Kirjoittaja Aihe: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?  (Luettu 17464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #15 : 31.01.2014 klo 06:02:40 »
Jos minulla olisi sarjakuvakustantamo ja niin paljon rahaa, ettei tarvitsisi välittää tappioista. Olisi myös kaikki mahdolliset oikeudet eri sarjakuviin tai voisin ostaa ne toisilta kustantamoilta.

Ensiksi perustaisin apurahasäätiön, josta annettaisiin erittäin ruhtinaallisesti rahaa tulevien sarjakuvapiirtäjien ja käsikirjoittajien tukemiseen. Perustaisin Suomeen myös yliopistopohjaisen sarjakuva-taideteollisen oppihaaran. Jossa opeteltaisiin sarjakuvien tekoa ja käsikirjoitusta.

Niin ja palkkaisin kaikki Suomen julkkikset kulkemaan eri sarjakuvia kädessä ja puolesta puhumaan sarjakuvan puolesta. Sarjakuvien lukemisesta tulisi muoti-ilmiö jopa kansainvälisesti. Pariisin Catwalkilla anorektikko-mallien kädessä kulkis sarjakuvakirja...jonkun päällä olis sarjakuvista tehty vaate jne.

Sitten niihin sarjakuviin. Aloitetaan Disneystä…ainakin noi Gottfredsonit Fantan tyyliin myös suomi-versioina, mutta hieman isompina strippeinä, että tämmöinen vanhuskin näkisi hyvin lukee ne puhekuplat ja tietysti värillisinä.  Sitten pidettäisiin äänestys, jossa valittaisiin Gottfredsonin parhaat sarjakuvat ja tehtäisiin niistä kunnollinen ”Jättikirja”…jotenkin aina tykkään noista.

Ja perkele ne Sanomilta pois jääneet Carl Barksin extra-kirjat julkaistaisiin kanssa ja maalauskirja tehtäisiin A3-kokoisena ja ei mitään keskiaukeama kuvia sitten.
Myös Anselmi Pandat olis mukana..Karhu-kirjassa.

Voisi myös harkita tuota Sanomien Disney-oikeuksia. Jos saisi vähän tasokkaampaa materiaalia tohon Roope-setään ja Aku Ankka lehteen.

Sitten haluisin julkaista vähän samanlaista lehteä, kuin Zoom, Ruutu ja Non Stop, jossa julkaistaisiin paljon erilaisia sarjakuvia.
Myös Semicin sarjakirja tyyppinen lehti takaisin, jossa olisi pokkari-muodossa eri sarjakuvia.
Sitten Jippo-lehti takaisin. Oli hienoa pikkuisena aina rakennella niitä vehkeitä. Itselläni oli ainakin kaukoputki ja naksuttelija kenkään.

Sitten, jos Egmont ei julkaise seuraavia integraaleja. Valerian ja Punaparta, niin minä julkaisisin ne.
Näistä nykyisistä leffoista ja TV-sarjoista Marvelissa julkaistaisiin oma Marvel-lehti, joka tulisi ainakin 2 kertaa kuussa.
Mustanaamio speciaali takaisin ja sen sarjakuvat olisi piirretty mustavalkoisiksi jo alun perin, eikä se viiva olisi niin paksunlaista kuin nyt, kun tehdään väriversioita. Ainakin ne tuntuu jotenkin erilaisilta kuin ennen vanhaan.

Lopuksi Tintti ihan (mustavalko) alkuperäisinä suomi-versioina ja kovakantisina. Niin ja Blueberryt kanssa kovakantisina ja integraaleina suomeksi.

Tää lista vois jatkua loputtomiin…

Lopuksi tota vihreiden ja kokoomuksen kuolaamaa Guggeinheimia ei rakennettaisi sinne minne sitä nyt ollaan rakentamassa, vaan sinne tulis ihan järjettömän iso ja hieno kansainvälinen sarjakuva-museo, jossa olisi hieno vaihtuvan näyttelyn kansainvälinen tila sekä suomalainen tila.
Olisi paljon parempi vetonaula venäläisille turisteille, kuin kattoo jotain taidetta, josta ei ymmärrä maalikko yhtään mitään…ei kyllä taida taidepiirikään ymmärtää...lossaavat vaan että näkevät niissä töherryksissä jotain.

