Kirjoittaja Aihe: Luettua  (Luettu 407741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1230 : 26.02.2017 klo 11:14:52 »
Yhtä vaille valmista kauraa taas.
Olen lukenut useampia eri variaatiota Moukantappajana maassamme tunnetun Foolkiller- hahmo(je)n edesottamuksista.
Niin vanhoista Hämähäkkimiehistä kuin Defenderseistakin sen 90-luvun 10-osaisen Steve Gerberin kirjoittaman minisarjan ollessa klassikko.

Hiljattain hahmo palasi framille ensin Deadpool and Mercs for money lehden kaartissa ja niin sai Marvelilta "jatkuvan, kuukausittaisen" lehden.

Neljä viidestä lehdestä on tullut ja loppu häämöttää tällä erää ilmeisesti viimeisessä numerossa

Kirjoittaja Max Bemis on ehkä useammalle tutumpi Say Anything-bändin solisti nokkamiehenä (varsinkin rallinsa Hate Everyone lukeutuu omiin tunnareihini) mutta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstään avautuneena soveltuu nyrjähtäneen mielenvikaisuuden kuvaajaksi sarjassa.

Tässä seurataan toista Foolkilleria Greg Salingeria joka toimii nykyään SHIELDille supervoimaisten hahmojen kallonkutistajana. Ja kyllä: Dexter kohtaa Hannibal Lecterin kuvio menee just kuin Amerikan psykossa.
Mukana on myös Salingerin harmiksi juurikin tuon kymmenosaisen sarjan BDSM naamioinen Foolkiller Kurt Gerhardt jonka välit Salingeriin ovat oidipaalisen murhanhimoiset.
Metatasoja on siis Foolkillerien törmäyksessä, ihmissuhteissa ja tietty potilas Deadpoolin myötä

Monessa kohtaa yllättävän hyvin kirjoitettu mustan huumorin sävyttämä sarja joka kulkee vahvuudesta vahvuuteen, mutta laatuhan ei läheskään aina myy. Tekee siis Watterson/Larsonit ja lopettaa nähtävästi huipulla. Joskaan ei omasta tahdostaan, vaan merkonomiosaston vetäessä töpselin seinästä.

Ja kyllä ne tämän vielä uudestaan naftaliinista kaivavat esiin.



idiooteista ja darwin palkinnon voittajista kun maailmassa, oikeassa tai sarjakuvallisessa, ei varsinaisesti ole pulaa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1231 : 26.02.2017 klo 16:05:25 »
Ja tietty tämänkin olisi voinut laittaa Imagesarjoihin tai Naisseikkailijoihin mutta Antony Johnsonin ja Shari Chankhamman Codename Baboushka on piristävä päivitys.


On vääryys sanoa että tämä on dieetti Modesty Blaise.
Mutta kun päähenkilö on venäjän mafian prinsessa jolla on vanhempi miesapuri ja jota tiedustelutahot kiristävät tehtäviin ei vertailulta voi oikein välttyä.
Modestyn faneille Chankhamman kepeä manga/BD vivahteinen piirros lienee kauhistus jolle syytää vihkivettä ja muita taikauskoisia manauksia.


Tarina itsessään on selkeän toimivaa vakoiluactionrunttaa pääpainon ollessa vauhdissa ja vaarallisissa tilanteissa.
Onhan tämä nyt tolkullisempaa kuin vaikkapa Bondit mutta valovuosien päässä Modestysta tai vielä paremmasta eli Velvetista.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Luettua
« Vastaus #1232 : 26.02.2017 klo 19:46:31 »
Ja tietty tämänkin olisi voinut laittaa Imagesarjoihin tai Naisseikkailijoihin mutta Antony Johnsonin ja Shari Chankhamman Codename Baboushka on piristävä päivitys.

Oli (on?) oikein hyvä agenttiseikkailu.

Dodsonin/nien Red One taas on (oli?) myös ihan mukavaa luettavaa Neuvostoagentista toimimassa Yhdysvaltain maaperällä kylmän sodan aikana.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 295
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Luettua
« Vastaus #1233 : 14.03.2017 klo 15:41:58 »
Sainpa lopulta käsiini ainoan(?) englanninkielisen käännöksen tanskalaisen Frank Madsenin Kurt Dunder -albumisarjasta. Kurt Dunder in Tirol.

