Tässä on
sarjakuvakauppiaan lavea ja syvä analyysi koronaviruksen rampauttamasta sarjakuva-alasta. Suosittelen lukemaan ajatuksen kanssa.
Tekstin mielenkiintoisista kohdista voisi tehdä pitkän luettelon, siellä tulee isojakin juttuja vähän sivumennen.
Itse kiinnitin ensisijaisesti huomion seuraaviin kohtiin:
Kirjoittajan mukaan kokoelmien ja sähköisten julkaisujen hinta olisi korkeampi ilman sarjakuvalehtiä. Kokoelmien suhteen tuo on helppo ymmärtää.
Kirjoittajan mukaan suoramyynti on yhtä kuin sarjakuva
lehti. Jos lehti kuolee, siinä menee suoramyynti samoin tein.
Lehtipisteiden paluun kirjoittaja näkee mahdottomaksi samoista syistä kuin olen itse kirjoittanut, mutta näkemys tulee selkeämmin leveämmiltä harteilta. Tämä on mietitty moneen kertaa kolmekymmentä vuotta kestäneen uran aikana.
Toista jakelijaa ei tule. Kirjakauppamyynti ei kanavana korvaa suoramyyntiä. Eikä korvaa sähköinen jakelutie.
Kauppias kiittää Imagea, mutta ei ole ehtinyt lukea vasta eilen julkaistua
Todd McFarlanen haastattelua Forbesiin. Siinä
Todd antoi itsestään niljakkaan vaikutelman toteamalla, että heitetään kauppiaat susille, mutta huudetaan jaxuhalit perään siltä varalta että joku selviää hengissä.
Toddin haastattelu jätti pahan jälkimaun, mutta sen hämmästyttävin kohta oli, että jos esim. Spawn-paperilehti olisi nyt 300, niin diginä jatkettaisiin normaalisti esim. numerot 301-309), ja kun sitten palataan tavanomaiseen, jatketaan normaalisti paperilehdestä 310, eikä kukaan huomaa tai välitä että välistä jäi numeroita, koska lehtiähän ne ovat.
Tärkeintä Toddille oli, että geek-kulttuuri ei unohda sarjakuvia, vaan ostaa Toddilta leluja entiseen tapaan.
Sarjakuvakauppiaan tuntemukset olivat, että koska kustantajat ovat jo heittäneet sarjakuvakauppiaat susille, ei hän tulevaisuudessa enää tilaa ylihintaista roskaa, jonka ennakkotilausmallista johtuen tietää kääntyvän omaksi tappioksi. Sanavalinnat ovat kirjoittajan omia. Kuvittelen, että kauppiaan mielestä Todd on nyt samassa laarissa kuin Marvel ja DC.
Siinä mielessä sarjakuvakauppias ja Todd ovat samoilla sävelillä, että molemmat pelkäävät viikoittaisen ostotapahtuman päättymisen merkitsevän elinikäisten sarjakuvaharrastajien harrastamisen loppumista. Itse en sellaiseen usko, mutta kulutustottumisten muuttuminen voisi ennestään muokata kentää eri muotoon.
Tässä nyt puhutaan ihan ketjun aiheeseen liittyvästä eli alan todellisesta pelosta sarjakuvalehden (ja Diamondin) kuolemisesta.