Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvamarkkinoiden koko  (Luettu 96857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #45 : 14.10.2004 klo 14:47:55 »
Toinen mielenkiintoinen aihe olisi, että miksi suomalainen sarjakuva ei myy maailmalla.

Onko sitä edes kukaan tarjoamassa?

Kun täällä ei ole edes isoa sarjakuvien kustantajaa, keneltä ulkomaan elävät sitä edes kyselisivät?

Sanotaan että ranskikset tai jenkit jostain kumman syystä haluaisivat tietää mitä täällä on tarjolla. Mistä ne sen tiedon löytää?

Myynti ja markkinointi on vaikeita ja kalliita asioita. Suurilla markkinoilla on suuret pelaajat, jotka lähinnä varmaankin kiinnostuvat sellaisista tarjoajista joilla on jo merkittävää näyttöä. Jos joku saa pään auki, uskon että samaa latua pääsisi monta perässähiihtäjää.

Tässä maassa on ehkä puoli tusinaa piirtäjää, jotka voisivat oikein markkinoituna olla menestyksekkäitä. Mutta sitä alkua ei helpolla kukaan tee.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #46 : 14.10.2004 klo 18:05:49 »
SK:lla on muuten palautesivu sarjisliitteelleen:

Mutta noita palautteita ei voi lukea mistään online? Ei ainakaan tuolta löytynyt.

Timo

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #47 : 15.10.2004 klo 13:06:51 »
Onhan toki. Mutta kun ei Ruåtsissa ole vastaavia työyhteisöjä kuin Suomessa, ts. huutavia pomoja. Jos svenskafirmassa jokin juttu mättää, niin sitten istutaan saman pöydän ääreen ja diskuteerataan lite.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #48 : 15.10.2004 klo 13:11:44 »
Onhan toki.

No, höh... olis kai tuo pitäny kääntää ruåtsiksi. B. Svensson tai jotain.

Timo

Paalujuntta

  • Vieras
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #49 : 15.10.2004 klo 13:13:35 »
Jessus...hahmojen nimet jätetty kääntämättä...kuka kumiaivo tuonkin on mahtanut söhliä?

tertsi

  • Vieras
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #50 : 15.10.2004 klo 13:15:47 »
Onhan toki. Mutta kun ei Ruåtsissa ole vastaavia työyhteisöjä kuin Suomessa, ts. huutavia pomoja. Jos svenskafirmassa jokin juttu mättää, niin sitten istutaan saman pöydän ääreen ja diskuteerataan lite.

Harmi, jos ruottalaisia ei naurata  se, miten Suomessa asioita hoidetaan. Eli jos markkinoiskin B. Virtasta jotenkin nimenomaan SUOMALAISENA juttuna, eikä yrittäiskään tehdä siitä B. Svenssonia.

Itse ainakin olen nauranut makeasti Arne Ankalle, vaikka se kuvaa nimenomaan ruotsalaisia eikä mitenkään heijastele suomalaista elämää.


Mutta jos ei käy kaupaksi, niin ei sitten!
Hulluja nuo ruotsalaiset!!!

Äh. Timo ehti taas sillä välin, kun mä sommittelin sanomisiani.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2004 klo 13:16:46 kirjoittanut tertsi »

tertsi

  • Vieras
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #51 : 15.10.2004 klo 13:19:01 »
Mutta jos siis on tarkoitus ollut tarjota B. Virtasta ikään kuin ruotsalaisia työpaikkaoloja sivaltelemaan, niin totta kai olisi pitänyt nimet ruotsintaa!!!!!!!!!!

Paalujuntta-Jorma

  • Vieras
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #52 : 15.10.2004 klo 18:46:52 »
Siis pitääkö tämä oikeasti tulkita niin, että B. Virtasen hahmojen nime jätettiin kääntämättä siksi, ettei niitä viitsitty tai osattu käntää tai ei tultu ajatelleeksi koko asiaa? Voiko olla totta? :o

Antaa vaikutelman uskomattoman ammattitaidottomasta markkinoinnista! Mistä kiikastaa?

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #53 : 15.10.2004 klo 19:06:57 »
Mutta kun ei Ruåtsissa ole vastaavia työyhteisöjä kuin Suomessa, ts. huutavia pomoja.