Odotukset eivät olleet kauhean korkealla, joskaan en mitään sysikakkaakaan odottanut. Juttu oli yllättävän toimivaa, hauskaa ja viihdyttävää peruseurosarjakuvaa. Visuaalistyylilllisesti jossain Tintin ja Spiroun välimaastossa ja sopii ihan kaikenikäisille (jos nyt ehkä ei ihan pienimmille pilteille).

Tarinallisesti mieleen tulivat Natasan 13 apostoli ja Rauhalan Anssin tekemät Professori Anni Isotalon tutkimukset, eli kaikissa taustalla historiaa ja hiukan mystistä uskonnollisuutta. Ristiritareita, muinaista egyptiläisyyttä, salaisuuksia.

Vaikutteita on toki saatu ainakin Indiana Jones ja viimeinen ristiretki -leffasta ja luulisi myös että Da Vinci -koodista, mutta tämä sarjakuva on tehty jo 1999. Dan Brownin kirja tuli vasta 2003.

Fetsipäinen salaseura on aina hyvä plussa!

Jatkoa tarinalle luvataan nimellä Fifth Gospel, mutta näköpiirissäni ei ole moista näkynyt. Tämä käännös on ilm. 2000.

Timo

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Luettua
« Vastaus #1234 : 29.03.2017 klo 20:24:06 »
Brian M. Bendis ja Alex Maleev työstivät Daredevilin parissa tarinakaaren, joka lukeutuu tämän vuosituhannen parhaiden joukkoon.

Kuusi vuotta kestänyt puristus tuotti 10 numeroa pettymystä nimellä Scarlet.

Otetaan nyt heti alkuun tämä pois alta, koska tätä on mahdoton kiertää tai kieltää: Scarlet on upeasti kuvitettu. Maleevin lumoava kuvitus on kuin tarkastelisi maailmaa Teräsmiehen teleskooppitarkennuksella. Kokonaisvaltaista kuvitusta voi nautiskella sellaisenaan ja sitten zoomata kuvan sisään, yksityiskohtia herkistellen. Kuvitukseen ei yksinkertaisesti voi kyllästyä. Sitä jää väkisin zoomaamaan. Zoomaa sisään. Zoomaa ulos. Ooooh.

Bendis sen sijaan kusee käsikirjoituksen. Valitan alatyyliä, mutta tätä on mahdoton kiertää tai kieltää: Bendis kusee heti alussa sukat ja kengät märiksi ja sitten lits, läts kuljetaan kymmenen numeroa loiskuvissa kengissä. Lits. Läts. Lits. Läts.

Ensimmäisessä numerossa päähenkilö tarinoi suoraan lukijalle. Katsoo kohti, puhuttelee ja kaikkea. Tämä voi joskus elokuvissa olla tosi nokkela, aina kohtuullisesti toimiva tehokeino kun katsoja täytyy varmuuden vuoksi herättää, mutta omia ideoita ei ole. Sarjakuvissa kolmannen rajan rikkominen toimii huumorilla. Monestiko muistat sitä käytetyn vakavissa yhteyksissä. En muista yhtään esimerkkiä mutta näin ylikäytettynä – myös muut jauhavat ja vetävät lukijaa kädestä – menee pahasti, pahasti yli ja alkaa rassaamaan nopeasti.

Ennen puoliväliä teki mieli lopettaa, mutta ajattelin että tässä tulee vielä jotain tosi hienoa ennen loppua. Ei tule. Scarlet on vain pahuksen lapsellinen, juuri sellainen kuin stereotyyppisesti voisi olettaa supersankarikirjoittajan siirtyessä pois supersankareista.

Bendis on kirjoittanut valtavan määrän mahtavaa supersankaritarinaa. Scarletin tapauksessa Bendis osoittaa elävänsä keskellä Frank Millerin Daredevil-kasaria.

Supersankareiden tapauksessa on ihan perusjuttu, että toinen silmä täytyy peittää kädellä, koska tarinoista nauttiakseen täytyy vain hyväksyä tietyt lainalaisuudet. Ei mitään vakavaa voi kirjoittaa nämä samat lainalaisuudet voimassa, siitä tulee ihan täysi pannukakku.

