Kirjoittaja Aihe: Tuomas Myllylä: Rhenus  (Luettu 16584 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Ukon lapset
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #30 : 05.10.2011 klo 09:16:48 »
Joo mietin kyllä että hakeako kirosanoille vain latinankieliset käännökset mutta minusta vain itsestä kuulostaisi hölmöltä jos solkataan suomea ja lyödään väliin cunnus.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 18 960
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #31 : 05.10.2011 klo 09:28:34 »
Ja mistä tiedämme, sanoiko esim roomalainen teini aina joka väliin cunnus? Toki tiedämme että mm. runoilija Horatius oli nuorison turmeltuneisuudesta huolissaan.

Timo

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 849
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #32 : 05.10.2011 klo 10:48:01 »
...Mutta miten roomalaiset kiroilivat? Perus piruja ja perkeleitä ei varmaan kauheasti käytetty ennen kristinuskon vakiintumista, joten arvelin, ja jossain yhteyksissä täällä kvaakissakin joku sanoikin, että todennäköisesti noitumiset sun muut karkeudet liittyivät alapään asioihin...
Televisiosarjan Rooma kohdalla tuli mietittyä tuota asiaa itsekin. Sarjassahan pyrittiin maksimaaliseen realistisuuteen, ja hyvin siinä onnistuttiinkin, mutta mitä kiroilemiseen tulee, niin mietin usein kuinka hatusta vetäistyjä kiroukset mahtoivat sarjassa olla. Sarjassahan käytettiin harmistumista ilmaisemaan sanontoja kuten "kusi ja veri", sekä "Junon pimppi" (Juno oli Juppiterin vaimo ja jonkinlainen naisten suojelusjumaluus). Juuri jumaliin liittetyt alapääilmaukset ja ihmiskehon eritteiden kuvailut tuntuvat äkikseltään aika todennäköisiltä antiikin ihmisten käyttämiltä kirouksilta, mutta varmaksi en osaa sanoa, kun en ole asiaan perehtynyt.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 16 893
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #33 : 05.10.2011 klo 11:05:25 »
..."Junon pimppi" (Juno oli Juppiterin vaimo ja jonkinlainen naisten suojelusjumaluus).

Klikkasiko kukaan sitä Wikipedia-linkkiä?!? Siellähän noita on vaikka kuinka paljon erilaisia karkeuksia.

Tosin ei Junon pimpulaa vaan "voi Troijan Helenan pil*u". Kantsii lukee se artikkeli. Mukana ovat myös paska, penis, pieru ja myös se kusi jne.

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 849
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #34 : 05.10.2011 klo 12:25:05 »
Ohops, sori. Sieltähän niitä tosiaan löytyi. Voihan Pipleium, jonka tietysti äkikseltään luulin tarkoittavan jotakin ihan muuta kuin sitä ilmeisintä, eli "runovuorta". Pip-, pil-, vit-, mulk-... no joo.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Ukon lapset
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #35 : 05.10.2011 klo 12:47:21 »
Tuohan on pahuksen hyvä artikkeli. harmi etten löytänyt Rhenusta työstäessä. No, eiköhän antiikin karkeuksiin tule vielä palattua joskus. Sinällään osuin ainakin siinä oikeaan että voimasanat liittyivät lähinnä sukuelimiin.

Rooma- sarjassa oli kyllä aika mainioita kirosanoja, huomasi että on mietitty. Parhaiten mieleen jäi Pullon toteamus Egyptistä: "Täällä on kuumempi kuin Vulcanuksen kullissa!"

Viimeiseksi täytyy todeta, että on aika hauskaa miten kaikkia kiinnostaa eniten juuri tämä karkeuksien käyttö. Muistan , että kun laitoin Rhenuksen ykkössivun tänne ikuisuus sitten niin sielläkin käytiin aika pitkä ja perusteellinen keskustelu aiheesta.

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 849
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #36 : 05.10.2011 klo 13:40:52 »
Viimeiseksi täytyy todeta, että on aika hauskaa miten kaikkia kiinnostaa eniten juuri tämä karkeuksien käyttö. Muistan , että kun laitoin Rhenuksen ykkössivun tänne ikuisuus sitten niin sielläkin käytiin aika pitkä ja perusteellinen keskustelu aiheesta.
Joskus karkeudet yms. sanonnat (viitaten myös Petri Hiltusen albumiin Anabasis ja siitä toisaalla käytyyn keskusteluun) romuttavat huolimattomasti käytettyinä hyvän historiallisen tunnelman perusteellisesti. Joku mainitsi (muistaakseni juuri Anabasis-ketjussa) itseään häirinneen jossakin historiallisessa romaanissa sen, että hahmot käyttäytyivät nykyaikaisen länsimaisen ihmisen tavoin. Se onkin todella ärsyttävää. Myös vääränlainen kielenkäyttö karkeuksineen liittyy juuri tuohon. Mika Waltari on mielestäni onnistunut kiertämään tuollaiset karikot, sillä hänen historiallisten romaaniensa hahmot ovat aina uskottavia ja käytökseltään edustamansa aikakauden oletusten kaltaisia. Christian Jacqin Ramses -kirjasarja on saippuaoopperamaisuudessaan puolestaan hyvä varoittava esimerkki hahmojen täydellisestä epäuskottavuudesta. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset muinaista faaraota, Ramsesta, joka käyttäytyy kuin Don Johnson!

