Kirjoittaja Aihe: Ivrea ja lyhytjulkaisut  (Luettu 50359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #60 : 02.03.2015 klo 09:28:01 »
Kuumottaa jo vähän, että mitä Ivrea aikoo seuraavaksi julkaista. Heille on tuntunut vakiintuneen kolmen pokkarin kuukausitahti ja nyt, kun Madoka Magica: Rebellion päättyy maaliskuussa, jää toukokuulle yhden pokkarin mentävä aukko. Ja Mirai Nikki loppuu toukokuussa, joten senkin tilalle tarvitaan jotain.

Toivottavasti ei heti perään taas jotain Madoka Magica -tuoteperheen sarjaa. Olen nämä kaksi ensimmäistä lukenut lähinnä ison nimen aiheuttaman uteliaisuuden takia, mutta Rebellionin jälkeen hyppään kyllä kyydistä.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2015 klo 09:31:18 kirjoittanut VNaomi »

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #61 : 28.05.2015 klo 19:58:22 »
Steins;Gaten ensimmäinen osa oli tylsintä mangaa, mitä olen pitkiin aikoihin lukenut. Päähenkilöt olivat täysiä idiootteja tai muuten vain ärsyttäviä ja jatkuva aikamatkustuksen teorioiden selittely kävi nopeasti puuduttavaksi. Joudun harkitsemaan vakavasti, jättäisinkö tämän kokonaan kesken.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #62 : 01.06.2015 klo 14:14:11 »
Steins;Gaten ensimmäisen osan arvio on julkaistu nyt Kvaakissa. Tässä suora linkki.

Alun kompuroinnin jälkeen aloin tykätä tästä sarjasta. Se on mielestäni parempi kuin nämä muut uudet Ivrean sarjat, kuten Mirai Nikki, Deadman Wonderland ja ne kaksi Magicaa. Samalla tästä tuli koko ajan tunne, että tästä eivät varmasti kaikki pidä. Pyrin tuomaan esiin myös mahdollisia syitä tälle.

Luulenpa, että jatkan pitkästä aikaa Ivrean sarjan loppuun asti ostamalla enkä kirjastosta lainaamalla.

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #63 : 01.06.2015 klo 18:24:13 »
Mietittyäni asiaa pidempään olen tullut siihen tulokseen, että suurin ongelma Steins;Gatessa minulle oli se, ettei mitään mielenkiintoista tuntunut tapahtuvan. Tyypit pystyvät siis lähettämään viestejä menneisyyteen ja tekemään banaaneista limaa - entä sitten? Aikamatkustus itsessään ei kiinnosta minua vaan se, mitä sillä tehdään (esim. yritetään estää rakkaan kuolema, sotketaan maailmanhistoriaa...) mutta ainakin tässä ensimmäisessä osassa pyöriteltiin suurimmaksi osaksi niin pieniä asioita, etten jaksanut kiinnostua. Ajoittain tulivat elävästi mieleen yliopistoajat ja miten piti lukea toisten vaiheessa olevia kandeja jostain itse tehdystä nippelitutkimuksesta, jossa periaatteessa on kiehtova aihe mutta ei rahkeita saavuttaa mitään merkittäviä tuloksia.

Vasta ihan lopussa alkoi nousta esiin sellaisia kysymyksiä, että haluaisin saada niihin vastauksen. Olen vieläkin kahden vaiheilla, jatkanko tämän kanssa vai en.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #64 : 02.06.2015 klo 14:28:24 »
Minusta oli virkistävää, ettei viestien lähettämisellä suoraan pyritty sohimaan isoja asioita, vaan tarinan henkilöt todella halusivat ymmärtää, minkä voiman kanssa ovat tekemisissä. Tässä Steins;Gate erottui edukseen, mutta kuten sanottua, tämä sarja varmasti jakaa mielipiteet.

Pidin erityisesti siitä, kuinka
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Ei ehkä kovin tieteellinen pohja, mutta hauska ja poikkeava idea.

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #65 : 04.06.2015 klo 21:38:06 »
Näin mangaversiota lukematta uskallan kyllä sanoa, että sarjan puolessavälissä meno muuttuu aika paljon vakavammaksi. Siinä vaiheessa kun juonen keskiöön nousee se, että...

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Näin siis vuoden 2011 TV-animen perusteella. En tiedä mitä alkuteospelin juonikaaria tähän mangaan on otettu mukaan.

