Vaikea minun on kuitenkaan nähdä miten vaikkapa sarjakuvalehtimarkkinan kasvussa toteutuisi se yleinen 5-10% euromääräinen kasvu, mitä kaikessa pitäisi nykyään saada aikaan. Supersankarilehdissähän tapahtui mielenkiintoinen kehitys kultakauden nopeasti (halvalla) rykäistyistä, hyvin myyneistä pulpeista tietokoneen kanssa nysvättyihin kiiltokuvalärpäkkeisiin ja siitä pikaisesti kirjamuotoon. Uudelleenpaketoinnilla eli saman matskun myymisellä pariin kertaaan (kuten Japanissa) saatiin hieman kannattavuutta paremmaksi. Mutta mitä seuraavaksi?
Jotenkin outoa, että uudelleenpaketointi tekee asiasta kannattavampaa, kun alkuperäisen materiaalin tuotantokulut ovat melko vaatimattomat verrattuna painokuluihin, jotka uudelleenpaketoinnissa nousevat...
Toisaalta uudelleenjulkaisun voi pitää myyntihyllyssä pitempään kuin lehden jossa materiaali on alun perin julkaistu. Tuo kuukausijulkaisu taitaa vain ampua itseään jalkaan. Mikä tietysti tarkoittaa, että kirjakaupat ja erikoismyymälät ovat parempi ratkaisu, mikä ei todellakaan ole yllätys.
Käsittääkseni nimen omaan iPadista odotettiin pelastavaa enkeliä kannattavaan digijakeluun, eli digilehtien myyntiin, mutta en tiedä miten tämä on toteutunut? Jäikö uutuudenviehätyksen kadottua jonkin kokoinen yleisö koukkuun? Vaikea mun on kuvitella sarjakuvakokoelmaa padiin, ja onko sellaisia (MAKSULLISIA) sarjakuvia kertakäyttöviihteenä nauttivia (skidejä?) enää olemassakaan?
Suomalaiselle sarjakuvalle iPad lienee huono asia (kuka sitä nyt omakustanteita IPadiin pykäisi). Mutta suomalaisille sarjakuvan välikäsille tuo on kauhistus, koska heillä ei ole enää mitään roolia (koska lukijakunta mokoma osaa jo englantia).
iPadin omistajat lienevät hyvää riistaa, koska kun kerran kapine on, sisältöä siihen on saatava eikä sarjakuva ole niin spesialisoitunut kuin useimmat appsit. Eli luulisi myyvän. Kindle Fire varmaankin on varmaan vieläkin parempi alusta, koska se on nimenomaan lukulaite, eli muuta puuhastelua sillä ei (paljoa) tehdä...