Kirjoittaja Aihe: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa  (Luettu 75414 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #300 : 17.02.2012 klo 18:26:48 »
Vesa ymmärrettävistä syistä ei halua vitsejään selitellä, mutta otan sen ristin nyt kannettavakseni, teidän edestänne:

Semmoinen ilmoitus tähän vaan, että jos enää kirjoitat "enääN", anNsaitset HerneeN NenääN.

Vesa harrastaa tässä ns. sanaleikkiä. Lainausmerkeistä voidaan päätellä, että hän tarkoittaa kirjaimellisesti Orjan Mayn käyttämää sanaa "enään", eikä sitä, että Orjan May kirjoittaisi vielä lisää. Isojen N-kirjainten toistaminen vetää huomiota siihen, että sana "enää" kirjoitetaan oikeasti ilman lopussa olevaa n-kirjainta. Lisäksi fraasi "[vetää] herne nenään" -- joka myös on peräisin Orjan Mayn tekstistä -- ei yleensä viittaa väkivallantekoon, vaan ärsyyntymiseen, joten kyseessä ei ole uhkaus siitä, mitä Vesa aikoo tehdä, vaan ironinen viittaus Orjan Mayn herkkyyteen provosoinnille. Kuten sellaiselle, jota Vesa harjoittaa. Varotaan sitä jatsien jälkihuuruissa kirjoittelua.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Markus-Mk3

  • Jotain jotain jotain amatööri
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #301 : 17.02.2012 klo 19:15:30 »
Ramilta hyvä selvitys tähän jupaskaan.

Lainaus
Olen vinkkaillut tästä ketjusta monille, ja kaikki ovat kehuneet että tästä lohkeaa päivän parhaat naurut.

Yhdyn tähän. Eipä ole ollut tylsää luettavaa  :D
Heh, hyvän näköstä.

dA: www.markus-mkiii.deviantart.com

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #302 : 17.02.2012 klo 19:17:58 »
Kehkeh. Rami tosiaan osasi kiteyttää hyvin.

Itsellenikin ollut päivän pirisys jo jonkin aikaa. (natsimuumio hörppii kahviaan ja naureskelee)

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #303 : 17.02.2012 klo 19:26:48 »
matkamies, Markus Mk3 ja muut nauravat, minua ei naurata jos haluatte tietää. Helppo teidän on siellä kotona kirjoitella tuollaista. Mutta minua ei  todellakaan naurata. En tiedä mitä tarkoitatte, mutta jos nuo naurut liittvät kommentointiini Gothiguksen kanssa, niin vaietkaa please.  Jos joku mottaa sinua nekkuun niin varmasti käännät toisenkin posken eikö niin. Mutta minä en tässä tapauksessa.  Tämä asia ei kuulu teille tippaakaan. Ette te ole tässä osapuolina ja ette tiedä mistä tuossa oikeastaan oli kysymys. Mutta minä tiedän.
Ettekö tosiaan osaa olla fiksuja ja pysyä nyt tämän topikin aiheessa. Johan siitä mainitsin tuossa jokin ruutu ylempänä, että jos voisimme jatkaa kirjoittelua hyvässä hengessä. Mutta olisi kivaa jos ymmärtäisi myös lukemansa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 21:29:14 kirjoittanut Orjan May »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #304 : 17.02.2012 klo 19:27:46 »
Rami,

En minä tuota VesaK:n lausetta ottanut niin kirjaimellisesti. Huomasithan ensiksikin minun kommenttini perässä tuolla sivu taakseppäin juuri siinä, kun sanon VesaK:lle, että siinä viestissäni on niitä hymiöitä oikein kaksin kappalein. Eli tuosta voin sanoa, että hieman pilke silmäkulmassa kirjoitin, että  "Ei saa ketään VesaK uhkailla......olin ihankuin selaista pientä näkevinäni tuossa kommentissasi. Lupasin nyt sitten kirjoiteella hieman tiivistäen ja lyhentäen. Mutta kun olen entinen toimittaja, niin tuppaa tekstii tuleen tosta vaan."   Tämän lauseen perässä oli ne hymiöt. Kyllä niistä  ymmärtää, että on pientä pilkettä silmökulmassa. Aina kun laitetaan hymiöitä, niistä voi lukea sen hetkisen mielentilan mitä joku kirjoittaa ja niitä on kiva käyttää. En minä nyt halua pahoittaa VesaK:n mieltä, että tarkoittaisin sitä noin kirjaimellisesti.

