Kirjoittaja Aihe: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti  (Luettu 190967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #195 : 03.02.2014 klo 09:35:12 »
Sen verran otti nuppiin että kävin laittamassa Leppäselle viestin, sieltähän se on kaikien luettavissa.

Siis mistä?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #196 : 03.02.2014 klo 09:41:48 »
Laitoin viestin vieraskirjaan, mutt Leppänen oli näköjään jo poistanut sen.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #197 : 03.02.2014 klo 11:01:15 »
Onhan Hiltusella välillä aika pahaakin hapuilua anatomian suhteen. Mutta (kiinnostavassa) sarjakuvapiirtämisessä on onneksi kyse muustakin kuin vain todellisuuden jäljittelemisestä - niin vaikeaa ja harjaannusta vaativaa kuin se onkin.

Leppäsellä on oikeus mielipiteisiinsä, mutta raivokas ja totaalisen lyttäävä julkinen teilaaminen ei ole asiallista käytöstä eikä kritiikkiä ja kertoo yleensä siitä, että taustalla on muutakin kuin vain henkilökohtaisen mieltymyksen ilmaisu. Kuten esimerkiksi pikkumainen kateus toisen suosiota kohtaan. Luulisi Leppäsellä itsellään olevan ansioita ja ihailijoita ihan riittävästi ollakseen vapaa sellaisista tunteista, mutta ehkä ei sitten.

Edit

Eipä sillä, että Kvaakiin kannattaisi mitään Leppäsen lyttäyskuoroa perustaa. Sikäli tämä viestini oli turha...
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 11:09:44 kirjoittanut CryingBlueRain »
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #198 : 03.02.2014 klo 11:03:40 »
Kirjoituksen ilkeä sävy yllätti. Ehkä Leppäsellä ja Hiltusella on kaunaa keskenään.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #199 : 03.02.2014 klo 12:22:10 »
Eipä sillä, että Kvaakiin kannattaisi mitään Leppäsen lyttäyskuoroa perustaa.

samaa mieltä. Mutta minua kyllä ärsytti tuo "Hiltusen mielistelijät", siis me täällä Kvaakissa ollaan mielistelijöitä. 
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #200 : 03.02.2014 klo 12:48:51 »
MInä olen ihan mielelläni Hiltusen mielistelijä jo ihan siitäkin ilosta, että se saattaa jotakuta ärsyttää. Ja luen mielelläni sarjakuvia hopliiteista, venäläisistä vampyyreistä ja lakota-intiaaneista, vaikka hahmoilla olisikin välillä ylipienet päät tai olkanivelettömät mutanttikädet.

Hiltusta lukiessa olen jo kauan sitten oppinut, että tarkasti kannattaa katsella lähinnä hahmojen kasvoja, koska kyllä Hiltunen osaa piirtää voimakkaita tunteita ja mielenkuohuja osoittavia ilmeitä. Anatomiset kokonaisuudet saavat syöpyä verkkokalvoille pyyhkäisyinä, ilman tarkempaa tutkailua.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #201 : 03.02.2014 klo 14:04:04 »
Kriitikkona Leppänen ei kyllä yllä piirtäjän tasolle, näyte Vala auringolle 'kritiikistä':
Lainaus
Koska olin päättänyt tehdä  arvostelun jostakin toisenlaisesta sarjakuvasta kuin aikaisemmat arvostelun kohteena olleet kaksi olivat, valitsin tekijän, joka mielellään esiintyy hihattomassa paidassaan, jotta tatuoinnit näkyisivät.

Mitäköhän KTL tuumisi Mustisarviosta, jossa vilahtaisi '...taitava piirtäjä, jonka partamalli meni muodista 30 vuotta sitten, on saanut sommitteluunsa...'

Onhan Kalkkaro piirretty aika vaatimattomasti julkaisuformaattinsa vuoksi, mutta yllättävän kovalla kädellä Leppänen kohtelee Hiltusta. Olin ajatellut, että realistisen seikkailusarjakuvan tekijöitä kaipaillut Leppänen olisi sanonut edes jotain positiivista.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #202 : 03.02.2014 klo 14:23:21 »
No tatuoitu hukkapätkähän tässä itsekin olen  niin selittänee miksi mielistelen. Mutta onhan minulla partakin...

Toinen on tietty se että vaikka Kalkkarossa ei oikein täysiin oikeuksiinsa pääsekään on Hiltunen tarinankertojana, sellaisen tarinan jolla on oikeasti sisältöäkin, niin pitkällä muita edellä muita ettei ole edes hauskaa.

kyllä, sarjakuvissa kuvilla on suuri merkitys, mutta jos tarinanne, tosipohjaisia tai keksittyjä ihan sama, ovat sitä yleistä tasoa kannattaa harkita alanvaihtoa kuvittajaksi tai maalariksi(talojen julkisivujen tai muotokuvien jälkimmäisen kohdalla)
siellä yksittäinen kuva painaa enemmän.

Sarjakuva muodostuu kahdesta sanasta kielessämme, sarja ja kuva. Molemmat osa-alueet on hanskattava.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 14:45:04 kirjoittanut Curtvile »

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #203 : 03.02.2014 klo 14:32:52 »
Leppäsellä olisi ollut mahdollisuus harmaantua arvokkaasti suomalaisen seikkailusarjakuvan kunnioitettuna grand old manina, mutta...no, itsepähän lienee mies päinvastaiseen lopputulokseen johtavan käyttäytymistyylinsä valinnut.

