Kirjoittaja Aihe: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti  (Luettu 190903 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #540 : 31.07.2017 klo 15:42:44 »
Vaaka-formaatissa 2 strippiä per sivu? Kuten Persupolis? Tuhti kompliitti kirjasarja ja tietysti kovissa kansissa!?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #541 : 31.07.2017 klo 17:10:01 »
Minusta ne kaksi Jalavan albumia todistivat, ettei Kalkkaro toimi siihen formaattiin laitettuna. Liuskoina se on omimmillaan, lukukokemuksesta tulee "ilmavampi".

Taloudellisesti albumit olisivat toki paljon järkevämpi julkaisumuoto. Liuskoja on turha tarjota esim. kirjastoille.

hyvin samaa mieltä, vaikka mm. Wanhat sarjat sarjakuvista pidänkin kuvituksen ja tarinoiden osalta ei formaatti toimi strippisarjojen kanssa.
Sama kyllä on liki kaikkien strippisarjojen kanssa.

Ikinä tullut ajatelleeksi näiden kohdalla tuota kirjastopuolta, ikävä takaisku kyllä taloudellisessa mielessä ja myös kulttuurisesti: kirjasto on kuitenkin monessa paikassa se missä on mahdollista tutustua oman mukavuusalueen /tunnettavuuspiirin ulkopuolelle.
Monella paikkakunnalla kirjasto on yhä se jonka kulttuuritarjonta on mittavin ja parempi kuin fyysisten liikeiden tarjonta (ainoa "ketju" jossa olen Kalkkaroa ajoittain nähnyt on akateeminen kirjakauppa eikä sekään kai nykyisin kuulu valikoimaan)

Vaaka-formaatissa 2 strippiä per sivu? Kuten Persupolis? Tuhti kompliitti kirjasarja ja tietysti kovissa kansissa!?

vaikken itse tarvitse kovia kansia kuin saunansytykkeeksi olisi tällä varmastikin lukijansa vaikkei tuo toimivin formaatti minusta olisikaan.
Täydellinen kirjasarja on kovin ihana fantasia.
Toivotaan että saadaan edes mahdollisimman täydellinen liuskasarja.

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 788
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #542 : 01.08.2017 klo 07:49:34 »
Vaikka Hiltusella itsellään onkin piirtotaidoistaan kypsempi ja itseironisemman kriittinen ote kuin useimmilla faneillaan...
Mitähän se Curtvile nyt yrittää tällä lausunnollaan todistaa? Mustaa valkoiseksi?
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Markku Jalava

  • Jäsen
  • Viestejä: 80
  • Veteraanikustantaja
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #543 : 01.08.2017 klo 09:03:46 »
Aina välillä kysellään tuleeko Kalkkarot myöhemmin albumeina, mihin vastaus on että ei ainakaan Lempon kautta. Minusta ne kaksi Jalavan albumia todistivat, ettei Kalkkaro toimi siihen formaattiin laitettuna. Liuskoina se on omimmillaan, lukukokemuksesta tulee "ilmavampi".

Taloudellisesti albumit olisivat toki paljon järkevämpi julkaisumuoto. Liuskoja on turha tarjota esim. kirjastoille.

Kalkkaro ei toiminut albumina syystä, etteivät ne menneet kaupaksi. Sarjakuvan kustantamisen perusedellytys on, että se menee edes kohtuullisessa määrin kaupaksi. Näin ei tapahtunut ja Kalkkaro lopetettiin albumimuodossa.

Koska liuskoja on julkaistu jo näin pitkään, on se tämän sarjan paras julkaisumuoto. Kerta kaikkiaan nerokas uusvanha keksintö. Hyvä sarjakuva tarvitsee hyvän levitystavan!

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #544 : 01.08.2017 klo 09:50:16 »
Mitähän se Curtvile nyt yrittää tällä lausunnollaan todistaa? Mustaa valkoiseksi?


Jos ei muuten ilmene sisälukutaidon myötä:  että Petri Hiltunen ITSE on valmiimpi osoittamaan työssään mm. anatomisia virheitä kuin omat faninsa.

