Kirjoittaja Aihe: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa  (Luettu 75413 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 788
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #270 : 16.02.2012 klo 12:00:21 »
Tuo "Lol XD" "Nice!" -kulttuuri ei auta kyllä ketään. Useimmilla foorumeilla homma vain menee siihen ettei kritiikkiä saa antaa...
Joo ja jos kritiikkiä antaa, niin jo kohta tulee yksityisviestilaatikkoon raivonpurkauksia ja haistatteluviestejä. Paradoksaalista kyllä, että juuri mainitun kaltainen, nimeltä mainitsematon, henkilö kirjoittaa tässäkin keskusteluketjussa ylevin sanakääntein siitä, kuinka perusteltua kritiikkiä pitäisi uskaltaa antaa ja kuinka daideilijan tulisi olla kiitollinen saamastaan palautteesta ja ottaa siitä jopa opikseen. Justiinsa joo... todellisuus on joskus toista.  
« Viimeksi muokattu: 16.02.2012 klo 12:03:03 kirjoittanut C. Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #271 : 16.02.2012 klo 12:30:43 »
Joo ja jos kritiikkiä antaa, niin jo kohta tulee yksityisviestilaatikkoon raivonpurkauksia ja haistatteluviestejä. Paradoksaalista kyllä, että juuri mainitun kaltainen, nimeltä mainitsematon, henkilö kirjoittaa tässäkin keskusteluketjussa ylevin sanakääntein siitä, kuinka perusteltua kritiikkiä pitäisi uskaltaa antaa ja kuinka daideilijan tulisi olla kiitollinen saamastaan palautteesta ja ottaa siitä jopa opikseen. Justiinsa joo... todellisuus on joskus toista.  


Tässä topikiisissa viimeisimmissä kommenteissa on keskusteltu sellaisesta kritiikistä joka koskee jonkin kuvituksen tai sarjakuvan kritisointia esimerkiksi Devianartissa tai muissa portaaleissa.

Silloin voi antaa myös palautetta yksityisesti jos joku aukoo tahallaan päätään eikä siinä ole kysymys mistään sarjakuvalle annetusta kritiikistä,  vaan  ihan turhanpäiväisestä suunsoitosta, jota tässäkin topikissa eräs kirjoittava harjoittaa. Kyllä silloin on oikeus antaa samalla mitalla takaisin.  Joten varmasti kyseinen henkilö on saanut sen palautteen, minkä hän ansaitsee. Jos on luontainen taipumus asiattomasti piikitellä kuten ko. henkilöllä, niin kyllä metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Kysymys tässä topikissa ei ole henkilökohtaisista kaunoista ja riidoista, jotka eivät koske ollenkaan käsiteltävää aihetta,  joten ei kannata tuollaisia kirjoitella joka on off tämän topikin. Ja  henkilö joka on mahdollisesti saanut tulenkatkuista infoo  yksityisesti sähköpostilaatikkoonsa on sen  ansainnut omalla käytöksellään ja turhalla suunsoitollaan.  
 Kysymys täällä  on olut taiteesta ja teoksista annettavasta asiallisesta kritiikistä,  eikä turhasta päänaukomisesta johtuvasta riitelystä puolin ja toisin, jolla ei ole mitään tekemistä niiden asioiden kanssa, joista nyt on keskusteltu. ::) ;D ;D  
 
« Viimeksi muokattu: 16.02.2012 klo 17:50:53 kirjoittanut Orjan May »

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #272 : 16.02.2012 klo 14:42:16 »
Ja taistelu saa uuden suunnan...

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #273 : 16.02.2012 klo 15:17:43 »
Törmäsin muuten Twitterissä tuohon mutta en ehtinyt vielä lukea kunnolla ja pitää kiitää: If People Like You And Your Work They'll Pay; If They Like Your Work, But Don't Like You, They'll Infringe Idea tuntuu aika karulta ottaen huomioon että nerot ovat perinteisesti olleet ihmisinä hyvin hankalia.
Mutta kuten kommenteissa sanottiin, että tekijä voi olla täysi kuspää, mutta arvostaessa fanejansa, hän voi silti olla pidetty. Kyllä sitä aika kuspää saa olla, että on niin viimiseen asti vihattu henkilö.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #274 : 16.02.2012 klo 17:03:54 »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #275 : 16.02.2012 klo 17:24:51 »
matkamies,