Mutta sitten herätykello alkaisi soida ja heräisin väsyneenä taas uuteen harmaaseen päivään ja huomaisin, että ulkona on satanut 10 cm lunta, jääkaappi on typötyhjä ja lämmintä vettä ei tulisi.  Lopettaisin järjettömän unelmoinnin ja lähtisin ulos rämpimään lumihankeen.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2014 klo 06:08:58 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #16 : 31.01.2014 klo 10:09:34 »
Tänään puolestaan haluaisin julkaista Wallace Woodin Pipsquak Papers:ia, Sally Forth:ia tai Cannon:ia.

Jenkeistä Jenni Futurea tai Authoritya.

Cazaa tai Azpiria.

Todennäköisesti taas huomennakin ihan muuta.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #17 : 31.01.2014 klo 10:37:30 »
Julkaisisin Pogon ohessa liitteen, jossa selitettäisiin kunkin ajankohdan usalaista sisäpolitiikkaa.  :)

Politiikka ei ole vaikein ongelma Pogon kääntämisessä. Itse asiassa 50-luvun Pogoissa ei niin paljoa politiikkaa vielä edes ole, ja sarjasta voi nauttia vaikka ei isommin tietäisikään silloisen yhdysvaltalaisen politiikan yksityiskohdista. Esimerkiksi kuuluisa McCarthy-jakso on vain päätös isommassa tarinakaaressa jonka keskiössä huseeraa Mole McCarony, myyrä, joka haluaa lähettää muuttolinnut takaisin omiin maihinsa. Koska myyrä on umpisokea, hän pitää kaikkia tapaamiaan olentoja muuttolintuina. Satiirin ymmärtäminen ei edellytä historiantuntemusta.

Pogossa on paljon, paljon muutakin kuin polittista satiiria. Meno on pääasiassa pulppuavan puheliasta nonsense-toimintaa Lewis Carrollin hengessä, kuitenkin mustalla huumorilla höystettynä. Juoni ei ala mistään eikä pääty mihinkään, vaan yhdestä jatkumosta siirrytään toiseen ihan käden käänteessä tuosta vain. Piirrostaso on pilvien yläpuolella, vitsit naurattavat ja aina välillä sarja yllättäen tarjoaa luihin ja ytimiin menevän emotionaalisen paukun. Klassikkokamaa siis, ja olisi hyvä saada suomennettua. Onnistuihan Krazy Katkin.

Kun ohitetaan helpoin hankaluus, eli okefenokeelaisten vääntämä patois-murre, ovat ongelmallisia mm. viittaukset yhdysvaltalaiseen kirjallisuuteen ja runouteen sekä esittävän alan ja bisneksen terminologiaan. Jälkimmäisiä onkin paljon, sillä Pogon ystävät innostuvat helposti erilaisiin hankkeisiin ja muistelevat niitä kernaasti jälkeenpäin.

Sitten kääntäjän on selvittävä sen tuhannesta sanaleikistä ja kyettävä tuomaan esiin eri hahmojen puheenparren nyanssit, kuten skunkkineidon ranskalainen korostus. Tekstaajankaan tehtävä ei tulisi olemaan ihan helpoimmasta päästä...En silti pitäisi hommaa vallan mahdottomana, ja onpa mielessä käynyt sitä itsekin yrittää.

Niin ja varsinaiseen aiheeseen palaten, julkaisisin vielä ehdottomasti Li'l Abneria ja TARDIlta lähes kaiken suomentamattoman.

