Kirjoittaja Aihe: Comic Atlas Finnland  (Luettu 19054 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #75 : 03.02.2014 klo 12:20:54 »
Minulla ei ole rajoittunut maku sarjakuvien suhteen. Kahlaan uutukaisia ja omakustanteita läpi Akateemisessa aina kun on tarjontaa.

Joka vuosi sarjakuvafestareilla menen ennenkaikkea pienlehti puolelle, koska siellä lepää sarjakuvamme tulevaisuus Reima hyvä! Joten makuni ei omasta mielestäni ole rajoittunut sarjakuvien suhteen siitäkin huolimatta, että minulla on omat suosikki juttuni luonnollisesti kuten sinullakin.
Jep. Maku on eri asia kuin ymmärrys sen suhteen mikä on ns. hyvää. Jokaisella on se maku, toisilla laajempi toisilla suppeampi. Tuhertelulla ja luonnosmaisuudella on paikkansa taiteessa, sen tietää jokainen joka on piirrellyt vakavammin ja vuosia. Kuten ilmeisesti sinäkin. Se, kuinka ansioituneita näiden kokoelmien sarjat ovat ei kuitenkaan riipu siitä kuinka luonnosmaisia tai sutaistuja ne ovat. Kari Leppänen väittää (otetaan vähän pidempi lainaus, että ei tule tehtyä ajatukselle vääryyttä): 
Lainaus
Tekstipuolella ei ole niin väliä.  Eivät vanhat suosikkini 50- ja 60-luvulla erikoisen taitavasti kirjoitettuja olleet ja luin kaikkia käsiini saamiani sarjakuvia, koska tuolloinvallitsi julkaisukuri sillä sarjakuvia lukevilla oli arvostelukykyä. Luin jopa Pikku Lulua ja liuskalehti Viidakon sarjoja, jotka olivat aika surkeasti piirrettyjä.  Ei pelkkä teksti, oli se miten varteenotettavaa hyvänsä, tee sarjakuvaa yksinään jos kuvitus on kuin hätäisesti vetäisty luonnos.
Ja tuo on mielipide. Sellaisena se on ajoitettavissa jonnekin 70-luvulle, sittemmin käsitys niin sarjakuvasta kuin taiteestakin on muuttunut aika lailla. Jokainen saa toki valita lukemistonsa sillä perusteella kuin haluaa, mutta ns. yleinen mielipide alkaa vahvasti olla sillä kannalla että sarjakuvassa(kin) sisältö (teksti, kuvat ja niiden symbioosi) on pintaa ja ensivaikutelmaa tärkeämpää.

Nämä "atlakset" sopivakin muotonsa puolesta ehkä parhaiten juuri seisaallaan selattaviksi. Väitän kuitenkin että ainakaan Kari Leppänen ei ole kyseistä opusta lukenut. Viimeisten parin kuukauden aikana hänen purkauksissaan on ollut yleistymään päin trendi jossa sarjakuvat arvostellaan lukemattaTM. Näin kävi minulle joskus marraskuussa (kirjoitus poistettu). Sen jälkeen hän arvotti Hagelbergin ja Pascal Doyryn raapetöitä (myös) nettisämplejen perusteella. Nyt oli sitten vuorossa Comic Atlas.

Kuinkas monta omakustannetta ostit Reima festareilta viimeksi? ::)
Tästä et saa minua kiinni.  :) Olen kieltämättä viime aikoina vähentänyt omakustanteiden hankintaa, kun niitä on jo kotona pari hyllymetriä, siis aika monta lehteä. Viime syksynä noin puolet festarihankinnoista taisi olla tätä osastoa. Painottuen kuitenkin mikrokustantajiin (Nuora, Seitti, MKK).

Ainakin muutama tuon Atlaksen jutuista näyttää olevan peräisin aiemmista vientikirjoista. Tässä nyt vielä koottuna lista artisteista (kirjoittajia en listannut), jos joku muukin on kiinnostunut.
2011: Terhi Ekebom, Matti Hagelberg, Jyrki Heikkinen, Ina Kallis, Kati Kovács, Reijo Kärkkäinen, Jarno Latva-Nikkola, Hanneriina Moisseinen, Tommi Musturi, Pauliina Mäkelä, Jyrki Nissinen, Ville Pirinen, Aapo Rapi, Jii Roikonen, Jenni Rope, Jukka Tilsa, Marko Turunen, Riitta Uusitalo, Jari Vaara ja Amanda Vähämäki.