Fysiikassa valkoinen on väri joka heijastaa kaikkia värisävyjä musta taasen on väri joka ei heijasta valoa vaan imee valoa.

Kahkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 758
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #545 : 01.08.2017 klo 15:25:40 »
Curtvile viitannee keskusteluun, jonka Leppäsen kritiikki synnytti: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,14664.msg420336.html#msg420336

Minusta silloin haluttiin lähinnä kritisoida Leppästä eikä niinkään peittää silmiä Hiltusen piirrosten anatomialta.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #546 : 01.08.2017 klo 15:42:25 »
Osin, mutta myös sitä että Hiltusta jonkin verran tuntevana mies itse on avoimempi omista puutteistaan piirtäjänäkin kuin ne jotka hankkivat teoksensa koska ne on tehnyt Petri Hiltunen.

Ne piirtäjät joiden anatomiasta, perspektiivistä tahi ympäristön kuvauksesta ei löydy puutteita omaavat yleensä tasan parin yksittäisen kuvan tuotannon.

Itse olen ollut näkevinäni teknistä eroa juurikin Kalkkaron ja Intiaanialbumiensa välillä piirrosjäljessä, jonka uskoisin pääosin johtuvan originaalikoosta ja julkaisumuodosta.
Totta kai myös tekijän kehitys on elementti ja tuotannon massa.
(Kalkkaroa on tehnyt sivumääräisesti merkittävästi enemmän, mutta ero lienee kuin vertaisi kokoillan elokuvia jatkuvaan tv-sarjaan)

J.T.Chance

  • Jäsen
  • Viestejä: 270
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #547 : 13.10.2017 klo 11:33:13 »
50-vuotta täynnä. Iloiset onnittelut karismaattiselle taiteilijalle Petri Hiltuselle!

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #548 : 13.10.2017 klo 13:53:01 »
Petrin 50-vuotissynttäreiden kunniaksi Kalkkaro-liuskoja tarjoushintaan:

https://www.sarjakuvakauppa.fi/kalkkaro-7-64-synttaritarjous.html

Ja synttärihaastattelu Hesarissa:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005404606.html?share=dfb080dfc82de59766ba682fc0d46baa

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #549 : 13.10.2017 klo 17:46:51 »
Onnittelut Petrille! Synttäreitä olisi mukavasti juhlistanut uusi Kalkkaro postilaatikossa.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #550 : 10.01.2018 klo 17:36:12 »
Uusi Kalkkaro oli tullut postissa. Jäikö viime vuoden tilaajalahja tulematta vai oliko sellaista edes ajateltu? No enivei, yhden uudistuksen toivoisin Kalkkaroihin: edellisten osien lyhyt kertaus olisi hyvä, kun aika pitkään joutuu aina odottelemaan tarinan jatkoa, tex willerien tyyliin. Nytkään mulla ei ole enää mitään muistikuvaa mitä tarinan edellisessä osassa tapahtui... toki tämä voi olla vain mun lahon pään ongelma.  ???
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #551 : 10.01.2018 klo 18:08:33 »
Josko se tilaajalahja tulee sitten tämän vuoden ensimmäisen numeron yhteydessä. Tuo tänään tulluthan oli viime vuoden viimeinen.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #552 : 10.01.2018 klo 22:11:34 »
Uusi Kalkkaro oli tullut postissa. Jäikö viime vuoden tilaajalahja tulematta vai oliko sellaista edes ajateltu? No enivei, yhden uudistuksen toivoisin Kalkkaroihin: edellisten osien lyhyt kertaus olisi hyvä, kun aika pitkään joutuu aina odottelemaan tarinan jatkoa, tex willerien tyyliin.

Ei ole resursseja moiseen...

Tilaajalahja tulee tammikuun lehden mukana.

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #553 : 11.01.2018 klo 07:19:46 »
Minä olen lukenut lehdet vasta kun koko tarina on ilmestynyt. Saa sitten nautiskella yhteen pötköön koko jutun. Kärsivällisyyttä tämä tosin vaatii.

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #554 : 24.01.2018 klo 20:36:38 »
Joko tammikuun lehden olisi pitänyt tulla. Ei ole näkynyt.