Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvamarkkinoiden koko  (Luettu 96846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #285 : 10.08.2020 klo 21:47:34 »
ICv2 julkaisi pienen haastattelun, jossa jututetaan pohjois-amerikkalaisen mangakustantaja Vizin pomomiestä Kevin Hamricia.

Hieman yksinkertaistettuna sanoma on, että pokkarit ovat halpoja (10 taalaa).

Toki kysymys on tuontisarjoista, ei itse tuotetusta, mikä varmasti tekee kustannusrakenteesta aivan toisen... MUTTA tuo on painava viesti muiden kustantamojen suuntaan.

Tuli tuossa juuri Twitterissä pohdintaa siitä, että paikallisen postilaitoksen alasajon katsotaan vahingoittavan indie-sarjoja, mikä varmaan viittaa juuri samaan kuin tässä haastattelussa online-myynnin ajavan ohitse kivijalkakaupoista. Jokuhan ne verkko-ostokset kuljettaa kotiin.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #286 : 13.08.2020 klo 10:58:59 »
Tuli tuossa juuri Twitterissä pohdintaa siitä, että paikallisen postilaitoksen alasajon katsotaan vahingoittavan indie-sarjoja, mikä varmaan viittaa juuri samaan kuin tässä haastattelussa online-myynnin ajavan ohitse kivijalkakaupoista. Jokuhan ne verkko-ostokset kuljettaa kotiin.
Ainakin Suomessa Postin hinnoittelu- ja muu politiikka vaikuttaa varsinkin oma- ja pienkustantajiin. Tiedä sitten vaikuttaako sarjakuvamarkkinoihin. Sanomalla on varmaan joku oma sopimus Akkarin postituksesta, näin voisi kuvitella. Mutta näkyy se myös siinä, että (minkään) lehden tilaamisella kotiin ei juurikaan saa enää mitään hintaetua verrattuna lehtipisteestä hankkimiseen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #287 : 13.08.2020 klo 19:23:33 »
Ainakin Suomessa Postin hinnoittelu- ja muu politiikka vaikuttaa varsinkin oma- ja pienkustantajiin. Tiedä sitten vaikuttaako sarjakuvamarkkinoihin. Sanomalla on varmaan joku oma sopimus Akkarin postituksesta, näin voisi kuvitella. Mutta näkyy se myös siinä, että (minkään) lehden tilaamisella kotiin ei juurikaan saa enää mitään hintaetua verrattuna lehtipisteestä hankkimiseen.
Lehden tilaamisen kotiin etuna on, että saat se sarjakuvalehden myöhässä tai et ollenkaan, revittynä, tallattuna, , kulmat paskana, taittuneena, kastuneena, vain kannet tai mitä parasta postinkantajan esiluettuna.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #288 : 16.09.2020 klo 22:35:58 »
Koronakevään aikana 2000 AD menestyi.

Huomioitavaa on, että hyvin menee sekä printin, että digitaalisen puolella.

Sarjakuvia myytiin siis vauhdilla myös katujen lehtikioskeissa, kun marketeissa myynti putosi. Tilausmyynti kasvoi sekin.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #289 : 31.12.2020 klo 04:23:43 »
Hollywood Reporter kirjoittaa, ettei COVID-19 tuhoista huolimatta tuhoa sarjakuva-alaa. Online-myynti on pelastanut kaupat. Twitterissä näkyy kommentteja, että ostoja on keskitetty Amazonilta lähimmälle sarjakuvakaupalle.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #290 : 09.02.2021 klo 14:57:30 »
Karanteeni kotioloissa ja 10 vuotta Scholastic-lastensarjoja tulkitaan näkyneen kirjakaupoissa ml. verkkokaupassa.

Sarjakuva saattaa sittenkin kulkea kohti valtavirtaa, se ei vain tapahdu supersankareiden, lehtien ja sarjakuvakauppojen kautta, mikä on nyt jo hieman perinteisesti antanut ydinharrastajien keskusteluun tuomiopäivää maalailevan sävyn.

Lapsissa on tulevaisuus, ja sen mitä omista lapsista voi päätellä, niin kyllä Batmania julkaistaan vielä seuraavankin sukupolven ajan. Se mitä en aluksi itsekään ymmärtänyt on, että sarjakuva on osa lasten lukuharrastusta, ei mikään erillinen harrastuskupla ts. lapset lukevat isäänsä ennakkoluulottomammin.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #291 : 09.02.2021 klo 19:53:46 »
Karanteeni kotioloissa ja 10 vuotta Scholastic-lastensarjoja tulkitaan näkyneen kirjakaupoissa ml. verkkokaupassa.

