Mutu-pohjalta...
Suomessa sarjakuvalehtien myyntimäärissä vaikuttavat monetkin tekijät. Trendit näyttävät suosivan strippisarjakuvaa ja albumeita. Ymmärrettävää toki, sillä strippi syntyy yhden hengen voimin päivässä, mutta käsikirjoitettu sarjakuva vaatii monta työntekijää ja pitkän ajan. Albumit puolestaan ymmärretään kirjoiksi, joihin pätevät lahjamarkkinoinnin säännöt. Vaikka olisi millainen talouskasvu, niin sarjakuvassa köyhäillään.
Muuten, yksi paha juttu suomalaisessa sarjisbisneksessä on ollut tamperelaisten kustantajien yritys- ja rahoitusrakenteiden vaihtelevuus.
Kustannus Oy Semic ei koskaan näyttänyt keikkuvan hirveän kaukana konkurssista. Se pantiinkin jossain vaiheessa lihoiksi ja toimintaa jatkoi Egmont, vanhalla henkilöstöllä ja vanhoilla julkaisuilla. Uudet omistajat, SanomaWSOY etunenässä, ovat satsanneet kustannusyhtiössä selvästi enemmän uusiin nimikkeisiin kuin vanhojen markkinointiin.
Mustanaamion ja Bamsen ("Maailman Vahvin Nalle") tapaisissa pohjoismaisissa julkaisuissa on synergiasäästöt vedetty tappiinsa jättämällä suomalaiseen osuuteen oikeastaan vain käännättäminen, painaminen ja jakelu. (Kaukana ovat ne 80-luvun aktiivisen toimituspolitiikan vuodet, jolloin Mustiksen ja Nallen sivuilla julkaistiin innokkaimpien lukijoiden valokuvia, omia piirroksia ja kirjeenvaihtoilmoituksia.)
Kun tässä viimeisten viiden kuuden vuoden aikana Semic-Egmont-Sanoma Magazines-kuvio on yrittänyt vakiintua, olen ollut toiveikkaalla mielellä... Erkon miljardi-imperiumin rahoilla pitäisi pystyä julkaisemaan laadukkaita sarjakuvia ja tukemaan myös niiden vanhojen kulttuuriaarteiden levittämistä. Toistaiseksi tulokset ovat olleet heikonlaiset ja Egmontin Tampereen-konttori ei ole juuri saanut "banaania" markkinointibudjettiinsa.
Kulttuuribisnes on siitä erikoinen toimiala, että markkinoita ei oikeastaan voi tukkia. Kilpailijan myymä sarjakuva ei ole pois minun sarjakuvakaupastani. Mitä enemmän sarjakuvia saadaan myyntiin, sitä enemmän niitä ostetaan. Sen koneen kun vain saisi käyntiin! Mutta mikään moottori ei pelaa ilman starttia. Tässä sillä Sanoma Magazinesin isolla rahalla olisi käyttöä.