Mutta sitä  luulin, että VesaK tarkoitti tosiaan sitä, että kirjoitan liian pitkiä tekstejä. Vai tarkoittiko hän sitä? Jos olette sitä mieltä, sanokaa ihan rehellisesti ja suoraan, niin yritän opetella kirjoittamaan jäsentäen ja lyhyemmin. En minä ole halunnut sitä, että joku katsoo karsaasti sitä,  kun kirjoitan liian pitkiä vastauksia osioihin. Olen aina kirjoittanut pitkästi. On tästä minulle ennenkin joku huomauttanut että kirjoitappa hieman lyhemmin. En muista kuka.


 
 
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 19:54:30 kirjoittanut Orjan May »

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #305 : 17.02.2012 klo 19:42:09 »
Joskus olutmainoksessa laulettiin: "älä ota sitä vakavasti."

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #306 : 17.02.2012 klo 19:45:26 »
Joskus olutmainoksessa laulettiin: "älä ota sitä vakavasti."

Kiitos rohkaisusta. Jos tuon aina voisi muistaa niin...

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #307 : 17.02.2012 klo 19:52:53 »
Netissä pitäisi olla todella varovainen mitä kirjoittaa, sillä aina joku ymmärtää sen väärin. Provoilut vois myös jättää vaikka se kivaa onkin.

Mikä itseä pännii kääkissä on se että täällä liian helposti huomataan vain itseä ärsyttävät viestit ja jatketaan provoilua. Tätäkään ei saa ottaa vakavasti, mutta ehkä natsimuumiot ovat ilkeitä-syytöksissä on jotain perää? :D tässä ketjussa on oikeasti ollut myös paljon asiaa, mutta kaikki muistavat vain sen toisen puolen.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #308 : 17.02.2012 klo 20:04:48 »
Totta Aura, mutta kun jatkuvasti joku lisää löylyä kiusallaan kiukaalle kuten huomasit noista viimeisistäkin kommenteista.  Vaikka Hessukin on esittänyt omalta puoleltaan pahoittelut, niin silti täällä vaan tietyt henkilöt eivät voi lopettaa vaan jatkaavat Hessun parjaamista.  Tuostahan asiasta tässä topikissa aloitettiin keskustelemaan ja yleensä FCDA:n merkityksestä.
Vaikka kuinka yrittää sanoa, että pojat, nyt leikki hiekkalaatikolla riittää, palataanpa ruotuun, niin  taas joku jonkin ajan päästä heittää  kommentin, mikä ei liity tähän osioon sitten millään tavalla. Turhaa suukopua aiheuttavia kommentointia. Miksi?
Sitten vaan naureskellaan asioille, joissa ei olla itse kärsijöinä ollenkaan.

Olen useaan kertaan jo asiasta sanonut, että nyt pysytään hyvässä hengessä ja jatketaan tätä topikkia, mutta ei. Tätähän tämä kvaakki nykyään on. Tämän jälkeen kun tapaan uusia ihmisiä en kertaakaan enään pyydä heitä liittymään kvaakkiin. Tähän saakka olen muistanut aina mainita kvaakin kun olen tavannut uusia ihmisiä esimerkiksi taide ja kynä-osastoilla ja sarjis-messuilla jne. Mutta ei enää tämän jälkeen.





« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 20:35:37 kirjoittanut Orjan May »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #309 : 17.02.2012 klo 20:20:52 »
Totta Aura, mutta kun jatkuvasti joku lisää löylyä kiusallaan kiukaalle kuten huomasit noista viimeisistäkin kommenteista.

Joo, siihen vähän viittasinkin. Tyypillistä kääkkiä.

Masentavaa että täältäkin on lähtenyt niin paljon ihmisiä. Olen todella usein kuullut että täällä on huono henki, ja se voi johtua jostain mitä kirjoittajat eivät edes tarkoita. Tosin ei ole lainkaan harvinaista että foorumeilla käy jossain vaiheessa kävijäkato kun ihmiset eivät tule toimeen.

Nettikeskustelun autuutta.

Pitää tosiaan muistaa sekin että ihmiset muuttuvat, ja yleensä töppäykset annetaan anteeksi jos niistä opitaan. Tosin oon oikeassakin elämässä kuullut tarpeeksi näitä "no kun se sanoi silloin 50 vuotta sitten" juttuja... :)

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #310 : 17.02.2012 klo 20:46:26 »
Vesa ymmärrettävistä syistä ei halua vitsejään selitellä, mutta otan sen ristin nyt kannettavakseni, teidän edestänne:

Juu, en selittele paitsi tämän kerran - jatkossa en piittaa muiden selittelystä, edes Ramin, joka nytkin vääntää rautalankaa aivan väärään kuitusuuntaan. Oikaisen siis:

Kun joudun tyhjää toimittaessani päivittäin käsittelemään tätä IHQudaa suomen kieltä, minua välillä ns. sieppaa tuollainen yksinkertainen virhe kuin "enääN". Yksi ännä liikaa, siis. Tuollaisen erheyden havaitseminen keskeltä tekstiä syö koko viestin sisällöltä sen mahdollisen painoarvon.
 