2012: Terhi Ekebom, Grönroos & Rantio, Matti Hagelberg, Pauli Kallio, Tarmo Koivisto, Mika Lietzen, Petteri Tikkanen, Tiitu Takalo, Katja Tukiainen and Riitta Uusitalo

2013: Mari Ahokoivu, Maria Björklund, Terhi Ekebom, Annukka Leppänen, Hanneriina Moisseinen, Reetta Niemensivu, Tiina Pystynen, Kati Rapia, Anna Sailamaa, Tiitu Takalo, Katja Tukiainen, Riitta Uusitalo, Amanda Vähämäki

2014: Roope Eronen, Matti Hagelberg, Jarno Latva-Nikkola, Mika Lietzén, Hanneriina Moisseinen, Tommi Musturi, Reetta Niemensivu, Jaakko Pallasvuo, Ville Ranta, Anna Sailamaa, Marko Turunen, Amanda Vähämäki

Miksi muuten kirjan nimi on COMIC atlas? Onko tuo viittaus comic bookiin, jotain pseudosaksaa, ironinen heitto siihen suuntaan että tässä olisi suomalaisen huumorin koko kuva, vai mitä ihmettä?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #76 : 03.02.2014 klo 12:31:46 »

Miksi muuten kirjan nimi on COMIC atlas? Onko tuo viittaus comic bookiin, jotain pseudosaksaa, ironinen heitto siihen suuntaan että tässä olisi suomalaisen huumorin koko kuva, vai mitä ihmettä?

ei kun saksassa comic on melko monessa paikkaa käytössä, eli lainasana on otettu omaan kieleen.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #77 : 03.02.2014 klo 12:37:42 »



Kiitos Reima tuosta listauksesta. Ihan mukava joukko tekijöitä. Kyllähän minä tiesin että arvostat noita pienlehtiä. Kunhan kiusasin. Olemmehan näistä asioista jutelleet kun olemme tavanneet festareilla.

Onhan noilla atlaksilla toki paikkansa totta. Mutta tietyt samat tekijät loistavat noissa Atlaksissa jota en katso supealla mielellä. Jos tuo ei ole jonkun tekijän suosimista niin mitä nimikettä tuollaisesta sitten voisi käyttää?

Nimet... Ekebom, Hagelberg, Uusitalo( lähes jokaisessa), Lietzen, Vähämäki (lähes jokaisessa), Musturi (lähes jokaisessa)....joo tämä riittää minulle. Miksi tätä nyt sitten kutsuisitte jos saan kysyä? SAMAT tekijät useissa Atlas kirjoissa. Eikö tässä ole kysymys selvästi  Sarjakuvaseuran lellikki listasta  >:( Tulin tosi vihaiseksi kun näin tuon listan jonka Reima laittoi.   Missä ovat monet muut hyvät tekijät?  Miksi kirjoihin on otettu lähes perättäisinä vuosina samoja tekijöitä? Eikö ole ollut todellakaan ketään muita?  Siksi sanon ihan suoraan, että tässä on juuri kysymys MIKÄ MINUSTA on hyvää sarjakuvaa.  Ja osoitan sormella noiden turhakkeiden( Atlas kirjojen) tekijöitä. Jätän Sarjakuvaseuran ihan omaan arvoonsa tuon listan nähtyäni. Kiitos listasta Reima!

« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 13:00:18 kirjoittanut Orjan May »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #78 : 03.02.2014 klo 12:58:34 »
Miksi kirjoihin on otettu lähes perättäisinä vuosina samoja tekijöitä?
Yksi (osa) syy: vuodet 2011 ja 2012 oli englanniksi, 2013 ranskaksi ja nyt 2014 saksaksi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #79 : 03.02.2014 klo 12:59:09 »
Yksi (osa) syy: vuodet 2011 ja 2012 oli englanniksi, 2013 ranskaksi ja nyt 2014 saksaksi.