Hieman pintaa raaputtamalla paljastuu, että Scarlet ei ainoastaan ole supersankari, vaan Batman suoraan Ensimmäinen vuosi -tarinasta.

Ooh, jos olisin teini, niin juuri tällainen fiksu teini tietää kaiken kaikkia paremmin olisi ihan just minulle. MUTTA EI ILMAN BATMANIÄ!

Kaikki Scarletin henkilöhahmot ovat lapsellisia. Kaikki Scarletin henkilöhahmoihin liittyvät taustoitukset ovat lapsellisia. Kaikki tapahtumat ovat lapsellisia. Tämä on niin lapsellinen, että päähän koskee.

Ja mikä pahinta, tämä jatkuu. Brian, sä oot ihan Bendis.

Katson Lego Batmanin toistolla niin kauan uudestaan ja uudestaan, että unohdan koskaan lukeneeni Scarletia. Tätä ennen tatuoin käsivarteeni "älä lue Scarletia" , etten koskaan voi tätä vahingossakaan lukea uudestaan.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1235 : 29.03.2017 klo 22:36:16 »
*Menee kirja/sarjakuvahyllyilleen ja etsii Scarletin. Plärää läpi ja vielä kerran*
Saadaanko me oikeasti ihan samat kappaleet näistä sarjakuvista?

No makuja on monia.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Luettua
« Vastaus #1236 : 29.03.2017 klo 22:40:49 »
Saadaanko me oikeasti ihan samat kappaleet näistä sarjakuvista?

Tätä ei varmaan pidä tulkita niin, ettet pitänyt kuvituksesta...

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1237 : 29.03.2017 klo 22:55:56 »
Oikein arvioitu. Scarlet ei ole moninaisin ihmisen perusluonnetta kuvaava sarjakuva mutta itsellä oli vaikeuksia tunnistaa kuvauksesta kyseistä sarjaa.

Ei siinä mitään vikaa ole varsinkin kun tässä Bendis palaa siihen mitä alunperinkin teki eli noir-rikossarjakuvia (Torso, JINX, Fire, Goldfish jne) paljon ennen supersankareita.
Powershan on Scarlettin ja supersankareiden risteytys.

Näemmä vaan makuja on monia, itsestä kun ajoittaisesta dialogi/monologitulvasta huolimatta Bendis ja Maleev ovat tässä ihan samoilla linjoilla.

Makuasioistahan voi vain riidellä.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1238 : 11.06.2017 klo 23:01:21 »
Hillbilly
Eric Powell



Eric Powellin erinomainen The Goon omaa oman ketjunsa kvaakissa, mutta tämä on jotain muuta.
Tässäkin on huumoria auttamaan kestämään kaihoisan kerronnan mutta harvoin jos koskaan on sarjakuvaa lukiessa ollut olo että lukee unohdettua kansatiedettä; kauan sitten kadonnutta mytologiaa Appalakeista joita jykevän lihaisa fantasia koskettaa.
Ei siis "sellainen" päiväfantasia vaan tässä on samaa miekan ja magian tuntua mutta rustiikkisesti.



piirros on tässäkin silmä hivelevää, rujoudesta kauneuden löytävää ja oudosti koskettavaakin.
Henkilöistä oppii pitämään kautta linjan, niistä joita väitetään sankareiksi niihin saakka jotka kantavat yllään konnan manttelia.
Ei että aina tarvitsisi olla se elokuvan yhden lauseen myyntipuhe, mutta jos Elmore Leonard olisi tosissaan kirjoittanut Conan Barbaaria oltaisiin aika lähellä tätä.
Lähellä.
Sillä monessako sarjakuvassa on Pirun lihakirves?

Kuvaus on kuitenkin paljon parempi kuin Hellboyn junttiserkku, nimestään huolimatta kun tämä esittää maan suolan sarvineen ja hampaineen ymmärtäväisen sympaattisessa valossa.