 





Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 306
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #18 : 31.01.2014 klo 11:03:50 »
Sitten kääntäjän on selvittävä sen tuhannesta sanaleikistä ja kyettävä tuomaan esiin eri hahmojen puheenparren nyanssit, kuten skunkkineidon ranskalainen korostus. Tekstaajankaan tehtävä ei tulisi olemaan ihan helpoimmasta päästä...En silti pitäisi hommaa vallan mahdottomana, ja onpa mielessä käynyt sitä itsekin yrittää.

Pogoa suomennuttaisin itsekin. "Sarjakuvan maailmoissa" nähty Pogo-pätkä toimii mielestäni ihan kohtuullisesti, vaikka Heikki Jokinen huomauttaa taannoisessa Sarjainfoon laatimassaan arviossa, että puhekuplilla ei kirjaan valituissa jaksoissa päästä irrottelemaan. Kaukorannat yltävät ehkä vielä parempiin suorituksiin niin ikään omalaatuisesta puheenparrestaan tunnetussa Krazy Katissa.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2014 klo 12:45:01 kirjoittanut Darzee »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #19 : 31.01.2014 klo 11:55:32 »
Pogoa suomennuttaisin itsekin.

Ja Kari Korhonen suunnittelisi kirjojen ulkoasun ja piirtäisi näihin suomalaisiin Pogo-editioihin kannet! Kun on niitä jo ennenkin piirtänyt.


Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #20 : 31.01.2014 klo 12:48:12 »
Tänään minä taas käännättäisin ranskasta tasapuolisuuden vuoksi Gibratin koko tuotannon.

Tuohon Mikan visioon, riittäisköhän miljardi? No, toisaalta tulopuolella olisi varmaan kymmeniä miljoonia. Caza, erittäin hyvä valinta Markulta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

mikko jylhä

  • Jäsen
  • Viestejä: 178
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #21 : 31.01.2014 klo 13:17:04 »
Minun kustantamoni pyörittäisi säännöllistä seikkailu-/fantasiasarjakuvalehteä. Pitkähköjä tarinoita, joita ulkomaiset kustantajat keräilisi albumeiksi.

Tekijöiksi haalisin soveltuvimpia oppilaitani vuoien varrelta, esim:

Sallamari Rantala http://fushii.deviantart.com/gallery/
Muura Parkkinen http://muurakaroliina.sarjakuvablogit.com/
Salla Huttunen http://sdalla.tumblr.com/
Joiku Rauhala http://joiku.carbonmade.com/
Aino Hentilä http://www.limingantaidekoulu.fi/sarjakuva/vuosijulkaisu2013/4600.html
Jussi Pylkäs http://sarjakuvalinja.files.wordpress.com/2012/02/jussighetto.jpg

soveltuvimpia fantasiasarjakuviin, ei absoluutisti parhaimpia.

Sekaan voisi sitten salakavalasti ujuttaa omiakin sarjakuvia, jotka löytäisivät yleisönsä nuorempien siivellä.
float like a butterfly, stink like a beaver

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #22 : 31.01.2014 klo 13:24:46 »
Tänään minä taas käännättäisin ranskasta tasapuolisuuden vuoksi Gibratin koko tuotannon.

Tuohon Mikan visioon, riittäisköhän miljardi? No, toisaalta tulopuolella olisi varmaan kymmeniä miljoonia. Caza, erittäin hyvä valinta Markulta.
Niin eihän se kannattavaa olisikaan, eikä todellakaan mahdollista.

Kävi myös tämmöinen asia mielessä.
Palkkaisi maailman parhaat silmälääkärit, jotka pistäisi Don Rosan silmät kuntoon ja keskustelisi Rosan kanssa, joskos hän alottaisi uudestaan Aku Ankkojen piirtämisen. Pistäis niin hitosti tuohta eteen, ettei vastaväitteitä tulisi.
Lahjoisi Disneyn, ettei puuttuisi hommaan mitenkään ja ensimmäiseksi tehtäväksi Rosalle kehittämään tarina Tupun, Hupun ja Lupun isästä.

