"Printed in China", jee jee.
Itse olen harkinnut Kiinassa painamista ihan siksikin että siellä on tietty käsityöläisyyden taso kirjapainoissa vielä olemassa. On mahdollista saada sellaista painatuksen tasoa mitä ei Suomessa voi enää odottaa edes parhaissa painoissa. Mitä tossa Habibin kansissakin on kultafoliota, sokkopainatusta, täsmälakkaa. Kaikki herkut. Yhdistelmä just nappiin menneitä painoteknisiä kikkoja joita en edes uskalla ajatella millainen sotku tulisi jos Suomessa painaisi. Tästä syystä ja muutenkin en odota mitenkään innokkaasti Liken suomenkielistä versiota. Tässä on niin paljon asioita jotka vaatisivat keskittymistä ja paneutumista julkaisijalta. Kaikki kunnia Likelle hienoista julkaisupäätöksistä mutta yleensä inspiraatio tuntuu loppuvan aina siihen. Valmiit kirjat on sitten mitä on.
Mitä itse kirjaan tulee niin Habibi on mennen tullen paras sarjakuvakirja, jonka olen lukenut pitkään aikaan. Pidin tarinasta, menevää kerrontaa ja pohdiskelevia osioita juuri sopivassa suhteessa. Mutta ennen kaikkea kuvakerronta ja visuaaliseksi meditaatioksi nimittämäni vaivannäkö ornamenteissa ja muissa pienissä yksityiskohdissa läpi järkälemäisen kirjan tekivät vaikutuksen. Kuvien eteen on tehty valtavasti töitä mutta ne eivät silti ole mitenkään jäykkiä. Päin vastoin, hahmot ovat monipuolisia ja ilmeikkäitä. Kuvat ovat runsaita ja täynnä tutkittavaa, mutta silti selkeitä ja nopeasti hahmottuvia. Todellinen mestarinäyte.
Jos tästä haluaa jotakin kritisoitavaa lähteä etsimään niin todettakoon spoilerinomaisesti että en pitänyt kirjan viimeisestä kolmanneksesta. Kirjassa oli vertauskuvallisia elementtejä alusta lähtien mutta juttua pystyi lukemaan perinteisenä tarinana lähes loppuun asti. Lopussa kuitenkin on sellaisia ratkaisuja jotka tekevät kirjasta puhtaasti vertauskuvallisen, enkä pitänyt siitä. Siirtymästä moderniin yhteiskuntaan siinä loppupuolella.