Voisin pulputtaa runosuonta ja kehua tätä loppupäivän, mutta tämän voi myydä ihan vaan yhdellä ruudulla (jonka jatkokin on kyllä silkkaa sarjakuvan kultaa) :


Jos et pidä: vika ei ole sarjakuvassa. Vika on sinussa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1239 : 17.07.2017 klo 20:58:09 »


BLACK HOOD The Bullet's Kiss
Duane Swierczynski - Michael Gaydos - Howard Chaykin

Moniko supersankarisarjakuva alkaa päähenkilö rivipoliisin surmatessa "sankarin" edellisen inkarnaation ja vammautessa eliniäksi ensimmäisen 4-5 sivun aikana?
Ei moni.

Swierczynski onkin ansioitunut sarjakuvien lisäksi rikoskirjoittajana ja yliluonnollisten voimien uupuessa Philadelphian kadut täyttyvätkin uskottavn brutaalista väkivallasta ja aidon oloisista henkilöistä peruskartonkipahisten ja sankarien sijaan.

konstaapeli Gregory Hettingeriin sattuu, paljon:

eikä vain fyysisesti, romahtaminen oman käden oikeuden puolelle farmakologian jeesaamana on kieron kiehtovaa seurattavaa
Heikommissa käsissä tästä olisi tullut väsynyt laiska farssi jolle elähtäneiden hippien ja punavuoren hipsterien on helppo naureskella.
Sarja välttää myös oikean käden jäykkyyttä sairastavien fasistiset fantasiat.
Sarjakuvaa ei myöskään voi suositella kukkahattutädeille tai niille jotka haluavat Tex Willerin siistin ja hyväksyttävän sadistisen väkivallan jossa viattomille ei käy mitään.

Tämä on brutaali ja kaunistelematon sarjakuva, jonka väkivalta sattuu.


isoimmaksi osaksi koska ei hukkaa henkilöitään missään kohtaa kertomusta. Samaa ei monesta draamasta voi sanoa.

Gaydosin ja Chaykinin kuvitus on toteavan karua ja lisää uskottavuuden illuusiota. Julmien psykologisten trillerien ystäville suositeltava noidankehä.



Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1240 : 18.07.2017 klo 11:45:40 »
The Last Contract
Ed Brisson  - Lisandro Estherren



On aloja joilta on vaikea päästä pois, palkkatappaja on yksi jossa eläkkeet ja YT:t ovat ---haastavia.

Kertomuksen päähenkilö tunnetaan vain Miehenä, eräänlainen tyylitajuinen kunnianosoitus kopioimatta. Mitä jos Stark/Westlaken Parker olisikin ,vastoin kaikkea todennäköisyyttä, elänyt vanhaksi?
Ja kuten muut, vanhentunut.

Genrelle tyypilliseen tapaan menneisyys syntitaakkoineen tulee Miehen perään verenhimo huulillaan, viha mielessään.
Mutta iästä ja muistisairauksista, väsyneistä nivelistä ja muista vaivoistaan huolimatta Mies on yhä äidinkielellään väkivaltaa puhuva.



Lisandro Estherrenin rujon letkeä piirros edesauttaa kerrontaa. Huolitellumpi tyyli kun tekisi tästä herkästi liian kliinisen toteavan.
Nyt kuvitus antaa ryppyjä ja rapaa sopivassa suhteessa. Monille toki tämä on Huonosti Piirrettyä™ , mutta sen BD/animaatiohenkinen viiva tuo myös keveyttä tasapainottamaan juonen raskautta.

Huumoriakin löytyy, kuten oikeastakin elämästä, mutta Brisson ei lyö sitä läskiksi vaan pitää lihansa tyhkänä.

Rikostarinoiden ystäville, tämä on enemmän siellä Hammett/Scorsese/Tarantino päässä kerrontaa.
Onnellisehkoa loppua etsiville...no onnea sisälukutaidon kanssa: noirista sitä ei pakkaa löytymään.
Oiva silti.
Ja onhan tässä Miehen koiran lisäksi myös aivan ihana Sharon

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Luettua
« Vastaus #1241 : 18.07.2017 klo 13:39:14 »
Ai että jokin tappaisi Parkerin? Kas kun ei Jerry Cottonia!

Viimeisen diilin tarina kerrottiin jo tässä Metsäpirun albbarissa - ja kas ihmettä silloinkin julkaisun yhteydessä puhuttiin Tarantinosta!

http://like.fi/kirjat/kaksi-tappajaa/

Suosittuja ovat nämä eläkeikäinen joka ei jää eläkkeelle -tarinat. Esim. RED.
Todellisuus menee siihen suuntaan että sorvin ääreen pitää kuukahtaa ja lopputilistä maksetaan montun kaivuu ja muut tilpehöörit.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1242 : 18.07.2017 klo 16:30:24 »
Ai että jokin tappaisi Parkerin? Kas kun ei Jerry Cottonia!

