Kirjoittaja Aihe: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?  (Luettu 17463 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #45 : 19.03.2019 klo 20:36:12 »
Mä panostaisin erityisesti Vertigon ja Imagen parhaisiin sarjakuviin, jotka yhä odottavat suomentamistaan. Ja niitähän riittää.

Helposti saisi jo noistakin aika hitosti tärkeää julkaistavaa - vaikka myynnillä tuskin juhlittaisiin, kun ei moderni laatusarjakuva myy vanhoille nostalgikoille, jotka Suomessa sarjakuvia nykyisin pääosin tuntuvat ostavan.

Ja oishan Euroopastakin vaikka mitä... Huh huh!

Mutta eipä edes kaikkien oleellisimpien aukkojen täyttämiseen riittäisi edes Eurojackpotin jättijackpot. Mutta jos niitä saisi muutaman peräkkäin...
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #46 : 19.03.2019 klo 21:03:47 »
Tehtäisiin kielten opettelusta hauskempaa.
Sarjakuvat olisi ne josta opittaisiin kieliä...samalla lapset sisäistäisivät sarjakuvat ihan luonnostaan.
Mun sukupolveni opetteli lukemaan Aku Ankan voimalla. Miksi ei uusi sukupolvi oppisi erilaisia kieliä sarjakuvien avulla. Kustantamoille olisi aika hyvä tulonlähde.
Ja ne sarjakuvat olisi sit todella hyviä, joka uppoisi lapsiin. Vähän samaan tapaan kun Harry Potter villitsi vähän aikaa sitten lapset uudestaan lukemaan kirjoja.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #47 : 19.03.2019 klo 21:16:07 »
Kustantaisin maailmalta ja kotomaasta intellektejä sarjakuvaromaaneja. Kutsuttaisiin tekijöitä, joilla mielellään saisi olla paksusankaiset slmälasit, julkkareihin, ja illalla mentäisiin Kosmokseen tai Eliteen syömään hyvin. Juotaisiin mielenkiintoisia viinejä ja keskusteltaisiin syvällisiä. Otettaisiin sävykkäitä mustavalkoisia valokuvia, joita laitetettaisiin kustantamon seinälle. Sarjainfon toimittaja tekisi syväluotaavia haastatteluja, joissa vilahtelisi sellaisia sanoja kuin diskurssi ja dialekti.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #48 : 20.03.2019 klo 02:07:47 »
Kustantaisin maailmalta ja kotomaasta intellektejä sarjakuvaromaaneja. Kutsuttaisiin tekijöitä, joilla mielellään saisi olla paksusankaiset slmälasit, julkkareihin, ja illalla mentäisiin Kosmokseen tai Eliteen syömään hyvin. Juotaisiin mielenkiintoisia viinejä ja keskusteltaisiin syvällisiä. Otettaisiin sävykkäitä mustavalkoisia valokuvia, joita laitetettaisiin kustantamon seinälle. Sarjainfon toimittaja tekisi syväluotaavia haastatteluja, joissa vilahtelisi sellaisia sanoja kuin diskurssi ja dialekti.

Cool! Crepax, Pratt, Altan, Eisner, Comes, Manara etc etc!

Lupaan heti kaiken liikenevän rahan tähän projektiin - valitettavasti todellisuus on vienyt niistä suurimman osan, joten kovin montaa euroa ei nyt valitettavasti ole hankkeeseen sijoittaa.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #49 : 20.03.2019 klo 11:38:14 »
Cool! Crepax, Pratt, Altan, Eisner, Comes, Manara etc etc!

Lupaan heti kaiken liikenevän rahan tähän projektiin - valitettavasti todellisuus on vienyt niistä suurimman osan, joten kovin montaa euroa ei nyt valitettavasti ole hankkeeseen sijoittaa.

