Kirjoittaja Aihe: Freelancer-kuvittaja?  (Luettu 12216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kissanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 37
Freelancer-kuvittaja?
« : 11.10.2012 klo 10:21:06 »
Hei,

Mietin vaan, miksi jotkut kuvittajat toimivat freelancerinä? Siis olen kuullut, että toiminimellä saa helpommin hankintoja verovähennyksiin? Voisiko joku kertoa, miksi on valinnut freelancerinä toimimisen kuin toiminimellä?

Entä kumpaa kuvittajat suosivat työskentelyssään - tuntitaksaa vaiko jonkinlaista könttäsummaa kuvasta?


Kiitos vastauksistanne!

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 882
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #2 : 11.10.2012 klo 12:21:45 »
Suurin syy siihen, miksi moni kuvittaja valitsee toiminimen freelance-verokortin sijaan lienee se, että asiakkaat maksavat mieluummin könttäsumman kuin verokortilla maksamiseen liittyvät lisäkulut. Helpompi ja yksinkertaisempi asiakkaille, mitä kautta töiden saaminen on asteen helpompaa.

Ne, freelance-verokortti on turvallisempi valinta, jos ei ole varma siitä, onko riittävästi töitä tai ei halua riesakseen kaikkea yrittämiseen liittyvää lisäriemua. Osuuskuntaan kuuluminen voi olla hyvä vaihtoehto toiminimelle.

Hinta on se, mikä menee läpi asiakkaalle. Useimmiten se on yksi selkeä summa. Joissain tapauksissa voi olla aiheellista laskuttaa tuntien mukaan, kuten vaikkapa skissejä tehdessä. Enemmänkin pitäisi ajatella, että myy käyttöoikeuksia kuvaan kuin aikaa.

kissanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 37
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #3 : 11.10.2012 klo 20:20:32 »
Okei,

kiitos vastauksistanne! Tämän olen itsekin ymmärtänyt, että toiminimellä voi olla asteen helpompaa saada töitä. Toisaalta yks tunnettu kuvittaja sanoi, ettei sillä oo merkitystä. Friikkuna on siis edelleen oikeutettu työttömyyskorvauksiin, jos töitä ei näy, eikä kuulu?

Luen noi linkit, kiitos!

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #4 : 11.10.2012 klo 21:26:36 »
Parhaiten saat vastauksia etsimällä käsiisi Heikki Jokisen kirjan Graafikon tuoreet eväät. Sen löydät parhaiten Grafian kaupasta. Pakkohankinta.

kissanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 37
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #5 : 31.10.2012 klo 20:28:30 »
Hei.. kiitos vastauksista! Jäin miettimään lausettasi "Enemmänkin pitäisi ajatella, että myy käyttöoikeuksia kuvaan kuin aikaa." Eli mitä tämä tarkoittanee käytännössä? Hinna  n pitäisi olla suurempi kun myy julkaisuoikeutta?

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 882
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #6 : 31.10.2012 klo 22:04:02 »
Luulisin että Ossi tarkoittaa "ajalla" kysymyksesi tuntilaskutusta. Työaikaa voi kyllä käyttää osviittana omassa hinnoittelussa, mutta vähintään yhtä tärkeätä on se että mitä oikeuksia (kuvan käyttöön) myy. Siis että mistä tekijälle kuuluvista oikeuksista luopuu. Ja työajan lisäksi pitää muistaa laskuttaa paljon muustakin...  :)

Se mitä nykyään halutaan ostaa (kaikki oikeudet maailman tappiin) pitäisi olla jonkin verran (tai asiakkaasta riippuen jopa huomattavasti) kalliimpaa kuin esimerkiksi kertakorvaus julkaisemisesta. Vastaavasti vapaa julkaisuoikeus eri medioissa sekä  esimerkiksi vapaa muokkausoikeus sijoittuisivat noiden ääripäiden välille. Originaalin myyminen on kans erillinen juttu... Eli kun myyt, muista miettiä myös mitä oikeuksia sinulle jää. Ks. mainittu Graafikon eväät.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

HTH

  • Jäsen
  • Viestejä: 49
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #7 : 30.01.2013 klo 20:53:00 »
Mietin vaan, miksi jotkut kuvittajat toimivat freelancerinä? Siis olen kuullut, että toiminimellä saa helpommin hankintoja verovähennyksiin? Voisiko joku kertoa, miksi on valinnut freelancerinä toimimisen kuin toiminimellä?

Olen parikymmentä vuotta toiminut freelancer-kortilla ihan sen vuoksi, ettei mitkään bisneksen hoitamiseen liittyvät asiat ole koskaan kiinnostaneet. Alusta asti KAIKKI firmat ovat hoitaneet verot ja eläkemaksut.

Nanna

  • satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 280
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #8 : 30.01.2013 klo 23:58:19 »
Free voi tosiaan myös toimia osuuskunnan kautta, jolloin erillistä toiminimeä ei tarvita, sillä osuuskunta hoitaa laskutuksen ja työtodistukset yms. freekun puolesta. Free joutuu tosin maksamaan laskutuksen yhteydessä palvelumaksua, joka on yleensä n. 10% laskutettavasta summasta.

Eri aloilla toimivilla ihmisillä on aika paljon pieniä ja isompia paikallisia osuuskuntia. Näillä osuuskunnilla voi olla vähän erilaisia liittymismaksuja tai systeemejä, joihin kannattaa tutustua ennen osuuskuntaan liittymistä.