Kas kun et rinnasta Mad Maxia ja tiivitaavia!
(ei sen puoleen minulla on yhä rikostarinan raakile joka käyttää teletappien uudestaan-uudestaan keinoa)

Parker olisi voinut potkaista tyhjääkin, Starkin teksteissä kun ei voi luottaa kaikesta selviytymiseen.

Muuten kyllä yleinen teema rikosjutuissa eläköityminen/ "viimeinen keikka". Hyvänä esimerkkinä Matt Fractionin ja Kieron Dwyerin Last of the Independents

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: Luettua
« Vastaus #1243 : 11.11.2017 klo 22:37:54 »
^Filmish vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Kiitti vinkistä, Curtvile!

Sain nyt viimeinkin Filmish'in luettua. Curtvilen hehkutuksen jäljiltä odotukset olivat korkealla, joten pienoiseksi pettymykseksi tuo jäi. Leffaharrastajan egoa hiveli, kun suurin osa esitellyistä leffoista on tullut nähtyä ja lopuistakin moni oli muuten tuttu, joten tunnit television äärellä eivät ole selvästikään menneet hukkaan. Joihinkin leffoihin sai hieman uutta näkökulmaa, mikä oli kirjan parasta antia. Uusia kiinnostavia leffatärppejä olisi toivonut enemmänkin mutta pitää olla tyytyväinen edes kun muutama löytyi.

Kokonaisuutena kirja ei kuitenkaan vakuuttanut, sillä teemojen käsittely vaikutti tarkoitushakuiselta. Aivan kuin kirjoittajalla olisi ollut tietty viesti mielessä ja hän sitten valitsi sellaiset leffat, jotka tukivat tuota viestiä ja jätti huomiotta leffat, jotka osoittivat, että tilanne ei olekaan niin musta-valkoinen. Ehkä tuollainen cherry picking menee läpi tällaisessa viihdelukemistossa mutta ei se kovin akateemista ole vaikka lopusta viiteluettelo löytyykin. Esimerkiksi käyköön arabien roolittaminen ainoastaan pahiksiksi Hollywoodin toimintaleffoissa. Ilmiö on tietysti todellinen, mutta kirjan perusteella jäi sellainen mielikuva, että se koskee vain arabeja tai intiaaneja vaikka samalle listalle olisi voinut hyvin nostaa myös esimerkiksi kommunistit ja saksalaiset. Joko analyysi olisi pitänyt rajata selkeämmin tai sitten siinä olisi pitänyt käsitellä pahiksia laajemmin, sillä suurin osa heistäkin lienee valkoisia miehiä. Ehkä kirjoittaja olisi osunut paremmin maaliinsa, jos hän olisi keskittynyt sankareihin ja valkoisten miesten yliedustukseen siinä ryhmässä.
Toinen esimerkki voisi olla elokuvissa esiintyvä teknologian pelko, jota löytyy monesta leffasta mutta asiaa tarkistamatta väittäisin, että useimmissa leffoissa teknologiaan suhtaudutaan positiivisesta ja joissain tapauksissa sen avulla jopa pelastetaan maailma (esim. Pacific Rim tai Independence day).
Kolmas ärsyttävä seikka oli mainstream-leffoista puhuminen määrittelemättä mitä kaikkea se kattaa. Sellainen mielikuva jäi, että sillä viitattiin vain Hollywoodin tuotantoon vaikka kirjoittaja britti olikin. Epämääräisen termin alle voi lakaista kaikenlaista eikä väitteitä pysty oikein tarkistamaan, kun ei tiedä mitä kaikkea termi pitää sisällään.