Niin, ja liian pitkiä viestejä ei ylipäänsä jaksa lukea. Ei sen kummempaa "uhkailua" tällä erää.

Niille joita kiinnostaa suomen kieli:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/osaatko-suomea-10-kysymysta-yleisista-virheista

Niille joita ei kiinnosta mikään:

http://www.gutenberg.org/cache/epub/5402/pg5402.html
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #311 : 17.02.2012 klo 20:55:03 »
Nyt kun ei ole kiire, niin oiotaanpa vielä: Minua rehellisesti sanottuna naurattaa ennenkaikkea koko tämä keskustelu, eikä yksittäiset orjanin tai gothikuksen tai hessun kommentit. KAuheeta vääntöä ja ylidramatisointia, joka täältä mehtän keskeltä katsottuna vaan on aika huvittavaa. Orjanille ainoa neuvoni on että älä ota kaikkea henkilökohtaisesti sinua kohtaan suunnattuina loukkauksina, kun muuten näin yleisellä tasolla keskustellaan. Ja internetissä ennenkaikkea pitää osata ottaa asiat huumorilla ja nauraa myös itselleen. Se on aika hyvä taito.

Mutta tosiaan, kun tässä elämässä on polttavampiakin huolenaiheita, ei pysty ymmärtämään että joillekin nettikommentit ovat näköjään elämän ja kuoleman asia. Pidän hirveästi sarjakuvista ja niiden teosta, mutta sen verta kuitenkin muistan että olen kuitenkin vaan sunnuntaitöhertäjä, enkä ole liian ankara itselleni saati muillekaan. Tokihan sitä pitää paranta ja täydellisyyteen aina pyritään.

Sama kuinka rumasti kirjoitetaan, sitä voi siltä tuntuessa itkeä hieman nurkassa jos tarvii, mutta ei kannata alkaa mitään raivoisaa vuodatusta kirjoittamaan, se on vaan bensaa liekkeihin. Sitten kun on kritiikin aiheuttamasta järkytyksestä toipunut, voikin alkaa hakemaan niitä ihan oikeita viirheitä, joita on työssään tehnyt ja päättää että perkele tehdään sitten parempi.

Ei mulla muuta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #312 : 17.02.2012 klo 20:56:06 »
VesaK,

Siis olen tosi pahoillani jos kirjoitan väärin. Olen tästä lähin hyvin tarkka, että laitan N-kirjaimet oikeisiin paikkoihin. Kirjoitan tästä lähin sanan enää oikein ja se on ENÄÄ ilman N-kirjainta. Sen lupaan. Älä pahoita mieltäsi  kirjoitus virheistäni. Se ei ole tarkoitukseni.

En minä tahallani kirjoita väärin suomen kielioppia. Se johtuu pikajunan vauhtia tapahtuvasta kirjoittamis vauhdista. Siis kirjoitan tosiaan tosi lujalla vauhdilla ja siksi tulee noita kirjoitus virheitä. Ja usein sanoista jää jokin kirjain pois  on sitten väärä kirjain.


Luen nuo antamasi Suomen kielioppi linkit.  Kiitos niistä.

Mutta hieman paha mieli tuli siitä, että olen tietämättäni aiheuttanut jollekkin mielipahaa kun olen kirjoittanut kieliopin vastaisesti eli väärin. Ja siitä että kirjoitan niin pitkiä vastauksia.  :(

Matkamies....kiitos viestistäsi. ;D



« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 21:33:32 kirjoittanut Orjan May »

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #313 : 17.02.2012 klo 21:54:51 »
Mutta sitä  luulin, että VesaK tarkoitti tosiaan sitä, että kirjoitan liian pitkiä tekstejä. Vai tarkoittiko hän sitä?

No sehän luki jopa kahdella eri tavalla hänen ensimmäisessä lauseessaan.

Örjan, kirjoitat paljon mutta pitkästi.

Mutta en vain nähnyt viestissäsi mitään viitettä siitä, että olisit ymmärtänyt, että sen jälkeen hän moitti tapaasi kirjoittaa sana "enää" väärin, minkä takia katsoin tarpeelliseksi esittää tuon oman vajavaisen ymmärrykseni mukaisen tulkintani.

Ja nyt katson tarpeelliseksi tarkastella hymiöiden käyttöäsi.