Sarjakuva saattaa sittenkin kulkea kohti valtavirtaa, se ei vain tapahdu supersankareiden, lehtien ja sarjakuvakauppojen kautta, mikä on nyt jo hieman perinteisesti antanut ydinharrastajien keskusteluun tuomiopäivää maalailevan sävyn.
Samassa lähteessä kerrotaan myös "Adult Graphic Novels"ien myynnistä, joka on yli tuplaantunut vuoden takaisesta. Tämä herättää lähinnä kaksi ajatusta. 1. Suomi on tipahtanut täysin tästä kehityksestä. 2. Shannon Halen Best Friends -sarjan, jonka kerrotaan myyvän miljoonapainoksina, jälki näyttää Googlen kuvahaun perusteella keskivertoa kömpelömmältä ja rumemmalta, joten ei ole syytä sen paremmin hurrata kuin kommentoida enempää (sillä lienen vain itsekin tipahtanut kelkasta).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #292 : 09.02.2021 klo 21:02:31 »
Olen vakuuttunut siitä, että juuri lastensarjat pelastavat sarjakuvan pitkällä aikavälillä.

Suomen tilanteesta minulla ei ulkosuomalaisena ole selkeää kuvaa, minkä tilan ja näkyvyyden lastensarjat arjessa saavat. Tatun ja Patun lisäksi ainakin Koiramiestä on julkaistu.

Shannon Halen Best Friends -sarjan, jonka kerrotaan myyvän miljoonapainoksina, jälki näyttää

Olen tätä toisinaan ajatellut, mutta kun nyt käytit vastikään termiä portinvartija itseäsi kuvaamaan, niin minusta sellaisesta pitäisi ainakin meidän Kvaakissa aktiivisesti pyrkiä pois.

Olen vasta viime vuosina alkanut nähdä sen harrastajayhteisöä sisältä käsin syövänä ilmiönä, joka tukahduttaa harrastamisesta syntyvän nautinnon.

Itse olen koettanut löytää vähemmän agressiivisen tavan viestiä teosten negatiivisista puolista, mutta minimissään pitäisi pyrkiä eroon ainakin siitä, että muiden tavat kuluttaa viihdettä ja nauttia siitä leimataan vääriksi.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #293 : 09.02.2021 klo 21:38:12 »
2. Shannon Halen Best Friends -sarjan, jonka kerrotaan myyvän miljoonapainoksina, jälki näyttää Googlen kuvahaun perusteella keskivertoa kömpelömmältä ja rumemmalta, joten ei ole syytä sen paremmin hurrata kuin kommentoida enempää (sillä lienen vain itsekin tipahtanut kelkasta).
Samaa olen kokenut itsekin. Esimerkiksi Marvel on 2000-luvulla nostanut tekijöiksi sellaisia, mitkä omassa nuoruudessa olisivat olleet selkeästi harrastelijoita, parodiatekijöitä tai sitten taiteellisemman sarjakuvan tekijöitä. Monesti jälki näyttää omaan silmään niissä ihan hirveältä, mutta ilmeisesti uppoaa nykylukijoihin ihan hyvin. Vastaavasti erilaisilla foorumeilla ja Facessa kohtaa yllättävän usein nuoremman polven kommentteja oman nuoruuden sarjoista, että ne ovat tyyliltään auttamattoman vanhanaikaisia, vaikka olisivat jonkun arvostetunkin tekijän tekemiä.
Mutta tähän osuu hyvin tuo Jiksin kommentti. Loppujen lopuksihan sarjakuva on symbolista viestintää ja jokainen sukupolvi luo oman tapansa viestiä, niin että vanhemmat sukupolvet eivät siitä pidä tai edes ymmärrä. Samankaltaista siis ehkä tapahtumassa tässä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #294 : 12.02.2021 klo 20:49:27 »
Olen tätä toisinaan ajatellut, mutta kun nyt käytit vastikään termiä portinvartija itseäsi kuvaamaan, niin minusta sellaisesta pitäisi ainakin meidän Kvaakissa aktiivisesti pyrkiä pois.
Joo. Tässä sarjakuvalehtien levikkien kehitystä pohtivassa ketjussa. Sanoin että jos olisin portinvartija, tarkoitin sillä sitä että jos olisin jonkun sortin influensseri. Eihän foorumikirjoittaja voi mitenkään olla portinvartija, ts. vaikuttaa siihen mitä muut saavat luettavakseen.

