Kirjoittaja Aihe: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)  (Luettu 66937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #30 : 26.02.2013 klo 10:24:16 »
Tertsi....nyt hieman kiusaan sinua. Älä suutu. ::) Toi iso kissimirri on Puuma eikä Ilves. :P   Puuma( Mountain lion) on vaarallinen eläin, mutta käy harvoin ihmisen kimppuun. Ilveksen ihminen saattaa voittaa, mutta Puuman kanssa kamppailu on toinen juttu.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013 klo 10:26:46 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

  • Vieras
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #31 : 26.02.2013 klo 10:28:14 »
Puuma se on, totta!
Se on paremmin piirretty seuraavalla sivulla.

Olis pitänyt aikoinaan koulussa seurata bilsan opetusta tarkemmin eikä piirrellä vaan pikku-ukkoja kirjojen marginaaleihin.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #32 : 26.02.2013 klo 10:44:46 »
Ennen käytettiin sarjakuvissa enemmän selittävää tekstiä. Buddyssahan taitaa olla läpi sarjan jopa minä-muotoinen kertojanäänikin.

Joskus liika teksti latistaa, joskus taas tekstittömyys tekee teoksesta kovin nopeasti luettavan ja mitättömän tuntuisen.

Olen kuullut moitittavan Blueberry-sarjakuvan tekstimäärää liialliseksi ja rasittavaksi. Minä pidän siitä. Itseäni taas raivostuttaa vaikkapa Prattin mykkinä tuijottelevat henkilöt.

Minusta tämän sivun tekstimäärä on aika pieni:
- Revitty kahtia
- En ymmärrä tätä ollenkaan
- Veristä jälkeä oli helppo seurata
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013 klo 10:51:39 kirjoittanut Tertsi »

Kuikka

  • Jäsen
  • Viestejä: 234
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #33 : 26.02.2013 klo 10:45:04 »
No mutta miten kukaan ei maininnut kuvapareja ( tai en ainakaan äkillisellä selaamisella kenekään niitä mainitsevan).

Eli viimeinen kuva on ensimmäisen toisinto, upotettuine pikkukuvineen kaikkineen. Ensimmäisen kuvan tilanteeseen (ken söi kesävoin?) on vastattu, pikkukuvien aiheet säilyvät mutta kehittyvät. Buddy miettii-Buddy hätkähtää, Buddyn silmät ovat kiinni- puuman silmät auki jne.

Minusta tämä toimii todella hienosti, puuman suuret silmät "aukaisevat" mysteerin. Ainut vika sivussa on että se on vähän ahdas. Olisko albumikokoisena tässä ollut varaa piirtää vähän ilmavammin.

Mutta kateellisena katselen kyllä  Deribin viivaa.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #34 : 26.02.2013 klo 10:52:49 »
Tulee mieleen nopeat leikkaukset ja käsivaralta kuvaaminen, jos elokuvaan voi verrata. Konservatiivinen versio on hitaampi ja kuvat luetaan vähän väärässä järjestyksessä, jolloin impakti ei ole niin tehokas.

Ja minä pääsääntöisesti vihaan käsivaralla kuvaamista ja nopeita leikkauksia. Syy? Näissä elokuvissa formaatti ja kerrontatapa näyttelevät tärkeämpää roolia, kuin kerrottava tarina. Poikkeuksellisen erinomaiset kuvaajat ja leikkaajat pelastavat tämän kerrontatavan elokuvat, mutta useimmiten minä jätän kesken.

Tuo verijana-ajatus ei auennut minulle ennen huomautusta. Minun lukusuuntani alkoi pyöriä ympyrää pystyruudun jälkeen. Viimeinen ruutu kahdella insertillä katkaisi lukukokemuksen, kun ruutujen asettelusta saa eri tulkintoja. Onko viimeinen kuva sivulla ruokailuaan jatkava puuma vai hypnoottiset silmät?

Kakkossivu saattaisi auttaa tämänkin sivun tulkintaa!