Joo.... (osa syy)....mutta silti... ::)

Mut hei. Pääasia että kirjoja tehdään, luetaan ja piirrellään. Harmittaa vaan monien muiden sarjakuvantekijöiden puolesta  tuollainen.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 13:04:15 kirjoittanut Orjan May »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #80 : 03.02.2014 klo 13:00:57 »
Siksi sanon ihan suoraan, että tässä on juuri kysymys MIKÄ MINUSTA on hyvää sarjakuvaa.  Ja osoitan sormella noiden turhakkeiden( Atlas kirjojen) tekijöitä. Jätän Sarjakuvaseuran ihan omaan arvoonsa tuon listan nähtyäni. Kiitos listasta Reima!

Siksi ehdotan ensi vuoden atlaksen nimeksi " Vuoden surkeimmat sarjakuvat 2015"  :laugh: (tämä oli sitten vitsi)

Orjan, mieti nyt vähän mitä sanot, hyvänen aika sentään. Alkaa hävettää Kvaakin puolesta, vaikka kukin omista puheistaan vastaakin.

Voisit arvostaa toisten tekemää pitkäjänteistä ja arvokasta työtä suomalaisen sarjakuvan levittämisen eteen, vaikka se ei juuri sinun mieleesi olisikaan.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #81 : 03.02.2014 klo 13:05:13 »
Orjan, mieti nyt vähän mitä sanot, hyvänen aika sentään. Alkaa hävettää Kvaakin puolesta, vaikka kukin omista puheistaan vastaakin.

Voisit arvostaa toisten tekemää pitkäjänteistä ja arvokasta työtä suomalaisen sarjakuvan levittämisen eteen, vaikka se ei juuri sinun mieleesi olisikaan.


Minä otin tuon  ehdotuksen "surkein sarjakuva 2015"  heiton pois ajoissa. Mitäs menit lainaamaan sen. Oma vikasi.
Sinäkään et näemmä ymmärrä lukemaasi. Et ole täällä portaalilla ainoa. :P Olen selvästi antanut myös suitsutusta Suomalaisille tekijöille kovastikkin. Hanki silmalasit jos et osaa tulkita lukemaasi.
Minulla oikeus sanoa oma mielipiteeni tarvitsematta tuntea minkäänlaista huonoa omaatuntoa.
Miksi sitten kutsuisit itse Lurker sitä, että samat tekijät ovat toistuvasti mukana? Miksi Jouko Nuora ei ole päässyt vain yhtenä esimerkkinä mukaan?

Miten voit yleensä väittää etten arvostaisi pitkäjänteistä työtä suomalaisen sarjakuvan levittämisen eteen? Enkö minä juuri ponnistele sen puolesta tässä koko ajan, jotta kokonaiskuva olisi mahdollisimman syvälle luotaava harmooninen kokonaisotanta puettuna hienoihin kansiin.  
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 13:19:51 kirjoittanut Orjan May »

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #82 : 03.02.2014 klo 13:32:34 »
Antologioissa on kuitenkin 38 erilaisen sarjakuvantekijän töitä, joten kyllä siinäkin on jo aika laaja katsaus suomalaiseen sarjakuvaan vaikka joku oma suosikki olisikin jäänyt välistä.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #83 : 03.02.2014 klo 13:40:02 »
Antologioissa on kuitenkin 38 erilaisen sarjakuvantekijän töitä, joten kyllä siinäkin on jo aika laaja katsaus suomalaiseen sarjakuvaan vaikka joku oma suosikki olisikin jäänyt välistä.


