Hieno asenne. Sehän ei tietenkään vaikuta mihinkään, että Ruotsissa on melkein puolet enemmän ostavia ihmisiä kuin Suomessa?
Mistähän johtuu se pessimistinen asenne suomalaisia kustantamoja kohtaan nykypäivänä. Ei nyt niin hirveästi voi kehuakaan kustantajia, kun katselee mitä ne on viime aikoina tehneet. Ihmeellisiä asioita on vaan tapahtunut.
En nyt rupea niitä tässä uudestaan käymään läpi…niistä on niin paljon täällä kvaakissakin puhuttu.
En tiedä kuinka siellä kustantamoissa kustannetaan sarjakuvia. En ole tutustunut siihen ruohonjuuritasolta. Joitakin kysymyksiä on kyllä alkanut aivokopastani lennellä.
Ensiksi kysyn, että miksi kaunokirjallisuuden kustantaminen on niin paljon ammattitaitoisempaa kuin sarjakuvien kustantaminen nykypäivänä?
Mihin on kadonnut ne asiantuntijat, jotka 70-90-luvulla tekivät hommia kustantamoissa ja tekivät töitä, että meillä maksavilla asiakkailla oli paljon hyviä sarjakuvia luettavana.
Mihin on kadonnut rehellisyys, rehtiys, asiantuntemus, hyvien kontaktien luominen ulkomaisten kustantamoiden kanssa, ajan tasalla oleva yhteistyö ja yhteispainatukset, sarjakuvien painatuksen laatu.
Minulla olisi ehdotus tai paremminkin ehdotuksia kustantamoille:
Ensiksi kuunnellaan niitä asiakkaita…kysellään mitä asiakkaat haluavat lukea sarjakuvapuolella. Kuunnellaan sekä nuorisoa, että vanhoja (vanhuksia) asiakkaita, kun toimitetaan sarjakuvia.
Palkataan sarjakuvatoimittaja, joka vastaa vain siitä sarjakuvapuolesta. Ei anneta sarjakuvia ihmisille, jotka eivät siitä mitään ymmärrä tai ehtivät muiden töiden ohessa vain vähän keskittymään sarjakuvien toimittamiseen.
Osataan markkinoida ja mainostaa ENEMMÄN sarjakuvia kuin nykyään. Tullaan sinne sarjakuvamessuille tai -festivaaleille esittelemään sarjakuvat asiantuntemuksella, niin että kysyttäessä osataan myös vastata. Pelkästään kirjamessuilla olo ei riitä, eikä pelkkä myyntipöydällä makailu.
Ollaan yhteydessä ulkomaisiin kustantamoihin, joilla on niitä sarjakuvia kustannettavana, joita itsekin kustantaa. Sovitaan yhteistyöstä näiden kustantamoiden kanssa jo etukäteen ja näin saadaan jo varhaisessa vaiheessa tietoja mahdollisista hyvistä sarjakuvien yhteispainatuksien mahdollisuuksista.
Tehdään uusien sarjakuvien kustantamisen päätökset paljon nopeammin. Usein ollaan myöhässä ja ne yhteispainatusmahdollisuudet ovat jo menneet.
Ollaan huolellisia kustantamisessa. Ei tuhota painettuja sarjakuvia vahingossa.
Ollaan rehellisiä asiakkaille. Kun joku sarjakuva menee päin honkia, niin kerrotaan se rehellisesti ja selitetään mitä on tapahtunut. Pyydetään anteeksi ja koitetaan seuraavalla kerralla olla huolellisimpia tai opitaan virheistä. Pahinta on, että kun hommat menee pieleen, niin mennään pimeimpään nurkkaan piiloon ja ollaan hiljaa, ettei kukaan vaan kysy, että mitä on tapahtunut.
Ei lopeteta kannattavia sarjakuvia sen takia, että sen tilalle tuodaan jokin uusi sarjakuva ja toivotaan, että se mahdollisesti myy edes kohtuudella. Myöskin annetaan mahdollisuus ostaa sarjakuvia sekä tilaajana, että irtomyyntipisteistä.
Suomessa on kivijalkamyymälöitä ja myös internet-kauppoja, josta voi ostaa sarjakuvia. Annetaan kaikille yhtä aikaa ne sarjakuvat, kun ne tulevat painosta. Eikä niin, että nettikaupat saa kuukautta aikaisemmin lehtensä myyntiin. Sarjakuvan julkaisu siis samaan aikaa kaikille myyjille.
Nämä kun on hanskassa, niin johan alkaa asiakkaidenkin arvostus kustantajia kohtaan nousta.