Steins;Gatessa minua on aina viehättänyt kovasti se, miten se kertoo lapsellisissa salaliitto- ja salaorganisaatioleikeissä piehtaroivasta nörttipojasta, joka kovasti tahtoisi olla hullu tiedemies – ja joka sitten onnistuukin vahingossa keksimään ihan oikean aikakoneen, ja saa niskaansa täyslaidallisen juuri niitä fantasioita joilla on leikkinyt. Eikä se sitten olekaan oikeasti niin kivaa.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2015 klo 21:43:00 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #66 : 17.06.2015 klo 19:48:35 »
Ivrean sivuilla näkyy, että elokuussa olisi tulossa yksiosainen Virgin Blood ja ensimmäinen osa sarjasta Uncanny Brains. Näillä tarkoitetaan varmaankin tätä ja tätä.

Kummastakaan en ole aiemmin kuullut, mutta nopean vilkaisun jälkeen vaikuttavat ihan ok-kamalta. Kiva saada taas Ivrealta joku tyttöjen nimike, vaikka taas kerran kyseessä on vampyyrimanga. Toisaalta, mikäli kyseessä tosiaan on linkittämäni Virgin Blood, alkuasetelma kuulostaa ainakin omaan korvaani raikkaan häiriintyneeltä. Odotan mielenkiinnolla, päätyykö päähenkilötyttö yhteen sen vampyyrin kanssa, joka ilmeisesti on hänen adoptioisänsä.

Mikäli sivujen julkaisuaikataulu pitää paikkansa, seuraava Blood+ olisi tulossa vasta aikaisintaan syyskuussa. Edellinen tuli toukokuussa, ja näin pitkä tauko harmittaa vähän, sillä olen tykännyt sarjasta.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2015 klo 19:52:36 kirjoittanut VNaomi »

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #67 : 17.06.2015 klo 22:11:05 »
Steins;Gatessa minua on aina viehättänyt kovasti se, miten se kertoo lapsellisissa salaliitto- ja salaorganisaatioleikeissä piehtaroivasta nörttipojasta, joka kovasti tahtoisi olla hullu tiedemies – ja joka sitten onnistuukin vahingossa keksimään ihan oikean aikakoneen, ja saa niskaansa täyslaidallisen juuri niitä fantasioita joilla on leikkinyt. Eikä se sitten olekaan oikeasti niin kivaa.

Nyt vasta huomasin tämän viestin. Juonipaljastusta en viitsinyt lukea, mutta tämä asetelma ensimmäisen osan perusteella kiehtoo minuakin.

Steins; Gaten ehkä hitaanakin pidettävä alku ei siis mua haitannut, mutta tarinan kaaren kannalta on hyvä jos meno kiihtyy kahden seuraavan osan aikana.

Uncanny Brains vaikuttaa vähintään mukavalta kertaviihteeltä, joten lukenen suht tuoreeltaan. Virgin Blood jäänee nyt kirjaston varaan, kuten juuri eilen lukemani Veitsi kukkasen kupeella. Tuo muuten pääsi yllättämään yhdellä ronskimman oloisella kohtauksella. Nämä Ivrean yhden osan shojot ovat kivoja lisiä kaupan hyllylle.

Laura Sivonen

  • Tunteikas siili
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #68 : 20.06.2015 klo 16:57:31 »
Ivrean sivuilla näkyy, että elokuussa olisi tulossa yksiosainen Virgin Blood ja ensimmäinen osa sarjasta Uncanny Brains. Näillä tarkoitetaan varmaankin tätä ja tätä.
Hieron karvaisia käsiäni jälleen yhteen - jo ihan siksi, että luvassa on lyhyitä julkaisuja.

Laskeskelin juuri, että loppuvuodelle kertyy näillä näkymin 23 pokkaria ostettavaa. Ja uskon, että määrä lisääntyy, jos/kun Ivrea vielä vetää hihasta loppuvuodelle parit lyhärit lisää.

Ivrea on hyvä ja pitää pitkät sarjansa siellä alle 20 pokkarissa. Itse olen huomannut, että oma kipuraja sarjojen kanssa menee öpaut tuolla. (Tosin olisihan se kiva saada Vagabond ja Olipa kerran.. me loppuun asti nyt kun ne on kerta aloitettukin.)

Ja olis kyllä tosiaan kiva saada jotain muita lyhyitä julkaisuja kuin teinikauhusohjoa tai eläintarinoita.