No mutta, maa joka tuottaa Roy Andersonin kaltaisen elokuvaohjaajan... Kyllä siellä varmaan B. Virtanen menisi B. Svenssonina? (Ko. Roy voisi muuten ohjata mainiosti ko. sarjakuvasta leffan).

Timo

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #54 : 15.10.2004 klo 19:53:08 »
Onhan toki. Mutta kun ei Ruåtsissa ole vastaavia työyhteisöjä kuin Suomessa ...
.. Mutta jos ei käy kaupaksi, niin ei sitten! Hulluja nuo ruotsalaiset!!! ..

Niin duoda .. ovat joo. Tai sitten jotenkin huumorittomia ja yksinkertaisia.

Mutta noin lonkalta, vientisarjaa on rutosti enempi suomeen mitä tuontia. Ruåtsista tuttuja onkin kai Arne Ankka, Helge, Rocky, Bamse ja mitä kaikkia niitä onkaan ..

Mutta mites toisippäin? Lehti- tai strippisarkjakuvista Viivi & Wagner meni Full Stop´in lehdessä, Ponduksessa ajan (Vivi & Wagner´inä, 2002) nyt sitä julkaisee kai Egmont´in lehti Bizarro. Siitä onkin sitten pitkä harppaus .. pelkkään tyhjyyteen ..

Suomen Egmont´han tekee yhteistyötä kollegojensa kanssa (kirjapuolella) mutta ei vaikuta että olisivat  pahemmin suomalaisia sarjiksia yrittäneet tyrkyttää julkaistavaksi.

Niin Vesa, onhan toi B. Virtanen joo Bull´s´in jakelussa samoin kuin V & W, jos ostajia löytyisi mutta kun niitä ei vaikuta olevan!! Kuinkas on omassa firmassa, kuka myy ja kuinka ahkeraan kaupitellaan tuotteitanne?
Ja onkos niitä kukaan ´puhemies´ tosissaan yrittänyt itsepäisesti tyrkyttäen myydä mitään ulkomaille??

Vaikuttaa siltä ett norja-ruåtsi-yhteistyö menee aivan mainiosti, enpä kuitenkaan tiedä miksi.

Albumien kanssa asia on hiukan parempi mutta ei sekään päätä huimaa. Julkaisijat ja kustantajat ei tietenkään pistä rahojaan likoon epävarmoihin, outoihin projekteihin.
Kaikenlaisten avustuksien tukemana niitä on julkaistu mitä on tullut. Kati Kovács se kai on eniten tuttu nimi, niitä jo julkaistu neljä albumia. Ja Matti Hagelberg´in Kekkonen julkaistaan ensi vuonna, toinen häneltä.

Voisihan niitä hyviä albumeja ja sarjoja pistää riviin vaikka kuinka, ehkä ne lopulta lukijansa löytävät mutta se kustantajan löytäminen on taasen kiven takana ..

Kirjapuolellahan esim. Schildt julkaisee teoksiaan suomessa SEKÄ ruåtsissa! Ja yhteispainatusta harjoitetaan jo kaiketi aikas paljon. (Esim. tuleva Lucky Luke-sarja). Oliskos siinä järkeä ja kuka sen sitten maksaisi?
Mutta, sitten voikin olla (pienemällä kustantajalla) vaikeutena löytää ostajat, alkaa myynti- ja markkinakanavien ruotiminen ..  

-- j --

ps. Olis toi B. Virtanen ihan hyvä esim. B. Strömberg ..
« Viimeksi muokattu: 15.10.2004 klo 20:11:04 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #55 : 15.10.2004 klo 20:26:25 »
Niinpä on  ;D

Joo ja vielä että ainahan sitä saa kaikenlaista toivoa niinkö joulupukilta, mutta jos ei elettäisi missään parallelli-universumissa ..

Kuinka moni suomalainen sarjis-tekijä on saavuttanut kuuluisuutta ulkomailla?!? Taitaa jäädä melkein yhden käden sormiin luvut ..

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

xml

  • Jäsen
  • Viestejä: 177
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #56 : 17.10.2004 klo 18:27:28 »
Kannattaapi kaivella esille Heikki Jokisen teos:

14/2001
Jokinen Heikki
Tuolien välistä omalle pallille
Sarjakuva valtion taidepolitiikassa
Helsinki, Edita, 2001
ISBN 952-442-427-4

Siitä valottuupi hiukan asioita, vaikka tilanne onkin muuttunut hipppuraisen positiivisempaan suuntaan.