Taistelu ei saa uutta suuntaa. On aika näpäyttää C. Gothicusta, jonka kanssa on ollut silloin tällöin pieniä yhteenottoja niin kauan kuin muistan. Kismittää vaan tuollainen turha piikittely jota hän harjoittaa. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa hänellä, pitäisi mölyt mahassaan. Pakko sanoa nyt näin kun riepoo. Itseppä aloitti taas tuossa kommentissaan. Tuo kommentti osuus häneltä oli tarkoitettu minulle ja vain minä tiedän, milloin kyseinen tyyppi päästää suustaan minulle tarkoitettua moskaa. Joten tämä nyt selvenykseksi ettei täällä mikään muuta suuntaa tai sillein. Itseään saa puolustaa jos lauotaan aivan turhaa piikittelyä joka ei kuulu edes tähän keskustelu osioon. Joten älkää poistelko mitään mitä nyt kirjoitin. En halua että aiheettomasti täällä mustamaalaa joku tavalla, joka sivuaa sitä, mistä tässä osiossa on ylipäätänsä keskusteltu. Privatti mailikin on olemassa jos on jotain suurempaa jäänyt hampaankoloon,  eikä täällä julkisella osiolla ruveta suoltaan tollasta kiusallaan kirjoitettua.
Mitähän sieltä suunnalta tulee seuraavaksi? No. Sanallisesti olen aina valmiina taistoon ja  muutenkin sota-asu kunnossa kun barbaarit hyökkäävät. :laugh:
« Viimeksi muokattu: 16.02.2012 klo 18:53:12 kirjoittanut Orjan May »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #276 : 16.02.2012 klo 19:47:29 »
Mutta kuten kommenteissa sanottiin, että tekijä voi olla täysi kuspää, mutta arvostaessa fanejansa, hän voi silti olla pidetty. Kyllä sitä aika kuspää saa olla, että on niin viimiseen asti vihattu henkilö.

No en tiedä, itse olen huomannut että ihmisiä on todella helppo ärsyttää vaikkei edes itse tarkoittaisi sitä.

Tokihan se vaikuttaa että onko ihmisen kanssa mukava tehdä töitä. Mua vähän risoo toisessa kommentissa esiin tullut ajattelutapa että jatketaan kyllä esimerkiksi musiikin kuuntelua, mutta nähdään ettei siitä enää tarvitse maksaa jos bändi mokasi itsensä. Jos nyt ajattelee iänikuisia rakennusesimerkkejä, jos arkkitehti suunnittelee talon ja on ihan hirveä ihminen, niin ei kukaan lähde siitä että kun seuraavan kerran pitää suunnitella talo, se tilataan samalta arkkitehdilta mutta ei maksetakaan sille enää koska se oli niin ikävä ihminen.

Mutta vaikka netissä onkin toistaiseksi jako "oikean" (eli isoilta kustantajilta tulleen) ja "harrastelijamaisen" (eli netissä alkaneen, oli se sitten kuinka ammattimaista hyvänsä) sarjakuvan välillä, on siinä paljon hyvä puolia että nuoret tekijät ponnistavat nykyään yhteisöllisyydestä. Jos porukka on tekemisissä toistensa ja lukijoiden kanssa, ei luulisi että tekijät peittyvät isojen ilkeiden yritysten alle (joilta saa kuulemma varastaa koska niillä ei ole kasvoja).

Tosin skene on helposti täynnä skenedraamaa vaikka ihmiset olisivat kuinka kasvotusten ja tekisivät yhdessä... kuten tässä on huomattu muutamaan otteeseen.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2012 klo 19:49:24 kirjoittanut Aura »

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #277 : 16.02.2012 klo 22:49:33 »
No en tiedä, itse olen huomannut että ihmisiä on todella helppo ärsyttää vaikkei edes itse tarkoittaisi sitä.

Tokihan se vaikuttaa että onko ihmisen kanssa mukava tehdä töitä. Mua vähän risoo toisessa kommentissa esiin tullut ajattelutapa että jatketaan kyllä esimerkiksi musiikin kuuntelua, mutta nähdään ettei siitä enää tarvitse maksaa jos bändi mokasi itsensä. Jos nyt ajattelee iänikuisia rakennusesimerkkejä, jos arkkitehti suunnittelee talon ja on ihan hirveä ihminen, niin ei kukaan lähde siitä että kun seuraavan kerran pitää suunnitella talo, se tilataan samalta arkkitehdilta mutta ei maksetakaan sille enää koska se oli niin ikävä ihminen.