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #35 : 26.02.2013 klo 11:06:39 »
Alkuperäisessä on vikana nykylukijan näkökulmasta se että teksti selittää aivan turhaan kuvia. Ranskani ei ole kovin fluenttia mutta sen verran minäkin tuosta ymmärrän. Selittely syö tehoa hienolta ja mietityltä kuvitukselta.

tämä itselläkin kävi mielessä ja muistelin että ossain Tex Willer púolella oli pitkä otos josta oli karsittu tekstit pois monisivuisesta taloon ratsastuksesta ja tunnelman määrä kasvoi mittavasti.
Tämä on toki aikansa lapsi eikä muutenkaan pahinta kuvassa mies metsässä, kuvateksti mies metsässä ja miehen repliikki "olen metsässä" -osastoa.

Se että Derib on halunnut lisätä tekstit on valinta se että Buddy yllättyy on valinta, vaikka sille ei ole syytä sivun sisällä eikä sarjakuvankaan.
Kun löytää vain puolet saaliista se kummastuttaa tietenkin ja hämmästys olisi looginen jos viimeisessä ruudussa olisikin helikopteri ja Iiro Viinanen upottamassa hampaansa peuranruhoon tai jos potkan puolikas kävelisi yhä omin avuin.
Sitten mikäli kokonaisuudessa tarinassa Buddy on kohdannut aiemmin" raivokkaan " kissapedon tai kuullut muilta (metsästäjät/intiaanit jne) tällaisesta juttua, tai jos Buddy olettaa sen olevan susilauma olisi reaktio looginen mutta nyt hämmästysruutu ja ilveksen katse ovat turhia.
Järjettömän hienoja ja osoitus kyvyistä toki mutta ruåtsalaisia lainaten torta på torta.


Siis miten siä sen noin päin luet? Buddy pelästyy puumaa vasta  sen jälkeen näytetään puuma isossa kuvassa ja vasta sitten silmät lähikuvassa.

Ohessa tuo konseervatiivinen ja miksi se mielestäni menee väärässä järjestyksessä.



eikä mene, järjestys on tapahtumasarjaltaan loogisempi, seurattavampi. Upotettavat kuvat ovat joskus hyvä kerronnallinen ratkaisu, mutta eivät aina.
Vähän kuin se käsivarakin.
Se miksi minä jankutan kontekstista on se että vaikka meillä nimi on sarjakuva niin se tarina on minkä minusta pitäisi olla pääasia.
Kuvapankista etsityistä clipartpiirroksista VOI saada  kasaan sarjakuvan, mutta liimaamalla siistejä clipartkuvia peräjälkeen ei saada automaattisesti sarjakuvaa.

Sommittelu on osa-alue ja voi joko auttaa tai haitata tarinankerrontaa jos sen ei lainalaisuuksia tunne.
Derib tuntee ja tekee omasta tekstistään mutta yksittäisenä sivuna tämän upotuselementit eivät toimi.(paitsi tietenkin graafisina vastapareina/painoina tässä sivussa)
Deribin kaksi ylempää pikkuruutua antavat Buddyn kummastelun ja pohdinnan ja pieninä erillisiä ruutuina ison ruudun alla olisivat varmasti rikkoneet sivun mittaisen verivanan, nyt vain tarpeetta rikkovat kerronnan.
Sommittelu on toki graafisesti tasapainossa ja yksittäiset ruudut malliesimekkejä itsessään, mutta syy siihen miksi aiemmin vertasin kitarasankareihin oli se että tämä sivu on Santanan kappaleen vastine: melodinen rullaava ja sujuva ja siihen on laitettu lisäksi puolentoista minuutin soolo.
Okei, olet taitava ja pätevä, tuli selväksi, mennäänkö eteenpäin?

Jos siinä seuraavalla sivulla on jokin looginen syy miksi verivanan pitää olla sivun pituinen, ok, itsepä kuuntelin 20 sekunnin otteen santanan soolosta, mutta nyt se on todella se että hyvän näköinen äärettömän taitavan tekijän sivu joka on halunnut tehdä siitä tarpeetta sekavamman kuin pakko olisi.
Itse en tästä tehoja löytänyt lainkaan, hienoa piirrosta kyllä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #36 : 26.02.2013 klo 11:14:08 »
Onko viimeinen kuva sivulla ruokailuaan jatkava puuma vai hypnoottiset silmät?