Hotarubi no Mori e on nyt ihan random esimerkki (pssst, köh, jos te siellä Ivrealla näitä luette) todella hyvästä yksiosaisesta mangasta, joka olisi kiva nähdä länsimaisella kielellä. Mää niiiiiiiiin itkin tuon mangan lopussa. Muhun fyysisesti sattui, kun itkin niin paljon.

Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #69 : 25.09.2015 klo 18:06:28 »
Virgin Bloodia lukiessa tuli jotenkin todella ällöttävä olo siitä, miten päähenkilö kutsui isäänsä isiksi ja mietti koko ajan, että "Rakastan isiä" tai "Isi suutelee minua!". Se sai hänet vaikuttamaan ikäistään nuoremmalta ja loi todella häiritsevän tunnelman. Jos olisi käytetty isä-sanaa, tämä olisi ollut paljon luettavampi.

Muutoin tämä oli niin perustavaraa, etten oikein edes keksi mitään sanottavaa. Joistain kohtauksista tuli olo, että onko tämä komedia, sillä ei kai nyt kukaan tee tällaista tosissaan.

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #70 : 25.09.2015 klo 21:31:31 »
Sen verran voisi ehkä tuota käännösratkaisua puolustella, että (ainakin japanilaisen takakansitekstin perusteella) päähenkilön isästään käyttämä sana tosiaan on melko lapsellinen "papa" eikä vaikkapa neutraalimpi "otoosan".

Lainaus
小さい頃、血の繋がっていない私を引き取って、大切にめいっぱいの愛で育ててくれたパパ。

Mutta joo, ei käy kyllä kieltäminen.

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #71 : 07.10.2015 klo 19:28:43 »
Uncanny Brains 1 upposi paremmin kuin odotin. Piirrostyyli oli selkeä mutta samaan aikaan jotenkin miellyttävän rosoinen. Juoni ei tarjoillut mitään erikoista, mutta ehdin jo ensimmäisen pokkarin aikana kiintyä lähes kaikkiin päähenkilöihin. Ei heidänkään joukossaan oikein mitään erityisen omaperäistä ollut, mutta esim. tuollaiset elämän kovettamat etsivät, jotka tutkivat yhä jotain nuoruutensa ihmetapausta toimivat kohdallani lähes aina.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #72 : 08.10.2015 klo 09:47:41 »
Mulla odottaa Uncanny Brains hyllyssä lukemista, mutta sen verran selailin että huomasin takakansi- (tai minkään muunkaan) esittelyn puuttuvan.

Ratkaisu saa  ehkä julkaisun näyttämään vähän hienommalta, mutta ei se ainakaan heräteostoihin kannusta. Julkaisijalla lie kova luotto kuvituksen laatuun sekä puskaradioon ja someen tämän markkinoinnissa.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #73 : 14.10.2015 klo 16:17:11 »
Uncanny Brains oli ensimmäisen osan perusteella ihan mukavaa perusviihdettä. Mikään osa-alue ei häirinnyt ja juoni oli hyvää perustasoa. Lukee tätä toisenkin osan verran.

Ivrean etusivulla (Linkki) kerrotaan kahdesta uudesta lyhyestä sarjasta. Häntä pystyyn on eläinmangaa ja Kill la Kill kuulostaa kummalliselta. Jos se osaa olla kreisikomedia yrittämättä liikoja tosikkomaisuuksia, voisi se olla lukemisen arvoinen. Mutta hieman epäilyttää.

Huvitti myös Kill la Killin mainoksen "vihdoinkin suomeksi" -lausahdus. Ehkä jos tuota olisi käytetty jostain megaluokan shonen-sarjasta, mutta nyt kyllä liioitellaan. Mutta ehkä tähän joku ton perusteella tarttuu.  :)

VNaomi

  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Aarresaari
Vs: Ivrea ja lyhytjulkaisut
« Vastaus #74 : 14.10.2015 klo 19:28:28 »
Eläinmangoja en yleensä osta, mutta Häntä pystyyn -sarjaa tulee ainakin kokeiltua, koska päähenkilö on opiskelija. Kill la kill sen sijaan jää kauppaan, koska se ei kiinnosta millään lailla ja kuulemani perusteella se on animeen verrattuna (jota en ole nähnyt) todella kuraa.

Eniten Ivrean puolella kuitenkin kiinnostaa, milloin ihmeessä he saavat Blood+-sarjan seuraavan osan ulos. Edellinen osa tuli kuitenkin jo toukokuussa.