Mutta vaikka netissä onkin toistaiseksi jako "oikean" (eli isoilta kustantajilta tulleen) ja "harrastelijamaisen" (eli netissä alkaneen, oli se sitten kuinka ammattimaista hyvänsä) sarjakuvan välillä, on siinä paljon hyvä puolia että nuoret tekijät ponnistavat nykyään yhteisöllisyydestä. Jos porukka on tekemisissä toistensa ja lukijoiden kanssa, ei luulisi että tekijät peittyvät isojen ilkeiden yritysten alle (joilta saa kuulemma varastaa koska niillä ei ole kasvoja).

Tosin skene on helposti täynnä skenedraamaa vaikka ihmiset olisivat kuinka kasvotusten ja tekisivät yhdessä... kuten tässä on huomattu muutamaan otteeseen.
En nyt näkisi asiaa noin mustavalkoisena; virheitä saa tehdä, mutta ne pitää osata käsitellä oikealla tavalla, ettei ihmisille jää pahaa makua suuhun. On eri asia olla läpeensä kusipää kuin se, että tekee virheen ja oppii siitä. Ja virheellä nyt tarkoitan enemmän asiakaspalvelua kuin sen, että tekee tuotoksen, jota kaikki ei rakasta sisältönsä takia.
Se on tosin ihan markkinoinnissakin tulossa vastaan, että Y-sukupolvi ja sitä nuoremmille pitää markkinoida entistä enemmän läpinäkyvästi, mutta vilpittömästi, että toivoisi saavansa jotain leivän syrjää pöytään. Mikä tietenkään ei ole huono vaihtoehto, mutta juuri mietityttää, että mitenkäs mun tapaiset kusipäät, jos vahingossa tekee jotain oikeasti merkittävää. Ei Steve Jobskaan mikään miellyttävä persoona ollut.  
Vastaavasti mua on ihmetyttänyt, miten mm. Imagen tapaisiin kustantamoihin ollaan suhtauduttu, koska sehän toimii aika eettisiltä pohjalta. Sinänsä sääli, jos sitä sorsitaan sen kuvitelman takia, että tietenkin kaikki isot kustantamot pyörittävät rahalinkoa vain omaan taskuunsa.
Mitä sitten tuohon draamakulttuuriin tulee, mun mielestä fanit saattavat häiritä sitä enemmän kuin itse tekijä, ja siinähän vasta hirveä junaonnettomuus selvittää, kun touhu lähtee käsistä.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #278 : 16.02.2012 klo 23:21:24 »
En nyt näkisi asiaa noin mustavalkoisena; virheitä saa tehdä, mutta ne pitää osata käsitellä oikealla tavalla, ettei ihmisille jää pahaa makua suuhun. On eri asia olla läpeensä kusipää kuin se, että tekee virheen ja oppii siitä.

Tottahan tuo.

Lainaus
Se on tosin ihan markkinoinnissakin tulossa vastaan, että Y-sukupolvi ja sitä nuoremmille pitää markkinoida entistä enemmän läpinäkyvästi, mutta vilpittömästi, että toivoisi saavansa jotain leivän syrjää pöytään. Mikä tietenkään ei ole huono vaihtoehto, mutta juuri mietityttää, että mitenkäs mun tapaiset kusipäät, jos vahingossa tekee jotain oikeasti merkittävää. Ei Steve Jobskaan mikään miellyttävä persoona ollut.

Tästä oli just tänään puhetta, harvat nerot ja menestyneet ihmiset ovat miellyttäviä. Usein neroilla on vaikeuksia toimia muiden ihmisten kanssa, kaikki aivokapasiteetti menee siihen juttuun missä he ovat hyviä. Menestyäkseen taas täytyy olla röyhkeä, mitä suurin osa mukavista ihmisistä ei ole.

Tosin toivoisi ettei sarjakuvantekijän tarvitsisi olla menestyäkseen omituinen nero eikä kusipää...

Eiköhän sitä kritiikkiä ainakin pyydettäessä saa. :) Uskoisin että tässä voi vaikuttaa myös se ero, että deviantARTin käyttäjäkunta on suurelta osin amerikkalaista ja FinnishComicsDA:n jäsenet ovat suomalaisia. Uskoisin, että suomalaiset antavat herkemmin ihan suoraa ja rehellistä palautetta kuin amerikkalaiset.

