Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvamarkkinoiden koko  (Luettu 94579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 157
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #180 : 30.05.2018 klo 23:07:39 »
Tuttavat Angolasta ja Tunisiasta ovat törmänneet minuun ja sarjisnörtteyteen.

On sen verran mielenkiintoista tekstiä tuo sinun loppuviesti, että voisit kuvanäytteiden kanssa laatia aiheesta Kvaak-artikkelin.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 773
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #181 : 31.05.2018 klo 21:26:12 »
Sanoisin, että Netflix yms. ovat päinvastoin kääntäneet tuon kehityksen laskuun.



nyt on tarkoitushakuinen lainaus:

Netflix alkaa julkaista sarjakuvaa aloittaen the Magic Orderista

tota kyllä tässäkin on juuri kyntensä näyttänyt tekijätiimi mutta tässä streamaus ajaa juurikin sarjakuvan asiaa.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 157
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #182 : 01.06.2018 klo 20:38:33 »
Netflix alkaa julkaista sarjakuvaa aloittaen the Magic Orderista

Olisihan se tavallaan jännä juttu, jos Netflix tosissaan täydentäisi kolmikon Amazon (Comixology) ja Disney (Marvel) sarjakuvan striimauspalveluissa.

Siinä sitä suuret mediayhtiöt kävisivät sotaa kaikilla rintamilla. Kuka siihen väliin enää mahtuu.

Tulevaan DC Universe -striimauspalveluun olisi huhujen mukaan tulossa myös sarjakuvat. Tämä selittäisi miksi se niitten touhu on ollut toistaiseksi niin päämäärätöntä.

Lopulta masentavan nopeasti tämä sitten menikin isojen leikiksi. No, johan minä näköjään digikatsauksessa vuonna 2013 ennustin, että voittajat seuloutuvat muutamassa vuodessa.

Kuka vielä muistaa niitä pieniä eli Madefire, Panelfly, iVerse... yksi päivitti kotisivuja joulukuussa, toinen twiittasi marraskuussa. Kaikki siis puolikuolleita.

Ranskalaisilla on sentään se oma juttunsa, minkä nimi ei nyt tule mieleen.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 773
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #183 : 01.06.2018 klo 22:42:59 »
Niin siis, striimauspalvelu on tuottajataho.
image comics on kustantaja ja tästä tulee siis ihan oikea printtiversio sen digin lisäksi.

Olisihan se tavallaan jännä juttu, jos Netflix tosissaan täydentäisi kolmikon Amazon (Comixology) ja Disney (Marvel) sarjakuvan striimauspalveluissa.

Siinä sitä suuret mediayhtiöt kävisivät sotaa kaikilla rintamilla. Kuka siihen väliin enää mahtuu.

Tässä näkyy että miehen voi viedä Suomesta muttei Suomea miehestä.
Ymmärrän ajatusmaailman täysin ja siinä on myös yksi syy miksi sarjakuvamarkkinoiden koko on mitä on:
"kun ei näillekään albumeille/lehdille/integraaleille ole tilaa miksi olisi vielä yhdelle lisää?"
On tottakai helpompi luovuttaa jo ennen kuin aloittaa ja mitään riskiä on, mutta silloin tilanne pysyy samana.

Jos se harhainen yhteinäiskulttuuri menikin jo kuten se juna mikkeliin niin planeetalla on rapiat 7, 6 miljardia asukasta. Pirstaloitunutta kulttia riittää kyllä, mutta minä en missään kohtaa olekaan väittänyt että "sarjakuva, se se vasta hyvä tapa on tulla rikkaaksi ja kuuluisaksi"
ei.

Mutta nykyinen malli, mukaanlukien tuo sähköinen digipuoli, mahdollistaa ihan toisenlaisen näkyvyyden ja tavan tavoittaa ne hörhöt myös eri puolilta maailmaa.
Perinteistä printtiä unohtamatta.
Sarjakuvalla kun on samoja etuja kuin elokuvalla mutta sen tuotantokulut ovat marginaaliset: ohjaus, käsikirjoitus, lavastus, näyttelijät kaikki paperin ja kynän tai piirtotabletin ja nettiyhteyden päässä.