Huomasithan ensiksikin minun kommenttini perässä tuolla sivu taakseppäin juuri siinä, kun sanon VesaK:lle, että siinä viestissäni on niitä hymiöitä oikein kaksin kappalein. Eli tuosta voin sanoa, että hieman pilke silmäkulmassa kirjoitin, [...]

Ei saa ketään VesaK uhkailla......olin ihankuin selaista pientä näkevinäni tuossa kommentissasi.  ??? ::)

Nuo hymiöt eivät tarkoita, että sinulla on pilkettä silmäkulmassa. Ensimmäinen hymiö tarkoittaa, että olet ymmälläsi. Jälkimmäinen tarkoittaa, että pyörittelet silmiäsi -- mikä on eleenä ehkä hieman kontekstiriippuvainen, mutta yleensä tarkoittaa jonkinlaista ylenkatsetta. Kun käytät hymiöitä väärin, sinut tulkitaan väärin. Kun ylipäänsä käytät hymiöitä, otat sen riskin, että sinut tulkitaan väärin. Jos haluat olla varma, että sinut tulkitaan oikein, kirjoita se, mitä tarkoitat, sanoilla joita tarkoitat, äläkä kirjoita mitään muuta.

Tätäkään ei saa ottaa vakavasti, mutta ehkä natsimuumiot ovat ilkeitä-syytöksissä on jotain perää? :D

Onhan siinä se vinha perä, että esimerkiksi minä -- en tässä yhteydessä haluaisi tietenkään puhua kenenkään muun puolesta -- olen ilkeä, ja myös natsimuumio. Mutta olen ollut ilkeä huomattavasti kauemmin kuin olen ollut natsimuumio. Natsimuumion toimessani en ole ilkeydelle vielä löytänyt käyttöä, ja sikäli kuin tämän ketjun yhteydessä on pyritty nostamaan esiin epäkohtia Suomen sarjakuvaseuran toiminnassa, en oikein näe, miten ne olisivat johdettavissa meidän natsimuumioiden ilkeydestä.

Siis jos pysytellään tiukassa yhtäläisyydessä natsimuumio = Suomen sarjakuvaseuran aktiivi. Täällä Kvaakin foorumilla on näkynyt jonkinlaisessa Spartacus-hengessä vähän yleisempääkin natsimuumion kääröihin kietoutumista, joten ehkä leima voidaan lyödä vähän yleisemmin suomalaisen sarjakuvaskenen jääriin. Ja täysin kiistaton tosiasiahan se on, että Kvaakin foorumilla tykätään lytätä toisia sanan voimalla, eikä pelkästään keskusteluilmapiirille haitallisten ainesten hillitsemiseksi.

Tämä ketju on nyt alkuperänsä takia saanut kokea kaikenlaista natsimuumiointia, mutta mielestäni esille on tullut välillä kovankin väännön kautta ihan arvokasta keskustelua mm. sarjakuva-alan aktiviteettien tiedottamisesta. Jos kuitenkin alkaa näyttää siltä, että tällä ketjulla ei ole enää muuta kuin viihdearvoa, niin sitten se on syytä lukita, vaikka itse kullakin natsimuumiolla olisi varmasti vaikka mitä nokkelaa vielä sanottavana.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #314 : 17.02.2012 klo 22:30:52 »
ja sikäli kuin tämän ketjun yhteydessä on pyritty nostamaan esiin epäkohtia Suomen sarjakuvaseuran toiminnassa, en oikein näe, miten ne olisivat johdettavissa meidän natsimuumioiden ilkeydestä.

Sanoisin että Sarjakuvaseura ja "normaalit" sarjakuvaharrastajat menevät tosiaan molemmat helposti muumionimikkeen alle. Ainakin ennakkoluulot ovat usein sellaisia ettei kääkkiläisiä sun muita muumioharrastajia välttämättä erotella seuran aktiiveista, ja monihan heistä pyörii myös täällä.

Ja jos todella moni sanoo että yritti käydä täällä mutta koki ilmapiirin ahdistavaksi, silloin siinä olisi parantamisen varaa.

Aina sanotaan ettei nettikommentointia kannata huomioida, mutta yhä suuremmassa osin ihmisten kanssakäyminen tapahtuu nimenomaan netissä ja ihmisethän siinä kirjoittelevat. Vähän hassua että nettikäyttäytyminen on ikään kuin oletuksena jonkinlaista road ragea. Sitten yhdellä jos toisella foorumilla käy niin että suurin osa fiksuista luovuttaa (enpähän ole itse fiksu, mutta sen te varmaan tiedätte jo. Hoh hoh hoo!)