Unohtui vastata tähän, mutta toivottavasti tuo on totta. Aika moni dA-sukupolveen kuuluva on oppinut että töistä kuuluu saada vain positiivista palautetta, ja kaikki muu on fleimausta. Monen itsetunto ei kestä sitä että kun on saanut suitsutusta netissä, joku tuleekin sanomaan että kuvassa on parannettavaa... Siksi kai Keijjo pyysi piirtämään sarjakuvan rakentavasta kritiikistä, kun sille kuulemma on aina toisinaan tarvetta.

Joskus kun asiasta on ollut puhetta, olen kuullut etteivät kaikki uskalla antaa rehellistä palautetta edes pyydettäessä, sillä pelkäävät tekijän reaktiota. En tosin tiedä onko tämä ongelma juuri Suomessa.

Yhteisöissä kai pitäisi tuoda enemmän esiin oppimista, kun tuo selkääntaputtelu- ja tykkäämisten kalastelu-kulttuuri on vienyt asioita vähän huonoon suuntaan. Tosin kai tekijät oppivat yleensä ottamaan vastaan palautetta jos/kun alkavat tosissaan piirtää...? Eihän sitä muuten voi oppia.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #279 : 17.02.2012 klo 08:41:55 »
Itseäni nyt ei mankka niin kiinnosta, tykkään enemmän persoonallisesta tyylistä, esim. Kati Kovacs, Jupu, Jope, Juba & Jarla. Muutamia mainitakseni.
Nettiin mahtuu paljon vaikka mitä, jos joku tekijä näyttää lupaavalta niin otan yhteyttä. Haluan nähdä onko jälki paperillakin hyvää.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 08:51:42 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #280 : 17.02.2012 klo 09:18:46 »
Aura kirjoitti minusta hyvin, kuh hän sanoi että DA-nuori sukupolvi on oppinut, että töistä kuuluisi saatavan vain positiivista palautetta ja kaikki muu on fleimausta. Ja se myös, mitä Aura mainitsi, ettei monen itsetunto kestä sitä, että kun saa vain suitsutusta, ja sitten joku töksäyttää, että.....joo aika kamala toi kuva...... Minäkin mainitsin tuosta samasta asiasta täällä. Puhuin itsestäni vaikken sitä maininnut. Minullakin on ollut kausi, jolloin ei kestänyt mitään kritiikkiä ja sitten otti herneet nenään jos joku morkkasi jotain kuvassa. Mutta näin ei ole ollut enään aikoihin.  Sitä on kasvanut tuollaisesta ulos kun on oppinut ymmärtämään sen, millä asioilla on todellista merkitystä. Olen kommentoinut aikaisemmin  tässä osiossa, että pitää uskaltaa antaa kritiikkiä vaikkei se sillä hetkellä varmasti sen saajan mielessä tunnut kivalta. Mutta tapoja tehdä se on monia. Ja omista virheistään oppii, joita on tehnyt ajan saatossa.

Ongelma siinä, että pelkää reaktioita antaessaan negatiivista palautetta on olemassa myös Suomessa.

Ja Auran seuraava loppukommentti on hieno: " Yhteisöissä kai pitäisi tuoda enemmän esiin oppimista, kun tuo selkääntaputtelu- ja tykkäämisten kalastelu-kulttuuri on vienyt asioita vähän huonoon suuntaan. Tosin kai tekijät oppivat yleensä ottamaan vastaan palautetta jos/kun alkavat tosissaan piirtää...? Eihän sitä muuten voi oppia."

Tätä minäkin sanoin tässä osiossa mutta sitten sain erään kvaakkilaisen kiusankappaleen katkuista kommenttia osakseni. Kuten sanoin, olen minäkin ottanut herneitä nenään jos joku on morkannut jotain juttujani aikaisemmin, mutta pidän sitä erittäin suotavana ja tervetuleena tänä päivänä, koska ihminen kasvaa ja muuttuu ja sisäisesti saattaa tajuta, että noiden kommenttien tarkoitus on auttaa piirtäjää eikä panetella millään tasolla. Se on asenne kysymys ja sitäpaitsi aivan luonnollinen reaktio meillä kaikilla eikö vain, että ensiksi saattaa loukkaantua ja loukkaantuukin ja  saattaa ottaa itseensä jokun kommentista omaan sarjakuvaansa tai muuhun kuvitukseensa liittyvään, mutta sitten asiaa mietittyään fiksu ihminen tajuaa, että nyt pois tuollaiset värät ajatukset. Kommentoijahan ajatteli vain minun parastani tässä, kun hän sanoi, että tuo ja tuo kuvassasi ei oikein toimi.