Tätä voi pitää optimistisena lausuntona, vaikka se onkin kaikkea muuta. Jokaista läpimurtoa ja JP Ahosta kohden löytyy kymmeniä joiden selkä taittuu ja joista on helpompaa jäädä kanveesiin kuin nousta ylös vielä seuraavaa 14 erää varten.

Mutta vaikka täälläkin sanottiin ettei pelkkä tarjonta yksin riitä, kehtaan väittää ettei ilman tarjontaa synny kysyntääkään.

Hyvällä tarinalla on aina kysyntää ja sarjakuva on täysin vertailukelpoinen taidemuoto. Siinä vaan on rakenteellisia ongelmia sekä jakeluverkossa että osin sisällöntuotannossa, valtiosta ja alueesta riippuen.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 157
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #184 : 01.06.2018 klo 23:44:05 »
Niin siis, striimauspalvelu on tuottajataho.

Juu, jäin vain maistelemaan tätä mallia.

Ilman tuota Imagen kautta tulevaa paperiversiota malli vertautuisi täysin Netflix Original -tuotantoon.

Marvel sekä kustantaa että julkaisee, Comixology julkaisee ja Netflix on siltä väliltä. Kustantaa ja julkaisee digitaalisena.

Animaatio ja audio -jutut ovat ihan kuin vanhoja Madefire-juttuja. Sieltä suunnasta olisi varmaan halvalla valmis alusta ostettavissa...


Tässä näkyy että miehen voi viedä Suomesta muttei Suomea miehestä.

No niinpä, onhan Suomessa vaikka mitä Ville Rantaa vientiin saakka vaikka lehtipiste olisi "ankkaa ja mankkaa".

Kirjoitin nyt siitä isojen mediatalojen kentästä. Eniten mietityttää mikä on mm. Dark Horsen ja Imagen asema, nehän kipuilevat Comixologyn ja tekijöiden painostaessa tahoillaan. On vaikea nähdä, että ne saisivat vaikka joukkovoimalla sellaisen oman niche-palvelun pystyyn. Omillaan ne ovat pieniä, niin pieniä.

EDIT: Korjattu lainaus, meni tägitys pieleen.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2018 klo 00:00:13 kirjoittanut Jiksi »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 773
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #185 : 01.06.2018 klo 23:54:32 »
Dark Horse ja Image pieniä?
Mikä ihme ja kumma on sitten pienen kriteeri?

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 157
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #186 : 02.06.2018 klo 00:18:35 »
Rob Salkowitz jo vihjaili, että tänään tulee iso uutinen.

Comixology Originals tallaa just Dark Horsen, Imagen ja IDW:n varpaille.

Kuinka kipeästi polkaisee, se jää nähtäväksi. Amazonilla on kassaa vaikka kokeilemalla tarjota sellaisia diilejä tekijöille, joita eivät pienemmät tarjoa.

Tässä selkeästi astellaan sitä tietä, missä sisältö alkaa keskittymään jättiläisille. Tausta-ajatus on, että jokainen minuutti minkä käyttäjä tarkastelee oman firman tuotantoa on isompi siivu voittoa ko. minuutilta. On massaa ja massia.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 157
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #187 : 02.06.2018 klo 00:33:34 »
Forbes-juttu on valovuosia edellä näitä sarjakuvasaittien analyysejä, mutta Newsaraman jutussa lausutaan odottamani sanapari "subscription program".

Comixology Unlimited sai niin huonon lähdön, että olen vain odotellut että millä Amazon kiertää sen ongelman ja ryhtyy kasaamaan vastausta Marvel Unlimitedille.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 773
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #188 : 02.06.2018 klo 00:52:23 »

Comixology Originals tallaa just Dark Horsen, Imagen ja IDW:n varpaille.

