Tampereen ja Helsingin festarien jälkeen 500 painoksesta olisi siis vielä yli puolet myymättä.

Apollon väki ei ole tainnut puffata esim. haastattelun muodossa tuotteitaan festivaalilavaohjelmissa?

Väki? Taitaa olla enemmänkin ns. one man show...

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #174 : 26.02.2018 klo 20:11:09 »
En tiedä Buddyn painosmääristä, mutta oletetaan 500. 30 hinnalla 15000€. Texin sisäkannessa mainos, 500€? Ei tarvitse olla ekonomi kun laskee että raha olisi varmasti tullut takaisin. Texin painosmäärä? 5000? 5% lukijoista kun ostaa niin puolet Buddyn painoksesta olisi myyty.

Mutta ei, maksaa liikaa.

ensiksikin en vieläkään usko että 5% Tex Willerin lukijoista jotka eivät jo Kvaakin kautta tiedä Buddy Longwaysta sitä ostaisi.
(voin olla väärässäkin)

Luulen ymmärtäväni ajatusmaailman mutta vaikka länkkärin lukijoita ovatkin niin lajityypin sisällä nämä (Buddy ja Tex) ovat kokonaan eri maailmoista.

Käsittääkseni Texin itsensä painosmäärä ei ole ihan tuota luokkaa eikä egmontin mainosmyynti tunnista edes lehden mediakorttia jotta joku voisi mainostaa siinä. Mikä saattaa haitata

Vastaavin Bamse painos 2 500 tarjoaa takakantta hintaan 700€ +24% alv eli reilu 850€ ennen ensimmäistäkään myyntiä tai tilausta.

Kustannuksista kannattaa lukee mm. tämä ketju ja muistaa kyseessä olevan nelivärijulkaisu.

Buddy kävi lyhyesti ja vaikuttavasti kauan sitten Suomessa enkä olisi uskonut edes tätä saati keskustelua miten jatko voidaan taata.
Kertoo ilahduttavia asioita.

Moni on valmis joukkorahoituskustannuksen taa ja sitä kannatankin mutta moniko on valmis osallistumaan mesenoimaan mainoskampanjoita päivälehdissä, Tex Willereissä ja Aku Ankassa?
Sillähän muutosta ja näkyvyyttä saisi ja kustanatjilta vierahatisi yksi kalliolohkare osin pois päältä.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #175 : 26.02.2018 klo 20:13:13 »
Väki? Taitaa olla enemmänkin ns. one man show...

No, aattelin että "väki" kuulostaa kivammalta.   ::)

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #176 : 26.02.2018 klo 20:19:39 »
lajityypin sisällä nämä (Buddy ja Tex) ovat kokonaan eri maailmoista.

Käsittääkseni Texin itsensä painosmäärä ei ole ihan tuota luokkaa eikä egmontin mainosmyynti tunnista edes lehden mediakorttia jotta joku voisi mainostaa siinä. Mikä saattaa haitata.

Tottakai ovat ihan eri maailmoista, mutta toisaalta Ken Parker on lähempänä Buddyn maailmaa, ja niin vain sekin saatiin loppuun.

Sisäkannessa Mv-mainos lienee halvempi kuin bamsen takakansi. En tiedä. Libricon mainostaa texin sisäkannessa, ehkä EetuT osaa kommentoida mediakortti-asiaa.

Otetaan esimerkki mobiilipelimaailmasta. Tuttuni on alalla, ja saivat nyt ihan kohtuullisen liikevaihdon aikaan, kun olivat saaneet rahoitusta, jotta voivat mainostaa. Käytännössä mainosta kahdella rahalla ja saat 3 takaisin. Toki mobiilipeliala on volyymibisnestä, ja sielläkin pärjäävät ikävä kyllä parhaiten ne, jotka mainostavat eniten. Hyvä ja laadukas tuote ei myy ilman markkinointia, se on ikävä fakta. Toki Tertsin mainitsema jakelukanava on toinen merkittävä asia, mutta mobiilialalla ne ovat kaikille toimijoille samat.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2018 klo 20:22:01 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #177 : 26.02.2018 klo 20:24:20 »
Reilusti yli tuhannen seuraajan Kvaakin Twitter-tilillä Buddy Longway -arvostelu sai yhden tykkäyksen, ja tykkääjä oli sekin toinen kvaakilainen...

Parasta (ilmaista!) mainosta Buddylle taisi olla Hesarin iso arvostelu kuvan kera, joka on kullanarvoinen Suomen kirja-alalla. Ei Buddy Longway kiinnosta suurta ostavaa yleisöä sen enempää kuin mitä nyt on kiinnostanut.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #178 : 26.02.2018 klo 20:29:20 »


Parasta (ilmaista!) mainosta Buddylle taisi olla Hesarin iso arvostelu kuvan kera, joka on kullanarvoinen Suomen kirja-alalla. Ei Buddy Longway kiinnosta suurta ostavaa yleisöä sen enempää kuin mitä nyt on kiinnostanut.

Alkosta loppuu sellanen viini hetkessä jota puffataan ruokasivuilla. Hesarin voima on suuri.

Ei näytä Buddy kiinnostavan yleisöä.
Ja kun missään muussa lehdessä tai radiossa ja telkkarissa ei mainita teoksesta mitään, niin lopputulos on tämä. Surkea.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Buddy Longway
« Vastaus #179 : 26.02.2018 klo 20:31:15 »
Hc-länkkäriharrastajilla saatta olla Buddyt hankittuina jo ennestään toisella kotimaisella.