Menee nyt yksinpuheluksi, mutta kustannusalaan näytettäisiin ajettavan musiikkiteollisuuden bisnes-oppia sisään.
Perinteinen painotuote (tuote ostetaan ja kulutetaan kerran, yksikkökustannus korkea) istuu huonosti musiikkiteollisuudessa käytettyyn malliin (alhainen yksikkökustannus, pieni korvaus yksittäistä kuuntelua kohden) siinä missä puolestaan perinteinen jenkkimallinen sarjakuvalehti on analoginen hittibiisille, mitä nyt saman toisto puuttuu.
Aku Ankka -tyyliset toisiinsa liittymättömät lyhyttarinat ovat aivan ideaali tässä yhteydessä. Onhan näitä muitakin esimerkkejä, mutta nekin lähinnä Euroopassa.
Digitaalisessa tulonjakomallissa kuluttajaa lähimmäksi asemoituvat toimijat saavat leveimmät siivut ja itse alustan tarjoajan osuus on luonnottoman suuri.
Tämän konkreettisimmin ymmärtää, kun Amazon ComiXologyn ostettuaan ensiliikkeenään muutti toimintamallin siten, että Applelle kanavoituva kassavirta ohjattiin omaan laariin.
Lähemmin en tuota ole seurannut, mutta muistelin Applen olleen äärimmäisen tiukka tuossa suhteessa, että ostotapahtumat pakotettiin omien rajapintojen lävitse, että sovellus oli edes tarjolla kauppapaikassa. Miten vain mahtaa Amazonin ja Applen ym. digitaalisten kauppapaikkojen omistajien voimasuhteet kehittyä.