Kuinka kipeästi polkaisee, se jää nähtäväksi. Amazonilla on kassaa vaikka kokeilemalla tarjota sellaisia diilejä tekijöille, joita eivät pienemmät tarjoa.

jännää on miten eri tavalla nähdään tuo.
Amazon on jätti mutta ainakin alkulanseerauksessa korostavat kyllä paperipuolen yhteiskonsensusta:
Lainaus
“We’re aiming for is to make more people into comics fans. We want to create new fans who become print buyers, go into their local comic shops, go to conventions and become part of the culture. We will continue to make new fans and meet them where they want to be met.”
joka siis edustaa eri käsitystä kuin  täällä on jaettu.

Joskin aiempi pointti:
Kirjoitin nyt siitä isojen mediatalojen kentästä. Eniten mietityttää mikä on mm. Dark Horsen ja Imagen asema, nehän kipuilevat Comixologyn ja tekijöiden painostaessa tahoillaan. On vaikea nähdä, että ne saisivat vaikka joukkovoimalla sellaisen oman niche-palvelun pystyyn. Omillaan ne ovat pieniä, niin pieniä.

siitä pienuudesta:

Lainaus
Another feature of the comiXology Originals program is that all the content is creator-owned, a business model common to publishers like Image Comics, Dark Horse and IDW (which together account for about 20% of the approximately $1B US comics market), but not for the big franchise superhero universes of Marvel, DC or Valiant, which are corporate-owned.
boldaus minun.

omaa mielenmaisemaa ei auta se että kun ainoa tunnettu on Elephantmen vertautuu suoraan musiikkimaailmaan ja niiden radiosoiton pakkopullaan jonka tuote vaihtuu vaikkei sitä huomaakaan koska jokainen ylituotettu poppispoppis on kuulostanut ihan samalta tuubalta viimoiset 50-60 vuotta, korostetummin vikat ~40 vuotta autotunesta ja syntsista lähtien.

ja silti: vaikka täällä mainitaan aina Ville Ranta ja musiikissa se Matti Teppo ja Loiri on musiikissakin Suomen vientivaltti se mille ei alkuun eikä oikein vielä nykyäänkään tipu tukea tai rahaa vaan lähinnä "hassuja nuo hevarit" läppää.

Onneksi nykyään musiikkimallikin on muuttunut tekijöidenkin kannalta ja kuten tässä lanseerauksessaan korostivat että rahahan ratkaisee:
jos on jo myyvä/myynyt tuote ja infra uudelleenjulkaista se on tämä on puhtaasti taloudellisesti hyödyttävämpää nykyisessä talousmallissa.
Goljatit kun saavat kimppuunsa nälkäiset linkomiehet  nyky-yritysjätit taas haluavat liittoutua pienten ja ketterien kanssa ja hyötyä symbiosista ilman game of thrones kohtaloa.
Tai kuten merkonomiaa sairastavat sanovat: hajauttamaan riskin


[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 560
  • Akvaarious.
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #190 : 02.06.2018 klo 17:57:14 »
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sarjakuvien-suosio-laskee-vain-aku-ankka-pyristelee-lasten-suosikkina/795440/

Aku Ankasta ei oikein taida olla julkista levikkitietoa sitten vuoden 2014 jolloin levikki oli pudonnut 324 500 kappaleesta jonnekin 228 050 kappaleeseen. Toki sekin on todella paljon, mutta en ole ihan varma kuinka kattava on Lataamon suosio perusteena paperilehden painoksen laskemiselle.

Joka tapauksessa vanha viisaus sanoi: "Akkari ja Mustanaamio eivät ole sarjakuvalehtiä vaan osa elämänkulttuuria", niiden uskollisimmat lukijat eivät aina edes tajua lukevansa sarjakuvaa.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 157
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #191 : 02.06.2018 klo 20:43:18 »
Amazon on jätti mutta ainakin alkulanseerauksessa korostavat kyllä paperipuolen yhteiskonsensusta:joka siis edustaa eri käsitystä kuin  täällä on jaettu.