Muistaakseni Cameronin Titanic-elokuvassa oli kohtaus, jossa joku hahmoista näytti keskisormea ja se latisti tunnelman pölkkypäisyydessään välittömästi. En edes tiedä, vaikka 1900-luvun alussa jo olisikin uhiteltu vilauttelemalla keskisormea. Jotenkin tuo ele ei kuitenkaan sopinut yhtään ajan henkeen, tai ainakaan siihen ajan henkeen kuin millaiseksi sen halusin elokuvaa katsoessani mieltää, ja siksi se tuntui niin päälleliimatulle ja tyhmälle.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2011 klo 13:42:41 kirjoittanut C. Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 762
  • archipictor.com
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #37 : 05.10.2011 klo 13:47:37 »
Muistaakseni Cameronin Titanic-elokuvassa oli kohtaus, jossa joku hahmoista näytti keskisormea ja se latisti tunnelman pölkkypäisyydessään välittömästi. En edes tiedä, vaikka 1900-luvun alussa jo olisikin uhiteltu vilauttelemalla keskisormea. Jotenkin tuo ele ei kuitenkaan sopinut yhtään ajan henkeen, tai ainakaan siihen ajan henkeen kuin millaiseksi sen halusin elokuvaa katsoessani mieltää, ja siksi se tuntui niin päälleliimatulle ja tyhmälle.

Keskisormen näyttäminen on ikivanha tapa osoittaa halveksuntaa. Kyse ei ole mistään hippien 60-luvulla keksimästä jutusta.

Mielestäni historialliseen tarinaan sopii ihan mainiosti useimmat karkeudet, mitä tänäkin päivänä käytetään. Pompööseillä fraaseilla manailu ei ole kauhean realistista, jos uskottavuutta haetaan. Samat jutut ne on olleet aikoinaankin, monin paikoin varmasti vieläkin karkeampina.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 307
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #38 : 05.10.2011 klo 13:51:51 »

Roomalaiset sorilaat olivat hyvin karskeja kielenkäytössään. Rooman kansan yleisen rappiotilan vuoksi kansan( sotilaat ja tavallinen verojamaksava luokka) moraalinen tila rappeutui pelottavan nopeasti johtaen siihen, etteivät roomalaisten voittoisat armeijat enään kyenneet taistelemaan ympäröiviä kansoja vastaan. Voi vain kuvitella, millaista rooman sotilaan karkea elämä tuona aikakautena oli. Varmasti kiroiltiin ja perkeleesti!...eikä naisen tavarasta puhuminen ollut millään tavalla vieras ilmiö ;)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 614
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #39 : 05.10.2011 klo 13:55:39 »
minusta Rhenuksessa on onnistuttu käyttämään "karkeuksia" taiten, tarinan ja sen hengen ehdoilla.
Jottei asia jäisi epäselväksi kiroilua ja manailua on verraten vähän, mutta sen tapahtuessa se ilmentää kerronnan tapahtumia, ei toimi välimerkkinä.

Käsimerkkejä ja alatyylisiä ilmaisuja voi käyttää kuvaamaan todellisuutta sellaisena kuin se on, ei ainoastaan mielikuvaa tai toivetta millainen jonkin olisi suonut olevan.
Rhenuksen eduksi lasken ettei anakronismin tunne tai "tässä rankistellaan itse arvoisesti" fiiliksiä heräile.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 762
  • archipictor.com
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #40 : 05.10.2011 klo 13:58:05 »
Tuskin ihan moraalinen rappio tuohon johti (ja jos joku oli moraalisesti rappiolla, niin yläluokka...). Rooman rappioon oli lukuisia syitä, kuten liian iso pläntti johdettavaksi, ongelmat johtoportaassa, jatkuvat sisällissodat, taudit, valtava inflaatio...