Olen vasta viime vuosina alkanut nähdä sen harrastajayhteisöä sisältä käsin syövänä ilmiönä, joka tukahduttaa harrastamisesta syntyvän nautinnon.
Etteikö uudet, vanhoja kehnommat sarjakuvat sitä sitten tee?


Itse olen koettanut löytää vähemmän agressiivisen tavan viestiä teosten negatiivisista puolista, mutta minimissään pitäisi pyrkiä eroon ainakin siitä, että muiden tavat kuluttaa viihdettä ja nauttia siitä leimataan vääriksi.
Tuo nyt on vähän miten sen ottaa, tai ilmaisee. Minäkin tässä olen vain huolissani siitä että nuorille ja lapsille myydään heikkolaatuista sarjakuvaa. Rahantekomielessä tehty huijaus onnistuu, koska nuoret ja lapset eivät tiedä paremmasta. Enkä minä sitä sano, etteikö kömpelömmällekin grafiikalle olisi paikkansa, haluan vain puolustaa moninaisuutta. Vanhat sarjakuvat ovat tietenkin vanhoja ja varmaankin vanhan näköisiäkin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö voisi tehdä hyviä uusia. Mutta silloin kun tuottavuus ja kaupallisuus asetetaan taiteen edelle ja ainoaksi arvoksi, jälki on sitten tuota. Sama kehitys on käynyt vaikkpa kirjojen kansissa ja lehtikuvituksissa.

Monesti jälki näyttää omaan silmään niissä ihan hirveältä, mutta ilmeisesti uppoaa nykylukijoihin ihan hyvin. Vastaavasti erilaisilla foorumeilla ja Facessa kohtaa yllättävän usein nuoremman polven kommentteja oman nuoruuden sarjoista, että ne ovat tyyliltään auttamattoman vanhanaikaisia, vaikka olisivat jonkun arvostetunkin tekijän tekemiä.
Mutta tähän osuu hyvin tuo Jiksin kommentti. Loppujen lopuksihan sarjakuva on symbolista viestintää ja jokainen sukupolvi luo oman tapansa viestiä, niin että vanhemmat sukupolvet eivät siitä pidä tai edes ymmärrä. Samankaltaista siis ehkä tapahtumassa tässä.
Tosiaan, ettei totuus unohtuisi, sarjakuvia lähestyessä voi tietenkin olla monta muutakin kulmaa ja kriteeriä kuin teoksen laatu. Makuja on monia, enkä todellakaan väitä omastani poikkeavia tapoja kuluttaa viihdettä ja nauttia siitä vääriksi. Ja tietenkin se nuorempi polvi johon tikkuisempi tyyli nyt uppoaa, saattaa jossain vaiheessa (sitten kun ne keksivät sen itse) alkaa arvostaa myös paremmin piirrettyjä sarjiksia.

Tuon mainitun Scholasticin tuottaman jöötin rinnalla on todellakin mahtavaa että meillä on omasta takaa sellaisia aivan eri kaliberin tekijöitä kuin Kunnas ja Toivonen & Havukainen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #295 : 12.02.2021 klo 22:18:36 »
Eihän foorumikirjoittaja voi mitenkään olla portinvartija, ts. vaikuttaa siihen mitä muut saavat luettavakseen.

Itse käsitän ilmiön nykymuotoisena laveammin, esim. Star Wars -harrastajina, joiden mukaan naisten ei pitäisi saada pääosia tai edes osallistua harrastamiseen.

Amerikassa nykysarjakuvia huonoiksi leimaavien motiivi näyttää olevan monesti tekijän "väärä" ominaisuus, erityisesti sukupuoli tai ihonväri.

Tämä tietysti menee tämän ketjun aiheesta ohi, enkä tarkoita sinulla tuollaisia motiiveja olevan. Sen sijaan satunnaisen kävijän silmissä viestisi tulkitaan varmasti eri tavoin kuin vakiokävijän tapauksessa. Lastensarjojen lyöminen kaikuu ihan mangan lyömiseltä silloin aikanaan.

Loppujen lopuksihan sarjakuva on symbolista viestintää ja jokainen sukupolvi luo oman tapansa viestiä, niin että vanhemmat sukupolvet eivät siitä pidä tai edes ymmärrä.

Itse näen tämän samoin.

Omalla kohdallani näen asenteiden vaikuttavan pitkälti siihen, että kun en kuuntele nykymusiikkia, en juurikaan pidä siitä. Tuntematta sitä en osaa myöskään arvioida yksittäisen biisin laatua tai asettaa sitä osaksi musiikin kenttää.