Siis, tuo selvityshän käsittelee enemmän sarjakuvan tukimuotoja kuin sarjakuvamarkkinoita. Mikä lienee sen tarkoituskin. Miten sen pitäisi valottaa asiota?

"Selvitys etsii keinoja, joilla sarjakuva voitaisiin liittää muiden taiteiden lailla tasa-arvoisena taidehallinon tukitoimien piiriin."

Tässä kuitenkin muutamia lainauksia, ovatko nämä asiat muuttuneet positiivisempaan suuntaan?

Luvussa 3 "Sarjakuvan julkaiseminen ja levitys Suomessa" käsitellään myös markkinaongelmia.

"Entäs nyt?"

"Kustannus Jalava on leikannut nimikemääränsä vähiin..." "Keskisuureksi kustantamoksi kasvanut Like Kustannus panosti aiemmin vahvasti sarjakuvaan tarjoen laatua ja määrää. Sen viime vuosien ohjelmassa on enää muutamia sarjakuvia... Sarjakuvalla oli aiemmin suuri merkitys yhtiön kassavirran takaajana, nyt sitä ei enää tähän tarvita." "Egmont Kustannus on perinteinen sarjakuvakustantamo, joka on pyrkinyt suurilevikkiseen tuotantoon." "Helsinki Media keskittyy Disney-tuotantoon." "Kotimaisen sarjakuvan puolella on viime vuosina kunnostautunut Otava... Vakiintuneimmat kotimaiset tekijät etsiytyvät Otavalle..." "Kotimaisen sarjakuvan toinen keskeinen tekijä on Valiosarjat (Arktinen Banaani) ... panostaa levitykseen ja markkinointiin."

"Julkaisemisen ja levityksen pulmat"

"... käännösalbumien julkaiseminen on kuivunut kasaan. Yksikään kustantaja ei ole tällä hetkellä halukas lanseeraamaan laajasti uusia tekijöitä ja töitä..."

"Eräs kustantaja määrittelee tilanteen siten, että sarjakuvakustantamoissa on ennemmin ollut henkilöitä, joilla on omia mieltymyksiä, kuin että taloilla olisi ollut oma selkeä linja ja profiili. Siten henkilöiden vaihtuessa kustannuspolitiikan muutokset näkyvät helposti."

"Levityskanavat ovat myös pulma." " Erityisesti korkealaatuisen sarjakuvan kustantajien suuri määrä, osittainen kustannustekninen amatöörimäisyys ja pienuus tekee heidän tuotteistaan kirjakaupoille hankalia, koska niille ei ole odotettavissa markkinointitukea ja kirjojen toimitukset saattavat viipyä."

"Laatusarjakuvan myynti keskittyy isojen kirjakauppojen lisäksi sarjakuvan erikoiskauppoihin, ... sekä myös uusia kirjoja myyviin antikvariaatteihin, ... lähinnä yliopistopaikkakunnille. Muuta maata palvelee postimyynti, joka on sarjakuvan osalta melko suurta..." "Sarjakuvan lukeminen hajoaa tasaisesti koko maahan, mutta levitys ei." "Massasarjakuvaa myydään lähinnä kioskien kautta, mutta se edellyttää suurta painosta, markkinointia ja ammatttimaisen tehokasta logistiikkaa."

"Miten tukea?"

"Kustantajat eivät lämmenneet ajatukselle suorasta tuotantotuesta, koska pelkäsivät sen vääristävän julkaisupolitiikkaa." "Taiteilijatukea kannatettiin,..." "... kustantajat lämpenivät markkinointiin ja levitykseen liittyville tukimahdollisuuksille..." "Monet julkaistuista albumeista eivät löydä tietään myyntiin ja lukijoille, koska niitä ei markkinoida oikeastaan mitenkään. Kirjakauppalevityksen logiikka tukee myös jo valmiiksi isolevikkisiä teoksia, kioskilevityksestä puhumattakaan."

"Omakustanteista ... saattaa puuttua kirjakaupan edellyttämä viivakoodi."