Enemmän kuin se mitä sanotaan, suosittelen kiinnittämään huomiota siihen mitä on tapahtumassa; mikä yritys tuo Amazon oikeastaan on ja miten se toimii; mihin suuntaan toimiala on kulkemassa.

Vanha mielikuva hitaasti liikkuvista suuryrityksistä on ajastaan jäänyt. Teknologiajätit ovat erityisen nopeita ja ketteriä. Amazon polkaisi tyhjästä itsensä pilvipalvelujen markkinajohtajaksi. Originals-julkistuksen yhteydessä Amazon jälleen korostaa "kokeile ja korjaa" -ideologiaansa (test-and-learn).

Kuka huomasi Starkingsin yrityksen Comicraft. Tämä on yritys joka suunnittelee logoja ja tarjoaa fontit.

Onko Imagen perusdiili suoraan kadulta saapuvalle vielä se rahoita oma julkaisusi neljällä tonnilla. Kuinka monta vuotta sillä on se nyt jo ollut.

Entä jos Amaxology laittaa siihen rinnalle vaikka nollakustannusdiilin, jossa Comicraft hieraisee kanteen logon ja sivuille tekstit kaupan päälle. Vastikkeeksi annetaan 90% leffaoikeuksista – tai Amazonin oman striimauspalvelun tapauksessa merkittävästi vähemmän – ja kymmenen vuoden ajan kaikki julkaistu on vuoden yksinoikeudella Amaxologyn tilausjäsenillä tms.

Onko todennäköisempää, että elokuva- tai sarjaoptio laukeaa Amazon Primessä jos valitsee Comixology Originals -ohjelman kuin perinteisellä valkokankaalla jos menee perinteistä tietä printtiä pitkin. Tuskin. Kuitenkin se tuntuu siltä.

Jos jätetään spekulointi vähemmälle, niin onhan Comixology kulkenut pois printistä ja kohti digisarjoja pitemmän aikaa: Digital Exclusive ja sittemmin Unlimited sekä viimeisimmäksi "Pull List" -ominaisuuden pois jättäminen.

Amazon Comixologyn ostettuaan ensimmäisenä tekonaan esti sisäiset ostot Applen kautta ts. esti ulos suuntautuvan kassavirran. Tässä print-on-demand tarkoittaa, että kaikki välikädet poistetaan ja jatkossa mennään siellä missä Amazon on valmis, vahva ja tehokas.

Ei varastoja, ei sarjakuvakauppoja, vaan suoraan kuluttajalle, jonka käsiin paketit toimitetaan Diamondin sijasta itse.

Löytyykö uusia lukijoita, kun Marvel ja DC ei ole löytänyt. Amazon on valtava yritys, jolla on valtava määrä tietoa kuluttajista ja ostokäyttäytymisestä.

Ensimmäinen fiilis näistä uutuusjutuista on, että siellä painottuu vähän se puoli mitä Marvel yritti ennen takaisin päin peruuttamistaan. Ei ole ainakaan supersankaria noin niinkuin pintapuolisesti.

Ehkä Amazon laskee taustalla, että DC avaa oman unlimited -palvelun ja onhan se aina mahdollista että Disney vetää omat sarjansa muiden alustoilta pois kuten se veti oman tuotantonsa pois Netflixin kynsistä. Silloin on erotuttava Marvel Unlimitedistä ja DC Universestä.

Joka tapauksessa Marvel Unlimited jo avasi matopurkin, tärkeitä termejä tuossa Forbesin jutussa olivat mm. "free to read" ja "binge-reading" eli mennään kohden tilausmallia ja luetaan kokonaisia sarjoja kerralla (vrt. televisiosarjojen katsominen kausimaratonina).

Tämä kaikki on aloitetaan ja lopetetaan "printti on tärkein, sarjakuvakaupat ovat tärkein, harrastajat ovat tärkein" -lorem ipsumilla ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Diamond on selvä häviäjä, mutta minä en sitä puljua itke. Sen sijaan olen huolissani pienkustantajista, jotka ovat kiinni vanhassa ennakkotilausmallissa eli Dark Horse, Image, IDW ja kaikki muut. Nostaako Diamond hintoja? Kaatuvatko loputkin kivijalkakaupat. Mistä löytyy niille digitaalinen koti.