Tosi on mitä sanoit. Mutta pointti oli vain viimeisimmissä kommenteissani siitä, miksi samat tekijät loistavat läsnäolollaan. Tätä mietin vain ihmeissäni. Jos annatteisiin tilaa muillekkin, niin se laajentaisi katsausta paljon enemmän kuin se, että mainitsemani nimet ovat lähes jokaisessa atlaksessa mukana. Jokaiselle riittäisi yhden  kerran mukana olo parrasvaloissa Antologioiden kansien välissä, sillä joka vuosi tulee uusia tekijöitä mukaan kuvioihin.  Mutta ei siitä sen enempää tällä kertaa. Noillekkin varmasti on kysyntää tänä aikana.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 13:41:43 kirjoittanut Orjan May »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #84 : 03.02.2014 klo 13:43:27 »
Kuumentuneen keskustelun vuoksi katsoin hiukan tarkemmin kirjan näytteitä ja tulin siihen tulokseen, että joukossa oli vain pari sellaista, joissa ensivaikutelma olemattomasta vaivannäöstä taisi pitää paikkansa. Varsinaisesti siellä ei tosin ollut kuin yksi sellainen, jonka olisin ottanut luettavakseni isompana pätkänä. Niillä parilla 'sutullakin' on kyllä oma käyttötapansa, jolloin voisin vaivautua lukemaan niitä eli korkeintaan sivun mittaiset, päiväkirjamaiset jutut. Esimerkiksi muuten tavanomaisella kauppareissulla tapahtuneen erikoisen sattumuksen jakamisessa, tyyliin 'punnitsin omenoita, mutta vaa'an antamassa hintalapussa luki appelsiineja'. Lyijykynällä ja väriliiduilla kerrottuna siitä tulee sympaattinen ja samaistuttava lukukokemus. Jos sellaisen taas piirtäisi täällä useasti mainitun Kari Leppäsen kieltämättä taidokkaalla tyylillä, niin tuloksena olisi luultavasti kertomus ahdistavasta, mielenterveyttä ja perusturvallista maailmankatsomusta järkyttävästä kafkalaisesta kokemuksesta. Jokaisella tyylillä on siis oma paikkansa ja mikään tyyli ei sovi kaikkialle. Eli lieneekö sitten olemassakaan pohjimiltaan väärää tapaa piirtää...

En silti hankkisi tuota opusta, saati että maksaisin yli kolmeakymppiä. Se ei vedonnut mieltymyksiini, eikä  vaikuttanut kiinnostavalta, ensivaikutelma oli suorastaan kamala.  Opuksen julkaisu ei varsinaisesti ole minulta pois, mutta se vahvistanee sitä 'massojen' mielikuvaa sarjakuvista, jonka takia itse sarjakuvantekijänä olen ja aion pysyäkin 'kaapissa'.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #85 : 03.02.2014 klo 13:46:08 »
Enkö minä juuri ponnistele sen puolesta tässä koko ajan, jotta kokonaiskuva olisi mahdollisimman syvälle luotaava harmooninen kokonaisotanta puettuna hienoihin kansiin.  

Selvä, jompi kumpi meistä ymmärsi väärin. Jatka rauhassa ponnistelujasi.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 144
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #86 : 03.02.2014 klo 14:18:25 »
Opuksen julkaisu ei varsinaisesti ole minulta pois, mutta se vahvistanee sitä 'massojen' mielikuvaa sarjakuvista, jonka takia itse sarjakuvantekijänä olen ja aion pysyäkin 'kaapissa'.

Olen aina kuvitellut, että "massojen" mielikuva sarjakuvasta on Aku Ankka.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #87 : 03.02.2014 klo 14:24:23 »
Olen aina kuvitellut, että "massojen" mielikuva sarjakuvasta on Aku Ankka.

Suomessa on yhä tuo, sarjakuvaseuran ja muiden ponnisteluista huolimatta.
Ikävä kyllä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #88 : 03.02.2014 klo 14:53:40 »
Olen aina kuvitellut, että "massojen" mielikuva sarjakuvasta on Aku Ankka.

Aku, Viivi ja Wagner, Tex ynnä B. Virtanen. Jos joku massan edustaja jotain muuta tietää, niin Tintin ja voi pitää jo itseään (omasta mielestään) sarjakuvaharrastajana.

Äh, ei mun pitäny tähän ketjuun kirjoittaa yhtään mitään ja tämäkin menee ohi aiheen...

Noh, jokaisella kustantamolla on oma profiilinsa ja Reproduktin on tämä. Joku kaupallisempi voi ottaa portfolioonsa jotain mainstreamimpaa, vaikkapa Hiltusta, Koiviston Mämmilää, B. Virtasta, Maisaa ja Kaarinaa ym.

Timo

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Comic Atlas Finnland
« Vastaus #89 : 03.02.2014 klo 14:56:43 »
Ja osoitan sormella noiden turhakkeiden( Atlas kirjojen) tekijöitä.

Atlas-nimikkeen alla on ilmestynyt vasta yksi kirja.

Olisiko tätä keskusteluketjua olemassa, jos Finnland-sanan paikalla lukisi jotain muuta?