Itse olen toiminut nettitunnuksilla toimivan Eezyn kautta. Eezyn extranettiin kirjaudutaan omilla tunnuksilla ja sieltä voi lähettää laskuja asiakkaille. Sivuilla on myös palkkalaskuri. Eezyn hyvä puoli on se, ettei ole liittymismaksuja tai mitään erityisiä velvoitteita. Kaikki hoituu suht' vaivattomasti ja henkilökunta vastaa mielellään kysymyksiin. Huono puoli Eezyssä on se, että se on avoin kaikille, eikä näin ollen järjestä mitään paikallista toimintaa, luo yhteyksiä tai mainosta jäseniään millään tavalla.

Teräskäsine

  • Jäsen
  • Viestejä: 367
  • Punk's not dead
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #9 : 04.02.2013 klo 11:00:17 »

Itse olen toiminut nettitunnuksilla toimivan Eezyn kautta. Eezyn extranettiin kirjaudutaan omilla tunnuksilla ja sieltä voi lähettää laskuja asiakkaille. Sivuilla on myös palkkalaskuri. Eezyn hyvä puoli on se, ettei ole liittymismaksuja tai mitään erityisiä velvoitteita. Kaikki hoituu suht' vaivattomasti ja henkilökunta vastaa mielellään kysymyksiin. Huono puoli Eezyssä on se, että se on avoin kaikille, eikä näin ollen järjestä mitään paikallista toimintaa, luo yhteyksiä tai mainosta jäseniään millään tavalla.

Stekkasin itsekin tuota Eezyä, joka vaikuttaa pelottavan yksinkertaiselta. Laskuttaminen tuon kautta varmaan on ollut ongelmatonta ja eikä tilaajat ole asiasta mitään valitelleet?

Toiminimeä en uskalla perustaa, kun en tajua mistään mitään, ja Free-verokortista en tiedä, että onko se tilaajalle sen helpompi kuin verokortilla laskuttaminen? Tilaajani sanoi että verokortilla laskuttaminen vaatisi heidän puoleltaan liikaa vaivaa, ja suosittelivat toiminimeä, mutta sitä en ihan heppoisin mielin lähde perustamaan.

Ärsyttäviä asioita, joiden takia itsensä tuntee niin tyhmäksi.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2013 klo 11:04:12 kirjoittanut Teräskäsine »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #10 : 04.02.2013 klo 13:17:46 »
Freeverokortti on sama kuin verokortilla laskuttaminen. Freelancekortissa on se etu että voi lähettää kopion.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #11 : 04.02.2013 klo 20:48:32 »
Freeverokortti on sama kuin verokortilla laskuttaminen. Freelancekortissa on se etu että voi lähettää kopion.

Olisikin noin helppoa, mutta eri puolilla Suomea paikalliset verottajat tulkitsevat eri tavoin sitä, onko free palkansaaja vai yrittäjä, aivan kuten he tulkitsevat monia muitakin asioita. Isossa osassa Suomea voi laskuttaa free-kortilla kuten yritys laskuttaa (ja ottaa itse vastuu sotuistaan ja eläkkeistään), toisissa osissa se taas ei käy laatuun alkuunkaan.

Nanna

  • satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 280
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #12 : 10.02.2013 klo 18:03:58 »
Stekkasin itsekin tuota Eezyä, joka vaikuttaa pelottavan yksinkertaiselta. Laskuttaminen tuon kautta varmaan on ollut ongelmatonta ja eikä tilaajat ole asiasta mitään valitelleet?

Mua pelotti myös se hämmentävä yksinkertaisuus, koska olen aina vainoharhaisuuteen asti sitä mieltä, että ilmaisia lounaita ei ole. Eezy kuitenkin on noin vuoden kokemuksen perusteella ollut tosi hyvä ratkaisu. Asiakkaat eivät ole valittaneet ja Eezyn palkkalaskurit ja palkkakaavakkeet ovat niin yksinkertaisia, että lapsikin ne tajuaa. Palkka on tullut aina ajoillaan. Lisäksi Eezyn henkilökunta ihan ystävällisesti vastaa kaikenlaisiin kysymyksiin, ja Eezyn sivuilla on muutenkin mielestäni ihan tyhjentävästi selitetty, miten tällainen yleinen osuuskuntapalvelu toimii verkossa.

Totta kai laskuttaminen vaatii vähän omiakin hoksottimia, mutta Eezyn laskurista on ollut mulle käytännön hyötyä kaiken tekemäni työn hinnan arvioimisessa. Laskuri erittelee palvelumaksun lisäksi kaikki muutkin sivukuluihin liittyvät löllit ja lällit. Laskukaavakkeessa voi ottaa huomioon myös tarvike- ja matkakulut sun muut asiat, sikäli jos sellaisia on.

Ymmärtääkseni Eezy aiheutti jotain haloota silloin kun se oli vielä tuore juttu, koska oli vähän epäselvää, onko tällainen näin avoin laskutuspalvelu yleensäkään laillinen järjestely. Sellaista kai ei ollut ennen verkossa ollut.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #13 : 28.04.2013 klo 22:08:08 »
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Freelancer-kuvittaja?
« Vastaus #14 : 28.04.2013 klo 22:54:22 »
Porsaanreikä tukittu. Karsinassa kaikki hyvin.