Kustantajana antaisin sarjauvantekijöille sillä lailla vapaat kädet, että voisivat halutessaan piirtää pitkiä tarinoita. Ainakin Aku Ankkaan kaipaisin sellaisia pitkiä jatkokertomuksia.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2014 klo 14:08:17 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Illodiini

  • Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • Viestejä: 803
  • #MeTammelat
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #23 : 31.01.2014 klo 14:06:18 »
Jaahas. Valerianit tietysti integraaleina pikatahtiin. Ja vihdoin ainakin viisi ekaa osaa sarjasta Les Passagers du vent, kaiketi myös ne hiukan georgelucasit päätösosat (oliko niitä enemmän kuin yksi?). Varmaankin nuo Marvelin Punisher Max-mätöt voisivat tuoda ihan rahaakin! Usagi Yojimbot taitaisivat myös upota meidän Ankkojen pehmittämään yleisöön.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #24 : 31.01.2014 klo 16:04:34 »
Kävi myös tämmöinen asia mielessä.
Palkkaisi maailman parhaat silmälääkärit,
Pitäisikö perustaa toinen ketju(?): Mitä älytöntä puuhaisit sarjakuva-alalla jos raha ei olisi esteenä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Tina DeMona

  • Pervo Örvelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 604
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #25 : 31.01.2014 klo 17:10:44 »
Hei! Nyt sen keksin, (melkein) liittyy paremmin aiheeseen kuin edellinen postaus: julkaisisin kaikki Thorgalit alusta suomeksi, sellaisina siisteinä albuumeina. Ja ilman mitään naurettavia seunsurointipelleilyjä ja muita. Ja paremmalla paperilla kuin Mustanaamion vuosimallia 2000-luvun taite -suttupaperi. Ja käsintekstauksella.

Voisiko jopa melkein myydäkin, edes jotain? No, ehkä ei. Mutta ehkä kuitenkin visioistani vähiten tyhmä. Ehkä pärjäisi yhtä hyvin kuin Sillage, sopivalla markkinoinnilla?

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #26 : 01.02.2014 klo 10:21:09 »
Tänään laittaisin pihalle Toriyaman Dr Slumpin, tuhdin satsin Doraemonia sekä näkkkärit 60-luvun Teriksistä, Teräsmiehen pojista ja Batmaneista. 
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #27 : 01.02.2014 klo 10:36:54 »
Sillagen innoittamana pitäisi valita jokin scifi-sarja, ehkä Universal War 1, se voisi vedota Korkeajännityksen lukijoihinkin.

Kas, Ruutu-blogissa oli esitelty tämä UW1: "Bajramin tieteistarina pysyy erinomaisesti koossa. Myös Bajramin piirrosjälki on napakkaa. Väripaletti on karsittu muutamaan sävyyn. Kuvien valaistus on dramaattinen; niissä on paljon mustia varjoja. Tarinankerronta, laitteet, alukset, kuut ja planeetan pinnat ovat erinomaisia."

Kyllä tällaista sarjakuvaa voisi tosiaankin ottaa kustannusohjelmaan! Yhdistelmä Enderiä ja Avaruusseikkailua 2001:stä, modernin oloisesti.


tertsi

  • Vieras
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #28 : 01.02.2014 klo 10:43:12 »
Näyttäisi tuosta UW1:stä pukkaavan uutta integraalia maaliskuussa. Taidanpa tehdä saman tein tilauksen ranskan amazonille.
Vai saako Universal War Onea englannin kielellä?
« Viimeksi muokattu: 01.02.2014 klo 10:46:19 kirjoittanut Tertsi »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Jos minulla oli sarjakuvakustantamo niin julkaisisin... mitä?
« Vastaus #29 : 01.02.2014 klo 13:41:47 »
Näyttäisi tuosta UW1:stä pukkaavan uutta integraalia maaliskuussa. Taidanpa tehdä saman tein tilauksen ranskan amazonille.
Vai saako Universal War Onea englannin kielellä?

Joo, Marvel-sarjakuvaa!
http://marvel.wikia.com/Universal_War_One:_Revelations_Vol_1_1