Se Leppäsestä. Kalkkaro ei ole millään muotoa suuri sarjakuva, mutta jotain hyvin rakastettavaa pöhköyttä, "tervehenkisyyttä" ja häpeilemätöntä viihdyttävyyttä siinä kyllä on.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #204 : 03.02.2014 klo 15:09:53 »
Kalkkaro ei ole millään muotoa suuri sarjakuva, mutta jotain hyvin rakastettavaa pöhköyttä, "tervehenkisyyttä" ja häpeilemätöntä viihdyttävyyttä siinä kyllä on.
Oikein. Juuri tämä kokonaisuus on Kalkkaron voima ja se on kirkkaasti enemmän kuin osiensa summa. 'Paremmin' piirrettynä se menettäisi jotain hyvin olennaista ja uskoakseni olisi vähemmän vetoava.

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 788
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #205 : 03.02.2014 klo 16:18:39 »
Hiltusta lukiessa olen jo kauan sitten oppinut, että tarkasti kannattaa katsella lähinnä hahmojen kasvoja, koska kyllä Hiltunen osaa piirtää voimakkaita tunteita ja mielenkuohuja osoittavia ilmeitä. Anatomiset kokonaisuudet saavat syöpyä verkkokalvoille pyyhkäisyinä, ilman tarkempaa tutkailua.
Humoristi
'Paremmin' piirrettynä se menettäisi jotain hyvin olennaista ja uskoakseni olisi vähemmän vetoava.
Humoristi
"Ihminen on ihmiselle kettu."

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #206 : 03.02.2014 klo 16:46:34 »
Humoristi

Minä mikään humoristi ole. Jos jotain olen, niin kova panomies.

Sen verran voisin tarkentaa, että Hiltusen tunnetut intiaanialbumit 90-luvulta olivat pahimmillaan vielä melkoista puunaamailua ja irvistelyä. Minusta tuo ilmeiden kuvaaminen on alkanut päästä oikeuksiinsa 2000-luvulla julkaistuissa Hiltus-töissä, ainakin niissä huolellisemmin ja kiireettömästi piirretyissä.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #207 : 03.02.2014 klo 17:21:32 »
Minä mikään humoristi ole. Jos jotain olen, niin kova panomies.

Minusta on väitetty samaa kanssaeläjien toimesta, nähtävästi näitä Kalkkaron lukemiselle altistavia asioita ihmisessä.

Kalkkaroissa läpikäydään kuitenkin tähän melkolailla ainutkertaisesti lännegenren koko kirjo. Paitsi että formaatti on ihastuttavan arkaainen erottuu se selkeästi sisällöllään olematta modernin "ironinen" tai "hipster" .
Koska kyse on alunperin sanomalehtisarjakuvasta on sillä tiettyjä rakenteellisia pakkoja jatkuvasta kiireestä puhumattakaan.

Olisiko Kalkkaro parempi jos sen taiteeseen olisi käytetty enemmän aikaa? ehkä.
Sarjaa on kuitenkin tehty aivan eri tavoin kuin vaikkapa mainittuja intiaanisarjoja tai Anabasista.

Joonaksen laitettua lapun luukulle mieleen ei tule toista seikkailustrippien tekijää maassamme ja rajojen ulkopuolellakin joutuu etsimään tovin ja tekee vertailusta kovin vaikean rastin.
Piirrosjälkensä kanssa Hiltunen on kehittynyt aika roimastikin ja skaalansa on laaja, alkuaikojen albumien jäljestä tähän päivään sekä Kalkkaroon ja Väinämöiseen.

Kaikki eivät tuosta jäljestä pidä oli kyse anatomiasta tai eritoten naishahmoista, mutta siitä voidaan jatkaa joko tässä tai livenä, jaksan inttää.

Itse nautin Kalkkarosta enkä osaa ajatella sitä minään "guilty pleasure" henkisenä saako tästä pitää juttuna.
Monin tavoin se on tuulahdus menneestä mutta ilman nostalgian värinöitä.
Kliseinenkin
Silti kyseessä ei ole mikään kehno kopio Tex Willerista, vaan ihan omanlaisensa ja äänisensä lännensarjakuva.

Ei sitä liikaakaan julkaista.


« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 17:25:54 kirjoittanut Curtvile »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #208 : 03.02.2014 klo 18:15:49 »
Humoristi
Kiitos.
Mutta täysin off-topicista takaisin asiaan. Jos kalkkaron piirtäjä olisi vaikkapa KTL, niin tunnelma olisi kyllä pilalla minun mielestäni. Tässä on jotakin sellaista amatöörimäistä tekemisen iloa ja välittömyyttä, joka toimii  saumattomasti tekstin kanssa. Voi tietysti olla, että saan tästä irti jotain enemmän siksi, että itsekin teininä piirtelin jokusen lännenjutun. Jälki oli kamalaa, mutta siihen liittynyt luomisen ilo ja muistot lämmittävät vieläkin.

Toivottavasti Kalkkaro jatkuu kauan, eikä muutu 'radikaalisti' (  :laugh: )

tertsi

  • Vieras
Vs: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
« Vastaus #209 : 03.02.2014 klo 18:41:22 »
Kiitos.
Mutta täysin off-topicista takaisin asiaan. Jos kalkkaron piirtäjä olisi vaikkapa KTL, niin tunnelma olisi kyllä pilalla minun mielestäni. Tässä on jotakin sellaista amatöörimäistä tekemisen iloa ja välittömyyttä, joka toimii  saumattomasti tekstin kanssa. Voi tietysti olla, että saan tästä irti jotain enemmän siksi, että itsekin teininä piirtelin jokusen lännenjutun. Jälki oli kamalaa, mutta siihen liittynyt luomisen ilo ja muistot lämmittävät vieläkin.

Toivottavasti Kalkkaro jatkuu kauan, eikä muutu 'radikaalisti' (  :laugh: )
Ihan hyvä pointti!