Ja komppaan kyllä VesaK:ta tuossa mitä hän mainitsi omista kokemuksistaan. Minäkin pidän persoonallisesta tyylistä ja tärkeää on nähdä lopputulos paperilla. Siksi yritän kommentoinneissani toisten kuviin olla positiivinen ja esittää asiat sillä tavalla rakentavassa hengessä, sillä voin kuvitella, että jos joku ujo ja arka taiteilija laittaa kuvansa kvaakin gallleriaan, ja kuva ei välttämättä edusta hänen parasta jälkeään. Jos siihen joku sitten menee kommentoimaan hyvin tylysti, että sori....kuvasi on aivan täyttä roskaa....kyllä se voi pahimmassa tapauksessa viedä innon ja uskalluksen uudelta ihmiseltä laittaa enään mitään galleriaan. Juuri tässä tulee kuvaan se vaikea asia tässä kaikessa, kuinka osaisin ilmaista hyvässä hengessä loukkaamatta taiteilijaa sanoakseni, että voisit tuota ja tuota parantaa. Mielestäni olen osannut sen tehdä hienovaraisesti ja olen siitä iloinen, etten ainakaan ole muskannut kenenkään nuoren mieltä ja lahjakkuutta sanomalla asioista liian voimakkaasti.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 09:34:32 kirjoittanut Orjan May »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #281 : 17.02.2012 klo 11:26:44 »
Örjan, kirjoitat paljon mutta pitkästi. Semmoinen ilmoitus tähän vaan, että jos enää kirjoitat "enääN", anNsaitset HerneeN NenääN.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #282 : 17.02.2012 klo 11:33:40 »
Höpsistä höpsistä. Kirjoitan pitkästi myönnän. Mutta nämähän ovat keskustelu osioita, eikä kukaan voi kieltää kirjoittamasta pitkästi. Nyt ei eletä Pohjois-Koreassa jossa harjoitetaan sortoa sekä rajoitetaan ihmisten sana, puhe ja kirjoitus oikeuksia. Elämme nyt 2000 luvun Suomessa, vaikka natsimuumiot ovatkin vallaneet kvaakin näemmä. :laugh:
Tottahan tuo toki on. Kirjoitukseni ovat tosi pitkiä. En osaa kirjoittaa lyhyesti, mutta yritän seuraavan kerran ottaa opiksi kirjoittaa hieman lyhyemmin ettei mene turhaa tilaa. Tämä on lupaus ja pidän aina lupaukseni. Seuraavaksi kirjoitan ihan lyhyesti. Täytyy alkaa opettelemaan.

Ei saa ketään VesaK uhkailla......olin ihankuin selaista pientä näkevinäni tuossa kommentissasi.  ??? ::)  Lupasin nyt sitten kirjoiteella hieman tiivistäen ja lyhentäen. Mutta kun olen entinen toimittaja, niin tuppaa tekstii tuleen tosta vaan.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 12:23:01 kirjoittanut Orjan May »

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #283 : 17.02.2012 klo 11:44:00 »
VesaK:n mukaan minäkin saan ansioni mukaan, eli uhkailu ei ole tälle sankarille mitenkään vierasta. Jos vielä muuten minua uhkailet, VesaK, niin voi olla että se on poliisiasia seuraavalla kerralla. Tämä ihan vain varoituksena. Vaikka olisit mikä (tyhjän)toimittaja tällä sivulla, se ei aseta sinua lain yläpuolelle.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #284 : 17.02.2012 klo 11:49:30 »

Joo. Ketään ei saisi julkisesti ainakaan uhkailla. Voimakasta sananvaihtoa voi olla, muttei uhkailua. Tosin en tiedä tuosta teidän jutustanne mitään, enkä haluakkaan tietää. Vastaan vain omista sanomistani ja kommentoinnistani. En muiden. ;D
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012 klo 11:58:59 kirjoittanut Orjan May »