Kirjoittaja Aihe: Ruotsalaisia sarjakuvan mestareita ynnä muita klassikoita?  (Luettu 8465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Right, remove the supports!
Olen parin viikon kuluttua menossa Tukholmaan ja ajattelin hankkia kokoelmiini Ola Skogäng Theon okkultistisia tutkimuksia, mutta kaipa läntinen naapuri on muitakin klassikoita maailmaan tuottanut.

Kysymykseni kuuluu siis, että mitä muita sarjakuvia Ruotsista kannattaisi plakkariin hankkia?
« Viimeksi muokattu: 07.12.2011 klo 14:33:36 kirjoittanut Riekko »
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Ruotsalaisia sarjakuvan mestareita?
« Vastaus #1 : 04.12.2011 klo 13:10:58 »
eiköhän se ole omasta maustakin kiinni, itse etsisin Utopi-lehden ja Peter Bergtingiä.
Ja minun pitäisi hakea jahka Ruåtsiin ehdin muutama 1000 ögöner.

Ja varmaankin Marc Saunders

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 04.12.2011 klo 15:33:29 »
Ei niitä niin montaa ole, jos löytää halvalla niin tosiaan Arne Anka ja saman tekijän Röde Orm, Rocky on ok strippi. Pirinen on on tietysti chefen an kvarteret.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 04.12.2011 klo 15:52:22 »
Riippuu vähän mistä tykkää, niiden mainittujen Pirisen ja Arne Ankan ohella allekirjoittanut pitää ainakin Max Andersonin ja Lena Ackebon sarjiksista ja Kapten Stofil -lehti on aiheuttanut suurta huvittuneisuutta (ja kai lehden pääjehuilta Joakim Lindengreniltä ja David Nessleltä on albumeitakin tullut).

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 04.12.2011 klo 16:04:23 »
Noi on tosiaan hyviä jos pitää vähän rupisemmasta underground-meiningistä. David Nessle oli kavereiden kaveri Göteborgissa, tapasin jonkun kerran ja mulla on sen yksi sekopäinen albumi, Döden steker en flamingo. Mukava heppu.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tertsi

• Vieras
« Vastaus #5 : 04.12.2011 klo 17:35:55 »
Arne Ankaa suosittelisin minäkin.

Ruotsiksi on tullut melko paljon eurosarjakuvaa, jota ei ole julkaistu suomeksi.
Pitäisin silmäni auki Buddy Longwayn suhteen. Jos Naukio ei ole tuttu Ruutu-lehden ajoilta, ostaisin Chaminou - kattagenten -albumin, jos se tulisi vastaan.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 04.12.2011 klo 17:58:16 »
Förlåt, en voinut olla laittamatta linkkiä.
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=chaminou&catid=-1

"Frakt" tarkoittanee hintavarausta?

edit:
Ei enempää eurosarjakuvista tässä ketjussa ainakaan mun taholtani.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 04.12.2011 klo 18:07:57 »
edit:
Ei enempää eurosarjakuvista tässä ketjussa ainakaan mun taholtani.

sen verta että itse lähdin ajatuksesta että Ruotsalaisia sarjakuvia, ei ruotsiksi käännettyjä.
Suomi ja Ruotsi kun ovat ainakin saamani maantieteen opetuksen mukaan eurooppaa.

Jotenkin lähdin myös olettamuksesta/muistikuvasta että Riekko tuntee Arne Ankansa ja Pirisen töiden lisäksi on svedujen artsuosastolla kovasti vähän mitä itse voisin hyvällä omallatunnolla suositella kenellekään.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 04.12.2011 klo 19:29:33 »
Luulen että kaikki tajusi ja on samaa mieltä. Toi Chaminoux on vain sellainen mitä en ole ikinä lukenut eikä tullut G-borgissa vastaan missään kunnossa. Mutta noin yleensä, Suomi on isompi sarjakuvamaa kuin naapuri, ei siellä ole mitään kätkettyjä aarteita vaan ne tyypit on tehnyt Fantometia ja Bamsea, kaikki se kuuluisa kapinakin keskittyi musiikkiin ja Vietnamin sodan vastustamiseen. Ne levytkin on paskaa, parasta vastarintaa Ruotsissa oli silloin paljon vanhempi  hollantilainen Wreesvijk.

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 07.12.2011 klo 12:00:32 »
Hämmentävää, että ruotsalaiset eivät sitten sen kummemmin ole kunnostautuneet omilla sarjakuvillaan (no, onhan heillä nämä jo mainitut helmet). Oma kuvitelmani oli kovin toisenlainen.
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #10 : 07.12.2011 klo 13:46:57 »
Onhan näitä vanhoja klassikoita, mutta saatavuudesta en tiedä. Lilla Fridolf (Pikku Riku), 91:an (Mokkeri) ja Åsa-Nisse (Härmän Janne). J

Mun mielestä noi ilmestyy lehtinä yhä.
Muuta mainstreamia:
Uti vår Hage
Herman Hedning (alias Marvin Meathead) ja saman tekijän Bacon & Egg

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #11 : 07.12.2011 klo 14:17:03 »
joo mutta ei hei. 91:an & kumppanit Ruotsalaisia sarjakuvan mestareita-nimisessä ketjussa?
Ei minulla niitä kohtaa ole mitään mutta laitetaan Helge-hirvi joukkoon jookos?
Olen varmaan ymmärtänyt Mestari-sanan merkityssisällön jotenkin väärin.

Ruotsilla on minusta sama ongelma kuin Suomellakin: sarjakuvaa on periaatteessa paljon mutta lukemisen väärtiä viime kädessä hyvin vähän.
Siksi tuon Utopi-lehden mainitsin..

Kim W Anderssonin Love hurts oli minusta jees tsekkaa itse näyte sivuilta .

jos sitten taas etsii sitä artsuosastoa niin Ruåtsin Eliittiartsusarjista tulee ihan enklanniksikin
altsu kun ei täällä pohjolassa mitään vaihtoehtoa ole.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #12 : 07.12.2011 klo 14:29:45 »
Ok no sitten, vaikka itse kyllä olen löytänyt mielenkiintoisimmat Svenskisarjakuvat sikäläisen Nemi-lehden myötä tai sitten kuten kotimaassakin siltä omakustannepuolelta.

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
Vs: Ruotsalaisia sarjakuvan mestareita ynnä muita klassikoita?
« Vastaus #13 : 07.12.2011 klo 14:36:04 »
Lavensin ketjun otsaketta, että mukaan mahtuisi muutakin kuin mestareita.

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #14 : 07.12.2011 klo 14:59:46 »
Mestariteoksesta ei voine puhua, mutta Claes Reimerthin ja Per Gyllenörin Gustav Vasa -sarja on ihan kohtuuhyvää ja asiaankuuluvan hurmeista historiaseikkailua 1500-luvun Ruotsissa. Neljä albumia on tullut 1993 - 2000:

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Gustaf_Vasa

Parasta Ruotsista ovat Pirinen ja Arne Anka, mutta ne tässä ketjussa on jo mainittu moneen kertaan. Unohtamatta tietenkään Bamsea.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2011 klo 15:31:13 kirjoittanut CryingBlueRain »
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.