Äänestys

Poistetaanko tähdet galleriasta?

Kyllä
10 (27%)
Ei
20 (54.1%)
Ihan sama
7 (18.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 30

Äänestys päättynyt: 29.02.2012 klo 20:16:31

Kirjoittaja Aihe: Galleria: Tähtien antaminen  (Luettu 33270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

judea

• Vieras
Vs: Galleria: Tähtien antaminen
« Vastaus #60 : 12.03.2012 klo 22:59:04 »
Sama kun Facebookissa, voi tykätä ja kommentoida.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #61 : 27.04.2012 klo 19:20:04 »
Mä tunnustan ihan rehellisesti, että äänestän yhtä tähteä aina kun olen sitä mieltä että tekijän olisi ollut parempi pitää se piirros pöytälaatikossa ja harjoitella lisää. Tällaista materiaalia on ikävä kyllä noin 70% Kvaak-galleriasta, ja niin kauan kuin gallerian ihannetilanne on se että 12-vuotiaat taputtelevat toisiaan selkään valvojakaartin suojelemina, ettei vaan ala elämän realiteetit sattumaan, ei laatu myöskään tule paranemaan.

Olen ehdottomasti sitä mieltä että nuorten piirtäjien pitää saada piirtää, ja palaute auttaa. Ihka ensimmäisestä piirroksesta "kokeilin tässä huopakynää / paintia tms." ei kuitenkaan tarvitse tulla palautetta, ja jos tekijä itsekin tietää että kuvassa on vain joku yksittäinen onnistunut kohta, olis kiva hakea se ensi kritiikki sieltä kotoa tai kavereilta ja tulla julkiselle paikalle vasta kun rima on edes vähän ojan pohjaa korkeammalla.

Parhaassa tapauksessa kriittinen yhden tähden jakaminen antaa edes vähän osviittaa siitä, että tekijän pitäisi yrittää enemmän, ja tämä varmasti nostaisi Gallerian tasoa. Gallerian tasoa nostamalla voisi sitten ajatella että hommassa todella on jokin haaste johon kannattaa pyrkiä, sen sijaan että ollaan kuin koulun piirustustunnilla jossa jokaisen työ on yhtä arvokas seinälle. Niin kauan kuin ainoa kriteeri on, että tekijä haluaa tulla nähdyksi, eikä sitä saa edes arvostella, ei gallerialla ole mitään arvoa. Ilman kritiikkiä se on vain yksi tapa lisää voittaa estoja ja ujoutta (mikä tietenkin sinänsä on hyvä, mutta sais sisältää jonkun haasteen).

En todellakaan tee näin tehdäkseni kiusaa, ja tiedän että muutamat muutkin yhden tähden antajat ovat liikkeellä juuri siksi, että sarjakuvan ammattilaisina heitä risoo katsoa Kvaakin vajoavan kaikilta osin jonkinlaiseksi lasten iltapäiväkerhoksi jossa käydään viihtymässä jotta sitten isompina osataan parhaassa tapauksessa lähteä opiskelemaan päämääränä tulla harrastuspiirin vetäjäksi. Emme siis halua Kvaakia itsellemme, vaan itse jo tiemme kulkeneina haluaisimme että Kvaak antaisi oikeasti eväät tulla jonain päivänä päteväksi tekemään sarjakuvia. Osa kvaakkilaisista tietysti tähän pystyykin, mutta oman kehityksen kautta, ei Kvaakin ansiosta.

Kvaakista olisi paljoon, mutta silloin pitää sallia kovatkin otteet. You got to be cruel to be kind, sanoo sanonta, jos luuloja ei ota pois tasaisesti ja vähän kerrallaan, putoaa ihmelapsi korkealta ja kovaa ja menee paljon pahemmin rikki huomatessaan ettei ole yksin ainoa ja paras.

Annan siis edelleen ykkösiä. Vastaavasti annan myös täydet pisteet heti jos tarina on hyvä,vaikka piirros olisi vähän kökömpääkin, kunhan tekijä on rehellinen itselleen.

Kivi

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #62 : 27.04.2012 klo 19:23:41 »
Ei ole aloituksen jälkeen tullut yhtään valitusta yhden tähden jakajista, joten ehkä varoitus auttoi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #63 : 27.04.2012 klo 19:25:02 »
Nämä kyseessä olevat veijarit on antaneet oikeastaan kaikille arvostelemilleen kuville yhden tähden. Eli ei tässä Kiveä ole pantu suurennuslasin alle, vaan ihan muut heebot.

edit:
Mä ainakaan en enää näe kuinka monta tähteä kukin on antanut. Aiemmin näin.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #64 : 27.04.2012 klo 19:33:51 »
Nämä kyseessä olevat veijarit on antaneet oikeastaan kaikille arvostelemilleen kuville yhden tähden. Eli ei tässä Kiveä ole pantu suurennuslasin alle, vaan ihan muut heebot.