Kakkossivu saattaisi auttaa tämänkin sivun tulkintaa!

Minulle viimeinen tärkeä kuva on metsästäjä pyssyineen. Ensin näen silmät-pikkukuvat. Sitten pikaisesti puuman kautta metsästäjään. Mitä hän tekee seuraavaksi?

no, okei, saattaapa katse ennen sivunkääntöä käväistä pikapikaa vielä puumassakin.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #37 : 26.02.2013 klo 11:14:16 »
Ennen käytettiin sarjakuvissa enemmän selittävää tekstiä.
Tuo on totta. Siksi kirjoitinkin että nykylukija ihmettelee tätä. Onhan sille naurettu monet kerrat miten vanhemmissa sarjakuvissa asiat väännetään rautalangasta. Ja tämä koskee niin eurooppaa kuin jenkkilääkin.

Joskus liika teksti latistaa, joskus taas tekstittömyys tekee teoksesta kovin nopeasti luettavan ja mitättömän tuntuisen.

Minusta tämän sivun tekstimäärä on aika pieni:
- Revitty kahtia
- En ymmärrä tätä ollenkaan
- Veristä jälkeä oli helppo seurata
Esimerkiksi tässä 2. ruudun teksti selittää 1. ruudun kuvaa ja 3. ruudun teksti selittää 2. ruudun kuvaa. Kun sen tekee noin niin se on jotenkin vielä pöllömpää. Noissa olisi voinut hyvin käyttää vaikka jotain tyyliin: 2 ruutu: Mitä ihmettä? 3. Ruutu: Kaikkea minäkin olen nähnyt mutta en mitään tällaista. Tai jotakin muuta vielä paremmin tarinaa laajentavaa. Siis jos haluaa saada enemmän lihaa siihen rungon ympärille. Tuo tekstilaatikko on sitten vielä sommittelun kannaltakin paska, ks. kuva.

Olen tähän merkannut punaisella sommittelulinjonen ongelmia. On aika hauskaa miten näitä pystyy reustellusti piirtelemään kuviin melkein millä lailla vaan. Tämä nyt siis vain osoituksena siitä että Derib ei hallinnut kaikkea sivulla. Tietyt linjat hajoittavat sivua pahasti ja johtavat lukijan katsetta harhaan. Enkä usko että tämä oli tekijän tarkoituksella käyttämää dramatisointia.

Vihreällä merkkasin nuo mielestäni onnistuneet linjat joista ei ole paljon vielä mainittu. Eli puumansilmäruudun pysäyttävyys sommittelun keinoin sekä viimeisen ruudun katseiden kautta syntyvä tasa-arvo.

No mutta miten kukaan ei maininnut kuvapareja
Erittäin hyvä huomio. Se on kyllä vähän kintaalla että onko tämä ratkaisu pakotettua kikkailua, joka on sotkenut muuten hyvän sivun ideaa muuttaen sivun vaikeammaksi ymmärtää. Tuo puumansilmäruutu on tällä sivulla hyvin dominoiva. Mikä tekee siitä (ihan oikein!) tavallaan sivun avainruudun. Ehkä se kuitenkin olisi toiminut paremmin vähän pienempänä.

Siis miten siä sen noin päin luet? Buddy pelästyy puumaa vasta  sen jälkeen näytetään puuma isossa kuvassa ja vasta sitten silmät lähikuvassa.
Tuossa kommentoitiin Jalosen versiota. Perinteeksi on kai muodostunut näyttää ENSIN reaktio ja vasta sitten se mikä reaktion aiheutti. (tämäkin aihe jota voisi miettiä lisää) PAITSI silloin kun on yllätysruutu joka tulee sivun kääntämisen jälkeen. Siinä pyritään usein saamaan sama reaktio tai tunne lukijalle, kuin mikä hahmoja koskee.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013 klo 11:16:30 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #38 : 26.02.2013 klo 11:22:44 »