Hyvä antaa vähästäänkin. Listassa on kovin tuttuja nimiä, kaikilta on suomennettu edes jotakin, ja ihan kaikkea ei edes kannata suomentaa. SIIS laadullisesti ajatellen, ei taloudellisesti. Tuottoahan näistä ei tipu. Prattillakin on paljon aikamoista palkkaduuni-kuraa.

Altania tulee syksyllä lisää, Adan jatko "Macao", ja jonakin päivänä myös Kolumbus.

F`Murria tekisin lisää, niin paljon kuin ikinä, ja valikoiden Goscinnyn suomentamattomia yhteistöitä esim. Tabaryn kanssa.Mutta aikanaan.Ehkä.

Ensin Janne Ankkanen ja kumppanit, työn alla on.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #50 : 20.03.2019 klo 14:30:20 »
Hyvä antaa vähästäänkin. Listassa on kovin tuttuja nimiä, kaikilta on suomennettu edes jotakin, ja ihan kaikkea ei edes kannata suomentaa. SIIS laadullisesti ajatellen, ei taloudellisesti. Tuottoahan näistä ei tipu. Prattillakin on paljon aikamoista palkkaduuni-kuraa.

Lähinnä suuntasin kommenttini Lurkerin lausunnon tuohon osaan ottamatta ihan tarkoituksella huomioon mainitsemieni tekijöiden elintilaa tai silmälasisuutta:

"Kutsuttaisiin tekijöitä, joilla mielellään saisi olla paksusankaiset slmälasit, julkkareihin, ja illalla mentäisiin Kosmokseen tai Eliteen syömään hyvin. Juotaisiin mielenkiintoisia viinejä ja keskusteltaisiin syvällisiä. Otettaisiin sävykkäitä mustavalkoisia valokuvia, joita laitetettaisiin kustantamon seinälle. Sarjainfon toimittaja tekisi syväluotaavia haastatteluja, joissa vilahtelisi sellaisia sanoja kuin diskurssi ja dialekti."

Netissä ei näköjään kaikki sävyt välity. Tuli vain sellainen ironisen nostalginen flashback maailmaan jollainen melkein on kenties joskus saattanut ehkä olla olemassa.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #51 : 20.03.2019 klo 16:13:25 »
Lähinnä suuntasin kommenttini Lurkerin lausunnon tuohon osaan ottamatta ihan tarkoituksella huomioon mainitsemieni tekijöiden elintilaa tai silmälasisuutta. Netissä ei näköjään kaikki sävyt välity. Tuli vain sellainen ironisen nostalginen flashback maailmaan jollainen melkein on kenties joskus saattanut ehkä olla olemassa.

Juu ei välity. Mutta hyvä että on esimerkiksi Corto Malteset saatu suomeksi, ei se helppoa ole ollut.

Enkä tiedä silmälaseista, mutta toki vakosamettitakit ovat säilyttäneet suosionsa vakavastiotettavan sarjakuvan ystävän asusteena eli univormuna.

Mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus vie mennessään. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #52 : 21.03.2019 klo 14:12:31 »
Jos olisin julkaissut jo kaiken aikaisemmin haluamani, niin nyt pistäisin ehdottomasti tulemaan Johnny Hazardin kootut ja Tardin Adelet integraalina.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #53 : 21.03.2019 klo 16:51:28 »
Kevin Eastman kustansi sarjakuvia oikein suurella rahalla. Sinne meni hulppeat 14 Turtles-miljoonaa.

Kannattaa muistaa tuo julkaisupäätöksiä pohtiessa ja painojälkeä hioessa.

Aurinkoinen puoli sarjakuvia kustantaessa ovat tietysti tyytyväiset lukijamassat, jotka kadulla hurraavat ja heittelevät ruusun terälehtiä tielle. Ilman niitä ei varmaan moni jaksaisikaan.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #54 : 21.03.2019 klo 22:58:43 »
14 milliä kolmessa vuodessa. No huh. Onhan tuolla kovia nimiä ja nimikkeitä, ihan ykköskastin laadukkaita nykyklassikoita, From Hell, Lost Girls, Cages...
Ja rahat tulivat jollain hiton kilpikonnilla.