"Markkinointikampanjan minimihinnaksi voi arviopida 30-50 000 markkaa, se edellyttää ilmoittelua, tilaisuuksia ja näytevaraston toimittamista kirjakauppohin." "...korkealaatuisen ja/tai vähälevikkisen sarjakuvan markkinointi ja levitys on kallista suhteessa teoksen odotettavissa olevaan tuottoon."

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #57 : 18.10.2004 klo 10:35:34 »
Lukekaapas Ilkka Kalliomäen mielipide (viime)viikon Suomen Kuvalehdestä. Se on kaikessa "radikaaliudessaan" varsin totuudenmukainen, ytimenä se, että ensin suomalaisten sarjakuvien pitäisi mennä kaupaksi Suomessa, sitten vasta ulkomaille ovia koputtelemaan.
Aihepiiri on sitten yksi kivi kantona kaskessa. Kemin kilpailun tuomaristossa istuneet ruotsalaiset eivät ollenkaan tajunneet suomalaissarjoja, varsinkaan huumori ei auennut. Mämmilä tuskin menee kaupaksi New Yorkerin kirjallisuusliitteeseen vaikka Rikhard Ronkaisesta tehtäisiin Rudolf Reindeer.
Joo, Virtasen, Viivin ja Wagnerin Suomen-menestyksessä on tuskin enää mitään paikkailemista, ja kyllä, on niitä kaupattu ulkomaille useampia vuosia. Se se vasta kärsivällisyytttä vaaatiikin, tuloksia esmes Viivin ja Wagnerin kohdalla alkaa näkyä vasta nyt (Bizarro Ruåtsissa, Pask-in -lehti Virossa).

Jokisen selvityksessä mainituista asioista sangen moni on edelleen kuin kolme vuotta sitten. Pistäkää mummonnekin ostamaan sarjakuvia niin ehkä sarjistilanne paranee vähitellen niinkin hyväksi kuin vaikka Norjassa. Nemi, Pondus & Rocky-kauppias Håkon Strand on ihmemies alallaan, sellaisia sarjakuva kaipaa.  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

  • Vieras
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #58 : 18.10.2004 klo 10:56:44 »
Viimeksi Ärrällä käydessäni jäin hetkeksi juttelemaan myyjättären kanssa (tummat silmät ja ruskea tukka) ja kysäisin (hitaasti maksaessani), että mikä sarjakuva tällä hetkellä myy parhaiten.

Vastaus tuli kuin kaupan (lehti)hyllyltä: W.i.t.c.h ja Dragonlords.

Disneyn vastaisku (kuten uumoilin jo aikaisemmin tällä palstalla) mangaa vastaan onnistui. Italian Disney on se, mikä Suomessa nyt jyllää.

Veikkaan, että sittenkin, suurista odotuksista huolimatta, manga "lässähtää" ja jaa Suomessa pienemmän fanipiirin suosikiksi (kuten supersankarit). Mangan ongelma on se, että kukaan ei oikein tiedä, onko se suunnattu aikuisille vai lapsille vai molemmille... Kyse lienee kulttuurierosta.

Witchin kasvu, 43 %,  oli muuten aikauslehdistä kolmanneksi suurin 2002 - 2003 (voiton veivät Kultaristikot Extra ja Katso).

Levikkitietoa:
http://www.aikakaus.fi/com/jasenet/show_details.asp?luokka=a.1.6&vuosi=2004&lang=fin

xml

  • Jäsen
  • Viestejä: 177
Re:Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #59 : 31.10.2004 klo 19:46:00 »
WSOY näkyy panostavan sarjakuvien markkinointiin, lauantaina 30.10 oli Helsingin Sanomissa (sivulla D-4) koko sivun väri-ilmoitus otsikkolla "Sarjakuvien uudet klassikot".  Tuossa mainostetut sarjakuvat olivat: Jussi Jäniksen ihmeelliset seikkailut, Jeanin elämää, Kadonneiden nummien valitus, Maalari ja merirosvo, Palestiina, Maus ja Muumipeikko.

Hesarin ilmoitushinnaston mukaan tuollaiselle ilmoitukselle tulee hintaa yli 21 000 euroa (alv 0%). Sekä WSOY että Hesari kuuluvat toki molemmat SanomaWSOY-konserniin, joten rahaa ei oikeasti liiku.