Esimerkiksi tässä 2. ruudun teksti selittää 1. ruudun kuvaa ja 3. ruudun teksti selittää 2. ruudun kuvaa. Kun sen tekee noin niin se on jotenkin vielä pöllömpää. Noissa olisi voinut hyvin käyttää vaikka jotain tyyliin: 2 ruutu: Mitä ihmettä? 3. Ruutu: Kaikkea minäkin olen nähnyt mutta en mitään tällaista.
Totta.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #39 : 26.02.2013 klo 11:24:00 »
Näin minä tämän ymmärsin
- tai siis olisin tehnyt

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #40 : 26.02.2013 klo 11:36:29 »
Minulle viimeinen tärkeä kuva on metsästäjä pyssyineen. Ensin näen silmät-pikkukuvat. Sitten pikaisesti puuman kautta metsästäjään. Mitä hän tekee seuraavaksi?

Tertsin ja Ronkaisen lukujärjestykset kummastuttavat.

Tuon pystyruudun jälkeenhän tarina etenee:

a.) Buddy hätkähtää - puuma luo lapitunkevan rauhallisen katseen - metsästäjä seisahtuu ja puuma jatkaa ateriaansa.

b.) Metsästäjä seisahtaa, puuma aterio - Buddy huomaa puuman - puuma luo metsästäjään läpitunkevan rauhallisen katseen.

Minä luin sen ensin b:nä, mutta sitten palasin takaisin alareunaan... ja sitten silmiin... ja sitten...

...ja sitten olisi mukavaa nähdä seuraava sivu. ??? :o :laugh:

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #41 : 26.02.2013 klo 11:52:02 »
Näin minä tämän ymmärsin
- tai siis olisin tehnyt

Tuossa tippuu kyllä tehot, mitä tulee varsinkin maiseman eli luonnon kuvaukseen. Myöskään taivaltaminen tai matka ei toteudu samaan tapaan. Pahin puute on kuitenkin turhan tiukkaan pakattu alarivi. Siis ei painotuksia vaan tasaista pötköä.

Mutta kuten todettu, se on vähän että millaista tarinaa ja vaikutusta sen tarinan sisällä hakee.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #42 : 26.02.2013 klo 12:22:53 »
Minusta upotetut ruudut 6-7-8 ovat about samanaikaisia tapahtumia, salamannopeita leikkauksia. Se miksi minun mielestäni on loogisinta näyttää/lukea Buddyn hämmästynyt naama ensin ja vasta sitten kokokuva, on siinä että yleiskuva (pystypaneeli)- erikoislähikuva (buddyn naama) - yleiskuva (tai plk buddy + puuma) - erikoislähikuva (puuman silmät)toimii - lie tosin ehkä turhan klassinen. Ensin näytetään hämmennys (elk) ja sitten seuraa selvennys sille miksi hämmästyi (yk).

Timo

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #43 : 26.02.2013 klo 12:30:32 »
Minusta upotetut ruudut 6-7-8 ovat about samanaikaisia tapahtumia, salamannopeita leikkauksia.
Kuvaparin valinta esitystavaksi ei tue tätä tulkinta. Buddyn kasvokuvissa ylhäällä on lisäksi nimen omaan venytetty aikaa puhekuplilla vaikka ruudut ovat kiinni toisissaan.  ???
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Kuikka

  • Jäsen
  • Viestejä: 234
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
Vs: Sivusommitelmat
« Vastaus #44 : 26.02.2013 klo 12:32:16 »
Minusta upotetut ruudut 6-7-8 ovat about samanaikaisia tapahtumia, salamannopeita leikkauksia.

Täysin samaa mieltä. Saman aikainen tapahtuma, jaettuna huomiopisteisiin. Näin useasti on muidenkin "kuva kuvassa" -juttujen kanssa.

Lähis puuman silmistä toimii minusta taas hienosti. Vain silmät ovat kuvassa, sen jälkeen nähdään minkä eläimen silmät ne ovat.