Timo

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #55 : 22.03.2019 klo 05:48:24 »
14 milliä kolmessa vuodessa. No huh. Onhan tuolla kovia nimiä ja nimikkeitä, ihan ykköskastin laadukkaita nykyklassikoita, From Hell, Lost Girls, Cages...
Ja rahat tulivat jollain hiton kilpikonnilla.

Timo

sanoo maan tunnetuimpia ankkaspesialisteja.

toisen:
Kustantaisin maailmalta ja kotomaasta intellektejä sarjakuvaromaaneja. Kutsuttaisiin tekijöitä, joilla mielellään saisi olla paksusankaiset slmälasit, julkkareihin, ja illalla mentäisiin Kosmokseen tai Eliteen syömään hyvin. Juotaisiin mielenkiintoisia viinejä ja keskusteltaisiin syvällisiä. Otettaisiin sävykkäitä mustavalkoisia valokuvia, joita laitetettaisiin kustantamon seinälle. Sarjainfon toimittaja tekisi syväluotaavia haastatteluja, joissa vilahtelisi sellaisia sanoja kuin diskurssi ja dialekti.

on toisen armotonta ja luokatonta paskaa. Edellisenkin lainatun tekstin lirjottaja ymmätääkseni pitää epäironisesti kamalasta luonnosta, tuosta sarjakuvan ongelmajätteestä ja henkisestä peräsuolisyövästä.

Täytyy muistaa että pistettyään tuon 14 miljoonaa sarjakuviin Kevin Eastman osti ja pelasti Heavy Metal lehden amerikkalaisen puolen 1992-2014 ja on nykyisenkin inkarnaation vähemmistöosakas
kts.  https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Metal_(magazine)

Hiton kilpikonnat todellakin

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #56 : 22.03.2019 klo 09:56:53 »
...Yoshihiro Tatsumin The Push Man ja Abandon the Old in Tokyo ja istuisin tämän suomenkielisen laatusarjakuvapinon päällä loppuikäni. Hullulle päälle sattuessani voisin julkaista vielä Shigeki Maeshiman Dragon Flyn. Kovissa kansissa.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #57 : 22.03.2019 klo 11:55:33 »
sanoo maan tunnetuimpia ankkaspesialisteja.

Eheh. Touché.  ;D Olisi kai pitänyt vielä tähdentää, että tuossakin rahat tuli franchisesta, leffasta ja krääsästä, ennemmin kuin sarjakuvasta itsestään. Disneykin sai suuremman osan tuloistaan oheistuotteista jo ennen 1930-luvun puoliväliä. Ja nyt on lisäksi vielä ne huvipuistot, risteilyaluksetkin. Sarjakuvien osuus tulovirrasta on lähempänä nollaa.

Timo

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #58 : 22.03.2019 klo 12:14:25 »
--
on toisen armotonta ja luokatonta paskaa. --

Miten tähän nyt näin vakavasti suhtaudutaan?

Curt, kuvailemani sarjakuvakustantamo on mahdoton, hauskaksi tarkoitettu ajatusleikki, ei se ole totta.

(Eikä tällä ole mitään tekemistä Kamalan luonnon kanssa. Eikä Kaurismäen. Eikä Pistävän perhosen. Eikä 60-luvun Batmanin. Ne ovat sinun "ajatusleikkejäsi", sinun päässäsi.)

Cool! Crepax, Pratt, Altan, Eisner, Comes, Manara etc etc!

Lupaan heti kaiken liikenevän rahan tähän projektiin - valitettavasti todellisuus on vienyt niistä suurimman osan, joten kovin montaa euroa ei nyt valitettavasti ole hankkeeseen sijoittaa.

Tai jos nyt vaikka sitten joukkorahoituksella, kun kiinnostusta näyttää olevan.