Kuinka paljon Amaxologyn alle imuroituu uudesta creator owned -materiaalista?

Image on siitä jännä, että sen isoin vahvuus on tekijäyhteisön goodwill ja isojen nimien perässä tulevat myös nimettömät yrittäjät. Kuitenkin menestyjät voivat tehdä omia diilejään, kuten Kirkman Walking Dead -sarjan digitaalisten oikeuksien kanssa teki – ja juuri Comixologyn kanssa.

Image on sellainen vaikeasti käsitettävä yrityksen runko. Jos tuosta tekijävirrasta suuntautuu tietty osuus Amazonin taskuun, niin se tuntuu heti ensimmäisestä lähtien. Huomasitteko sellaisen pienen sanan kuin advances... ei sen välttämättä tarvitse merkitä ennakkomaksua, siis rahaa, mutta monestiko olette julkisuudessa nähneet tuon sanan yhdistettynä sarjakuvan tekijöihin.

Dark Horsen toimintaa olen katsellut hieman huolestuneesti jo pitemmän aikaa. Tähtien sodan menetettyään ovat hyvät uutiset olleet sillä suunnalla vähissä.

Kuka edes osaa lunttaamatta mainita viisi uutta sarjaa viimeisten viiden vuoden ajalta? Kokeillaan. Jeff Lemiren Black Hammer ja, ja... Garth Ennisin World of Tanks (tämäkin on joku pelilisenssi) ja sitten... öö, ei hemmetti, onhan niitä nyt muitakin oltava.

Ennustan, että Dark Horsea ei kymmenen vuoden päästä enää ole itsenäisenä firmana olemassa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 773
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #192 : 02.06.2018 klo 21:00:19 »
Image on kolmanneksi suurin kustantaja, IDW ja Dark Horse jakavat sijan neljä.
Niiden rankkaaminen pinekustantamoihin on omaan korvaan joko vahinko tai tarkoitushakuista, koska vaihtoehto kolme "tyhmää" ei Jiksiin sovi.

Kyseessä ei ole vanha mielikuva, kyseessä on sykli. Suuryritykset pelaavat isosti ja häviävät isosti. AAmazonit ja Googlet sekä Netflixit sen kun kasvavat kunnes tulee mutta.
Omassa maassamme on hyvä esimerkki Nokia, joka on osa Microsoftia ja ei ole enää sellainen puhelinjätti kuin oli.

Toivon että Amazon pelaa merkkinsä oikein ja alakin hyötyy tästä, itselle vaan näistä meillä on oma levitysverkko tulee mieleen se kun alan suurin Marvel teki oman levitysverkkonsa ja oli kaatua sen kanssa ja siksi on oma läpyskänsä previewsin kanssa nykyään.

Totta eihän Nokiakaan kadonnut tyystin vaan on pienemmällä liekillä toisen toimijan alajaosto kuin mustanaamiokerhossa ikään, ikaalisten vaeltavat haamut, mutta tknologiajätit eivät ole irrallaan oikeasta todellisuudesta sen enempää kuin sarjakuvatkaan.

Sähköistyminen ja nettibusiness on toki päivän sana. Olen paraikaa mailla jeesamassa vanhuksia muutaman projektin kanssa ja paikallinen elektroniikkaliike lopettaa.
Isompaan ketjuun liittyminen ei auttanut, kivijalkapuolena on olla showroom jossa ihmiset käyvät katsomassa millainen pesukone/läppäri/taulutv/kotiteattri/parranajokone/älypuhelin/järkkäripokkarikamera oikein onkaan..... ennen kuin ostavat sen netistä halvemmalla kotiintuotuna.

elektroniikka ja sen valmistus ei siinäkään lakkaa, mutta näivettyy kulttuuri ja osa alan toimijoita pääsee "etsimään uusia haasteita"
useimmille tämä kiertoilmaus ei haittaa....niin kauan kun ei osu omalle kohdalle.


Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 773
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #193 : 02.06.2018 klo 22:39:15 »
korjaan edellistä IDW on neljä.

Ilahduttavasti sarjakuvamarkkinain koko ei ole vain kvaakin puntaroinnin varassa.
Myös Atomekan Dave Elliotilla on rakenteellinen ehdotus

tuokin on rakenteeseen liittyvä malli, printtipuolen toki eli monista varmaan emujen ja dodojen sprinttikisa, mutta vaikka tuossakin on kömmähdysvaraa on siinä jotain joka saattaisi toimia.

kannattaa muistaa että linkin kuukausikaaviossa puhutaan kahdestoistaosasta miljardia dollaria eli sellaisesta raaasti jakaen 83 miljoonan dollarin eli rapian 71,1 miljoonan euron potista.
Kyllä se noin miljardin liikevaihto ei jakaudu tasan kuukausien välillä toiset ovat heikompia toiset selkeästi vahvempia, mutta kun on puhuttu "pienistä tekijöistä" (ja jostain  syystä vain yhdysvaltain markkinoista tai suomen markkinoista?) niin on  ehkä syytä muistuttaa että vaikkei aina siltä vaikuta, sarjakuvissakin pyörii isot rahat.

Myönnetään monet sarjakuvaelokuvat keräävät sen miljardin lipputulot itsellään (arvatenkin syy miksi Jiksi tuo elokuvaoptiot keskustellun toistuvasti mukaan) mutta niiden tulonsaantirakenne on eri ja ennen muuta niiden infraverkon kulut ovat aivan eri luokkaa kuin sarjakuvan kohdalla.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 157
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #194 : 02.06.2018 klo 23:00:48 »
Niiden rankkaaminen pinekustantamoihin on omaan korvaan joko vahinko tai tarkoitushakuista, koska vaihtoehto kolme "tyhmää" ei Jiksiin sovi.

Kai minä saan vielä tyhmiä kirjoitella. Konteksti oli se, että jättiläiset tulevat kustantajakentälle. Tekevät ne mitä tahansa, niin se vaikuttaa pienempiin.

Amazon tietää tarkemmin kuin yksikään kustantaja, että mikä myy. Nykymaailmassa kuluttajien käyttäytymistä – ei siis ainoastaan ostokäyttäytymistä – seurataan hiiren liikkeitä myöten, tallennetaan tietoa kiinnostuksen kohteista, kootaan profiileja sekä viime kädessä paitsi analysoidaan ja ennustetaan, myös tarjotaan aktiivisesti että osta, osta, osta.

Amazonin rinnalla Marvel ja DC (ilman emojaan ts. Disney ja Warner Bros) ovat  pieniä. Siis ne samat jotka haukkaavat leijonanosuuden, ja joiden rinnalla kaikki muut kustantajat ovat pieniä.

Se nyt tietysti on aina suhteellista, mikä on suurta ja mikä pientä. Jeff Bezos eilisten uutisten mukaan tienaa 190 000 taalaa minuutissa. Tulee mieleen Kummelin sketsi, että onko se paljon vai vähän.

Tietysti kukaan ei oikeasti tiedä paljonko sarjakuvia myydään, mitä kanavia pitkin ja miten markkinaosuudet menevät. Tämä ei muutu, kun peliin tulevat yritykset joiden verosuunnittelu on niiden yksi keskeisimmistä toiminnoista.

Amazon ei tässä tietysti rakenna uutta vaan hyödyntää olemassa olevaa. Samalla tavalla kuin se aloitti pilvipalvelut rakentamalla ne omien järjestelmien varaan. Se monistaa ja skaalaa.

Itse voin sanoa, että en minä suuryrityksiä rakasta, mutta turhaa se on vihatakaan. Toivoa täytyy, että tällä on enemmän positiivisia pitkän kantaman vaikutuksia kuin sillä on negatiivisia. Oletettavasti tulee joka tapauksessa molempia.