Kirjoittaja Aihe: Craig Thompson (Habibi yms.)  (Luettu 12021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Craig Thompson (Habibi yms.)
« : 24.07.2011 klo 22:53:24 »


Eli, tämän vuoden syyskuussa (Jenkkilässä 20. päivä) pitäisi päästä markkinoille Craig Thompsonin (Blankets, Goodbye, Chunky Rice) uusin sarjakuvaromaani Habibi. Kyseessä on rakkaustarina itämaiseen henkeen. Pituutta teoksella on järkähdyttävät 672 sivua(!).

Tätä kirjaa odotan innolla. Thompson on yksi parhaista tietämistäni sarjakuvantekijöistä, ja hänen piirrosjälkensä lähentelee taivasta. Veikkaisin tämän olevan vuoden sarjakuvatapaus ainakin Amerikassa. Kirjan sivut ovat osoitteessa http://www.habibibook.com/.

Mitä mieltä muut ovat?

mlietzen

  • Jäsen
  • Viestejä: 527
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #1 : 30.09.2011 klo 12:10:28 »


Tuli tänään postissa eli ilmestynyt on. Iso pökäle.

Ensivaikutelma on että onhan tuota paljon. Mutta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 296
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #2 : 30.09.2011 klo 12:53:17 »
Kirjan sivuilla käytyäni jäin haukkomaan henkeäni. Vaikuttavaa. Tiedä sitten olisko tiivistämistä tarvittu, mutta sitä ei voi sanoa ennen kuin on lukenut. Pelkät nuo luonnokset olisivat riittäneet useimmille valmiiksi työksi.  :o

Timo

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #3 : 30.09.2011 klo 22:01:07 »
Hjalmari. Nyt kun tukipäivä lähestyy niin pitää laittaa oma kappale tilaukseen. En sitten tiedä, että onnistuuko tämän lukeminen yhdeltä istumalta...

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #4 : 31.10.2011 klo 18:07:08 »
Tuli viimeinkin luettua Habibi. Ei kai sitä oikein muuten voi kuvailla kuin että hämmästyttävä. Teos on tavattoman tiivis, ja teemat ovat sen verran raskaita, että on hankalaa muodostaa kokonaiskuvaa tai vahvaa mielipidettä ilman toista lukukertaa. Siihen en varmaankaan tänä vuonna pysty. Näin ensilukemalta Blankets oli kyllä vahvempi paketti.

Taide on jopa näytteitäkin parempaa, sivuilta löytyy sellaisia visuaalisia herkkuja että! Erityisesti hämmästyttää, miten hyvin tyyli on kestänyt niin samankaltaisena koko kirjan ajan.

Ehkä olisi pitänyt jättää lukematta, ajatus omista töistä tämän jälkeen on lähinnä lannistava.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #5 : 01.11.2011 klo 18:52:12 »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 296
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #6 : 01.11.2011 klo 20:42:33 »
Suomeksi sitten helmikuussa Likelta: 15.2.2012.

Bravo! Ja Like, hei, huom, obs, haloo, EI COMIC SANSIA!

Timo

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #7 : 02.11.2011 klo 13:58:03 »
Tämä jos mikä tarvitsisi käsintekstauksen tai sitten Thompsonin omista kirjaimista tehdyn fontin.

kultakisu

  • elämännautiskelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 380
  • ei ramase ennää...
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #8 : 02.11.2011 klo 20:34:42 »
Bravo! Ja Like, hei, huom, obs, haloo, EI COMIC SANSIA!

Timo
No ei todellakaan!Yök!Näyttää olevan ennakkotilattavissa, 33 ekkuu.Se on pakkohankinta.Jäämme odottelemaan.Kirjahylly kyllä repee.
Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #9 : 02.11.2011 klo 21:51:47 »
Mulle tipahti Habibi tänään Amazonista postissa. Hyvältä näyttää, paitsi... kannet ovat väärinpäin. Jaksaakohan tuota palauttaa... lukukokemukseen kun tuskin vaikuttaa enkä keräilyarvosta välitä.

"Printed in China", jee jee.

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #10 : 29.11.2011 klo 14:40:10 »

"Printed in China", jee jee.

Itse olen harkinnut Kiinassa painamista ihan siksikin että siellä on tietty käsityöläisyyden taso kirjapainoissa vielä olemassa. On mahdollista saada sellaista painatuksen tasoa mitä ei Suomessa voi enää odottaa edes parhaissa painoissa. Mitä tossa Habibin kansissakin on kultafoliota, sokkopainatusta, täsmälakkaa. Kaikki herkut. Yhdistelmä just nappiin menneitä painoteknisiä kikkoja joita en edes uskalla ajatella millainen sotku tulisi jos Suomessa painaisi. Tästä syystä ja muutenkin en odota mitenkään innokkaasti Liken suomenkielistä versiota. Tässä on niin paljon asioita jotka vaatisivat keskittymistä ja paneutumista julkaisijalta. Kaikki kunnia Likelle hienoista julkaisupäätöksistä mutta yleensä inspiraatio tuntuu loppuvan aina siihen. Valmiit kirjat on sitten mitä on.

Mitä itse kirjaan tulee niin Habibi on mennen tullen paras sarjakuvakirja, jonka olen lukenut pitkään aikaan. Pidin tarinasta, menevää kerrontaa ja pohdiskelevia osioita juuri sopivassa suhteessa. Mutta ennen kaikkea kuvakerronta ja visuaaliseksi meditaatioksi nimittämäni vaivannäkö ornamenteissa ja muissa pienissä yksityiskohdissa läpi järkälemäisen kirjan tekivät vaikutuksen. Kuvien eteen on tehty valtavasti töitä mutta ne eivät silti ole mitenkään jäykkiä. Päin vastoin, hahmot ovat monipuolisia ja ilmeikkäitä. Kuvat ovat runsaita ja täynnä tutkittavaa, mutta silti selkeitä ja nopeasti hahmottuvia. Todellinen mestarinäyte.

Jos tästä haluaa jotakin kritisoitavaa lähteä etsimään niin todettakoon spoilerinomaisesti että en pitänyt kirjan viimeisestä kolmanneksesta. Kirjassa oli vertauskuvallisia elementtejä alusta lähtien mutta juttua pystyi lukemaan perinteisenä tarinana lähes loppuun asti. Lopussa kuitenkin on sellaisia ratkaisuja jotka tekevät kirjasta puhtaasti vertauskuvallisen, enkä pitänyt siitä. Siirtymästä moderniin yhteiskuntaan siinä loppupuolella.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2011 klo 15:00:55 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #11 : 04.04.2012 klo 19:22:27 »
Tästä syystä ja muutenkin en odota mitenkään innokkaasti Liken suomenkielistä versiota. Tässä on niin paljon asioita jotka vaatisivat keskittymistä ja paneutumista julkaisijalta. Kaikki kunnia Likelle hienoista julkaisupäätöksistä mutta yleensä inspiraatio tuntuu loppuvan aina siihen. Valmiit kirjat on sitten mitä on.

Tänään saapui suomiversio. Ja ainakin mulla ensivaikutelma on, että näyttääpä komealta. Hyvin pitkälti yksi yhteen alkuperäisen kanssa.

Joo, en minä keksi tästä mitään valitettavaa. Ehkä Hans keksii?

Hintakin on about sama kuin englanninkielisellä, mikä on harvinaista. Yleensä suomiversio maksaa aina enemmän.

Loistavaa työtä, Like!

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #12 : 04.04.2012 klo 19:55:50 »

Joo, en minä keksi tästä mitään valitettavaa. Ehkä Hans keksii?


Lähetä mulle ilmainen kappale niin varmasti keksin jotain. Lupaan vähintään 20 kohdan valitusohjelman.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #13 : 04.04.2012 klo 20:22:01 »
Näin tuon kirjakaupassa ja näytti komealta kasalta. Selailun perusteella näytti sisältäkin komealta. Sääli ettei ole rahaa ostaa, olen huono sarjakuvaharrastaja kun ostan useimmiten "oikean" kirjan kun pitää valita mihin rahansa käyttää. :-[ Onneksi kirjastot ovat olemassa.

Hui_hai

  • kirjastotätisetä
  • Jäsen
  • Viestejä: 216
Vs: Craig Thompson (Habibi yms.)
« Vastaus #14 : 10.04.2012 klo 13:30:42 »
Tänään saapui suomiversio. Ja ainakin mulla ensivaikutelma on, että näyttääpä komealta. Hyvin pitkälti yksi yhteen alkuperäisen kanssa.

Joo, en minä keksi tästä mitään valitettavaa. Ehkä Hans keksii?

Hintakin on about sama kuin englanninkielisellä, mikä on harvinaista. Yleensä suomiversio maksaa aina enemmän.

Loistavaa työtä, Like!

Komean näköinenhän tuo oli. Ei tullut pääsiäisenä vielä luettua, mutta ainakaan hinta ei ollut paha. Ainakaan, jos laski hinnan per sivu  :P

Katsotaan sitä mielipidettä sitten kun kirja on oikeasti luettu eikä vain lehteilty.
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]