Aha, kiitos. No, nyt mä olen tuntenut asiallisen piston sydämessäni, ja toisaalta sanonut jotain minkä halusinkin sanoa. :) No harm done, noin keskimäärin.

Tuosta tähtikritiikistä vielä sen verran, että tietysti se, mistä kukin pitää, muuttuu luonnostaan myös ajan myötä, siis sen lisäksi että jokaisella on oma makunsa. On aivan oikein arvostella töitä oman maun mukaan, mutta ei saa myöskään olla kiellettyä olla kriittinen ja vaatia tekijöiltä enemmän, os kerran tähdet on tarjolla. Galleriassa on jopa joitakin aikuisia (omasta mielestään ammattilaisia), joiden töistä näkee että kun on itse ainoa kriitikkonsa, saattaa kuva omasta osaamisesta jäädä hyvinkin vinoksi, ja joille olis tehnyt hyvää pieni itsetutkistelu 15-vuotiaana sen sijaan että sen joutuu tekemään viisikymppisenä. Kukaan ei ole saari.

:-|

Kivi
« Viimeksi muokattu: 27.04.2012 klo 19:36:15 kirjoittanut [kivi] »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #65 : 27.04.2012 klo 20:52:45 »
Eniten minua galleriassa harmittaa se että enin osa kuvista taitaa olla muuta kuin sarjakuvia.
Tai "edes" pilakuvia.

You know, sarjakuvafoorumi ja silleen...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #66 : 27.04.2012 klo 20:55:47 »
Samaa mieltä. Minulle sopisi sellainenkin käytäntö, että galleriassa olisi VAIN sarjakuvia.

Lönkka

• Jäsen
« Vastaus #67 : 27.04.2012 klo 20:59:26 »
Kyllähän siellä muutakin voi olla, luonnoksia ja sen sellaista.

Mutta sääli huomata että sarjakuva on sangen pienenä minoriteettina.

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #68 : 27.04.2012 klo 22:05:29 »
Ehkä uuden äänestyksen paikka?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #69 : 27.04.2012 klo 22:11:06 »
Luulen, että selkeä enemmistö on nykysysteemin kannalla.
Toki äänestys aina piristää Kvaakin jäsenkuntaa.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #70 : 27.04.2012 klo 23:34:23 »
Luulen, että selkeä enemmistö on nykysysteemin kannalla.
Toki äänestys aina piristää Kvaakin jäsenkuntaa.

Veikkaan kans. Nykyään kun osataan tulla nettiin jo ennen kuin osataan lukea.

Lönkka

• Jäsen
« Vastaus #71 : 28.04.2012 klo 13:26:48 »
Äh, ihan turha mitään äänestellä.

Äänestelyn sijasta gallerian käyttäjät voisivat koettaa ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä ja/tai ladata sinne enempi sarjakuvaa.  ;)

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #72 : 28.04.2012 klo 13:39:48 »
Eniten minua galleriassa harmittaa se että enin osa kuvista taitaa olla muuta kuin sarjakuvia.
Tai "edes" pilakuvia.

You know, sarjakuvafoorumi ja silleen...
...jos ei anneta mahista lähettää kuvituksia? Tai siivotaan kuvitukset pois yläpalkista?

Lönkka

• Jäsen
« Vastaus #73 : 28.04.2012 klo 13:44:02 »
Tai siivotaan kuvitukset pois yläpalkista?
Ihan hyvä idis tämä!

OM

• Jäsen
« Vastaus #74 : 28.04.2012 klo 14:00:49 »

Kyllä galleriaan mahtuu myös kuvituksia ja sitäpaitsi eivät kaikki tee/osaa tehdä sarjakuvia.  Sarjakuvien tekeminen ei ole ihan helppoa kaikille varsinkaan niille, joilla on vaikeuksia käsikirjoitusten tekemisessä tai itse kirjoittamisessa kuten minulla.  Siksi moni sarjakuvani on tyssännyt käsikirjoitukseen ja sen puutteisiin.   Ei kukaan voi vaatia, että galleriaan laitetaan vain sarjakuvia. Jos galleriaan laitettaisiin vain sarjakuvia, niin uskoisin, että joutuisitte hyvinkin monta viikkoa tuijottelemaan samoja ja samoja sarjis strippejä kyllästymiseen asti tuossa etusivulla,  jossa lukee uusimmat työt. Ei sarjakuvia suolleta kuin karkkia linjastolta ulos. Sarjakuvan tekeminen on vaativa, luova ja monitahoinen prosessi. Kuka tahansa osaa heittää kehiin sanoakseni roskaa, jossa tikku ukko seikailee tarinassa, jossa ei ole päätä eikä häntää. Jokainen varmasti pystyy tuollaisia altariman meneviä juttuja kyhäilemään. On aivan toinen juttu tehdä hyvää, opettavaista ja hyvän tarinan omaavaa sarjakuvaa.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2012 klo 16:28:41 kirjoittanut Orjan May »