0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Kaikista tärkeintä on saada skannattuun kuvaan mahdollisimman paljon dataa mukaan, jotta on mitä käsitellä. Sanomalehtipaperi on huokoista, harmaata ja usein myös kellastunutta. 800-1200 dpi harmaasävyskannaus on hyvä lähtökohta jolla lähteä liikkeelle mikäli kyse on ihan mustavalkomatskusta. Elementsiä en ole käyttänyt, joten en osaa sanoa miten hyvin pelittää.Kuvaa säädetään levels-säätimillä, ehkä myös curves ja miksei myös kirkkautta, balanssia tapauskohtaisesti ja myös sopivassa määrin terävöintiä. Kuva voi olla myös eri kohdista laadultaan erilainen. Eli saa varautua käsittelemään kuvan eri osia erikseen ja ehkä kokoamaan palasiakin. Lopputulemana tehdään sitten 1bit mustavalko-tiedosto. Tehoja koneeseen!Niin ja edit: lopputuloksessahan pyritään tietysti siihen, että piirrosviiva on mahdollisimman alkuperäistä, terävää ja siistiä ilman pikseliä ja rasteria. Huokoinen paperi saattaa tuottaa "tipluja", täpliä ja roskaa, jotka pitää siivota. Mieluiten käsin, kaikenmaailman suotimet (median tms) poistaa ne kyllä, mutta samalla kärsii viiva.Isompia kommervenkkejä pitää sitten tehdä jos käsitellään värikuvia.Timo
Luulenpa että mun toiveeni on kattaa tässä "harjoituksessa" myös ja eritoten värikuvat. Hirvittää vaan tuo käytetty termi "isompia kommervenkkejä".
Tarkoittanee että kuvan osavärejä täytyy säädellä ehkä paikallisesti erikseen, muista riippumatta.
Itte olen joskus "hupi"mielessä hifistelly niin, että olen erotellut jokaisen irtisaamani osavärin omiksi osaväreikseen omille kanavilleen, eli kuten alkuperäisessäkin on CMY ja musta K vielä omaksi tiedostokseen.
Sitäpä juurikin. Haluaako poistaa kellastumat, haalistumat yms. Eli restauroidako uuden näköiseksi vai jättää vanhan näköiseksi. Itte olen joskus "hupi"mielessä hifistelly niin, että olen erotellut jokaisen irtisaamani osavärin omiksi osaväreikseen omille kanavilleen, eli kuten alkuperäisessäkin on CMY ja musta K vielä omaksi tiedostokseen. Ei se ihan 100% onnistu ja vie aikaa ihan saakutisti. Eikä lopputulos välttämäti ole silti sen kummemman näköinen loppukäyttäjälle vaikka itteä miellyttäskin.Timo
MTT:tä saattaa kiinnostaa köyhän miehen ratkaisu. En nyt tietenkään tunne tuota ohjelmistoa, josta on puhe, mutta vähänkin käyttökelpoisista ohjelmista pitäisi löytymän histogrammityökaluja.
Tässä asian tiimoilta erinomaisia esimerkkejä ja vastineita... Buz Sawyer Review.http://sekvenskonst.blogspot.com/2011/05/buz-sawyer-review.html
Pohdin kyllä, että jos näitä laajemmin uudelleenjulkaisi, niin täytyisi kai yrittää junailla kunnon skannaukset.
Esimerkistä näkee hyvin, että viivan muhjaantumisen ohella rasteri on ongelma (ja värithän ovat enimmäkseen rasteria). Useimmissa tapauksissa sanomalehtirasteria ei saa skannaamalla talteen sellaisessa muodossa että siitä voisi 1-bittisenä painaa hyvää jälkeä. Niinpä ainoa mahdollisuus on harmaaskaalakuva, joka taas rasteroi viivankin. Kompromisseja kompromisseja.
Tai sit pitää elää vähän kulahtaneen rasterijäljen kanssa. Tuohan se fiilispatinaa kuvaan.