Sen sijaan luen nykysarjakuvaa edelleen aktiivisesti ja pidän siitä(kin).

Tulee mieleen, että moni neljäkymmentä vuotta vanha sarja oli tuoretta nykysarjakuvaa neljäkymmentä vuotta sitten...
« Viimeksi muokattu: 12.02.2021 klo 22:30:07 kirjoittanut Jiksi, syy: Tarkennettu ajatuksia, jotka liittyivät Veljen lainaukseen. »

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #296 : 26.02.2021 klo 14:00:20 »
Tatu ja Patu hallitsee melkoisella rintamalla lastensarjakuvien markkinoita, mitä näkyvyyteen tulee.

Twitterissä esitettiin mielenkiintoinen näkökulma siitä, että koronan vuoksi tuntemattomien on entistä vaikeampi nousta, koska ei tavanomaista mahdollisuutta selailla julkaisuja hyllyjen välissä.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #297 : 26.02.2021 klo 22:58:30 »
Asiat sarjakuvien suhteen etenevät hitaasti, nyt koronan aikana entistäkin hitaammin.
Olen toki iloinen, että viisi-kuusi vuotta sitten ehdottamani "Kvaak kustannus" on nyt tai ainakin kohta todellisuutta.
Sarjakuvien julkaisu Suomen kokoisilla markkinoilla on pientä ja matalaa. Alan todellisia, uskoutuneita harrastajia on suomessa hyvin vähän. Levityskanavia on yksi tai ei ollenkaan. Siis sellaisia, jotka oikeasti pystyvät tekemään asioita eivätkä vain vääntele käsiään "voikun joku voi että kun joku miksei kukaan". Eivätkä myyntiluvut paljoakaan parane, jos tieto ei leviä. Moni julkaisu on jäänyt yhteen yritykseen, kun tieto ei ole levinnyt ajoissa. "Ai tämmöinenkin on joskus tullut!?"
Ihan kevyesti voi listata "tämä ja tämä PITÄISI julkaista", mutta jos ei ole valmis laittamaan omaa panostaan likoon niin siinäpä listailee. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #298 : 26.02.2021 klo 23:34:23 »
Kirjailijat tuskailevat samaa Twitterissä, ettei riitä tieto että jotain julkaistaan, vaan pitäisi syntyä valtavasti pöhinää ympärille ennen kuin ostava yleisö edes kuulee julkaisuista.

Tuumailin Kvaakin vanhoja juttuja tägittäessäni, että jos ei edes kaltaiseni aktiivi ole rekisteröinyt julkaisuja ollessaan muutaman vuoden sivussa, niin onhan se toivoton rinne noustavaksi.

Sitäkin mietin, että montako sataa kertaa juttujen kirjoittajat ovat lisänneet linkin juttujen yhteyteen ja tarvittaessa aloittaneet uuden ketjun, mutta vain aniharva osallistuu keskusteluun.

Ulkomailla moni sarjakuvien verkkojulkaisu on siirtänyt painopistettään jo muutama vuosi sitten ja nyt sarjakuvia käsitellään elokuvien ja pelien ohessa. Tietysti siinä on kyse mainosrahoista, mutta kertoo se vähintään miten silmäpareja on kuviteltu saavutettavan.

Uskon ilman tietoa, ettei moni näistä sekajulkaista menesty muutoksen ansiosta merkittävästi paremmin. Elokuva- ja pelijulkaisujen parhaat ovat niin kovatasoisia, ettei samalle kentälle mennä kirjoittamalla Kykloopin uusista housuista.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #299 : 27.02.2021 klo 00:14:25 »
Juu höpöti pöppöti.

JOS oikeasti haluaa, että jotakin julkaistaan, on ryhdyttävä itse toimeen eikä uikuteltava r-ringissä että voi voi kun miksi ei.

Ynnä sitten pitää myös OSTAA sarjakuvia eikä vain hipelöidä niitä kaupoissa. Sikäli kun on oikeasti kiinnostunut sarjakuvista.

Kirjastoista lainaavat ovat okei, kirjastoista sarjakuvia pöllivät (expeletieve deleted).

Itse olen saattanut maailmaan reilun 10 vuoden aikana noin 100 suomenkielistä sarjakuvateosta. Jos ette pidä niistä - tai ostanut niitä, niin voi voi. Muutama hieno ihminen on pystynyt samaan ja jopa parempaan. Ei se niin vaikeaa ole.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama