Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvamarkkinoiden koko  (Luettu 96840 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #150 : 27.05.2018 klo 10:55:01 »
Vaikka sarjakuvamarkkinoiden tilanne on, mitä on, niin ainakin mun mielestä eletään kuitenkin myös tietynlaista kulta-aikaa. Tarjolla on ihan mielettömästi sarjakuvaa eri muodoissa. Meille nostalgiannälkäisille vanhojen hyvien aikojen muistajille on tarjolla isokokoisia, laadukkaita kovakantisia uusintoja ja vaikka mitä. Ei silloin teininä kovimpina sarjakuvaharrasteluvuosina olisi ollut tällaiseen edes mahdollisuuksia saati sellaista sitten osasi mitenkään edes kuvitella.

Totta tämäkin.

Toivottavasti sarjakuvan myyntitrendin lasku pysähtyisi tämän monipuolisen tarjonnan myötä - ja lähtisi hissuksiin jopa loivaan nousuun.

Kustantajilla on selvää kiinnostusta ja halua nostaa sarjakuvaa enemmän esiin, kunpa se sama asenne tarttuisi myös jakelu- ja myyntipuolelle.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #151 : 27.05.2018 klo 13:08:48 »
Niin. Eikä ole lasten sarjakuvien kulttuuria eikä ns. hittejä sillä osastolla tarjolla. Puhumattakaan että syntyisi Asterixiin tai Muumeihin vertautuvia uusia juttuja, joissa olisi klassikkoainesta ja sellaisia piirteitä että ne toimisivat yhtä lailla aikuisille.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #152 : 28.05.2018 klo 13:02:37 »
Toivottavasti sarjakuvan myyntitrendin lasku pysähtyisi tämän monipuolisen tarjonnan myötä - ja lähtisi hissuksiin jopa loivaan nousuun.
Mä luulen, että monipuolisuus ja pienet painokset ovat osa nykypäivän trendiä. Eli kohdennetaan juttuja yhä pienemmille kohdeyleisöille, heimoille. Tästä viestii erityisesti noi kalliimmat kovakantiset uusintapainokset ja muut luksusjulkaisut.

Trendi voi tietenkin muuttua ja varmaan muuttuukin jossain vaiheessa ja sarjakuvalla on niistä huolimatta hyvät mahdollisuudet varmaan kaikkina aikoina olla laajan yleisön juttu.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #153 : 28.05.2018 klo 18:40:34 »
Trendi voi tietenkin muuttua ja varmaan muuttuukin jossain vaiheessa ja sarjakuvalla on niistä huolimatta hyvät mahdollisuudet varmaan kaikkina aikoina olla laajan yleisön juttu.
Niin, sitähän ei vielä tiedä millaista on sitten kun vanhat mediat, telkkari ja printti kuihtuvat marginaaliin. Silloin jokin pienehkö juttu netissä on jo aika iso, kun kaikki viettävät netissä vielä paljon enemmän aikaa kuin nyt. Sarjakuva kuitenkin tarvitsee jonkin alustan, portaalin tai julkaisijan tullakseen löydetyksi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #154 : 28.05.2018 klo 19:42:48 »
Niin, sitähän ei vielä tiedä millaista on sitten kun vanhat mediat, telkkari ja printti kuihtuvat marginaaliin.

eli joittenkin mukaan...juuri nyt.

Printtimedialla on yhä valtaa, Helsingin sanomien teatterikritiikki nostaa tai kaataa yhä produktioita, mutta sarjakuvan saralta sillä ei moista merkitystä ole.
Kehut toki tekevät piikin kasvuun muttei kuten muilla tahoin.

Sarjakuva on jo valmiiksi marginaalissa, mutta on saanut vetoapuja mm. Reiman (ja monen muun ) vihaamalta elokuvasovitusten puolelta.
käännetyissä ja kääntämättömien myynnissä television tappama media elokuva jeesaa myynnissä.

Toistaiseksi mennään enemmän Velin mainitsemaan Heimoajatteluun. Ei edes tavoitella isoa yleisöä vaan se kulttipiiri jolla katetaan menot ja jos hyvin kät viivan alle jää vähän.

Kiistäisin myös sen että ei tulisi uusia Asterixeihin ja Muumeihin verrattavia uusia juttuja. Itse laskisin Voron The Thief sellaiseksi.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #155 : 28.05.2018 klo 19:57:32 »
Mä luulen, että monipuolisuus ja pienet painokset ovat osa nykypäivän trendiä. Eli kohdennetaan juttuja yhä pienemmille kohdeyleisöille, heimoille. Tästä viestii erityisesti noi kalliimmat kovakantiset uusintapainokset ja muut luksusjulkaisut.

Sanoisin, että Netflix yms. ovat päinvastoin kääntäneet tuon kehityksen laskuun.

Se on ikään kuin streemauksen harha, että jokainen on individualisti, kun harrastaa yksin samaa juttua kuin kaikki muutkin. Tietyllä tapaa eletään vielä ensistäkin vahvempaa yhtenäiskulttuuria. Ready Player One tai jotain.

Sarjakuvien osalta näkisin, että Suomessa on vain menty edellä sitä kehitystä, mistä kustantajat ovat Yhdysvalloissa vasta viime vuosina julkisesti puhuneet ts. myydään samoille lukijoille vähemmän ja kalliimmalla.

Sarjakuva kuitenkin tarvitsee jonkin alustan, portaalin tai julkaisijan tullakseen löydetyksi.

Tarkoitat varmaan Suomen tapauksessa ja täälläkin muuta kuin Lataamo.

Jos eivät elokuvat tuo Marvel Unlimitediin lukijoita maailmalla, niin ei se löytämisestä ole kiinni. Miljoonat ihmiset altistuvat toistuvasti Marvelin logolle, jossa sarjakuvasivut sen kuin vilahtelevat.

Nykylukijat tulevat siirtymään sähköiseen kuluttamiseen maailmalla. Kovimmat jäärät pitävät kovakantisista kiinni kuin musaharrastajat vinyylilevyistään.

Kustantaja saa striimauksesta kiinteän kassavirran, jossa pärjätään massalla. Uudet tulokkaat ja pienkustantajat hukkuvat Comixologyssä, jossa näkyvyyden saa se sama massa. Tekijät nukahtavat leffaoptiosta unelmoiden.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #156 : 28.05.2018 klo 23:40:00 »
Jiksin vastaus pätenee isoon osaan läntistä maailmaa.
Printtipuolella afrikassa ja aasiassa jyrätään vielä hyvä tovi, varsinkin kun ovat osin juuri markkinointikonsulteille lohikäärmeitten asuttamaa maata vielä toistaiseksi.

Digitaalisuus missään ei aja pienen taiteilijan asiaa vaan jo valmiiksi isoja lafkoja, mediatalot omaavat mahdollisuuden mainostaa ihan eri resursseilla ja hankkia näkyvyyttä.

itse en edusta vinyyli tai kovakantisosastoa lainkaan, vain sisällöllä on väliä mutta kumpikaan ei ole ensimmäinen valintani, kuten ei digisarjakuvakaan.

Vinyylikin teki paluun ja siinäkin mentiin hipsterit edellä, ei musiikki. Maailmassa jossa konmaritus ja muu tyhjiä sisustuspintoja paljon- vaihdetaan-iSitäsuntätä-kun trendi-vaihtuu ei pelasta maailmaa mutta se on suuntaus.

Digi on kasvava näkymätön osuus, mutta jokainen joka kuittaa sillä painetun tuotteen menneen ajan jäänteeksi joka katoaa hetkenä minä hyvänsä voi ostaa pari siltaa, suomalainen arkirealismi valtaa maailmanmarkkinat heti ja kirjat kuolivat television tultua.

Sekään käyttöliittymä ei ole kadonnut, päinvastoin ns. milleniaalit ovat suurempia lukutoukkia kuin aiemmat sukupolvet suhteessa

ja lehtikin on täysin kuollut muoto. Kuka minkäkin narratiivin haluaa uskoa.
Kirjojen ja sarjakuvien asema kärsii mutta ei yksin koska kulttuuri on muuttumaton fakta.

Rakenne on toki yksi tekijä. Kirjat, sarjakuvat, musiikki, televiso ja elokuvat ovat kaiki taiteita.
Aina löytyy se ryhmä joka nostaa teesin "paitsi se massaviihde joka.." mutta rystysiään nuoleskelevien idioottien mielipiteet eivät ennenkään ole keiinnostaneet kun aikuiset puhuvat.

Ongelma syntyy kun merkonomiväki koettaa korjata kulttuurimallia ansaintamallinsa mukaiseksi kts. Bonnierin puksu kirjakauppapuolelle akateemsien oston myötä.
Kirjakaupasta ei tule parempaa poistamalla kirjavalikoimaa ja ammattitaitoista henkilökuntaa ja lisäämällä starbucks.

Samaa mallia on yritetty sarjakuvapuolella, kun myynti on pientä sitä minimoidaan keskittymällä nostalgiakovakantisintgraaleihin olemassaolevalle pienelle yleisölle.
Eivät toki kaikki ja monelle pienelle toimijalle kulttuurisesti kestä julkaisutoiminta on riskinottoa henkilökohtaisella konkurssilla.

Perinteisellä sarjakuvapuolella on mahdollisuus ja tulevaisuus muttei kvartaaliajattelun mukaan.

Mutta mallista on aiempaa esimerkkiä: koska häsin tuskin on myyntiä nykyisille julkaisuille miksi juklkaista enemmän vaikka laajemmalla hajonnalla tavoittaisi ne joille tämä tarjonta ei kelpaa.

Hesarin artikkelissa VesaK oli surullisen oikeassa että monessa supermarketissa on parempi sarjakuvakirjaosasto kuin monessa kirjakaupassa. Niin kauan kun molempien myyntiartikkelina on Kamala Luonto en tee kauppoja, en perhana kelpuuta edes kylkiäisenä.
Saunanpesän saa syttymään helpommikin.

Mutta jos siellä olisikin vielä isompi valikoima, eikä niin että minun tai valittujen asiantuntijoiden valitsemia vaan niitä, sitä Kamalaa luontoa kun se kuitenkin myy ja jotain muuta vielä muille.
Kauppaketjulla on tila kuitenkin ja sarjakuvan kestoäkyjen saatavuus kansallisessa ketjussa olisi myyntistrategia.

Hidas ja pitkä mutta myyntistrategia. Jokaiselle jokin on aina ensimmäinen Lassi ja Leevi, Corto Maltese, Ryhmä-X, Maisa ja Kaarina, Valerian jne jne.

Sillä ja  edukkaana albumina tjs tilanne korjaantuu.

Lehtiä ei enää ruveta lanseeraamaan, mutta asui Suomessa amerikoissa pääsiäissaarilla tai siperiassa on syötävä.

Comicbook history of comics Manga mainittiin ohimennen kuinka osasyy mangan asemaan oli kuinka Japani panosti joukkoliikenteeseen ja lapset ja nuoret eivät olleet sidottuja amerikkalaisen ydinperheen peltilehmään ja saattoivat omatoimisesti käyttää rajalliset taskurahansa myös sarjakuviin.

Toki, juurikin Jiksin pointti. Digimaastossa voi etsiä omatoimisesti ne sarjakuvat ihan omalta älylaitteelta jota vanhemmat ei rajoita.

Itse soisin että molemmat järjestelmät tukevat toisiaan, digi ja perinteinen ja täydentävät toisiaan.


Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #157 : 29.05.2018 klo 18:51:26 »
Taisi Suomessa lehtihyllysarjakuva epäonnistua silloin, kun sen olisi pitänyt painaa kustannukset alas.

Kuvittelin takavuosina, että mv-pokkarit (Ihmesarja sekä isommat kesälomakauteen kohdennetut julkaisut) olisivat olleet tulevaisuuden suuntaus.

Saattoivat ne sitä ollakin, mutta hinnoittelun osalta mm. viimeiset Ihmesarjat menivät jo ihan täysin yli.

Ankka ja Tex ovat olleet kohtuuhintaista lehtihyllysarjakuvaa sanan positiivisessa merkityksessä. Manga sekin hinnoiteltiin maltillisesti.

Tulihan se kipuraja vastaan 90-luvullakin, kun ei jotain yli kolmenkympin (markkaa) marveleita raaskinut enää ostaa.

Kun hinta nousee, täytyy koetun laadun nousta myös korkealle. Tämä johtaa siihen, että jenkeissä myydään paksua mv-kokoelmaa ja Suomessa kovakantista.

Molemmissa on sama logiikka, ensimmäinen vyöryttää alas painetun sivuhinnan voimin ja toisessa hifistellään painotuotteen laadulla. Ensimmäinen vetoaa Curtiin ja toinen Lurkeriin. Itse olen siinä välissä, että kelpuutan molemmat.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #158 : 29.05.2018 klo 21:41:10 »
Kun hinta nousee, täytyy koetun laadun nousta myös korkealle. Tämä johtaa siihen, että jenkeissä myydään paksua mv-kokoelmaa ja Suomessa kovakantista.
Tää on muuttunut jo sen verran, että enää ei myydä paksua mustavalkoista, vaan paksua värillistä. Käytännössä Marvelin Essential- ja DC:n Showcase -linjat on lopetettu ja tilalla on paksummat uusiokokoelmat. Marvelilla Epic collectionit ja DC:llä Gold-, Silver- ja Bronze Age -kokoelmat.
Mutta muuten joo.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #159 : 29.05.2018 klo 21:50:28 »
Sarjakuva on jo valmiiksi marginaalissa, mutta on saanut vetoapuja mm. Reiman (ja monen muun ) vihaamalta elokuvasovitusten puolelta.
Mielenkiintoinen tulkinta tuo että vihaisin jotain elokuvasovituksia. Jos haluaa välttämättä puhua tunteista niin kyse on enemmän pettymyksestä. Sikäli kun herättävät mitään tunteita tai mielenkiintoa. Minun kohdallani supersankarielokuvien kanssa kyse on ihan siitä (tarpeeksi monta kertaa) "pettynyt asiakas ei palaa" -ilmiöstä.
Jiksin vastaus pätenee isoon osaan läntistä maailmaa.
Printtipuolella afrikassa ja aasiassa jyrätään vielä hyvä tovi, varsinkin kun ovat osin juuri markkinointikonsulteille lohikäärmeitten asuttamaa maata vielä toistaiseksi.
Täysin kestämätön ja perätön väite mielestäni on se että printti olisi joskus jyrännyt Afrikassa (tai tulisi sitä tekemään). Mutta sinulla on tälle varmaan jokin perustelu?

Taisi Suomessa lehtihyllysarjakuva epäonnistua silloin, kun sen olisi pitänyt painaa kustannukset alas.
Niinkin. Mutta kuten on täälläkin usein todettu, levittäjä nimen omaan teki ongelman halvoista lehdistä. Suhteessa liian halpoja, palautuksineen työtä vaativia ja tilaavieviäkin ovat ne. Lisäksi kustantajat oppivat lihavina vuosina 70- ja 80-luvulla siihen että melkein mikä tahansa myy ja vielä ilman mainosta ja markkinointia. 90-luvulla tämä meininki sitten päättyi sarjakuvalehtien kohdalla.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #160 : 29.05.2018 klo 22:17:31 »
Mielenkiintoinen tulkinta tuo että vihaisin jotain elokuvasovituksia. Jos haluaa välttämättä puhua tunteista niin kyse on enemmän pettymyksestä. Sikäli kun herättävät mitään tunteita tai mielenkiintoa. Minun kohdallani supersankarielokuvien kanssa kyse on ihan siitä (tarpeeksi monta kertaa) "pettynyt asiakas ei palaa" -ilmiöstä.

sitten kyseessä on se että olet välittänyt tämän viestin tavalla jota ei voi kuin tulkita väärin.
Hyvä niin.

itselle pettyminen on vaikea tajuta kun ollaan selkeästi lajityypin renesanssiajan alkupuolellaverrattuna aiempiin elokuvallisiin yritelmiin.
Toki jokainen Valerian näin toteutettuna pakittaa taas taaksepäin, mutta se on jo johtanut muunkin kuin supersankarien esiinmarssiin elokuvissa joka ei minusta( toisin kuin Jiksistä, käsittääkseni) ole suinkaan päätarkoitus.

Sarjakuvafilmatisoinnit kun ovat piristäneet elokuvaa ja nuo elokuvat vastavuoroisesti sarjakuvaa.

Täysin kestämätön ja perätön väite mielestäni on se että printti olisi joskus jyrännyt Afrikassa (tai tulisi sitä tekemään). Mutta sinulla on tälle varmaan jokin perustelu?

Tuttavat Angolasta ja Tunisiasta ovat törmänneet minuun ja sarjisnörtteyteen. Totta kai keskustellaan myös sarjakuvatarjonnasta, myös paikallisesta.
Näistä rajallisista ja inernetin katkoilevan yhteyden kautta tehdyistä kuvista on muodostunut kuva mantereella olevan meidän 70-lukua muistuttava kuva:
printti ei dominoi koska mikään ei varsinaisesti dominoi mutta läntisessä mielessä oleva printtipuoli ja suomalaisittain lähes samalle 1970-luvulle jäänyt piraattijulkaisupuoli elää, samoin kuin dumppaussarjakuva.
Alueella on paljon varsinaisen virallisen kustannusalan ulkopuolista toimintaa ja myyntipuolellakin on näitä tahoja jotka myyvät "tuhottuja" jäännöseriä.

Kyseessä ei ole tulevaisuuden markkinat, varsinkin toisen tutun kanssa yhteinen käsittämättömyytemme facebookin suosioon niin afrikassa kuin euroopassa, sillä sielläkin sähköinen puoli on lisääntymässä.
Se vaan on siellä vielä harvempien käsissä kuin ns. läntisessä maailmassa ja digi-infra ei ole laajakaistatasoa.

Siellä printtimedia on yhä verevä optio, sekä isommillekin toimijoille kuin anarkistisille nyrkkipajoille.
ynnätään tähän kasvava väestö ja mainittu infra jota on vaikea ymmärtää jo euroopassa. Keikkatöiden ja elämän varrella on törmännyt siihen että kaupunkienkin sähkönsaanti voi hyvin katketa vuorokaudeksi olematta poikkeustila.
Printti toimii akuittakin.

Mutta kuten mainitsit sekin tilanne elää siinä kuin oman markkinamme status.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #161 : 29.05.2018 klo 22:48:35 »
Tää on muuttunut jo sen verran, että enää ei myydä paksua mustavalkoista, vaan paksua värillistä.

Olet oikeassa. Oli tarkoitus kirjoittaa menneessä aikamuodossa, kun meni vanhojen muisteluksi muutenkin.

Tietysti noissa näkyy se, että entisöintikustannukset käännettiin kassavirraksi, kun julkaistiin ensin mv-versiot. Värittäminen on se kallein entisöinnin vaiheista.

Toisaalta minä tykkäsin kovasti just niistä mv-julkaisuista ja oli niistä iloa myös Ihmesarja-pokkarien muodossa.

Mutta kuten on täälläkin usein todettu, levittäjä nimen omaan teki ongelman halvoista lehdistä. Suhteessa liian halpoja, palautuksineen työtä vaativia ja tilaavieviäkin ovat ne. Lisäksi kustantajat oppivat lihavina vuosina 70- ja 80-luvulla siihen että melkein mikä tahansa myy ja vielä ilman mainosta ja markkinointia. 90-luvulla tämä meininki sitten päättyi sarjakuvalehtien kohdalla.

Totta puhut, asiaan liittyi useita osatekijöitä ja tahoja, ja sarjakuvaan liittyvät haasteet (mm. logistiikkaan liittyvät) ovat samoja kuin maailmalla.

Katselinpa vain taaksepäin omakohtaisesti, kuluttajanäkökulmasta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #162 : 30.05.2018 klo 10:58:43 »
sitten kyseessä on se että olet välittänyt tämän viestin tavalla jota ei voi kuin tulkita väärin.
Hyvä niin.
Näinpä.

Tuttavat Angolasta ja Tunisiasta ovat törmänneet minuun ja sarjisnörtteyteen.
Angolasta en tiedä. Tunisiassa kerran kävin, 20 vuota sitten, enkä nähnyt siellä yhtäkään sarjakuvajulkaisua. Sanomalehdissäkään ei ollut sarjakuvia. Afrikasta ei minusta kannattaisi puhua yhtenä klönttinä. Eikä oikein Aasiastakaan, tai Euroopasta, jos niikseen tulee.  :)
Itä-Afrikka, jota parhaiten tunnen, on sarjakuvan suhteen niin toivoton, että mistään kulttuurista ei voi puhua. Etelä-Afrikassa, joka on taloudellisesti vahvin, yritellään sarjakuvapuolella jotain. Ranskan vanhoissa siirtomaissa, Länsi-Afrikassa, lienee paras tilanne. Enempää en tiedä.

Mainitsitkin jo taikasanan FB. Vähän näyttää siltä että se on valtaamassa sen vähän media-alan, mitä paikallisilla telkkareilla ja sanomalehdillä on ollut.

Totta kai keskustellaan myös sarjakuvatarjonnasta, myös paikallisesta.
Näistä rajallisista ja inernetin katkoilevan yhteyden kautta tehdyistä kuvista on muodostunut kuva mantereella olevan meidän 70-lukua muistuttava kuva:
printti ei dominoi koska mikään ei varsinaisesti dominoi mutta läntisessä mielessä oleva printtipuoli ja suomalaisittain lähes samalle 1970-luvulle jäänyt piraattijulkaisupuoli elää, samoin kuin dumppaussarjakuva.
Minusta kuulostaa siltä, että sinulla on ollut käsittämätön tuuri, jos olet sattunut törmäämään afrikkalaiseen, joka tuntee afrikkalaista sarjakuvaskeneä.

Se vaan on siellä vielä harvempien käsissä kuin ns. läntisessä maailmassa ja digi-infra ei ole laajakaistatasoa.

 sähkönsaanti voi hyvin katketa vuorokaudeksi olematta poikkeustila.
Printti toimii akuittakin.
Käsittääkseni printtijakelun ongelma kehitysmaissa on se että ei ole oikein jakeluketjuja. Vähän sama kuin Suomessa nyt. Parhaimmillaan jostain löytyy sattumalta joku "keidas", missä on jotain, jostain toisesta ajasta tai kulttuurista peräisin olevaa random-sarjakuvaa kilohintaan.Tästä syystä ei voi myöskään olla sarjakuvakulttuuria tai -skeneä kustantajineen, taiteilijoineen ja harrastajineen.

Digipuolella laajakaistaa ei välttämättä tarvita, kännykkä ja nettikahvilat ovat alustoja jotka toimivat syvälläkin puskassa melko kevyellä infralla ja tarvittaessa vaikka aurinkosähköllä. Siksi ne myös dominoivat.

Afrikkaan liittyy myös tekijänoikeuskysymys. Täällähän jotkut kokevat sen uhkaksi tai rajoitteeksi. Toisaalta juuri Afrikassa ja Aasian osalta Kiinassa, piittaamattomuus tekijänoikeuksista on näkemykseni mukaan jarruttanut sarjakuvaskenen kehitystä.

Piraattimeininki saattaa kyllä buustata markkinaa, jos lähdetään nollasta, mutta ellei sitten nopeasti saada tekijänoikeusasiaa valvontaan, ns. normaali kustannuskenttä jää syntymättä eikä paikallisilla tekijöilläään sitten ole tilaa. Tästä on olemassa sarjakuvan kannalta positiivisia esimerkkejä juuri vaikkapa Japanista ja Hongkongista. Mutta jos nettiä rinnastaa kansalliseen markkinaan, niin onko tuon buustausvaiheen jälkeinen normalisoituminen enää mahdollista?

Video- ja musiikkipuolihan ovat kuin ihmeen kaupalla saaneet markkinansa vielä netin ihmemaassa oikenemaan. Siellä on ollut kuitenkin takana reippaasti pätäkkää ja vahvoja analogisena aikana perustettuja edunvalvojia, mitä sarjakuvateollisuudella valitettavasti ei oikein ole.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #163 : 30.05.2018 klo 11:22:22 »
Olet oikeassa. Oli tarkoitus kirjoittaa menneessä aikamuodossa, kun meni vanhojen muisteluksi muutenkin.

Tietysti noissa näkyy se, että entisöintikustannukset käännettiin kassavirraksi, kun julkaistiin ensin mv-versiot. Värittäminen on se kallein entisöinnin vaiheista.
Käytännössähän sekä Marvel että DC hyödyntävät näissä kokoelmissa Archives ja Masterworksien entisöintejä. Eli ensin entisöinnit ja uudelleenväritykset maksatetaan kalliilla ja hienoilla erikoispainoksilla ja sitten tuupataan ulos sama materiaali halvempana bulkkina.
DC ei edes yritä peitellä sitä. Julkaisevat ensin Omnibus-muodossa noita Golden-, Silver- ja Bronze age -kokoelmia ja sitten puoli vuotta myöhemmin sama pehmeäkantisina versioina pilkottuna kahteen kokoelmaan.

Lainaus
Toisaalta minä tykkäsin kovasti just niistä mv-julkaisuista ja oli niistä iloa myös Ihmesarja-pokkarien muodossa.
Sama mulla. Erityisesti Ihmesarjasta pidin (jostain syystä tykkään pienemmästä pokkarikoosta yleensäkin enemmän).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 084
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #164 : 30.05.2018 klo 23:07:39 »
Tuttavat Angolasta ja Tunisiasta ovat törmänneet minuun ja sarjisnörtteyteen.

On sen verran mielenkiintoista tekstiä tuo sinun loppuviesti, että voisit kuvanäytteiden kanssa laatia aiheesta Kvaak-artikkelin.