Olisin toivonut, että analyysissä olisi huomioitu enemmän yhteiskunnan tilaa esiteltyjen elokuvien tekohetkellä. Itse en näe, että elokuvat määrittävät maailmaa, pikemminkin ne vain havannoivat ja kommentoivat sitä. Niinpä on tärkeää tietää millaisessa ympäristössä elokuva on tehty, jotta voi ymmärtää koetteleeko teos yhteiskunnan normeja vai vahvistaako se niitä. Loppupuolella kirjaa mainitaan miten Hollywoodin elokuvia aikoinaan normitettiin ulkopuolelta yhteiskuntakelpoiseksi, mutta tätä ulkopuolista vaikuttamista ei huomioitu ollenkaan kirjan alkupuolella, jossa tekijöitä syyllistettiin keskittymisestä valkoisten miesten näkökulmaan. Ehkäpä normien haastamista oli niin vähän, sillä se olisi tehnyt huonoa bisnekselle, sillä niihin aikoihin rahat leffalippuihin tulivat useimmiten miesten taskuista. Kirjassa ei huomioitu olleenkaan sitä, että etenkin Hollywoodissa elokuvat ovat teollisuuden haara, joten sitä tehdään mikä myy. Eikä siinä tunnuttu huomioitavan sitäkään, että monet esimerkkielokuvista pohjautuivat kirjoihin, minkä vuoksi ei ole selvää onko elokuvan teema/viesti/ideologia peräisin elokuvantekijöiltä vai alkuperäisteoksesta. Eli mielenkiintoisia ajatuksia esitettiin, mutta sitä ei tehty riittävän vakuuttavaksi. Tietysti, jos lukija on samoilla linjoilla kirjoittajan kanssa, niin ajatukset on hyvin helppo hyväksyä ja uskoa.

Tätä ennen olin lukenut elokuvatutkimuksen saralta vain Hollywoodin sotakoneen ja näiden kokemusten pohjalta en koe suurta houkutusta perehtyä kolmanteen teokseen tältä alalta. Melkoisen epämääräistä ja höttöistä menoa vaikuttaa olevan. Jatkossa taidan pitäytyä elokuvantekijöiden haastatteluissa/elämänkerroissa.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 796
Vs: Luettua
« Vastaus #1244 : 03.12.2017 klo 19:59:44 »
myönnän kyllä että Filmish omaa tarkoitushakuisuuden mutta tätä lausetta:
  Ehkä tuollainen cherry picking menee läpi tällaisessa viihdelukemistossa mutta ei se kovin akateemista ole vaikka lopusta viiteluettelo löytyykin. 
en akateemisia tutkielmia lukeneena pysty vakavalla naamalla allekirjoittamaan.
Induktiivinen päättely, "kaikki korpit ovat mustia", kun löytyy liian monesta luonnontieteellisestäkin tutkimuksesta.

Elokuvatiede toki eroaa luonnontieteestä kulttuurisena ja subjektiivisena, eihän elokuvakriitikoksi pääsy vastaa fyysikoksi pääsyä millään tavoin.

No se sivupolusta.



tämä oli veikeä lukukokemus dokumenttisarjakuvasta.
 Asiaan, eli tiedusteluun ja  lennokkisodankäyntiin perehtyneelle tämä ei tarjoa uutta.
Hyvän suppean edustuksen Snowdenista, osasta CIAn ja NSAn ohjelmia ja melko salonkikelpoisen siistin esityksen miten lennokeilla surmataan vihollisjoukkoja.
Tilatessa en osannut yhdistää piirtäjää Khalil Bendibia Zahran Paratiisin piirtäjäksi, mikä on kait merkki orastavasta dementiasta tai jotain.


Kuvitus elävöittää puhuvia päitä ja tutkivan journalismin arkea parhaan kykynsä mukaan. Itseä kiroitusvihreet ja värinkiroitetut sanat eivät haitanneet suuresti, pidän naisista, jätän välimerkkejä nussiville ulkoisen muotokielen rasitteet.

Isoin murhe on se että tällä on johdonmukaisempi ja tarkoitushakuisempi linjaus teemastaan. Ihmisoikeudet ja eettiset valinnat asetetaan kansallisen turvallisuuden edelle.
Useimmille voimankäytön skeptinen arviointi ei liene ongelma, mutta mikäli on tästä ei tule hyvälle tuulelle.

Toimintaelämyksiä ei myöskään kannata etsiä, politiikasta ja yksilönvapaudesta kiinnostuneille suositeltava perusopas, lähdeluettelonsa on laventavampi joskin siinäkin on suppea otos.