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 849
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #41 : 05.10.2011 klo 14:01:07 »
Keskisormen näyttäminen on ikivanha tapa osoittaa halveksuntaa. Kyse ei ole mistään hippien 60-luvulla keksimästä jutusta.
Varmasti näin onkin, mutta tuskin sillä on ollut samanlaista penikkamaista "cooleus-arvoa", kuten nykyisin annetaan ymmärtää. Esimerkiksi italialaista perua olevan pahansilmän merkin näyttäminen (siis se Dion populaarikulttuuriin lanseeraama hevisormijuttu) ei alun perin kaivannut toimiakseen yleisöä, eikä muuta oheisilveilyä.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 762
  • archipictor.com
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #42 : 05.10.2011 klo 14:03:17 »
Varmasti näin onkin, mutta tuskin sillä on ollut samanlaista penikkamaista "cooleus-arvoa", kuten nykyisin annetaan ymmärtää. Esimerkiksi italialaista perua olevan pahansilmän merkin näyttäminen (siis se Dion populaarikulttuuriin lanseeraama hevisormijuttu) ei alun perin kaivannut toimiakseen yleisöä, eikä muuta oheisilveilyä.

Arvelet ihmisluonnon muuttuneen paljonkin vuosisatojen / -kymmenten varrella?

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 307
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #43 : 05.10.2011 klo 14:10:26 »
Rooman tuohon syystä on väitelty historioitsien välityksellä paljon. Mutta totuus on kuitenkin se, että kun kansakunnan moraalinen rappio on kamalaa, niin sen vaikutus näkyy koko silloisessa yhteiskunnassa. Myös valtaa pitävä eliitti oli täysin seksuaalisesti kieroutunutta sisäsiittoista porukkaa.
Tässä lainaus netistä:
Rooman hajoamisen syytRooman valtakunnan hajoamisen syistä on väitelty loputtomiin. Edward Gibbon esitti kolmisenkymmentä selitystä, muun muassa kristittyjen moraalittomuuden ja valtakunnan koon.[24] Jo antiikissa itäroomalainen ei-kristitty Zosimos syytti muun muassa Konstantinusta ja kristittyjä.[25] Kenraali Vegetiuksen mukaan Rooman armeija heikentyi korruption ja kurin höltymisen takia.[26] Toisaalta on epäilty syyksi myöhäisantiikin henkistä köyhyyttä, rotujen sekoittumista, kansainvaelluksia, talouden rappiota, valtiorakenteiden heikkenemistä ja valtion desentralisaatiota, lyijyä vesijohdoissa ja aristokratian degeneroitumista, ilmastonmuutosta, ryöstöviljelyä ja eroosiota, korruptiota ja tehotonta hallintoa, provinssien ryöstöä, epätasaista tulonjakoa, epätasapainoa maaseudun ja kaupungin välillä, orjuutta, teknologisen kehityksen pysähtymistä ja lukemattomia muita asioita.

Nykyisissä tulkinnoissa korostetaan eniten imperiumin taloudellisia vaikeuksia, sisäisiä sosiaalisia muutoksia ja ulkoisten uhkien aiheuttamaa painetta.

Summa sumarum. Loppujen lopuksi kysymys on siis siitä, ettei ihmisillä ollut enään voimavaroja taistella valtakuntansa puolesta, joka oli täysin pirstaleina. Rooman keisarit eivät huolehtineet kunnolla sotajoukoistaan, jotka olivat levittäyetneinä sikin sokin suurta valtakuntaa. Olen sitä mieltä edelleen, että moraalinen rappio oli syynä Rooman kyvyttömyyteen hallita ja puolustaa suurta valtakuntaansa. Siihen sitten tietenkin sisältyy useita yksityiskohtia, joista saa kokonaiskuvan lukemalla Rooman kansan historiaa. Tuossa wikipedian otteessa on joitakin yksityiskohtia joistakin syistä, jotka muodotivat kokonaiskuvan Rooman häviöstä. Siihen siis vaikutti monta eri seikkaa joiden taustalla kuitenkin oli moraalinen rappio.
Edelleen pitää paikkansa Pyhän Raamatun varoitus siitä, että "mitä ihminen kylvää sitä hän myös niittää".

Oma lukunsa on myös ase teknologian kehittymisellä muinaisina aikoina, kun löydettiin uusia metalliseoksia miekkojen ja nuolien valmistamiseen. Mutta se on niin pitkä tarina kertoa , että palataan asiaan joskus jossain toisessa yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2011 klo 14:15:04 kirjoittanut Orjan May »

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 849
Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
« Vastaus #44 : 05.10.2011 klo 14:18:02 »
Arvelet ihmisluonnon muuttuneen paljonkin vuosisatojen / -kymmenten varrella?
Ihmisluonnon en, mutta käyttäymistä ohjaavien kulttuuristen rajojen kylläkin. Jos esimerkiksi isoisäsi vuolee puukolla sormeensa, ei isoisän suusta kuulu ensimmäisenä "vittu", vaan kenties jotakin muuta. Räppiä kuunteleva ja housunpersettään roikottava naapurin Sakari sanoo "vittu" monta kertaa, ennen kuin hänen päästään juuri pudonnut lippalakki ehtii edes osua maahan. Ihmisluonnolla ja sillä miten kulttuuri määrittää ihmisten käyttäytymistä, on kovin vähän tekemistä keskenään.
"Ihminen on ihmiselle kettu."